Det har blivit extremt lurigt att köpa cykelställ som funkar till moderna MTBs, speciellt de med lång hjulbas och/eller breda däck (tup 2,5-2,6 tum). Det verkar som att tillverkarna av ställ inte riktigt hänger med i utvecklingen av cyklar. Jag har nyligen suttit och tittat igenom specar på jättemånga ställ i prisklassen under 6000:- och flera av ställen duger inte till långa enduro-hojar med lite bredare däck. Jag har precis letat ställ och ratat flera stycken:
Thules ställ Euroride och Euroway uppger t.ex. att max däckbredd är 2,35 tum. Det går säkert att krångla ner bredare däck men varför har man inte bara fixat en bredare skena? I övrigt är ju dessa prisvärda och hållbara som alla vet.
Atera Strada är ett annat prisvärt ställ, men som också har max 2,35 tums däck och även max hjulbas på 120cm, vilket är kortare än många cyklar.
Peruzzo Pure Instinct (och även bl.al XLC som bara är en rebranding) tillåter 3 tums däck och även 125cm hjulbas, men då måste man fippla dit lösa förlängare för att det ska funka vilket i mitt tycke är helt värdelöst.
Montblanc TowVoyage (visserligen billigt) har inte ens uppgett en maximal hjulbas, men på bilderna ser skenan väldigt kort ut så det valde jag också bort.
Det enda ställ som jag tyckte uppfyllde både måttkraven, kvalitetskraven och plånbokskraven var detta ställ som jag också´köpte:
https://buzzrack.com/products/e-hornet-3/ som fanns rätt billigt på bikable just nu. Jag kan återkomma med en utvärdering när jag hunnit testa det lite mer, men rent spontant känns det som ett robust tiltbart ställ. Min enda invändning så här långt är att den innersta cykeln ska stå innanför bygeln och måste rullas upp från sidan. På t.ex. ett thuleställ kan man ju lasta alla cyklar rakt bakifrån lite enklare. Nu behöver jag ju bara använda den innersta platsen när jag kör 3 cyklar vilket inte är så ofta, så kanske blir det inget större besvär. Oftast kör jag en eller två hojar åt gången.