mektabbar

mektabbar
IMG_8920.webp

Blev ett dyrt misstag..

mektabbar
Drog du dem för hårt? Lite oroväckande klent gods i dem kanske.. även om du dragit för hårt, antar jag det inte borde varit så mycket för hårt att de ska gå sönder så

mektabbar
Alla dessa minnesregler som ändå bygger på att man måste komma ihåg något, gärna två saker istf en, vad är grejen? Bäst är dem med ner eller upp för saker man i sig kan arbeta på rättvänd eller upp och ner.

Högerpedalen är högergängad och höger vevlager vänster. Andra sidan tvärtom. Funkar oavsett hur cykeln och jag är orienterade. Åt vilket håll jag skall skruva en gänga av endera sorten sitter i ryggmärgen.

mektabbar
Alla dessa minnesregler som ändå bygger på att man måste komma ihåg något, gärna två saker istf en, vad är grejen? Bäst är dem med ner eller upp för saker man i sig kan arbeta på rättvänd eller upp och ner.

Högerpedalen är högergängad och höger vevlager vänster. Andra sidan tvärtom. Funkar oavsett hur cykeln och jag är orienterade. Åt vilket håll jag skall skruva en gänga av endera sorten sitter i ryggmärgen.
Det är jätteenkelt att komma ihåg. För att få loss en pedal som fastnat så drar man allt man orkar tills den plötsligt lossnar och man kör handen rätt ner i framklingan. För att vara riktigt säker att man gör rätt ska man alltid lägga kedjan på lilla klingan.

mektabbar
Såklart! Jag påpekar bara att din regel kräver att man minns att det är gängan det handlar om och inte riktningen man ska drar åt för att lossna.
Jag är nog på @s linje här att det inte finns några genvägar utan det gäller att veta vilken gänga det är.

Det finns en bra regel, att man alltid drar i färdriktning men jag minns inte om det är för att spänna eller lossa. Alla minnesregler borde vara för att lossa.

mektabbar
Jag är nog på @s linje här att det inte finns några genvägar utan det gäller att veta vilken gänga det är.

Det finns en bra regel, att man alltid drar i färdriktning men jag minns inte om det är för att spänna eller lossa. Alla minnesregler borde vara för att lossa.

Då är GCN minnesregel bra: gängorna är gjort så att pedalarna lossnar medan man trampar.

mektabbar
T ex
Har lagat flera spruckna lådor i frysen med cd-fodral upplöst i aceton.
Inte jättesnyggt men funktionellt.
Vet inte om det funkar på din plast men det kan kanske vara värt ett försök.

mektabbar
T ex
Har lagat flera spruckna lådor i frysen med cd-fodral upplöst i aceton.
Inte jättesnyggt men funktionellt.
Vet inte om det funkar på din plast men det kan kanske vara värt ett försök.
Aldrig i livet att jag skulle fylla sprickan med smälta legobitar.

mektabbar

pedaler dras åt i hjulets rotationsriktning när man cyklar framåt oavsett sida bsa "standard" vevlager lossas i hjulets rotationsriktning när man cyklar framåt oavsett sida

mektabbar
Innan man lossar något måste det först skruvas fast så regeln borde vara för att grejerna skall skruvas fast. Först fästa, sedan lossa. Det är ju så man gör. Kom ihåg det!

Hoppas jag rörde till det för er...

mektabbar
Eller så lär man sig varför gängan driver åt motsatt håll till axelrotationen så kan man alltid lista ut vilken gänga det är

mektabbar
Allt man kan är lätt. Om man då inser att man kan att höger är högergängad (som är både elegant, enkelt och på en ganska låg nivå sett till vilka krav som ställs på utföraren) så får man räkna ut resten själv sen.

mektabbar
det skulle jag rekommendera ungefär ingen person, då det är kontraintuitivt och stor risk att en tänker fel även om en "vet" hur det funkar https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)
Då är GCN minnesregel bra: gängorna är gjort så att pedalarna lossnar medan man trampar.

Jag fick tummarna upp på mitt inlägg, men jag vet inte om det var för skämten eller regeln. För att vara tydligt: GCN har fel, anledningen finns ovan. Men fortfarande kan det funka som minnesregel.

mektabbar
Jag har som många andra svårt att minnas minnesregler kring pedalers skruvriktning. Som tur är har min dotter pedaler på sin MTB som det står vilket håll de ska skruvas. Bara gå och kika på den cykeln när jag är osäker.
Kommer bli sjukt jobbigt om den lilla texten nöts bort 😉

mektabbar
Jag har som många andra svårt att minnas minnesregler kring pedalers skruvriktning. Som tur är har min dotter pedaler på sin MTB som det står vilket håll de ska skruvas. Bara gå och kika på den cykeln när jag är osäker.
Det är ju busenkelt ju!
"Höger är höger och vänster är vänster utom på vevlagret där höger är vänster och vänster är höger. Höger är handen där tummen pekar åt vänster och vänster är handen där tummen peker åt höger"
Så, nu kommer du ihåg! 😁

mektabbar
Mitt enklaste tips för pedaler är.

Cykeln ståendes
Vevarm i 90 grader och riktning framåt.
Sätter i insex eller rätt storlek nyckelså den sitter ca 45 grader mot golvet
Stampa på nyckeln.

Då blir det rätt håll och inga skadade händer!

mektabbar
IMG_4280.webp

IMG_4281.webp

Död åt den jäveln som hittade på 203 mm skivor.

Tog med lite extra skivor eftersom jag lärde mig den hårda vägen att parkåka sliter hårt, men de var förstås 203 och inte 200 som behövs på grabbens cykel.

Nu är 200-skivan iaf renoverad med slippapper och isopropanol och ska bara bromsas in. Jag önskar iofs att jag låg i sängen och läste efter en hård dags trampande, men jag har ingen rätt att klaga på backen som finns att tillgå.

Tillbaka
Topp