Nya hjul på äldre hoj (adapter?)

Transwave

Aktiv medlem
Att få tag i nya hjul med snabbkoppling är typ omöjligt, men skulle vara gött att ge min niner från 2007 ett par nya hjul. Ett hjulpar gjorda för genomgående axel och 11 växlar är rätt vanliga och är något jag kan utgå ifrån. Att köra 9 växlar borde inte vara några problem, bara att lägga på en distans när man skruvar på kassetten. Men vilka adapters är det jag behöver för att montera sådana hjul i fästen som kräver gammal hederlig snabbkoppling? Någon som har prövat göra en sådan konvertering och kan berätta hur det gick?

Att få tag i nya hjul med snabbkoppling är typ omöjligt, men skulle vara gött att ge min niner från 2007 ett par nya hjul. Ett hjulpar gjorda för genomgående axel och 11 växlar är rätt vanliga och är något jag kan utgå ifrån. Att köra 9 växlar borde inte vara några problem, bara att lägga på en distans när man skruvar på kassetten. Men vilka adapters är det jag behöver för att montera sådana hjul i fästen som kräver gammal hederlig snabbkoppling? Någon som har prövat göra en sådan konvertering och kan berätta hur det gick?
Det brukar väl vara specifika adaptrar för det nav du skaffar så svaret beror nog på vilket nav som sitter i de tänkta hjulen.

Jag har DT350-nav som kör QR. Det är TA 100/142 nav med en viss uppsättning adaptrar. Jag har för mig att det inte gick att konvertera QR DT350 nav till TA från när jag tittade på detta, men det är ju mer än ett år sen så minnet kan svika.

Kopplingen är en sak, det går att komma runt. Navbredden är en annan. Idag är genomgående axek ofta synonymt med Boost-standard och det är för brett för QR-naven.

Det brukar väl vara specifika adaptrar för det nav du skaffar så svaret beror nog på vilket nav som sitter i de tänkta hjulen.

Jag har DT350-nav som kör QR. Det är TA 100/142 nav med en viss uppsättning adaptrar. Jag har för mig att det inte gick att konvertera QR DT350 nav till TA från när jag tittade på detta, men det är ju mer än ett år sen så minnet kan svika.

Det finns massor med adapter till QR för DT nav. Det är dock ofta svårt att förstår om kombinationen av del och nav är rätt vid DT Swiss.

Det finns massor med adapter till QR för DT nav. Det är dock ofta svårt att förstår om kombinationen av del och nav är rätt vid DT Swiss.
Jag skrev att det finns adapters till QR för DT nav.
Det efterföljande jag skrev avser från QR till TA som jag inte upplever har så många lösningar just på DT350. (Jag har inte kollat andra nav än 350/370 och 240-serien).

Tveksamt om det finns så mycket mer TA non-boost för mtb? Däremot så borde det finns 142 / 100 TA för gravel så att det löser sig den vägen? Med adapter alltså

Jag skrev att det finns adapters till QR för DT nav.
Det efterföljande jag skrev avser från QR till TA som jag inte upplever har så många lösningar just på DT350. (Jag har inte kollat andra nav än 350/370 och 240-serien).

Ja, jag förstod vad du skrev. Jag ville bara tillägga att DT har många olika nav och många olika QR-adapter. Adapter verkar t.ex. vara specifik för lvg och mtb. Och det finns olika generationer av varje modell. Så att det funkar på dina 350 vill kanske inte säga att det funkar på alla 350 nav.

Tveksamt om det finns så mycket mer TA non-boost för mtb? Däremot så borde det finns 142 / 100 TA för gravel så att det löser sig den vägen? Med adapter alltså
Ett par robusta gravelhjul kommer duga då hojen används mest för gravel och lättare stigcykling.
Men det är alltså inte så enkelt som att köpa en generell adapter utan dessa är navspecifika?

Ett par robusta gravelhjul kommer duga då hojen används mest för gravel och lättare stigcykling.
Men det är alltså inte så enkelt som att köpa en generell adapter utan dessa är navspecifika?
Jag har haft nån generell QR-adapter till två olika TA-hjul utan problem. Borde väl vara samma för alla oavsett nav så som jag tänker? Den jag haftser ut som en genomgående Axel men med smala ändar för QR bara.
Edit: samma för alla non-boost axlar med samma dimension som ska passa i en 9mm QR-ram eller gaffel.

Det finns ju massor av hjul att köpa, det är ju inga värstinghjul men det vore ju orimligt att lägga en massa pengar på något sådant. På bike24 får jag upp sex olika hjulset att välja på (qr och skivbroms).

Hunt har 622-25 för gruscykel, du väljer själv vilken axelstandard hjulen skall levereras med.

Hunt har 622-25 för gruscykel, du väljer själv vilken axelstandard hjulen skall levereras med.
Det där såg toppen ut, ett sådant hjulpar skulle få hojen att kännas som ny! Jag antar att man måste ringa Hunt för att välja axelstandard för i webshopen kunde man endast välja typ av body vad jag kunde se..

Från tanke till handling - nu har jag tagit några turer på hojen med de nya hjulen! De är snäppet lättare än de gamla, de är rakare, betydligt styvare och äntligen slipper jag glapp i naven. Trodde inte att jag skulle hitta så pass bra hjul för en sån gammal hoj, nu känns den som en modern flatbar gravelhoj på alla sätt och vis! Tack för tipset Ptaff!
1729245316093.png

fint resultat, och bra med flexibel leverantör.

maximal flexibilitet nås om man köper lämpliga delar och bygger ihop hjulen själv:)

Tillbaka
Topp