Randonneurcyklar.

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Randonneurcyklar.
Screenshot_20240916_121443_Chrome.jpg

Det här ser ju ut som en rando-kandidat. Ett tempostyre och ett par lampor bara... Punkafria däck är också ett plus.

Randonneurcyklar.
Vemdalen för tankarna till backen upp mot Vemdalsskalet, kom förbi där i sommar från söder så det var uppför 300 hm eller nåt. Funderade på hur fort det skulle gå åt andra hållet, nedför?
Edit. Hittade svaret på Strava.

Senast ändrad:
Randonneurcyklar.
Vad är det för storlek?
Det är en 58T. Jag har även en Strael som är 61R. Ungefär samtidigt som jag fick hem min Secan gick min gamla landsvägscykel sönder. Jag trivdes väldigt bra på Secan och jag cyklade lika snabbt på den som på den gamla så jag beställde en Strael dock lite mer aggressiv. Min Strael har jag använt på både UTU1500 och MSR1200. Det är bra cyklar men jag har inte så mycket att jämföra med.
Själv är jag 190 cm.

Randonneurcyklar.
Vemdalen för tankarna till backen upp mot Vemdalsskalet, kom förbi där i sommar från söder så det var uppför 300 hm eller nåt. Funderade på hur fort det skulle gå åt andra hållet, nedför?
Edit. Hittade svaret på Strava.
Jag var uppe i 62 km/h, men hade problem med att cykeln började vobbla och försökte hålla ner farten så andra lär ha varit uppe i mer. Backen ner från Klövsjö går det också att få upp hög fart i. På PBP och UTU var jag uppe i 68 km /h som mest. Jag är feg och gillar inte att köra över 60 km/h eftersom det kommer att vara väldigt lång stoppsträcka om man skulle behöva bromsa för något.

Randonneurcyklar.
Jag var uppe i 62 km/h, men hade problem med att cykeln började vobbla och försökte hålla ner farten så andra lär ha varit uppe i mer. Backen ner från Klövsjö går det också att få upp hög fart i. På PBP och UTU var jag uppe i 68 km /h som mest. Jag är feg och gillar inte att köra över 60 km/h eftersom det kommer att vara väldigt lång stoppsträcka om man skulle behöva bromsa för något.

Underlaget är lite skumt där märkte jag när även min plasthoj vobblade lite för första och enda gången ever utförs. Det var som längsgående spår i backen. Men det var en sjujäkla dag, den där dagen under ST, så minnet kan spela mig spratt.

Randonneurcyklar.
Underlaget är lite skumt där märkte jag när även min plasthoj vobblade lite för första och enda gången ever utförs. Det var som längsgående spår i backen. Men det var en sjujäkla dag, den där dagen under ST, så minnet kan spela mig spratt.
Jag tror att hur man packar (och hur mycket) kan påverka mycket, oavsett vad man har för cykel. Jag hade rätt mycket problem på Sverigetempot, men egentligen inga alls på UTU och PBP som jag körde på samma cykel (och var uppe i högre hastigheter).

Randonneurcyklar.
Jag tror att hur man packar (och hur mycket) kan påverka mycket, oavsett vad man har för cykel. Jag hade rätt mycket problem på Sverigetempot, men egentligen inga alls på UTU och PBP som jag körde på samma cykel (och var uppe i högre hastigheter).
En hel del cyklar verkar ha ngn form av resonans mellan 55-65 km/h,
men kan vara helt oberörda i både högre och lägre hastigheter.

Små skevheter/orundheter/obalanser i hjulen kan kanske även de ha betydelse,
som jag har skrivit här tidigare har jag ett fälgbromsat framhjul med fälg <360g (Alpha 340),
det behövdes c:a 15g (om jag kommer ihåg rätt) för att balansera det;
ventilen(~5g) och 2st 5g balanseringsvikter på vardera sidan av ventilhålet. Typ sådana här från Biltema
Nu rullar det mkt stadigare och säkrare även >55km/h

Randonneurcyklar.
Jag är också lite försiktig, noterar att Per Andersson maxade 74,5 km/h under UTU 2022. :geek: Var det du som tipsade om att det hjälper att trampa om cykeln börjar vobbla?

Randonneurcyklar.
Det är en 58T. Jag har även en Strael som är 61R. Ungefär samtidigt som jag fick hem min Secan gick min gamla landsvägscykel sönder. Jag trivdes väldigt bra på Secan och jag cyklade lika snabbt på den som på den gamla så jag beställde en Strael dock lite mer aggressiv. Min Strael har jag använt på både UTU1500 och MSR1200. Det är bra cyklar men jag har inte så mycket att jämföra med.
Själv är jag 190 cm.

Har en Strael i 58T och inte utan att man spanar lite på Secan så intressant. Känns Secan klumpigare eller det är hårfint?

74,5 hade jag ner för Vemdalen. Näst bästa biten på ST.
Edit: Nå, tredje.

Randonneurcyklar.
Fråga gällande lämplig cykel. Finns det något som skulle tala mot att använda en Specialized Diverge med dubbla klingor och 35mm slicks på fälgarna till längre randonneur-rundor? Plats för prylar på ramen finns det gott om.

Den är inte lika fartglad eller reptilsnabb i styrningen som en aeroracer, men den ger väldigt bra komfort.

Randonneurcyklar.
Var det du som tipsade om att det hjälper att trampa om cykeln börjar vobbla?
Det var så jag fick stopp på det på Sverigetempot. Var lite läskigt innan jag kom på det och det bara blev värre av att bromsa.

Minns på UTU när du, jag, @mkallstrom @desmo var trötta och jävliga och vinglade omkring i regnet i fjällen. Då skrek Per Andersson:

JAG KÖR NU! JAG KÖR TILL SÄRNA!!!

Det var 8 mil till Särna och Per Andersson drog hela vägen. Vilken jävla maskin han är.
Han drog väl @desmo ända i mål, över 40 mil ?. För mig fick det räcka för dagen i Särna.

Randonneurcyklar.
Fråga gällande lämplig cykel. Finns det något som skulle tala mot att använda en Specialized Diverge med dubbla klingor och 35mm slicks på fälgarna till längre randonneur-rundor? Plats för prylar på ramen finns det gott om.

Den är inte lika fartglad eller reptilsnabb i styrningen som en aeroracer, men den ger väldigt bra komfort.
Klart det går. Funkar garanterat jättebra så länge det inte är den här varianten för den divergen är för ful för att cykla rando på
1726497611918.jpeg

Randonneurcyklar.
Minns på UTU när du, jag, @mkallstrom @desmo var trötta och jävliga och vinglade omkring i regnet i fjällen. Då skrek Per Andersson:

JAG KÖR NU! JAG KÖR TILL SÄRNA!!!

Det var 8 mil till Särna och Per Andersson drog hela vägen. Vilken jävla maskin han är.
Det var så jag fick stopp på det på Sverigetempot. Var lite läskigt innan jag kom på det och det bara blev värre av att bromsa.

Han drog väl @desmo ända i mål, över 40 mil ?. För mig fick det räcka för dagen i Särna.
Precis, han drog mig hela vägen tillbaka till Uppsala. Som en maskin!

Tittar man på sluttiderna kan man se att Per har en minut bättre än mig. Jag fick höra från tredje person i somras att det hade noterats av vissa deltagare och lite snack gått i stilen med "det var inte hyggligt att cykla ifrån sista biten". Men så var det inte. Jag var bara inte värdig samma tid som Per efter att han dragit mig, så jag bad om att få en tid som var minuten efter Per. Han cyklade som den hedersknyffel han är!

Randonneurcyklar.
Själv är jag bara amateurrandoneur, så hjälp mig med däckval, ni som är erfarna. Jag har ett par Fiemme-fälgar som ser ut att vara ca 20 mm breda som jag behöver nya tubdäck till. Vilken storlek på däck ska man skjuta efter? 25, 28 eller annat? Det får plats hyfsat med däck i ramen, men det är en gammal racer från slutet av 70-talet, så kanske inte för feta, tänker jag iaf. Hur tänker ni? Tipsa gärna om vad som är bra, punkasäkert, schnaizigt osv.

Randonneurcyklar.
Själv är jag bara amateurrandoneur, så hjälp mig med däckval, ni som är erfarna. Jag har ett par Fiemme-fälgar som ser ut att vara ca 20 mm breda som jag behöver nya tubdäck till. Vilken storlek på däck ska man skjuta efter? 25, 28 eller annat? Det får plats hyfsat med däck i ramen, men det är en gammal racer från slutet av 70-talet, så kanske inte för feta, tänker jag iaf. Hur tänker ni? Tipsa gärna om vad som är bra, punkasäkert, schnaizigt osv.
Vittoria pave med grön rand?

Randonneurcyklar.
Om jag ska plocka upp randoåkat igen får det nog bli något mer tillåtande än supersexan som det senaste loppen har körts på. Två kandidater i hallen.

Genesis Croix de Fer (gamla geon). Bar mig genom första årens randos. Både sommar- och vintertid. Tar iaf 35 mm i rumpan. Behöver omfattande renovering.

Spez crux med fäste för framväxel. Går som grus- och lite cx idag. Jag sitter väldigt bra på den. Nytt vevparti, framväxel och däck så. Runt Stockholm skulle det funka med 1x med 50-kaka också.

Dessa i-landsproblem…

Tillbaka
Topp