Hur var din cykelträning idag?

Kalle Kula

Aktiv medlem
Jag tycker det saknas en tråd för cykelträning, så jag skapar en. En tråd där vi träningsnördar kan beskriva i ord/bild(er)/film(er) hur dagens träning var. Hur gick det? Hände det något ovanligt eller speciellt? Fick du någon stark känsla? Är det något du är extra nöjd med? osv.

Det finns Visa dina watt och visa din träningsplan-trådar redan. ;-)
De som inte har Wattmätare eller träningsplan kan ju alltid skriva här istället. Aldrig fel med en extra tråd på forumet.

Addendum: Kan n+1 - regeln även appliceras på trådar? Jag tror det. Eller så inför man kategorier, där man bara får skriva i en av trådarna. Eller så skriver man i båda, om man känner för det. ?

Dom skriver i [Trivselcykling] Tråden för oss som inte mäter och analyserar. Jag förbereder mentalt för att anmäla mig till den, kanske redan till säsongen 2025.
Gör de? Inte jag. Jag mäter och analyserar, trots att jag inte har en Wattmätare. Det finns mycket annat man kan mäta. Men skriv var du vill.

Addendum: Därmed inte sagt att den här tråden endast är för de som mäter och analyserar sin träning. Det finns säkert de som tränar utan att varken mäta tid, distans eller något annat. Det kanske är någon som tränar på en 360 t.ex. (eller en back flip, eller vad det nu heter - inte mitt specialområde). Mäter de? I så fall vad?

1726214331083.png

Senast ändrad:
Jag tycker det är en bra tråd. Jag mäter vissa saker men ingen effekt t.ex.
Tack! Mäta eller inte mäta. Spelar ingen större roll, tycker jag. Den här tråden är inkluderande. Om du anser att du sysslar med någon form av cykelrelaterad träning och vill skriva eller visa något om det för oss andra, så skriv gärna här. Eller strunta i det. Det vore trevligt om vi kunde lämna meta-diskussionerna om trådens innehåll eller dess berättigande och någon istället ville posta något om dagens cykelträning. Men det kanske kommer i sinom tid, på sidan 4 eller så. Det är ju ändå fredag idag.

Balingstarundan 43 km. Segt som attan efter 3 v. med luftrörskatarr. Rätt blåsigt också. Mötte nog ett tiotal som tränade.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-09-14 kl. 14.04.33.png
    Skärmavbild 2024-09-14 kl. 14.04.33.png
    292.3 KB · Besök: 160
Senast ändrad:
Finväder under dagens första tröskelpass med lvg-räsern. Inte mycket trafik på vägen från Kungsåra till Kolmsta.

https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=24552047

20240914_120437 - Copy.jpg

Addendum: Fick till ett bra kvällspass också. Tröskelpass med 10*3 min drag och 30 s aktiv vila mellan dragen + uppvärmning och nedvarvning. Lite högre intensitet än fm-passet - ca. 84% av maxpuls. Nöjd med dagen.

Senast ändrad:
Det var tungt idag, ehuru inte någon träning. När jag kom hem satte jag genast igång att rengöra och olja kedjan. ...Och upptäckte då att ena bromsen bak legat an mot fälgen. ?

Lätt runda på lunchen med hybriden, iförd skjorta och jeans. 15 km, 40 min. Äter aldrig lunch, bara frukost 08 och middag vid 19-tiden.Upplyst cykelbana hela vägen, men sopsaltas ung. 10 km. Får bli träningsrunda i vinter.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-09-16 kl. 18.14.57.png
    Skärmavbild 2024-09-16 kl. 18.14.57.png
    252 KB · Besök: 150
Senast ändrad:
Två timmar cykling följt av två timmar löpning. Nu är jag rätt slut. Det är fullt möjligt att jag skjuter lite på den fullständiga rapporten. 🥱

Addendum: Har fått tilbaka lite energi efter en natts sömn och fått tummen ur och skrivit ned detaljerna från passet. Skickar med ett par stämningsbilder.

Vändpunkt 1 vid badplatsen vid Vretbo.
20240917_160039 - Copy.jpg

Vändpunkt 2 vid Björnöborg på S. Björnön.
20240917_164158 - Copy.jpg

Senast ändrad:
Varför både cykling och löpning? Hur många mil totalt?
Jag vill förbättra mig på båda delarna. Att kombinera sliter inte lika mycket som ren löpning, men ger ändå förbättrad central kapacitet. Sen skulle det vara intressant att se vad jag kan prestera på en medeldistans duatlon (10k löpn + 60k cykl + 10k löpn). Första målet är bara att ta mig runt på distansen. Idag blev det ca. 47 km på cykel (MTB, mestadels på grus) och kanske 17 km löpning i motionsspår. Har inte orkat räkna ihop löpningen än. Kör utan GPS.

Addendum: Det blev visst bara 16k löpning. Det gick för mycket tid till depåstopp för nr 1 och nr 2. Se fullständig rapport i länk ovan.

Senast ändrad:
Jag cyklade till Hammarbybacken där jag låste fast cykeln, bytte om till löparskor.
1726600838619.png
1726600683709.png

Pannlampan behövdes inte...ganska skönt, så den åkte ner i ryggsäcken igen.
1726600758690.png

Jag tog av mig de långa tightsen och tröja och jacka. Jag räknade med att det skulle bli varmt i backen, och jag kände mig helt ok varm också.

Sedan blev det lite upp och ner i backen, men inte alls så länge som jag först hade tänkt. Berodde kanske på att klockan ringde kl 04.00, och jag hade en idé om att kanske inte skynda mig upp. Upp kom jag till slut i alla fall, och cyklade till backen.

1726600977895.png

1726601024994.png
Efter backen bytte jag om till cykelskor igen och cyklade de ca 44 min som var kvar på cyklingen till Solna där jag arbetar.

Jag gjorde det här för att jag kan göra det här. Det var en idé jag fick igår kväll, efter att jag inte orkade ta mig till Hammarbybacken igår kväll. Då tänkte jag köra en kortis i backen som i morse istället. Det gick ju kalasbra.
1726601201249.png

Nästa gång jag gör det här på morgonen blir det nog med pannlampa...längtar lite faktiskt.

Om allting går som det ska kommer jag under fredag till söndag cykla 40 mil och springa 11 km...mer om det senare...på tal om att kombinera cykling och löpning.

Mer om "cykelträning idag" senare, men det är en bra vardagsträning. Jag cyklar 52 km och ca 2h 40 min om dagen, de dagar jag cykelpendlar.

Spännande tråd!

Jag vill förbättra mig på båda delarna.
Mycket intressant svar, att förbättra sig. Om jag får utveckla det lite, hur jag ser på kombinerad träning med cykling och löpning så har jag ingen ambition att "förbättra mig" i hänseende att bli snabbare. Jag är inte speciellt intresserad av att cykla fortare och fortare, eller för den delen springa fortare.

Jag vet vilken träningsinsats som krävs för att bli snabbare. Jag blir inte yngre direkt, och det drar jag nytta av. Jag tycker att det är kul att cykla 1,2, 6, 10 eller 14 timmar...bara för att det är kul.

I juli gjorde jag exempelvis detta:
1726602026740.png

Ovan runda gjorde jag bara för att en person frågade om jag inte skulle till Lidingö också när jag sade att jag höll på med Urban 7 Summit. Jag "utvecklade" min extrarunda till såväl backen på Lidingö, som Ullnatippen och Botkyrkabacken...för att jag ville göra en U7SXLXL.

Löpmässigt så blir jag inte snabbare, men ska ta mig runt Lidingöloppet 15 km den 28 september...lägger av med LL så snart jag gjort 25 st...funderar på om det är 2 kvar...jag minns inte.

Sista racerträningen igår men ja det var igår iofs.. 5 mil ca och 4-5 intervaller. Flög av på alla men kunde hänga med en nästan hela på alla. Med tanka på hur lite jag tränat i allmänhet och cyklat i synnerhet det sista gick det väl ok.

Jag vill förbättra mig på båda delarna. Att kombinera sliter inte lika mycket som ren löpning, men ger ändå förbättrad central kapacitet. Sen skulle det vara intressant att se vad jag kan prestera på en medeldistans duatlon (10k löpn + 60k cykl + 10k löpn). Första målet är bara att ta mig runt på distansen. Idag blev det ca. 47 km på cykel (MTB, mestadels på grus) och kanske 17 km löpning i motionsspår. Har inte orkat räkna ihop löpningen än. Kör utan GPS.
Tränar du inför något evenemang, eller vad driver dig? Hur hinner du med fyra timmar på en vardag?

Tränar du inför något evenemang, eller vad driver dig? Hur hinner du med fyra timmar på en vardag?
Nej, jag tränar inte för något särskilt evenemang. Det är nog ganska komplext att svara på vad som driver mig att träna. Är inte säker på att jag vet riktigt själv. Men flera olika saker. T.ex.

- Jag tycker det är intressant och kul att se vad det kan bli för resultat.
- Jag gillar mycket kring träning, t.ex. att kunna vara ute i naturen, få motion, känna att jag mår bra etc.
- Jag är intresserad av träningslära, hur kroppen (och knoppen) funkar.
- Jag använder träningen som ett kontrollerat sätt att se hur långt jag kan pressa mig, utan att gå för långt.
- Jag vill försöka bromsa förfallet som har med åldrande att göra, så gott det går. Om jag kan förbättra mig så är det bonus.
- Jag vill komma ned i vikt. Att ha stor energiomsättning är en bit i pusslet för att åstadkomma det.

Det finns säkert fler saker som driver mig, men som jag inte kommer på just nu.

V.g. tiden... dygnet har 24 timmar. Om jag prioriterar träning högt upp på listan så är det inte så svårt att få loss 4 timmar för det. Jag förvärvsarbetar inte för tillfället, utan prioriterar min fritid och att må bra. Andra lägger pengarna på materiella ting.

Addendum: Det blev visst bara 16k löpning. Det gick för mycket tid till depåstopp för nr 1 och nr 2. Se fullständig rapport i länk ovan.
Existerar ens duathlon som sport i Sverige? Loppen borde åtminstone vara räknade på ena handens fingrar? 🤔

"Första målet är bara att ta mig runt på distansen."

Jag tror nog du skulle greja det ("att bara ta dig runt" 10k löpn + 60k cykl + 10k löpn) vilken tid som helst på dygnet, du ligger ju på bra mängd.

Senast ändrad:
Mycket intressant svar, att förbättra sig.

Varför är det ett "intressant svar" om Kalle nu tränar i syfte att försöka förbättra sig? 🤔

@Kalle Kula Om du nu är inne på spåret att förbättra dig så tror jag du skulle uppnå en "hyfsat stor" förbättring i snitthastighet enbart genom att uppdatera din cykelpark men jag antar att du redan är fullt medveten om det (du kanske mera syftar på att förbättra din kondition/kapacitet nu). 🙃 🙂

Senast ändrad:
Existerar ens duathlon som sport i Sverige? Loppen borde åtminstone vara räknade på ena handens fingrar? 🤔

"Första målet är bara att ta mig runt på distansen."

Jag tror nog du skulle greja det ("att bara ta dig runt" 10k löpn + 60k cykl + 10k löpn) vilken tid som helst på dygnet, du ligger ju på bra mängd.
Tveksamt om man kan säga att duatlon existerar i Sverige. Jag har endast sett något fåtal lopp. Väsby, Malmö och ... Bonnarp. Jag har inga planer på att delta den närmaste tiden, men ibland är det intressant att kolla tider och resultat för att se hur jag ligger till, om jag skulle få feeling för att vara med en sväng. Kul också som referens för att se vilken gren jag är starkast resp. svagast i. Jag har dålig koll för tillfället.

Jag skulle nog kunna ta mig runt, men det kommer inte att gå snabbt och jag kommer nog att få lida ett par dagar för det. Jag vill inte forcera för snabbt, men jag kanske testar att köra en träningsrunda på distansen inom kort. Kanske om tre veckor eller så.

@Kalle Kula Om du nu är inne på spåret att förbättra dig så tror jag du skulle uppnå en "hyfsat stor" förbättring i snitthastighet enbart genom att uppdatera din cykelpark men jag antar att du redan är fullt medveten om det (du kanske mera syftar på att förbättra din kondition/kapacitet nu). 🙃 🙂

Jo, jag vet @MrSthlm. Jag kan säkert köpa till mig många minuter genom att köpa värsta tempohojen för x antal kr, men på den nivån jag är nu känns det inte riktigt värt det. Jag är bara intresserad av att förbättra min kondition/kapacitet och det kan jag göra på vilket underlag och med vilket material som helst. Landsvägsracer och att köra löpdelen i ett (lätt kuperat) motionsspår räcker gott för mig, även om det säkert skulle ge bättre tid för löpningen att springa på landsväg också.

Addendum: Det blir rätt stor andel cykling med MTB:n på grusunderlag och snabba stigar. Det känns roligare än att nöta asfalt med lansdvägsracern, även om det senare har sin tjusning ibland också. V.g. löpningen så föredrar jag även där stig, skog och liknande före asfalts- eller banlöpning. Som gammal orienterare har jag väl blivit skadad och föredrar skogen före asfalten.

Senast ändrad:
Helt underbar, inte långt, inte snabbt men den andra uterundan på ca 3 år i underbart väder. Den första var igår. Har kört lite inne i nån vecka för att inte chocka hjärtat direkt i alla uppförsbackar i min omnejd.

Hade inte tänkt cykla på lunchen idag. Men det blev samma runda som i måndags och tre min. snabbare. Hybriden från 2016 med Tiagra känns fortfarande nästan som ny. Växlar perfekt. Är riktigt nöjd med den.

Bilagor

• hybriden.jpg
    hybriden.jpg
    167.2 KB · Besök: 134
  • graneber.png
    graneber.png
    212 KB · Besök: 149
Varför både cykling och löpning? Hur många mil totalt?
Nu kapar jag det hela och talar för mig själv:

Kombinerar inte löpning och cykling för att det ena skulle göra mig bättre på det andra. Jag gör det för att få lite variation i min träning och för att jag både gillar cykling och löpning (att löpning sedan är mycket lynnigt ur ett skadeperspektiv är en helt separat komplex historia...).

Mitt knep för att kunna träna ganska mycket på ett helt exceptionellt tidseffektivt sätt är dels cykelpendling till och från jobb men sedan också en del lunchrundor (löpning). Smarttrainer (med tex Zwift) hemma är också en sjukt bra grej om man gillar otroligt flexibel/tidseffektiv träning sen höst/vinter/tidig vår. (Löpband hemma skulle nog dramatiskt öka risken att bli vräkt så jag skippar det.)

Händer att jag tar omväg från jobbet också för att få lite mängd även på vardagar men även det blir ju väldigt tidseffektivt eftersom transporten hem från jobb indirekt bakas in i träningen.

Nackdelen med ett sådant upplägg är väl att det inte innebär något särskilt socialt upplägg 🙃 🙂 (nu för tiden är det ju ett krav på att träning ska vara roligt och socialt) men det har en del att göra med hur mycket man anstränger sig också, klart att man lurar med sig någon ibland eller ställer upp på andras initiativ. Man har mycket tider att passa på jobbet och kan tycka det är rätt skönt att oftast slippa passa tider även för när man ska träna. Helgen är ju däremot lite annorlunda, i synnerhet om man pysslar med landsvägscykling, det sker ganska ofta i gruppform (helst okristligt tidigt).

Krånglet med att kombinera löpning med cykling tycker jag är distanspassen. I cykling är det ju väldigt vanligt samt praktiskt med långrunda på helgen men då kan det blir väl mycket av det goda med ett långpass även för löpningen samma helg. Min lösning på detta "problem" är att försöka ta långpasset för löpningen på en vardag istället. Det är ytterst sällan jag springer två dagar / rad (för att minimera skaderisk).

Så mycket tydliga mål har jag väl inte egentligen förutom att köra Vätternrundan en gång / år i snabbgrupp. Löpningen får jag se hur det utvecklas, tror jag lugnar mig med lopp tills nästa år (enbart kombinerat ca 14 månader denna vända men sprungit en del förr). Förhoppningsvis lite mer långcykling också (rando). Just mig ger det egentligen väldigt liten tillfredsställelse att enbart "ta mig runt" på ett lopp, tycker det blir roligare om man är i hyfsad form och kan prestera (i relation till min egen kapacitet menar jag, inte andras). Jag vet tex att jag kan ta mig runt Lidingöloppet i år men väntar hellre till nästa år.

Jag tycker att det ger en ganska stor tillfredsställelse i sig att känna sig vältränad och försöka utveckla sig i relation till sig själv. Men man blir ju inte yngre direkt, det kommer säkert en dag då jag också totalt skiter i prestation vilket är helt ok. En stor fördel med att träna lugnare är att man tänker bättre, enklare att lösa problem. :sneaky: Tränar inte för att jag lever i någon sorts illusion i att jag då kanske blir 91 år istället för 79, det är väl en delad blandning mellan hobby/idrottsintresse samtidigt som att jag tycker att jag mår bättre och känner mig avsevärt piggare när jag har bättre kondition. Det är också en bra mental grej tycker jag eftersom det är skönt att inte vara anträffbar när man tränar. (y)

Tränar jag optimalt, säkert inte (tror jag tränar rätt "ok" för uthållighet samt tröskel men inte för explosivitet) men det är på mitt ansvar. 🙂 Sedan har jag ingen aning om hur hälsosamt det är med periodvis ganska hård träning när man är 50+ men det ger jag också f-n i, avdelning eget ansvar/skylla sig själv. 🙃

Svammel

Senast ändrad:
Tveksamt om man kan säga att duatlon existerar i Sverige. Jag har endast sett något fåtal lopp. Väsby, Malmö och ... Bonnarp. Jag har inga planer på att delta den närmaste tiden, men ibland är det intressant att kolla tider och resultat för att se hur jag ligger till, om jag skulle få feeling för att vara med en sväng. Kul också som referens för att se vilken gren jag är starkast resp. svagast i. Jag har dålig koll för tillfället.
Min sämsta gren i duathlon är cykling och löpning. På triathlon är det helt klart simningen. Både du- och triathlon är kul, men prioriterar annat nu.

Min sämsta gren i duathlon är cykling och löpning. På triathlon är det helt klart simningen. Både du- och triathlon är kul, men prioriterar annat nu.
Verkar vara många som gillar att hålla på med annat. Det kanske är något jag själv borde satsa på. Framtiden får utvisa. 🙃

1726688760346.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp