mektabbar

mektabbar
Alltså. Jag var helt övertygad om att drevet var felmonterat, men nu då jag tittar på bilden så kanske det var rätt hela tiden?

Jag hade iaf glömt att skruva åt drev-skruvarna

mektabbar
Ok. Hög klass på tråden nu…

Men nu ska ni få höra! Fick genomslagspunka på bakfälgen mha vass sten efter litet dropp. Hade faktiskt icke-intorkad gucka i däcket, salami och pump. Så tackade nej till slang från cykelkamrat och kände mig rätt självsäker att jag skulle komma ifatt övriga och absolut slippa gå hem.

Satte salamiverktyget mot hålet uppe på mönstret och tryckte till samtidigt som däcket vek sig lite i mjuka sidan. Så verktyget ut genom sidoväggen inifrån. Två hål i däcket och en allvarlig knäck i självkänslan. Mygg var det också.

mektabbar
Ok. Hög klass på tråden nu…

Men nu ska ni få höra! Fick genomslagspunka på bakfälgen mha vass sten efter litet dropp. Hade faktiskt icke-intorkad gucka i däcket, salami och pump. Så tackade nej till slang från cykelkamrat och kände mig rätt självsäker att jag skulle komma ifatt övriga och absolut slippa gå hem.

Satte salamiverktyget mot hålet uppe på mönstret och tryckte till samtidigt som däcket vek sig lite i mjuka sidan. Så verktyget ut genom sidoväggen inifrån. Två hål i däcket och en allvarlig knäck i självkänslan. Mygg var det också.

Det är alltid mygg när jag punkar. Eller regn.

mektabbar
Vad är det vi skall se?

Här är facit:

1726780775859.png

1726780823530.png

mektabbar
Facit var nog att jag trodde jag hade drevet fel, lossade det, vred, vände och diskuterade hur det skulle sitta.

Tyckte det kändes mycket bättre efter jag fixat

Bara för att se förebilden och inse att jag stoppade tillbaka drevet exakt likadant 😂
Bara för att stilla min nyfikenhet, är det ett NW drev och kan det ha varit så att kedjan satt fel?
Eller är är det bara jag som ser dåligt?

mektabbar
Facit var nog att jag trodde jag hade drevet fel, lossade det, vred, vände och diskuterade hur det skulle sitta.

Tyckte det kändes mycket bättre efter jag fixat

Bara för att se förebilden och inse att jag stoppade tillbaka drevet exakt likadant 😂
Va???
Jag var hel övertygad om att mektabben var att ha råkat montera rakt styre på den röda Cannondalen.

mektabbar
Tjena!

Kan.. inte.. sluta.. skratta..
För enkelhetens skull: Kedjebredd för 5sp, 6sp, 7sp, samt 8sp är densamma. Detta gäller oavsett om det handlar om frihjulskrans eller kassett. Observera dock att Shimanos och Campagnolos kedjor inte har samma bredd. Dock med liten marginal. Detta gör att dom båda fabrikaten är någorlunda kompatibla. Dock med undantag för 8sp, sti och ergopower. Givetvis gäller detta även indexbas 7sp ramvxl. Där campas vxl är komplicerade.

mektabbar
För enkelhetens skull: Kedjebredd för 5sp, 6sp, 7sp, samt 8sp är densamma. Detta gäller oavsett om det handlar om frihjulskrans eller kassett. Observera dock att Shimanos och Campagnolos kedjor inte har samma bredd. Dock med liten marginal. Detta gör att dom båda fabrikaten är någorlunda kompatibla. Dock med undantag för 8sp, sti och ergopower. Givetvis gäller detta även indexbas 7sp ramvxl. Där campas vxl är komplicerade.

Tjena!

Fullt medeveten om det, har bytt några tusen kedjor, men nu var det ju 10-delat som var svaret. Ganska långt ifrån 7-delat.
5-delat finns med två kedjebredder om man nu ska vara petig.

mektabbar
Glömde tyvärr att tar en bild.

SID på sonens dirt tappade luft vid större slag, så jag trodde att o-ringarna var sliten, så jag beställde en service-kit. Sonen ville serva gaffeln igår kväll, även om jag hade feber. Servicen verkade går bra, men lite hjälp av mig. O-ringarna verkade helt ok, men det fanns ingen fett, så kanske var det problemet. Efter återmonteringen av gaffeln visade det sig att gaffeln behövdes riktigt hög kraft för att trycka i: negativfjädern var bort. Jag trodde först att vi använde fel o-ring eller för mycket fett, men det visade sig att sonen inte hade klippt C-ringen i skärran (jag kontrollerade faktiskt, men inte tillräckligt noggrant). Några delar av fjädern ramlade ut när vi tog bort underben. Lite jobbigt att fiska delarna ur underbenet med en sticka utan att tappa oljan.

Som tur kunde vi fixa det med gaffeln monterad i cykeln och utan att tappa (mycket) olja från underben. Nu funkar den bra.

EDIT: kan lägga till dagens bild från igår där sonen tar bort C-ringen:

2024-11-08-22-30-24-303.jpg

Senast ändrad:
mektabbar
Några delar av fjädern ramlade ut när vi tog bort underben. Lite jobbigt att fiska delarna ur underbenet med en sticka utan att tappa oljan.
Jag har fått för regel att vid gaffel-, broms- eller annan service där någon typ specialvätska är inblandad, kommer den vätskan med stor sannolikhet spilla ut helt. Och om/när det skulle hända, kommer den spreja sig på alla möjliga ytor med värsta möjliga effekter :-).

Därför börjar jag inte en sådan service om jag inte har den vätsketypen i reserv, och därför gömmer jag bromsskivorna (oftast med hjul) i ett annat rum, helst bakom en stängd dörr.

mektabbar
Jag har fått för regel att vid gaffel-, broms- eller annan service där någon typ specialvätska är inblandad, kommer den vätskan med stor sannolikhet spilla ut helt. Och om/när det skulle hända, kommer den spreja sig på alla möjliga ytor med värsta möjliga effekter :-).

Därför börjar jag inte en sådan service om jag inte har den vätsketypen i reserv, och därför gömmer jag bromsskivorna (oftast med hjul) i ett annat rum, helst bakom en stängd dörr.

Vi hade underlag på golvet och mycket olja på flaska.

Jag ville inte tar bort oljan och lägga i ny igen för att vi var lat.

mektabbar
Glömde tyvärr att tar en bild.

SID på sonens dirt tappade luft vid större slag, så jag trodde att o-ringarna var slite, så jag beställde en service-kit. Sonen ville serva gaffeln igår kväll, även om jag hade feber. Servicen verkade går bra, men lite hjälp av mig. O-ringarna verkade helt ok, men det fanns ingen fett, så kanske var det problemet. Efter återmonteringen av gaffeln visade det sig att gaffeln behövdes riktigt hög kraft för att trycka i: negativfjädern var bort. Jag trodde först att vi använde fel o-ring eller för mycket fett, men det visade sig att sonen innan hade klippt C-ringen i skärran (jag kontrollerade faktiskt, men inte tillräckligt noggrant). Några delar av fjädern ramlade ut när vi tog bort underben. Lite jobbigt att fiska delarna ur underbenet med en sticka utan att tappa oljan.

Som tur kunde vi fixa det med gaffeln monterad i cykeln och utan att tappa (mycket) olja från underben. Nu funkar den bra.

EDIT: kan lägga till dagens bild från igår där sonen tar bort C-ringen:

Visa bilaga 737302
Din son är nog äldre än jag trott, bra att han är med och skruvar👍

mektabbar
Och snåla dessutom :-)! Precis som jag är.

Men det gick kanske att dränera oljan tillfälligt i en kopp och hälla den sedan igen in i gaffelbenen.
Jag har tre dedikerade glas som jag använder för att förvara olika oljor under "blodtransfusion".

Det skulle också funka. Men om man häller underben nästan horisontellt så går allt bra. När jag hade sätt den på ovanben tryckte jag bara lite för hård så att lite olja trycktes genom hålet. Vi tyckte att vi inte behövde fylla på.

mektabbar
Fasiken, skulle lufta bromsar, gick bra men gängpaj på luftningsnippeln på handtaget. GRR.
Deore handtag, gängan är ju av kex och tålde inte den minsta moment. Rätt tunnt gods, helicoil?

mektabbar
Ouch! Körde du dropper i botten och springcyklade dig runt då?😇
Lasse räddade mig och hade en Shimanokedja jag fick låna.

Skumt att köra 12s HG-kedja på SRAM Eagle — var tvungen att växla en växel extra och sedan tillbaka för att få den att gå upp eller ner. De skiljer väl knappt ens någon tiondel i bredd men det räcker för att systemet ska fallera.

mektabbar
Lasse räddade mig och hade en Shimanokedja jag fick låna.

Skumt att köra 12s HG-kedja på SRAM Eagle — var tvungen att växla en växel extra och sedan tillbaka för att få den att gå upp eller ner. De skiljer väl knappt ens någon tiondel i bredd men det räcker för att systemet ska fallera.
Jag har kört shimanokedja till Eagle på flera hojar och har funkat felfritt. Både med XT och GX-reglage :)

mektabbar
Intressant. Nu rörde jag ju inte vajerspänning eller b-skruv eller nåt eftersom jag ska sätta på den vanliga kedjan igen, men det hade kanske gått att justera in det då.
Ja lite justeringar behövs helt klart. Sen vet jag ju att många har lite problem med olika klingor fram också, men då märks det ju på andra sätt. Sen undrar jag ibland också om viss slitage t.ex. på kedjan spelar in hur väl det lirar.

mektabbar
Intressant. Nu rörde jag ju inte vajerspänning eller b-skruv eller nåt eftersom jag ska sätta på den vanliga kedjan igen, men det hade kanske gått att justera in det då.

Det behövs ingen ändringar av inställningar när man byter kedja, förutom om längden av kedjan har ändrats. Enda som kan påverka lite är att en ny kedja är stel och blir smidigare efter några tur. Men antar att en ny Shimano 12-delad kedja växlar bra på en Shimano drivlinan.

Tillbaka
Topp