Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Frågan är om de kommit med båten eller de stått på lagret.

First up the frames are still modern two years after their debut

Det är väl samma som 2018?

När jag var ute och cyklade igår gick min xo1 bakväxel sönder, hittade likadan hos tysken för typ 180 euro och den är hemma innan helgen.. Hos min lbs kostar den drygt 3200 kr och väntetid 4 veckor.. Min lbs tycker jag ska beställa hos tysken och låta honom laga cykeln.. Lbs,en är en relativt stor cykelkedja med ganska många butiker i södra Sverige..

Det kan inte vara roligt att vara cykelhandlare i Sverige med sådan konkurrens..

När jag var ute och cyklade igår gick min xo1 bakväxel sönder, hittade likadan hos tysken för typ 180 euro och den är hemma innan helgen.. Hos min lbs kostar den drygt 3200 kr och väntetid 4 veckor.. Min lbs tycker jag ska beställa hos tysken och låta honom laga cykeln.. Lbs,en är en relativt stor cykelkedja med ganska många butiker i södra Sverige..

Det kan inte vara roligt att vara cykelhandlare i Sverige med sådan konkurrens..
55% påslag på konsumentpriser och 4 ggr så lång väntetid jämfört med Tyskland. Det låter rimligt - NOT. Vad är problemet med svensk cykelhandel?

55% påslag på konsumentpriser och 4 ggr så lång väntetid jämfört med Tyskland. Det låter rimligt - NOT. Vad är problemet med svensk cykelhandel?
Problemet är att din LBS har högre inköpspris från Shimano Nordic än vad tysken har som utpris till konsument. Så har det varit länge.

Jag hörde det senast i förra veckan från min LBS.

Ja blir nog jäkligt dyrt att köpa Sram från Shimano.
Du förstår vad jag menar.. även om det blev lite fel med varumärket.

Fast SRAM kanske har helt andra prissättningsmodeller än Shimano? Andra logistik-kedjor? Eller har de lika stora prisskillnade mellan tysk och svensk distribution som Shimano? Hade varit intressant att veta. Någon här som vet? Ska fråga min LBS nästa gång om jag minns.

Problemet är att din LBS har högre inköpspris från Shimano Nordic än vad tysken har som utpris till konsument. Så har det varit länge.

Jag hörde det senast i förra veckan från min LBS.
Vad är bakgrunden till att Shimano tar ut så olika priser i olika länder? Är det hårdare konkurrens i Tyskland så att de inte kan ta ut så höga priser där som i Sverige? Större marknad i Tyskland och distributörer med större omsättning som gör att Shimano premierar den försäljningen före småskuttländer som Sverige?

Vad är bakgrunden till att Shimano tar ut så olika priser i olika länder? Är det hårdare konkurrens i Tyskland så att de inte kan ta ut så höga priser där som i Sverige? Större marknad i Tyskland och distributörer med större omsättning som gör att Shimano premierar den försäljningen före småskuttländer som Sverige?

Ja. Och riktigt otrevlig av Shimano.

Sen skulle jag tänka att en valfri tysk har större omsättning av komponenter än svenska importören av vilket märke som helst. Så de kan har större lager, snabb leverans genom riktigt stor skalan med alla samlade produkter och lägre priser.

I alla länder har LBS mycket högre priser än tysken. Kanske lite värre i Sverige med beteendet av Shimano.

Sverige var en gång i tiden ett rikt land där man kunde ta betalt.

Pratade lite med en LBS om det, enligt honom ligger de flesta distributörer i Europa direkt under Shimano Europe eller köper sina delar från Shimano Europe. Medan då tysken i form av distributören Paul Lange&Co köper direkt från Shimano i Japan.
Är detta 100% sant och bevisat? nja, men Paul Lange var den första distributören av Shimano i Europa och då var avtalet definitivt med Shimano i Japan. Så kan ju till och med vara kvarleva från den tiden.

Om man inte vill lita på vad en främling på internet berättar om vad han har hört från tredje part går det säkert att ringa varenda distributör på listan och fråga vad de tar för ett vevlager och varför.

Kollar man tex cykelhuset uvs ständiga reor på premiumhojar så blir man mörkrädd... för de som betalar rek utpris.

Tjena!

Enkelt svar på den, dom köper in massa dyra modeller och säljer dom med noll vinst för att pressa upp volymen för att få bra rabatt på mellanmjölkscyklarna som dom säljer mycket av. Det är inte svårt att öka i volym om man köper in ett gäng S-Works.
Avansen är inte så förbannat stor i procent när man säljer high-end. Hela processen med en cykel på den nivån tar mycket längre tid än att sälja en cykel för 30-40'. Det är ganska mycket fram och tillbaka med kunderna för att ska bli helt rätt (ingen kan förneka att kunder som köper cyklar för +100' får bättre service) och cyklarna tar längre tid att montera i många fall. Det gör att timkostnaden ramlar på rätt fort.

Det finns väl fortfarande andra handlare som aldrig säljer nåt med mindre än 40%, eller har det blivit bättre sen jag började ignorera svenska shoppar?

Edit, även på billiga menar jag då.

Ofta är det samma pris på flera. Sortimentet skiljer. Bike24 har blivit långsamt om man inte betalar en muta för att de ska skynda

Vi får se vad som kommer fram först. Det har blivit lite pengar på frakt för småkrafs senaste dagarna. Beställde kullager-kulor på bc i torsdag sen sprack bromslangen och beställde på 24 express idag.
R2 hade inte lösa kulor. De är bäst men har lite sämre sortiment. Bike24 har kulor i sortimentet men slut för stunden.

Vi får se vad som kommer fram först. Det har blivit lite pengar på frakt för småkrafs senaste dagarna. Beställde kullager-kulor på bc i torsdag sen sprack bromslangen och beställde på 24 express idag.
R2 hade inte lösa kulor. De är bäst men har lite sämre sortiment. Bike24 har kulor i sortimentet men slut för stunden.

Hos BD har jag nu äntligen lärt mig att DPD är riktigt långsamt och DHL är bra. DHL brukade var dålig för många år sen, men jag hade glömde att DPD var slö sista gången. Jag var inte så efficient med beställningar till sonens nya (begagnade) cykel och några andra cykelgrejer till familjen:
BD DPD: beställt söndag, skickad tisdag, ankomst nästa tisdag
R2 DHL: beställt fredag kl 12, skickad kl 13, ankomst tisdag
BD DHL: beställt söndag, skickad tisdag, ankomst fredag

Vi har väl fri hyressättning på kommersiella lokaler? Om hyresvärden höjer hela tiden, så är det svårt.

Hos BD har jag nu äntligen lärt mig att DPD är riktigt långsamt och DHL är bra. DHL brukade var dålig för många år sen, men jag hade glömde att DPD var slö sista gången. Jag var inte så efficient med beställningar till sonens nya (begagnade) cykel och några andra cykelgrejer till familjen:
BD DPD: beställt söndag, skickad tisdag, ankomst nästa tisdag
R2 DHL: beställt fredag kl 12, skickad kl 13, ankomst tisdag
BD DHL: beställt söndag, skickad tisdag, ankomst fredag
Har inte tänk på det men hittade i skräppost art det är DHL "ging heute in den Versand." I fredags

I andra branscher finns det även folk hos tillverkare som har volymmål att nå under sina kvartal, och som accepterar en förlust mot att snabbt kunna flytta ett stort (dyrt) parti för att sätta sin KPI som kanske eller kanske inte är relaterad till den individens eller avdelningens kvartalsbonus. Ser inte varför det inte skulle vara likadant inom cykelkomponenter.

Edit: tillverkaren kan dessutom välja att lite käckt räkna produktens värde i endast tillverkningskostnad. Då blir det inte lika ansträngt att dumpa ett parti där utvecklingskostnaden står för en stor del av totalen.

angående prissättning av premiummodeller med låt oss vara ärliga helt marginella förbättringar jämfört med volymmodellerna;

är syftet att få de även överprissatta volymmodellerna att framstå som prisvärda.

en klassisk och välkänd metodik med namn 'decoy pricing'

angående prissättning av premiummodeller med låt oss vara ärliga helt marginella förbättringar jämfört med volymmodellerna;

är syftet att få de även överprissatta volymmodellerna att framstå som prisvärda.

en klassisk och välkänd metodik med namn 'decoy pricing'

Nja, det är kankse en delförklaring. En annan är att tillverka upptäcker att en tillräckligt stor del av marknaden har pengar som de är beredd att lägga på saker, som när jeans gick från under 100 till mer än 200 euro för några decennier sen. Flera är beredda att betala 100k för en cykel, om den har lite bättre komponenter än modellen under för 80k.

Fastighetsskötsel och hantverkare är väl just personal?

Ah, jag läste för snabbt. Men ändå tror jag att direkta personalkostnader är största kostnader. Online butik med många relativt billiga grejer är arbetsintensiv. Det finns en anledning att bolag som Amazon har valt Tyskland (förutom centrala läget).

Tjena!

Enkelt svar på den, dom köper in massa dyra modeller och säljer dom med noll vinst för att pressa upp volymen för att få bra rabatt på mellanmjölkscyklarna som dom säljer mycket av. Det är inte svårt att öka i volym om man köper in ett gäng S-Works.
Avansen är inte så förbannat stor i procent när man säljer high-end. Hela processen med en cykel på den nivån tar mycket längre tid än att sälja en cykel för 30-40'. Det är ganska mycket fram och tillbaka med kunderna för att ska bli helt rätt (ingen kan förneka att kunder som köper cyklar för +100' får bättre service) och cyklarna tar längre tid att montera i många fall. Det gör att timkostnaden ramlar på rätt fort.
Tack för förklaringen. Det måste ju urholka marknaden hos övriga återförsäljare, även om jag vet att endel av cyklarna säljs lätt begaganad som FD personalcyklar. Vet flera stycken som har åkt dit och handlat :)

Ja, hyresvärden har väl också kostnader som måste täckas. Fastighetsskötsel, hantverkare, etc, är inte billigt i Sverige.
Men ändå funkar hyresreglering på bostadshus. Det handlar om vinstmaximering. I Hässleholm så håller den största fastighetsägaren på att döda centrum. Bla så lägger lbs ner. Och tomma lokaler är också en kostnad. För att företag ska sköta sig så måste dom se blänket i eggen på bilan. När det gäller fastighetsbolag så är det extra viktigt. Många gnäller på politiker när det kommer till trista städer, men svårt att göra nåt om fastighetsägarna är hopplösa.
Och kan man inte betala svenska löner, då ska man beläggas med näringsförbud.
Om jag skulle starta ett företag, skulle jag börja med att köpa en fastighet att ha det i. Så att nyckfulla girig hyresvärdar inte längre är en faktor. Har sett folk försöka driva kafe. Årliga hyreshöjningar med argumentet "Jag ser hur många gäster ni har". Dom gav upp. Borde gett upp vid första hyreshöjningen.

Tillbaka
Topp