Vi behöver cyklar som folk har råd att köpa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför ska företag inte försöka vinstmaximera? Sysslar de med välgörenhet? :P

1727028139021.png

Matthau?

Alltid lika skrattretande när såna här åsikter dyker upp.

Absolut är dagens MTB dyra, men en vettig instegscykel idag som MB31 rescue deore dropper har ju väldigt bra grejer. 1x12 drivlina, skivbromsar dropper och luftgaffel. Förstår att för en ensamstående undersköterska så finns det inte på kartan att köpa en cykel för 13000, men då får man nog tyvärr välja något annat. Ett par bra löparskor kostar ett par hundringar på rea och kan ju ge nästa samma motion och naturupplevelse som tex mtb. Sen finns det ju tokdyra cyklar för 150 papp men knappast något gemene man måste ha för att ha roligt i skogen eller på vägen.

det ser möjligen annorlunda ut i usa där videon gjorts. att brist på vettiga instegsmodeller om det nu stämmer kan vara problematisk är inget att förneka,

och företeelsen att statusjakt inom en sport är exkluderande och leder till förgubbning är värd att tas på allvar.

Jag blir avundsjuk på vad folk cyklat, inte vad de cyklat på. Fast avundsjuk är fel ord, inspirerad är mera riktigt.
Håller i stort med. Mitt inlägg var förstås bara lite tramsande.

Sen kan jag tycka extremt lätta cyklar är lite coola, men då mer att det går att bygga så lätt än att det därmed också typiskt blir väldigt dyrt.

Och jag kan "beundra" en del randohojar där ägaren verkligen lagt ner krut på att få alla detaljer att bli en estetiskt snygg enhet.

Senast ändrad:
Nu har jag ingen koll på den amerikanska cykelmarknaden och Specializeds modeller, men när han snackar om 5000-6000 dollar är det väl knappast typisk instegsmodell i USA?

Snabb googling och tittande på första träffen indikerar att man skulle kunna komma ner mot runt 1000 dollar i NY.

Håller med. Jag behöver cyklar jag har råd att köpa. Så jag har köpt dem jäklarna!

Det finns cyklar på Walmart. Det är väl snarare att folk ska rulla runt på blåa slingor med samma grejer som de kör på i VM.
Och de sakerna är inte dyrare än en vanlig LO-arbetare kan prioritera till sig det.

Cyklar är billigt.

Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men om man går in i en "riktig cykelaffär" och vill köpa en racer eller MTB, vilken prisklass hamnar vi på? Kommer de att erbjuda en cykel för 10 tkr (finns det ens sådan längre?) eller erbjuds man en för minst 20 tkr? Jämför detta med en "vanlig" cykel, för kanske 3-4 tkr på Biltema.

Videon handlar ju om att cykelaffärer försöker sälja tok för dyra cyklar, som inte alls är nödvändiga för motionärer. Och kanske gör att en del avstår från att börja motionscykla, när det ser hur dyrt allt är. Och sedan får man inte glömma allt som tillkommer med kläder, skor, och andra tillbehör.

Nu vet jag inte om dyra cyklar är stort problem, men att cykelaffärer går dåligt även här är väl inte någon nyhet? Exempelvis gick Stenströms i Hallstahammar i konkurs nyligen..

Jämför med jogging. Det enda man behöver köpa är ett par hyggliga joggingskor, för någon tusenlapp.

Att man kan hitta billiga/billigare cyklar på nätet är ju sant, men då behöver man veta vad man behöver. Jag gissar att en nybörjare i första hand går till en lokal cykelhandlare om sådan finns. Men sådana blir att färre, eftersom de blir utkonkurrerade av näthandeln. Och om lokal cykelhandlare upplevs som dyr, minskar ju det också försäljningen.

Jag förstår inte riktigt. Man kan väl inte förvänta sig att en cykel kostar samma som ett par löparskor?

Jag tycker att bra cyklar har blivit, relativt, billiga. Man kan nuförtiden får en bra lvgcykel för kring 10 tkr. Och en ny MTB av 13 tkr är bra mycket bättre än vad jag hade för 20 år sen för dubbla priset (utan korrektion för inflation) när det gäller dämpning, bromsar, växlar, hållbarhet och framförallt geometri

Sen är jag lite förvånad att en LBS har en lvg-cykel för 109990 kronor i skyltfönstret, som inte ens har Shimano's bästa komponenter. Men såklart gör tillverkare också modeller för folk med (för) mycket pengar. Och som min LBS i Nederländerna brukade säga: en fin-räsercykel kostar mindre än en set lättmetallfälgar till bilen.

EDIT: och en "vanlig" cykel av Biltema för 3-4 tkr är inte bra, den håller inte längre. Med det sagt så köpte min fru en cykel för 125 euro i Tyskland som håll i tio år innan den blev stulen (det är orimligt, och nästan omöjligt, billig, tycker jag).

Senast ändrad:
En vän tyckte jag var sjuk som la 20000 på en cykel.
Samma vän tyckte att han gjorde en så sjukt bra deal som bara betalade lite över 7000kr i månaden för att leasa sin bil :)

Olika perspektiv och prioriteringar.

Tycker nog att det dragit iväg lite. Skitkomponenter på cykel för 60k osv. Vi får se om konkurserna lämnar plats för nya spelare eller tvärtom.

Den eviga gåtan varför billiga hardtail har kass geo förblir obesvarad.

Med det sagt så kan man få en hel cykel med boost och luft för 7000. Eller en mb31 för 13000.

När jag var 15 köpte jag min första riktiga mtb. Det var en Gary fisher instegsmodell men med aluminiumram, RS Judy gaffel och någon mittemellangrupp från shimano. Listpris var 10, jag köpte på rea för 8. Jag drömde samtidigt om de feta cyklarna från Cannondale och Klein som hängde på väggarna men var bissart dyra, säkert 40-45 000.

Detta var för 25 år sedan.

Enligt denna inflationsomräknare betyder det att listpriset på min Gary Fisher Kaitai i dagens penning borde vara nånstans runt 16000 och drömcyklarna på väggen ha en prislapp på 70-75'.

Samma cykelaffär säljer idag hardtails med Judygaffel, aluram och medelkomponenter för listpris 10k, nedsatt till 7. Highendmodellerna listar runt 100-120, nu nedsatta till 75-100.

Att cyklar är dyra är kanske sant i viss mån. Att highendcyklarna blivit dyrare är absolut sant. Men vad man får för 10-20 000 har absolut blivit bättre på 25 år.

Precis som med bilar, klockor och annat så finns det cyklar i alla möjliga prisklasser och varför skall det inte få göra detta för?

Tjänar man bra så kanske man vill unna sig något bättre än en cykel från Biltema.
Jag själv gjorde mig en beställning på en Bianchi E-Vertic FT Type (nypris hon Bianchi
56 000kr).
Kanske är overkill för min del men jag ville ha något bra och jag tjänar samtidigt rätt bra (+50k/månad före skatt merparten av årets alla månader) då jag jobbar mycket extra.

Tog den som en förmånscykel via jobbet och kommer köpa ut den sen efter 3 år med hälsningar en undersköterska som är singel.

Istället för att gnälla på att nya lyxprodukter blivit ”dyra” kanske vi skulle fundera på hur fler människor kan få det bättre?

För övrigt: En kompis köpte för två veckor sedan en S-Works från 2017 för 12 000 kronor. Svårt att förstå hur man kan se det som dyrt.

Senast redigerad av en moderator:
Istället för att gnälla på att nya lyxprodukter blivit ”dyra” kanske vi skulle fundera på hur fler människor kan få det bättre?

För övrigt: En kompis köpte för två veckor sedan en S-Works från 2017 för 12 000 kronor. Svårt att se hur man kan se det som dyrt.
Tycker att du är inne på rätt spår. Man kan få väldigt mycket BEG. cykel för rimliga pengar.

Tycker att du är inne på rätt spår. Man kan få väldigt mycket BEG. cykel för rimliga pengar.
Någon måste ju köpa nytt för att andra skall kunna köpa begagnat. Problemet är konsumtionshetsen och den finns även bland de som köper beg..

Någon måste ju köpa nytt för att andra skall kunna köpa begagnat. Problemet är konsumtionshetsen och den finns även bland de som köper beg..
Det finns tydligen de med för mycket pengar eller personer som prioriterar det senaste och häftigaste, de båda är ofta pigga på att byta cykel ofta. Så det kommer att lösa sig gällande begagnade cyklar.

En cykel har potential att användas väldigt länge och det finns fruktansvärt många begagnade, bra cyklar. Vi skulle nog kunna leva på att beta av beståndet i rätt många år utan att någon köpte en enda ny cykel.

Och hur kan Walmarts cyklar ha bättre geo än Biltema/Jula mfl? Tex
Finns undantag, fast så billig har jag nog aldrig sett med 67°.
White som gör mycket rätt säljer nu en finare xc290 för 15 000 med 70°. Tror jag, geo är svår att hitta
Active bike som cykelkraft börjat sälja ser fina ut

För övrigt: En kompis köpte för två veckor sedan en S-Works från 2017 för 12 000 kronor. Svårt att förstå hur man kan se det som dyrt.
Den enskildes ekonomi är dock svår att kommentera. Överhörde en kvinna i butiken här om dagen som diskuterade med sina barn varför de inte kunde köpa ost. Huruvida damen ifråga har något cykelintresse vet jag förstås inte men jag kan tänka mig att hon skulle ha svårt att lägga upp 12’ även för en bättre beg cykel om inte pengarna ens räcker till ost.
Detta forum är nog till allra största delen befolkat av rätt väl beställd medelklass som verkar ha svårt att förstå att inte alla har ekonomi som de själva.
Det är klart att det vore trevligt för cykelsporten om flera hade råd att engagera sig i denna gamla arbetarklassgren.
Edit; men visst går det att hitta billiga cyklar om man vill, även om inte ramvinklarna når upp till dagens högt ställda krav för att öht vara cyklingsbara. Eller vara försedda med elektriska växlar som minimum. Det kräver dock en viss tolerans från kollektivet. Själv har jag engagerat mig i nybörjarcykling i grenen motionscykling genom klubb under vårarna för att få med lite nya ansikten. Cykelmaterialet har varit av stor bredd om man säger så men intresset främst bland kvinnor har inte varit att ta miste på. Tyvärr har det varit svårt att få de yngre manliga hurtbullarna att ta vid där jag slutat.
(Jag har inte tittat på vidjon ovan)

Senast ändrad:
Den enskildes ekonomi är dock svår att kommentera. Överhörde en kvinna i butiken här om dagen som diskuterade med sina barn varför de inte kunde köpa ost. Huruvida damen ifråga har något cykelintresse vet jag förstås inte men jag kan tänka mig att hon skulle ha svårt att lägga upp 12’ även för en bättre beg cykel om inte pengarna ens räcker till ost.
Detta forum är nog till allra största delen befolkat av rätt väl beställd medelklass som verkar ha svårt att förstå att inte alla har ekonomi som de själva.
Det är klart att det vore trevligt för cykelsporten om flera hade råd att engagera sig i denna gamla arbetarklassgren.
(Jag har inte tittat på vidjon ovan)
Helt rätt. Det gäller att hålla det i huvudet, jag kan också förvånas över fartblindheten och bristen på perspektiv på Happy. Biltråden är väl ett utmärkt exempel på detta. Det finns människor på detta forum som tror att möjligheten till Porsche och Rolex handlar om ”prioriteringar”.

Jag avsåg inte bara racercyklar med inlägget, utan att begagnade hojar överhuvudtaget är vägen framåt. För relativt lite pengar kan en arbetarklassunge som sparar och arbetar extra köpa en riktigt jävla bra cykel. Målet med samhällsutvecklingen måste vara att fler ska kunna följa sina bästa stämningars längtan.

Jag har själv inga 12 000 kronor att lägga ut på en S-Works, men jag hade det för att bygga en Colnago för några månader sedan. Men då hade jag sparat och snålat och wheelat och dealat. ☺️

Senast redigerad av en moderator:
Om man har gett sig in i tävlingscirkusen (i mitt fall MTB) med sina barn så är det rätt lätt att dras in i en viss utrustningshets - behöver barnen världscupcyklar? Antagligen inte, men när konkurrenterna har det... Norska cykelförbundet har försökt sig på att stävja detta med viktbegränsningar nedåt, tanken är i varje fall intressant.
1727075689171.png

Jag tycker nog inte vanliga cyklar blivit så värst mycket dyrare, justerat för inflation. Men hetsen om vad som är lägsta acceptabla nivå har blivit värre.

Happylegendaren Morfum får stå som exempel för att så länge det har två hjul går det att köra hur bra som helst:

Har tillverkningskostnaderna följt inflationen?
Olika. Beroende på när i tiden vi pratar? Tillverkningen är flyttad till låglöneländer. I närtid så har även flytt från absoluta låglöneländer till bland annat europeiska låglöneländer. Men även till länder med utbildad arbetskraft och goda logistikmöjligheter. Och en salig blandning mellan dessa.

Olika. Beroende på när i tiden vi pratar? Tillverkningen är flyttad till låglöneländer. I närtid så har även flytt från absoluta låglöneländer till bland annat europeiska låglöneländer. Men även till länder med utbildad arbetskraft och goda logistikmöjligheter. Och en salig blandning mellan dessa.
Det är förstås en salig blandning och väldigt mycket det-beror-på, jag tyckte mest det var lite udda att jämföra med inflationen, när i princip de två största industriella förändringarna under vår livstid har varit förbättringar i material- och tillverkningsteknik, och flytt av industri till fattiga länder med lägre krav.

Finns undantag, fast så billig har jag nog aldrig sett med 67°.
White som gör mycket rätt säljer nu en finare xc290 för 15 000 med 70°. Tror jag, geo är svår att hitta
Active bike som cykelkraft börjat sälja ser fina ut
den här tycker jag ser rätt vettig ut
polygon.png

polygon-geo.png

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp