mektabbar

mektabbar
När det ena leder till det andra och man gör det värre..
Knackande ljud vid belastning på pedalerna, lät som att det kom från vevlager
Lager kändes ok men tog ur och rengjorde och smörjde gängorna, började gå lite segt på ena sidan och här börjar det. Vevlagret blir gängpaj och går inte att dra åt eller skruva ur.
Efter mycket om och men så lyckas jag "dra" ur non-drive side men gängorna i ramen är något skadade dom med så ett nytt kommer inte att gå på korrekt :censored:

Bara att beställa nytt vevlager och gängtapp á 1700 kr..
Snygga till gängorna och på med nya vevlagret men problemet med knackade ljudet kvarstår..

Börjar se över skruvarna i bakre triangeln (varför började jag inte med det??) och en av dom är dåligt åtdragen. Nu ljudlöst vid belastning :coffee:

mektabbar
Inte helt säker på om det är en mektabbe eller en defekt ännu men oddsen är lägre för mektabbe.
Bytte bromsok för inte alltför länge sedan (mindre än ett år tror jag).
Har haft lite smått dålig bromsverkan antingen fram eller bak ganska ofta men alltid antagit att det är skit på skivorna. Rengöring brukar minska problemen.

Nu, hemkommen efter en månads semester, upptäcker jag att jag har noll bromsverkan bak.
Höger reglage slår i styret utan nån effekt.
Misstänker oljeläckage någonstans....

mektabbar
Fick hem ny 2x11 drivlina till packåsnan (som har 1x11 nuvarande), började montera av handtagen för att kunna montera växelreglagen och upptäcker att jag har lyckats runda 3mm insexskruven på ett av handtaget, varken eltejp, trasa eller innerslang har fungerat som filler. så imorgon blir det att jävlas med detta, tips uppskattas. Tanken är att handtaget skall återanvändas med en ny skruv.
2025-07-25-21-31-36-512.webp

mektabbar
Fick hem ny 2x11 drivlina till packåsnan (som har 1x11 nuvarande), började montera av handtagen för att kunna montera växelreglagen och upptäcker att jag har lyckats runda 3mm insexskruven på ett av handtaget, varken eltejp, trasa eller innerslang har fungerat som filler. så imorgon blir det att jävlas med detta, tips uppskattas. Tanken är att handtaget skall återanvändas med en ny skruv.Visa bilaga 782554
Knacka i en torx brukar funka

mektabbar
Mektabbar kan leda till kreativa fulmeck.

Tappade bort en fjäder till klackarna i mitt Bontrager nav i samband med byte av body. Efter en stunds letande gav jag upp och började fundera på alternativ.

Fjädern från en kulspetspenna var för grov…

Aha, har inte jag ett 5 år gammalt Halo Supadrive nav liggande någonstans? Har inte dom typ likadana fjädrar? Kanske… Skruva skruva.

Jo det har dom, men typ 3 mm för långa så man får nypa av en bit. Ta-da! Fungerande nav igen.

Förutom Halo-navet så som nu är dött.

mektabbar
Kedjan rappade trots ny drivlina

Nyss bytte jag allt i drivlinan. Vid provkörning så rappade kedjan på minsta drevet. Jag kollade ”allt”. Kedjan fortsatte rappa. Efter noggrant granskande med cykeln i mekstället finner jag en förklaring. Vid monteringen av kassetten tyckte jag att original låsring i stål var onödigt tung. Tog istället en låsring i aluminium som fanns tillhands. Alu-låsringen har större omkrets. Det visar sig att omkretsen är så stor att kedjan inte kom längst ner i dalarna mellan tänderna. Istället bottnade den på alulåsringens yttersta delar. Kedjan fick därmed inte tillräckligt fäste i drevet och kedjan rappade vid belastning. Efter byte till original låsring fungerar allt bra igen. Allt väl!

mektabbar
Kedjan rappade trots ny drivlina

Nyss bytte jag allt i drivlinan. Vid provkörning så rappade kedjan på minsta drevet. Jag kollade ”allt”. Kedjan fortsatte rappa. Efter noggrant granskande med cykeln i mekstället finner jag en förklaring. Vid monteringen av kassetten tyckte jag att original låsring i stål var onödigt tung. Tog istället en låsring i aluminium som fanns tillhands. Alu-låsringen har större omkrets. Det visar sig att omkretsen är så stor att kedjan inte kom längst ner i dalarna mellan tänderna. Istället bottnade den på alulåsringens yttersta delar. Kedjan fick därmed inte tillräckligt fäste i drevet och kedjan rappade vid belastning. Efter byte till original låsring fungerar allt bra igen. Allt väl!
Hur många gram försökte du spara?

mektabbar
Efter sista åket av fyra dagar (hard) körning i Järvsö märkte sonen att gaffeln gick trog när han komprimerade den när han stod stilla. Då kam jag på att vi glömde att lägga Sram butter innanför skrapringarna när han bytte airshaft från 150 till 160 mm på sin Pike för en vecka sen. Vi kam hem kl 21 och imorgon bitti har han mtb-kollo, så vi behövde fixa det snabbt. Det blev en efficiënt tar-av-underben-med-behålning-av-olja (som vi har blivit experter på). Man måste demontera underben med gaffeln lutat några grader nedåt från horisontellt. Jag hitta en skolåda med hål för att öppna där bromsinfästingen passade i och hållande underben lutad lite nedåt, med skärmen på andra sidan. Nu är gaffeln helt smut igen, klar för en vecka av kollo!

2025-08-10-22-50-43-255.webp

mektabbar
Dottern råkade ut får en liten pinne på fel ställe och tillagade en växelsallad. Lite skitpinne som kilat fast sig i cagen och stoppade kedjan.

IMG_6795.webp

Nåväl, klart pappa har reservdelar. En något åtgången bakväxel som jag plockade av när jag uppgraderade men HT till 1x. En enkel operation att byta.

Cykel upphängd. Kedjan av. Loss med gamla bakväxeln. På med nya.
Det går lite trögt att skruva in den men den är lite småsliten p.g.a. vinterpendling i Stockholm så jag tar i lite mer.
Men... sitter den inte lite snett? Jo fan, det gör den. Har dragit nya gängor i växelörat.

Provar att ta av hjulet och skruva i den gamla bakväxeln från insidan för att se om den kan återställa gängorna men skruven är något kortare än växelörats tjocklek så den når inte. Provar från utsidan men det blir snett ändå.

Fram med gängkitet. Men... har bara "standard" M10x1,5. Växelöra ska ha M10x1,0.

Bara att ge upp och beställa grejer. Nytt växelöra som förhoppningsvis är rätt variant. Passar på att beställa en ny bakväxel också då den andra var sliten och irriterande*. Och så en gängtapp såklart. Kan iaf försöka rädda det gamla växelörat.
Nu väntar vi....

IMG_6796.webp

* Övre trissan är i vägen och "krockar" med växelörat när man ska skruva fast den så man måste hålla den i ett spännt läge tills den är ordentligt iskruvad. Vet inte om det är nåt knas, har aldrig sett det tidigare och minns det inte från avmonteringen heller. Tror det är en RD-M310

mektabbar
En klassiker. Sonens belägg var glasade, igen. Vi bytte dem sent på kvällen igår, jobbigt med Magura 4-kolvs ok. Tog lite tid. Nu på morgonpendlingen låtade dom hela tiden och det blev värre efter varje bromsning. Halvvägs tyckte jag det var tid att stanna och titta.

2025-08-15-10-09-31-590.webp

Senast ändrad:
mektabbar
Kontorsråtta ger sig på första servicen på ny gaffel, en Sid med raceday 2. Det var svårt att få loss underbenet på dämparsidan. Efter en del bankande provade jag att lossa på returdämpningen (mot kaninhållet alltså). Efter det lossnade det snällt, men då hade jag redan spräckt skaftet till dämparen..

Våld löser inte allt, en dyr lärdom när det kostar en ny dämparinsats. Det skadade röret ser i och för sig ut att kunna lossas, men verkar förstås inte säljas separat.

Bilagor

• 20251009_185102.webp
    20251009_185102.webp
    100.1 KB · Besök: 79
mektabbar
Tjena!

Ingen cykelmektabbe, men nog fan en mektabbe. Skulle byta hjullager på dotterns bil idag. Ska lossa på bromsoket och det börjar bra då skruven faktiskt inte sitter stenhårt. Men sen använder jag spärränden på ringnyckeln och helt plötsligt tar det stopp mot fjäderbenet som är i vägen.
Kommer alltså inte ut längre och eftersom det är en j*bla f*rbannad pissvariant så är den inte omställbar utan man vänder på den för att använda den åt andra hållet, så jag kan ju inte skriva tillbaka skruvjävlen. 😡
Jahapp, bara att skruva av spindeln från fjäderbenet då.. Tror ni dom skruvarna lossnade lika lätt eller tror ni att jag fick ta fram brännaren?
Ja, ni har rätt.. Brännaren fram och typ 40 minuters extra arbete.

mektabbar
Dottern råkade ut får en liten pinne på fel ställe och tillagade en växelsallad. Lite skitpinne som kilat fast sig i cagen och stoppade kedjan.

Visa bilaga 786665

Nåväl, klart pappa har reservdelar. En något åtgången bakväxel som jag plockade av när jag uppgraderade men HT till 1x. En enkel operation att byta.

Cykel upphängd. Kedjan av. Loss med gamla bakväxeln. På med nya.
Det går lite trögt att skruva in den men den är lite småsliten p.g.a. vinterpendling i Stockholm så jag tar i lite mer.
Men... sitter den inte lite snett? Jo fan, det gör den. Har dragit nya gängor i växelörat.

Provar att ta av hjulet och skruva i den gamla bakväxeln från insidan för att se om den kan återställa gängorna men skruven är något kortare än växelörats tjocklek så den når inte. Provar från utsidan men det blir snett ändå.

Fram med gängkitet. Men... har bara "standard" M10x1,5. Växelöra ska ha M10x1,0.

Bara att ge upp och beställa grejer. Nytt växelöra som förhoppningsvis är rätt variant. Passar på att beställa en ny bakväxel också då den andra var sliten och irriterande*. Och så en gängtapp såklart. Kan iaf försöka rädda det gamla växelörat.
Nu väntar vi....

Visa bilaga 786664

* Övre trissan är i vägen och "krockar" med växelörat när man ska skruva fast den så man måste hålla den i ett spännt läge tills den är ordentligt iskruvad. Vet inte om det är nåt knas, har aldrig sett det tidigare och minns det inte från avmonteringen heller. Tror det är en RD-M310
Det är i regel samma gängstigning och dimension på vanliga hjulaxlar, har du en sådan kan du testa att gänga om växelörat på den.

Jag har nödriktat ett par växelöron genom åren genom att skruva fast ett litet hjul i örat och böjt tills det är i fas med bakhjulet på cykeln. 🤞

mektabbar
Det är i regel samma gängstigning och dimension på vanliga hjulaxlar, har du en sådan kan du testa att gänga om växelörat på den.

Jag har nödriktat ett par växelöron genom åren genom att skruva fast ett litet hjul i örat och böjt tills det är i fas med bakhjulet på cykeln. 🤞
Tack för tipset.
Fick hem ny gängtapp och kunde reparera gängan. Ny växel sitter på och allt är frid.

mektabbar
Fick hem ny 2x11 drivlina till packåsnan (som har 1x11 nuvarande), började montera av handtagen för att kunna montera växelreglagen och upptäcker att jag har lyckats runda 3mm insexskruven på ett av handtaget, varken eltejp, trasa eller innerslang har fungerat som filler. så imorgon blir det att jävlas med detta, tips uppskattas. Tanken är att handtaget skall återanvändas med en ny skruv.Visa bilaga 782554
bara borra ur centrum inget svårt å sen bara peta bort resterande metall utifrån skruven med nån mejsel .

mektabbar
Prova en 'nyckel av ett bättre märke. Kanske inte någon mektabbe, men det dröjde länge innan jag insåg att den billiga satsen insex-nycklar jag köpt var mindre bra.

mektabbar
Upptäckte att fruns fatbike hade ett litet glapp i styrlagret nu när jag tog fram den inför vintern, tänkte justera lagret men det inte? endera glapp eller trög. Blev lite svordomar och felsökning.
Fel 1, inte tillräckligt med distanser så topcapen låg direkt mot styrröret och expnadern.
Fel 2, styrrörsexpandern satt löst.
Fel 3, den tidigare ägaren hade glömt att flyta över och montera Crown Racen när han bytte gaffel.

Får i det här fallet skylla mektabbarna på förra ägaren.

mektabbar
Upptäckte att fruns fatbike hade ett litet glapp i styrlagret nu när jag tog fram den inför vintern, tänkte justera lagret men det inte? endera glapp eller trög. Blev lite svordomar och felsökning.
Fel 1, inte tillräckligt med distanser så topcapen låg direkt mot styrröret och expnadern.
Fel 2, styrrörsexpandern satt löst.
Fel 3, den tidigare ägaren hade glömt att flyta över och montera Crown Racen när han bytte gaffel.

Får i det här fallet skylla mektabbarna på förra ägaren.
Alltid skönt med en seger i "the blame game"! Även om det inte gör det verkliga läget bättre.

mektabbar
Skulle flytta räserns däck, skivor och kassett till nya hjul över lunchen lite kvickt. Uppskattad arbetstid 45 minuter.

- Gängar nästan ur huvudet när jag skall lossa TA-axeln fram, som någon idiot har dragit åt för hårt.
- Upptäcker att nya hjulen inte är tejpade vilket inte ingick i tidsplanernigen
- Upptäcker att jag har 6-bolt-skivor, och de nya hjulen har centerlock
- Gängar nästan ut huvudet på första skivbromsbulten då jag tar en T20-bits ist för T25

Allt blev i alla fall demonterat, sen var den timmen slut.

mektabbar
Vill man snåla kan man köpa biltemas med 10års garanti. Mina har gjort jobbet i säkert 20 år utan att runddra något.
Men det är ju inte utan att ett visst sug infinner sig för de där wera-nycklarna
Jag har de färgglada från Wera. Tyvärr skyddar de inte mot handhavandefel, om man ser till min (nästan) rundning av TA tidigare idag.

mektabbar
Jag har de färgglada från Wera. Tyvärr skyddar de inte mot handhavandefel, om man ser till min (nästan) rundning av TA tidigare idag.
Torx tänker jag är säkrare mot runddrag men det är ju större risk att man tar fel storlek. Nu när du säger det kan den ju låsa vid både en och två storlekar mindre än tänkt.

Senast ändrad:
mektabbar
Vill man snåla kan man köpa biltemas med 10års garanti. Mina har gjort jobbet i säkert 20 år utan att runddra något.
Men det är ju inte utan att ett visst sug infinner sig för de där wera-nycklarna
snåla o snåla visst wera e wera men jag har både biltemas färgglada insex och weras

biltemas måste jag säga är inte speciellt mycke sämre än weras lite mer flex i biltemas men hållbarheten skulle ja säga är snudd på densamma o ja använder endå båda kitten dagligen i jobbet

mektabbar
Skulle flytta räserns däck, skivor och kassett till nya hjul över lunchen lite kvickt. Uppskattad arbetstid 45 minuter.

- Gängar nästan ur huvudet när jag skall lossa TA-axeln fram, som någon idiot har dragit åt för hårt.
- Upptäcker att nya hjulen inte är tejpade vilket inte ingick i tidsplanernigen
- Upptäcker att jag har 6-bolt-skivor, och de nya hjulen har centerlock
- Gängar nästan ut huvudet på första skivbromsbulten då jag tar en T20-bits ist för T25

Allt blev i alla fall demonterat, sen var den timmen slut.
Bakgrund och fortsättning:

Beställde nya coolfiberhjul med fet innerbredd till räsern, "BF-klipp" för 5400 kr.
Tänkte inte på att mitt 32mm backdäck förmodligen skulle svälla rätt ordentligt, till 34mm visade det sig. Max däckbredd på cykeln är 32mm, så nu fick jag i slutändan slanta 700 kr extra för ett nytt bakdäck. Men jag har iaf ett reservframdäck nu..

mektabbar
Ett tips med insex, lägg en plastpåse, gammal brödpåse eller påse från toarullar eller vad som helst, i skruven och tryck i insexnyckeln med ett eller två lager plast. Det gör att det sitter tightare, skruvarna håller sig snygga och det här särkilt viktigt för små insexorna i en del, thomson, stammar, som annars lätt går att göra innersexan på skruven mindre sexig.

Tillbaka
Topp