Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Du kan vända på fästen till ljusrampen så den sitter på ovanför istället för under cykelhållaren.
Då är det stålet som tar i marken om den är tungt lastad och lättare att ta tag i rören både när du fäller ner eller skall fälla upp den igen.
Kört hela sommaren med Julas.

2 vuxen och 2 barncyklar, fällt det en massa gånger. Bara en är försiktigt när man sätter ner det så ”vilar” den bra mot regplåt/belysning-plasten tycker jag.
Stått på båda asfalt, grus och gräs.

Än så länge håller det, men ingen dum idé att vända på rampen. Får nog bli så någon gång

Du kan vända på fästen till ljusrampen så den sitter på ovanför istället för under cykelhållaren.
Då är det stålet som tar i marken om den är tungt lastad och lättare att ta tag i rören både när du fäller ner eller skall fälla upp den igen.
Det var ett bra tips. Känner mig korkad som inte fattade det.

Det har blivit extremt lurigt att köpa cykelställ som funkar till moderna MTBs, speciellt de med lång hjulbas och/eller breda däck (tup 2,5-2,6 tum). Det verkar som att tillverkarna av ställ inte riktigt hänger med i utvecklingen av cyklar. Jag har nyligen suttit och tittat igenom specar på jättemånga ställ i prisklassen under 6000:- och flera av ställen duger inte till långa enduro-hojar med lite bredare däck. Jag har precis letat ställ och ratat flera stycken:

Thules ställ Euroride och Euroway uppger t.ex. att max däckbredd är 2,35 tum. Det går säkert att krångla ner bredare däck men varför har man inte bara fixat en bredare skena? I övrigt är ju dessa prisvärda och hållbara som alla vet.

Atera Strada är ett annat prisvärt ställ, men som också har max 2,35 tums däck och även max hjulbas på 120cm, vilket är kortare än många cyklar.

Peruzzo Pure Instinct (och även bl.al XLC som bara är en rebranding) tillåter 3 tums däck och även 125cm hjulbas, men då måste man fippla dit lösa förlängare för att det ska funka vilket i mitt tycke är helt värdelöst.

Montblanc TowVoyage (visserligen billigt) har inte ens uppgett en maximal hjulbas, men på bilderna ser skenan väldigt kort ut så det valde jag också bort.

Det enda ställ som jag tyckte uppfyllde både måttkraven, kvalitetskraven och plånbokskraven var detta ställ som jag också´köpte:
https://buzzrack.com/products/e-hornet-3/ som fanns rätt billigt på bikable just nu. Jag kan återkomma med en utvärdering när jag hunnit testa det lite mer, men rent spontant känns det som ett robust tiltbart ställ. Min enda invändning så här långt är att den innersta cykeln ska stå innanför bygeln och måste rullas upp från sidan. På t.ex. ett thuleställ kan man ju lasta alla cyklar rakt bakifrån lite enklare. Nu behöver jag ju bara använda den innersta platsen när jag kör 3 cyklar vilket inte är så ofta, så kanske blir det inget större besvär. Oftast kör jag en eller två hojar åt gången.

Senast ändrad:
Har ett buzzrack buzzwing 3. Det som händer på det är att hjulen hamnar mer och mer utanför klykorna, men jag kör det med 1300 mm hjulbas, inget problem. Tror också det skulle gå att borra nya fästhål och flytta ut alltihop en bit till.
Jag vände på mina skenor som hjulen sitter i. Så jag slipper göra nya hål. Jag har 1242mm i hjulbas och lite till skulle gå utan problem.
Så min buzzwing 4 kan ta 4st fullängdare utan problem.

Vill även varna för julas cykelställ. Höll på att tappa 2st Trek slash 2022 på motorvägen med cykelställ. Jula var snälla och gav pengarna tillbaka. Men aldrig mer ett cykelställ med så dålig konstruktion för att montera på draget. Köpte ett buzzrack buzzwing 4. Där finns det ingen sprint som kan flyga ur utan en helt klar säkrare montering.

IMG_5106.jpeg

Senast ändrad:
Jag vände på mina skenor som hjulen sitter i. Så jag slipper göra nya hål. Jag har 1242mm i hjulbas och lite till skulle gå utan problem.
Så min buzzwing 4 kan ta 4st fullängdare utan problem.

Vill även varna för julas cykelställ. Höll på att tappa 2st Trek slash 2022 på motorvägen med cykelställ. Jula var snälla och gav pengarna tillbaka. Men aldrig mer ett cykelställ med så dålig konstruktion för att montera på draget. Köpte ett buzzrack buzzwing 4. Där finns det ingen sprint som kan flyga ur utan en helt klar säkrare montering.

Visa bilaga 726143
Mycket oklart vad bilden är tänkt att visa.

Mycket oklart vad bilden är tänkt att visa.
Det är armen man trycker ner för att låsa hållaren på dragkroken. När den sprinten som ska sitta fast åker ut lossnar armen och då finns det ingen som håller kvar den på kroken.

Här har du en bild. Inte min bild dock.
IMG_5125.png

Senast ändrad:
Det är armen man trycker ner för att låsa hållaren på dragkroken. När den sprinten som ska sitta fast åker ut lossnar armen och då finns det ingen som håller kvar den på kroken.

Här har du en bild. Inte min bild dock.
Visa bilaga 726213
Jag har en sån där från Jula. Trycker bara in låskolven. Använder ingen sprint i övrigt. Krävs ju nyckel för att låsa upp den.

Jag har en sån där från Jula. Trycker bara in låskolven. Använder ingen sprint i övrigt. Krävs ju nyckel för att låsa upp den.
utan den sprinten kan du ju inte använda hållare. Så testa du att slå loss din och sedan testa att spänna den mot dragkroken. Blir lite svårt när armen inte sitter fast alls.

IMG_5107.jpeg

Jämför vårat buzzrack wing 4 med julas för 4a cyklar.
Här är däck med 29x2.4 monterade. Finns plats för mer. Att tänka på är att mina skenor är bakvända också. Detta för att kunna montera cykel med längre hjulbas utan att göra nya hål. Rätt vända så får väldigt breda däck plats. På Julas fick mina däck inte plats.
Stället kostar 1000:- mer än vad julas gör just nu. Jag skulle inte påstå att jula ens har en liten chans mot detta stället. Bättre tilt, säkrare montering på dragkrok, enklare att sätta fast cyklar. Framförallt om du har olika storlekar på dom. På julas var det en mardröm och allt kunde bara monteras dit på ett sätt. Så vi fick alltid referera till bilder.

IMG_5131.jpeg

IMG_5133.jpeg

IMG_5132.jpeg

IMG_5139.jpeg

IMG_5134.jpeg

IMG_5137.jpeg

Ser nästan ut som att ljusrampen tar i backen när du fäller stället? Kanske inte hela världen.

Men om man kör iväg med stället tiltat är det skönt med lite frigång vet jag av egen erfarenhet… Annars kan det nog gå rätt illa om man har en gnutta otur. Så där har Thules ställ en fördel (iaf med bilar av Passat-höjd och uppåt). Ett enkelt sätt att slippa bry sig är ju annars att helt enkelt ha bara så lite koll på läget att man inte kör iväg med stället fält…

Ser nästan ut som att ljusrampen tar i backen när du fäller stället? Kanske inte hela världen.

Men om man kör iväg med stället tiltat är det skönt med lite frigång vet jag av egen erfarenhet… Annars kan det nog gå rätt illa om man har en gnutta otur. Så där har Thules ställ en fördel (iaf med bilar av Passat-höjd och uppåt). Ett enkelt sätt att slippa bry sig är ju annars att helt enkelt ha bara så lite koll på läget att man inte kör iväg med stället fält…
Det är frigång under. Till skillnad från jula stället som vilade på skiten. Jula hade även fel hävstång på sitt ställ, så när vi hade 4a cyklar på ville man inte tillta det. Var sjukt jobbigt att resa det igen.

Buzzrack verkar ju prisvärda och hålla bra kvalitet och vara användarvänliga, utifrån omdömen i denna tråd.

Finns det anledning att välja något annat?

Men vilken modell ska man sikta in sig på? Det finns ju en hel del olika att välja på!

Buzzrack verkar ju prisvärda och hålla bra kvalitet och vara användarvänliga, utifrån omdömen i denna tråd.

Men vilken modell ska man sikta in sig på? Det finns ju en hel del olika att välja på!
Jag har hunnit använda min ett 10 tal gånger. Så sjukt smidig. Jag har wing modellen vilket inte verkar finnas kvar. Kan inte se en solklar ersättare. Många av ställen använder sig av dom där klassiska armarna med gripklo. Jag personligen tycker systemet med rem som ring har känns säkrare och mer flexibelt. Tycker det varit svår monterat med armarna. Cyklarna idag har ju ofta tjocka ramar och inte helt vanlig klassisk cykelram. Så kan vara svårt att få fast gripklon i ramen.

Kollade lite nogare nu. Eazzy verkar vara ersättaren av stället wing som går att fälla ihop som jag har.

Är detta ngt att ha?

Ni som har cykelhållare som tar fyra cyklar, hur tungt är det att fälla upp stället efter att ha fällt ner det? Jag har Julas och det är ju verkligen skit tungt att fälla ner och upp med cyklar på stället. Svårt att komma åt spaken också.

Lägger ut en till om ngn har erfarenhet av detta?

Kolla lite högre upp i tråden. Jag skrev vad jag tyckte om den. Har använt den flera gånger med 4a cyklar och är nöjd.

Dags för att väcka upp tråden igen. Vad gäller idag för att frakta 3-4 cyklar?
Fortfarande sjukt nöjd med min buzzrack. Man får väldigt mycket för pengarna. Såg att den nu kostade 5500:-, köpte vårat för 3500:- Men skulle nog nästan påstå att det är värt 5500:- också. Finns bilder osv i ett tidigare inlägg.

Ni som har cykelhållare som tar fyra cyklar, hur tungt är det att fälla upp stället efter att ha fällt ner det? Jag har Julas och det är ju verkligen skit tungt att fälla ner och upp med cyklar på stället. Svårt att komma åt spaken också.
Julas är inte konstruerat för att kunna tiltas smidigt utan ba ta ni nödfall. Jag har tiltat många cykelställ och konstruerad dom rätt är det inte tungt alls.

Fortfarande sjukt nöjd med min buzzrack. Man får väldigt mycket för pengarna. Såg att den nu kostade 5500:-, köpte vårat för 3500:- Men skulle nog nästan påstå att det är värt 5500:- också. Finns bilder osv i ett tidigare inlägg.
Har köpt ett. Beställde från Computersalg. 4100 cirka med frakt hem. Gick fint. Verkar bra men har inte monterat det på kula ännu.

ngn som använt både Thule o Buzzrack? Är det stor skillnad? Thule dyrare, men är det bättre (mycket bättre)? Helt enkelt värt med Thule, eller funkar Buzzrack tillräckligt bra?

ngn som använt både Thule o Buzzrack? Är det stor skillnad? Thule dyrare, men är det bättre (mycket bättre)? Helt enkelt värt med Thule, eller funkar Buzzrack tillräckligt bra?
Har ett BuzzRack Eazzy 2 som jag gav strax under 3700:- för, är väldigt nöjd med tanke på det kostade. Det är inte lika bra som ett Thule i detaljerna, men det avspeglas också i priset. Gör jobbet alldeles utmärkt.

Fortfarande nöjd med vårt Eazzy4 (som var Buzzracks toppmodell när vi köpte för 3 år sedan).

Plats för fyra hojar, tiltbar och ihopvikbart.

Särskilt sistnämnda är ett plus i min bok då jag på någon minut kan gå från att ha stället monterat på draget till att det ligger i tryggt (?) förvar inne i bilen när man ska iväg på sin runda. I dagens tjuvsamhälle hade jag inte känt mig bekväm med att lämna en så dyr hållare kvar på draget när jag är iväg 3-4 timmar. Visserligen finns låsfunktion men den känns rätt flimsy...

Vi kör också ett Buzzrack, tror det är eazzy fyra som ovan.

För oss var det avgörande att vi ändå inte kan öppna bakluckan med något rack på då multivanens backlucka är stor som en ladugårdsdörr och går hela vägen ner till dragkroken (ungefär).

Men själva racket känns toppen, även om vi bara kört 2-4 resor med det.

Fortfarande nöjd med vårt Eazzy4 (som var Buzzracks toppmodell när vi köpte för 3 år sedan).

Plats för fyra hojar, tiltbar och ihopvikbart.

Särskilt sistnämnda är ett plus i min bok då jag på någon minut kan gå från att ha stället monterat på draget till att det ligger i tryggt (?) förvar inne i bilen när man ska iväg på sin runda. I dagens tjuvsamhälle hade jag inte känt mig bekväm med att lämna en så dyr hållare kvar på draget när jag är iväg 3-4 timmar. Visserligen finns låsfunktion men den känns rätt flimsy...
Vad är skillnaden mot Buzzwing? Annan färg, lite andra lampor. Värt 700-800 kr mer än Buzzwing?

Och är det några konstigheter med kolfiber på dem?

Ska försöka övertala frugan om vad vi ska köra på :)

Senast ändrad:
Vad är skillnaden mot Buzzwing? Annan färg, lite andra lampor. Värt 700-800 kr mer än Buzzwing?

Och är det några konstigheter med kolfiber på dem?

Ska försöka övertala frugan om vad vi ska köra på :)

De ser rätt likvärdiga ut förutom färgen.

Att tänka på generellt: Kolla upp din bils maximala kultryck. Ett stort ställ som detta + 4 full-size heldämpade hojar springer snabbt iväg i vikt...

Får ni dit 4 fullstora MTBs på buzzrack? Låt säga att fullstor = heldämpat, boost och M-XL i storlek.

Jag tycker det är trångt på mitt Thule för 3 cyklar. Har ett Euroway som jag vill minnas är likvärdigt VeloCompact i avstånd mellan cyklarna och jag tycker det är rätt trångt mellan cyklarna.

Nu är det bara jag som har boost-cykel, frun har en gammal mtb och så ställer vi en liten 20" barncykel mellan.. Den fjärde cykeln får åka på taket. Tre vuxencyklar skulle kännas väldigt tajt.

Här var också ett intressant test ang en annan kvalitets-aspekt: https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/cykelhallare-haller-inte-mattet

Är det vanligt att folk får sina cykelhållare stulna? Har aldrig hört talas om det.

Jag har känt på Thule. Visst Thule är en helt annan klass men då kostar närmare 12000;- om du vill kunna köra 4a cyklar på den.

Jag är Thule EasyFold ägare. Mycket nöjd. Jag minns vagt att det kändes dyrt när jag köpte det, men nu (5-7år senare) kan jag inte reda ut exakt vad det kostade. Men efter dessa års problemfria användning känns det prisvärt.

Hade jag köpt nytt nu hade jag absolut tittat på Buzzrack, de verkar ha vettiga grejer. Men jag hade inte snålat generellt, jag hade köpt det som verkade bäst för min användning utan för mycket kompromiss. Man har stället i många år. Man kör obscent dyra cyklar på det. Buy right, cry once… Typ.

Får ni dit 4 fullstora MTBs på buzzrack? Låt säga att fullstor = heldämpat, boost och M-XL i storlek.

Jag tycker det är trångt på mitt Thule för 3 cyklar. Har ett Euroway som jag vill minnas är likvärdigt VeloCompact i avstånd mellan cyklarna och jag tycker det är rätt trångt mellan cyklarna.

Nu är det bara jag som har boost-cykel, frun har en gammal mtb och så ställer vi en liten 20" barncykel mellan.. Den fjärde cykeln får åka på taket. Tre vuxencyklar skulle kännas väldigt tajt.

Här var också ett intressant test ang en annan kvalitets-aspekt: https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/cykelhallare-haller-inte-mattet
Angående plats så blir det nog svårt om cyklarna är lika stora och har styret på ungefär samma plats. Det är väl där krocken blir. Kan man tänka sig att lossa och vrida styret så borde det inte vara något problem.

Angående plats så blir det nog svårt om cyklarna är lika stora och har styret på ungefär samma plats. Det är väl där krocken blir. Kan man tänka sig att lossa och vrida styret så borde det inte vara något problem.
Det är rätt pyssligt att få in tre fullstora mtb även på största Thule-modellen, här har vi exempel på när jag misslyckades förra sommaren:
IMG_1031.webp

Ja, kan intyga att det är ett pussel att få på 4 hojar. 😄 Speciellt första gången innan man kommit på hur cyklarna bäst passar ihop. Kan krävas stt man tar av nån pedal eller två.
Men när man lastat samma cyklar några ggr går det ganska smidigt.

Ett tips som kan vara bra när man är ny: Köp en längd rörisolering och kapa upp i kortare bitar. Perfekt att sätta över ram, gaffelben eller på styren där man kommer i kontakt mellan cyklarna. Då är det bara att spänna ännu lite hårdare och veta att grejerna inte rör sig mot varandra och repas. Jag föredrar att lägga i kontakt med isolering i mellan än att försöka pussla och spänna så att alla delar har lite luft, men inte kan skaka i kontakt.

Hade varit skönt med ett som har rejält med plats.
På mitt kan jag skjuta däcksfästena någon för att ställa någon lite mer åt vänster och någon åt höger. Hoppas att det ska bli min räddning allt eftersom barnen växer.
Annars får det bli två bak och två på taket...

Är det vanligt att folk får sina cykelhållare stulna? Har aldrig hört talas om det.
Jag köpte ett begagnat Easyfold och han jag köpte av sa att han varit till Isaberg med kompisar. 3 bilar. 2st med Easyfold och en med Velocompact. Easyfolden i bagaget under dagen, Velocompact på kroken. Inget Velocompact kvar när det var dags att åka hem.
Vet inte hur vanligt det är, men jag lämnar inte mitt Easyfold kvar på kroken.

Jag köpte ett begagnat Easyfold och han jag köpte av sa att han varit till Isaberg med kompisar. 3 bilar. 2st med Easyfold och en med Velocompact. Easyfolden i bagaget under dagen, Velocompact på kroken. Inget Velocompact kvar när det var dags att åka hem.
Vet inte hur vanligt det är, men jag lämnar inte mitt Easyfold kvar på kroken.
Vågat att sno något där folk rör sig. Det måste vara svårt att veta om någon känner ägaren. Brukar tänka så med alpinskidor också och utanför alla fik med fullt med cyklar utanför. Man kanske borde vara försiktigare.

Vågat att sno något där folk rör sig. Det måste vara svårt att veta om någon känner ägaren. Brukar tänka så med alpinskidor också och utanför alla fik med fullt med cyklar utanför. Man kanske borde vara försiktigare.
Skidor är ju bara att ställa dem var för sig och hoppas man hittar dem sen 🙂 alt ställa bredvid dyrare skidor.

Bra synpunkt. Det står 100 kg på Transportstyrelsen på största

Före pandemin vet jag det plockades rätt många ställ i Sälen kvällen före CV.

Ni som kör Buzzrack Wing alt Eazzy, hur är höjden jmf med Thules rack?

Har läst skräckhistorier om folk som haft cyklar hängande eller monterade lågt (pga låga ställ med sluttande design, dvs hjulen hamnar låt i kombination med lång hjulbas) och som då hamnat för nära avgasrören och då grillat kolfiberfälgar. Ingen aning om det extremt ovanligt eller nåt man bör vara rädd för.

Har ett Thule Euroway för tre cyklar idag vilket funkar bra MEN ramdesignskombination på min nya cykel, min frus cykel och någon av barnens mtb (20 resp 24) gör det nästintill omöjligt att montera tre cyklar på den, får helt enkelt inte igenom griparmarna på ett vettigt sätt. Förra året med andra cyklar funkade det rätt bra, om än trixigt innan man fick till den (enda) lösningen som funkade.

Buzzrack Wing/Eazzy eller svindyra Thule Epos lösning för att fästa ramarna verkar mycket bättre för oss och med tanke på prisskillnaden vill jag gärna höra att Buzzrack funkar kanon....

Tillbaka
Topp