Vi behöver cyklar som folk har råd att köpa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I reklamen nu: elektrisk sparkcykel! Finns det då inga gränser?!!!

Polisen är sällan dyr på mina nya cyklar. Sedan är det märkligt, att oavsett hur bra mountainbajkarna än blir, så gnälls det över hur cykelbanorna skötts. Skall det vara så svårt att återinföra djurstigar?

Om man vill att cykel ska vara en tillgänglig idrott för ungdomar så har väl senaste årtiondenas komplicerande av cyklarna inte direkt hjälpt. Man kanske inte måste ha high-end-grejer för att kunna tävla, men prylhetsen har nog definitivt inte minskat i alla fall.

För vuxenmotion ser jag inte lika stort problem, det finns hyfsat billiga cyklar som funkar bra för motion.

Jag tycker också "nya" genren gruscykel som industrin i viss mån infört för att kunna sälja fler cyklar, ändå är en förbättring i fråga om tillgänglighet, nu kan motionären ha en och samma cykel för landsvägscykling, gruscykling, enklare stigcykling och bike packing, och man kan hitta något med vettig kvalitet i genren för 15 kkr, och inte minst lättunderhållet (=billigt), eftersom den inte kräver komplicerade komponenter. Nöjer man sig med rakt styre kan man hitta en vettig hybrid för lite billigare än så.

Jag tycker också "nya" genren gruscykel som industrin i viss mån infört för att kunna sälja fler cyklar, ändå är en förbättring i fråga om tillgänglighet, nu kan motionären ha en och samma cykel för landsvägscykling, gruscykling, enklare stigcykling och bike packing, och man kan hitta något med vettig kvalitet i genren för 15 kkr, och inte minst lättunderhållet (=billigt), eftersom den inte kräver komplicerade komponenter. Nöjer man sig med rakt styre kan man hitta en vettig hybrid för lite billigare än så.
Ja grävel har ju lugnat ner prylhetsen lite. Jag har ett par Mtb, ett par lvg, en monstercross, en fatbike, en tempo, en gamnelracer, en standardcykel och ”en del” lösa delar och projekt. Nu känner jag starkt att det saknas något i cykelstallet ändå. Nämligen en snabb-gravel. Och en äventyrs-gravel i stål.

😉 Nej, jag håller med dig egentligen. För en nybörjare kan en gravel fungera fint för allt från pendling, via cykelsemester till VR. Det är en annan som är knäpp.

Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men om man går in i en "riktig cykelaffär" och vill köpa en racer eller MTB, vilken prisklass hamnar vi på? Kommer de att erbjuda en cykel för 10 tkr (finns det ens sådan längre?) eller erbjuds man en för minst 20 tkr? Jämför detta med en "vanlig" cykel, för kanske 3-4 tkr på Biltema.

Videon handlar ju om att cykelaffärer försöker sälja tok för dyra cyklar, som inte alls är nödvändiga för motionärer. Och kanske gör att en del avstår från att börja motionscykla, när det ser hur dyrt allt är. Och sedan får man inte glömma allt som tillkommer med kläder, skor, och andra tillbehör.

Nu vet jag inte om dyra cyklar är stort problem, men att cykelaffärer går dåligt även här är väl inte någon nyhet? Exempelvis gick Stenströms i Hallstahammar i konkurs nyligen..

Jämför med jogging. Det enda man behöver köpa är ett par hyggliga joggingskor, för någon tusenlapp.
Lite som en dyr sportbil. Helt onödiga för vanliga bilister.

Absolut är dagens MTB dyra, men en vettig instegscykel idag som MB31 rescue deore dropper har ju väldigt bra grejer. 1x12 drivlina, skivbromsar dropper och luftgaffel. Förstår att för en ensamstående undersköterska så finns det inte på kartan att köpa en cykel för 13000, men då får man nog tyvärr välja något annat. Ett par bra löparskor kostar ett par hundringar på rea och kan ju ge nästa samma motion och naturupplevelse som tex mtb. Sen finns det ju tokdyra cyklar för 150 papp men knappast något gemene man måste ha för att ha roligt i skogen eller på vägen.
Bra löparskor för ett par hundringar, HA!
Den rean vill jag också hitta :)

Men skämt åsido så kostar ”bra” löparskor nu i bästa fall runt 1500-1700kr, så även för halva priset så är det ett gäng hundringar.

Om man vill att cykel ska vara en tillgänglig idrott för ungdomar så har väl senaste årtiondenas komplicerande av cyklarna inte direkt hjälpt. Man kanske inte måste ha high-end-grejer för att kunna tävla, men prylhetsen har nog definitivt inte minskat i alla fall.

Nu tävlar min son inte, men han tycker om att köra hårt. Jag köpte en fin Trek Emonda 650 till honom, nedsätt från 10tkr till 7,5tkr. Jag såg ingen anledning att uppgradera något på den förutom billiga däck till något lättrulade. Dessutom borde andrahandsvärde vara riktigt bra. Så jag tycker faktiskt att det inte är dyrt alls.

Men skämt åsido så kostar ”bra” löparskor nu i bästa fall runt 1500-1700kr, så även för halva priset så är det ett gäng hundringar.

Ok, halvbra löparskor då. Nöjd?

Och de håller 70-80 mil nuförtiden, går åt mer än ett par per år om man springer 2-3 gånger i veckan. Blir också pengar..

Grejen är ju att om man springer på stig så behöver man inte massa dämpning och skit i skorna. Det räcker med att de är stadiga, inte alltför tunga och ger bra grepp.

Jag kutar i skogen med samma skor jag cyklar i; 5.10 Trailcross. De är visserligen inte billiga, men de har noll "löparfunktionalitet". Funkar hur bra som helst. Gav väl en tusenlapp på rea eller så.

0 kronor!
IMG_7582.png

Har provat det, tyckte det var lite som cykelcross - fast utan det roliga.
Ja alltså, "roligt" skulle jag ju inte säga att det är. Men görbart och eventuellt värt det.
Att springa på asfalt eller annan väg är däremot helt vidrigt tycker jag. Tråkigt och plågsamt bara.

Jag försökte springa nån gång om året förr och gjorde det då på väg. Därför hatade jag det. Sen plötsligt kom jag på att man kanske skulle prova att springa samma stigar som jag brukar cykla, och vips har jag lyckats springa åtminstone en gång i veckan senaste halvåret.

Lösningen är enkel. Det som krävs är kreativitet och en "Skiftnyckel", bildligt. Det finns 1000tals hojar som varje år flaggar bort likt "drönare" under radarn och som sedan hamnar på skroten.
Tips Köp verktyg och lär dig. För beg hojar är köparnas marknad!

Ja alltså, "roligt" skulle jag ju inte säga att det är. Men görbart och eventuellt värt det.
Att springa på asfalt eller annan väg är däremot helt vidrigt tycker jag. Tråkigt och plågsamt bara.

Jag försökte springa nån gång om året förr och gjorde det då på väg. Därför hatade jag det. Sen plötsligt kom jag på att man kanske skulle prova att springa samma stigar som jag brukar cykla, och vips har jag lyckats springa åtminstone en gång i veckan senaste halvåret.
Välkommen tillbaka "Kapten"

Ja men då kan vi väl konstatera att det är bättre att alla begår kollektivt självmord för det inte är någon idé längre. Kan du @DanielS och @Utter börja?
Så för att jag påpekade att du inte får ett par bra löparskor för ett par hundringar så tycker du att jag ska begå självmord? Vad är ditt problem?

Lösningen är enkel. Det som krävs är kreativitet och en "Skiftnyckel", bildligt. Det finns 1000tals hojar som varje år flaggar bort likt "drönare" under radarn och som sedan hamnar på skroten.
Tips Köp verktyg och lär dig. För beg hojar är köparnas marknad!
Detta gäller inte mountainbike med modern geometri. Du kan skicka över samtliga du hittar med HTA 62-67grader som riskerar att hamna på skroten till mig.

Detta gäller inte mountainbike med modern geometri. Du kan skicka över samtliga du hittar med HTA 62-67grader som riskerar att hamna på skroten till mig.
Gäller än mindre bockstyrecyklar med elväxlar.
Skandal någon måste göra något . Kommer inte långt med en skiftnyckel där inte .

Upplever att mekaniskväxel funkar bättre än 71° hta.
Dessutom tycker jag det är "intressant" att fattiga (och dumma) absolut ska cykla brant. Är det frimurarna eller hur drivs detta och hur tjänar de på olyckan?

Upplever att mekaniskväxel funkar bättre än 71° hta.
Dessutom tycker jag det är "intressant" att fattiga (och dumma) absolut ska cykla brant. Är det frimurarna eller hur drivs detta och hur tjänar de på olyckan?
Jag kör fortfarande på 11delat.
XT 11-46 kassett, kedja och bakväxel.
XTR reglage.
Kostade mig under 2000kr nytt från butik på rea. Det är mindre än ett axa reglage 🥲

Känner intr att jag missar något då jag jämför med gx trådlösa, men kanske missar något jätteviktigt jämfört med transmission? Inte provat ett sånt system ännu

Jag kör fortfarande på 11delat.
XT 11-46 kassett, kedja och bakväxel.
XTR reglage.
Kostade mig under 2000kr nytt från butik på rea. Det är mindre än ett axa reglage 🥲

Känner intr att jag missar något då jag jämför med gx trådlösa, men kanske missar något jätteviktigt jämfört med transmission? Inte provat ett sånt system ännu
Jag också. Det är möjligt att det är bättre men varför testa?
Jag vill ha samma på alla cyklar och det är m8-9000. Vet inte vad som är realistiskt men 5 år till i alla fall.

Köpe min första Trek Karbonracer 2005 för 18000:-, lite sänkt. I min bekantskapskrets var detta då en oerhörd summa som nästan var pinsam för mig att berätta. I bästa fall hade man en något begagnad Aluminum-häck med 105. (själv gick jag från en stålhäst)

Sedan gick det snabbt, medelålders män som skulle börja cykla 2015 handlade sin första hoj för 50 papp. Vet inte vad folk lägger idag men prislapparna är löjliga, speciellt för Amerikanska märken som ändå inte gör något själva.
Man vill gärna dra liknelsen till HIFI-dårarna som köper kablage för 20000 och ändrar typ i elcentralen för att uppå det perfekta ljudet, allt enligt Farbror-Barbro.
Om alla bara slutade med att köpa hade priserna snart gått ned. Det är billigt att producera det är dyrt med alla feta huvudkontor.

Jag är mest sur över att hjulen matchar aldrig nivån på övriga komponenter och ram på nya cyklar.

Rent allmänt tycker jag folk som iaf borde ha betydligt mindre pengar än vad jag har köper extremt mycket dyrare cyklar så jag tror oftast det har ganska mycket med prioriteringar att göra.
Givetvis handlar det om prioriteringar, det gör väl alla inköp om man inte tillhör den lilla delen av befolkningen som inte riktigt vet vad de ska använda ytterligare några tusenlappar i månaden till?
Sen växer kön till kronofogden rätt hastigt så en del av dina misstänkte kanske återfinns där.
Våra förutsättningar skiljer sig fortfarande.

Kan tänka mig att cyklister inte är fogdens största kundgrupp. Jag inbillar mig att en hel del som hamnar där är duktiga på impulsköp. Och jag tror trots allt att impulsköp av dyra cyklar är relativt ovanligt (rödvinsmarinerade inköp av De Rosa-cyklar oräknade😉). I alla fall jag har haft en tillvänjning där den mentala ribban för vad som är acceptabelt att betala för en cykel pressats uppåt med åren.

Givetvis handlar det om prioriteringar, det gör väl alla inköp om man inte tillhör den lilla delen av befolkningen som inte riktigt vet vad de ska använda ytterligare några tusenlappar i månaden till?
Sen växer kön till kronofogden rätt hastigt så en del av dina misstänkte kanske återfinns där.
Våra förutsättningar skiljer sig fortfarande.
Det finns många som inte förstår att prioriteringarna inte behöver gälla vilken cykel man ska köpa, utan om man överhuvudtaget kan köpa en cykel. Inte vart man ska åka på semester, utan om man kan åka.

Det finns många som inte förstår att prioriteringarna inte behöver gälla vilken cykel man ska köpa, utan om man överhuvudtaget kan köpa en cykel. Inte vart man ska åka på semester, utan om man kan åka.
Då har man antagligen gjort dåliga val/prioriteringar tidigare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp