Vi behöver cyklar som folk har råd att köpa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
den som har kunskap, tålamod och tillgänglig deg för passa på när erbjudanden dyker upp har bättre chanser hålla ner utgifter.

det gäller inte bara cyklar.

kombon statusjakt, grus i fickorna och begränsade kunskaper skapar förutsättningar lura av folk 165 000 för en cykel som inte är mer än i bästa fall mikroskopiskt mätbart bättre än en fortfarande omoraliskt dyr för 65 000.

du skulle kunna förgylla vevstakarna på en vw golf, förse den med ett diskret märke att så skett, och sedan hitta köpare som betalar 2 millj sek.

ett liknande upplägg vi för tiden åser när det gäller high-end cyklar.

Senast ändrad:
den som kunskap, tålamod och tillgänglig deg för passa på när erbjudanden dyker upp har bättre chanser hålla ner utgifter.

det gäller inte bara cyklar.

kombon statusjakt, grus i fickorna och begränsade kunskaper skapar förutsättningar lura av folk 165 000 för en cykel som inte är mer än i bästa fall mikroskopiskt mätbart bättre än en fortfarande omoraliskt dyr för 65 000.

du skulle kunna förgylla vevstakarna på en vw golf, förse den med ett diskret märke att så skett, och sedan hitta köpare som betalar 2 millj sek.

ett liknande upplägg vi för tiden åser när det gäller high-end cyklar.
Kunskap är, som tur är, nästan gratis!

men inte verktyg
1727257444784.png

kunskap tar tid, och för vissa är det en bristvara mer än pengar. ergo marknad för överpriser på produkter som kräver kunskap att optimalt förskaffa.

principen som styr blir då lätt att dyrare är bättre.

det gäller skoinlägg, och det gäller också cyklar.

kunskap tar tid, och för vissa är det en bristvara mer än pengar. ergo marknad för överpriser på produkter som kräver kunskap att optimalt förskaffa.

principen som styr blir då lätt att dyrare är bättre.

det gäller skoinlägg, och det gäller också cyklar. liksom makthavares upphandlingar.
Sant. Det är väl därför dagens (övre?) medelklass i mångt och mycket är så hopplöst okunnig. Lejer bort allt.

Chips läsk och cig kan verkligen vara dyrt. Flera 10.000 per år. Vi behöver chips läsk och cig som folk har råd att köpa!
”Vissa” har råd med både chips, läsk, cigg, semester, cyklar, elbilar, stort hus, märkeskläder och designmöbler.

Det kan bara bero på att de arbetar hårdare, är smartare och har planerat bättre än andra. Ingenting annat. Tur, gener, ärvda pengar, stort kontaktnät? Bjäfs.

Porsche och Rolex? Prioriteringsfråga!

😂

”Vissa” har råd med både chips, läsk, cigg, semester, cyklar, elbilar, stort hus, märkeskläder och designmöbler.

Det kan bara bero på att de arbetar hårdare, är smartare och har planerat bättre än andra. Ingenting annat. Tur, gener, ärvda pengar, stort kontaktnät? Bjäfs.

Porsche och Rolex? Prioriteringsfråga!

😂
just porche och rolex är väl exempel på mer pengar än kunskap. man vill åt en viss egenskap eller kvalitet eller för den del status utan att behöva tänka eller veta så mycket.

det resulterar i att deras köpare är beredda betala ska vi gissa cirka dubbelt så mycket som motsvarande eller bättre produkter från konkurrenter. ibland betydligt mer än så.

så närmast inga ska vi säga konossörer i deras köparskaror. snarare en aura av lånta fjädrar

vilka paralleller finns i cykelvärlden? s-works?

just porche och rolex är väl exempel på mer pengar än kunskap. man vill åt en viss egenskap eller kvalitet eller för den del status utan att behöva tänka eller veta så mycket.

det resulterar i att deras köpare är beredda betala ska vi gissa cirka dubbelt så mycket som motsvarande eller bättre produkter från konkurrenter. ibland betydligt mer än så.

så närmast inga ska vi säga konossörer i deras köparskaror. snarare en aura av lånta fjädrar

vilka paralleller finns i cykelvärlden? s-works?

?

Rolex vet jag ingenting om men var ska man gå om man vill ha svansmotor och bra chassie för mindre pengar än till Stuttgart? Visst har även de fått skapa trams vid sidan av för att överleva men grunden är GT-bilarna och de köps nog sällan av annat är chaufförer så att säga.

Jag tror man anpassar sin uppfattning om vad som är "dyrt" i förhållande till den valda hobbyn. Jag har nyligen snöat in på löpning och följer en löpartråd på FB. Där ojar sig folk över om de verkligen ska lägga 2 500 kr på ett par skor (den i princip enda utgiften för en löpare) eller om de ska nöja sig med ett par för 1 500 kr. För en cyklist känns det lite ovant.

?

Rolex vet jag ingenting om men var ska man gå om man vill ha svansmotor och bra chassie för mindre pengar än till Stuttgart? Visst har även de fått skapa trams vid sidan av för att överleva men grunden är GT-bilarna och de köps nog sällan av annat är chaufförer så att säga.
vem vill ha svansmotor på en kraftigt motoriserad bil? inte kännetecknar det en konossör direkt.

det är en av paradoxerna med porsche. ferdinand ville inte ha svansmotor på en sportigare bil, men det blev en nödlösning av ekonomiska skäl, 'så länge'.

mittmotor var av goda skäl önskemålet, men när denna överlägsna princip så småningom blev verklighet har man i någon sorts hänsyn till märkets tifosi nogsamt sett till att den inte motoriseras på topp.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: s
vem vill ha svansmotor på en kraftigt mororiserad bil? inte kännetecknar det en konossör direkt.

det är en av paradoxerna med porsche. ferdinand ville inte ha svansmotor på en sportigare bil, men det blev en nödlösning av ekonomiska skäl, 'så länge'.

mittmotor var av goda skäl önskemålet, men när denna överlägsna princip så småningom blev verklighet har man i någon sorts hänsyn till märkets tifosi nogsamt sett till att den inte motoriseras på topp.

Det är väldigt många som vill det, det är ett fantastiskt sätt att bygga en snabb bil på. Det vet alla som sysslat med motorsport, snabba bilar och har räknat på sin egen ackermann eller rollcenter. Jag gissar att du inte har kört så många snabba bilar byggda för att gå fort.

Visst finns andra sätt att bygga en bil på om man ska vara snabbast inom ett regelverk eller på ett speciellt ställe, absolut. Men det ger inte där den knuffen som vissa vill ha.
Jag tävlar t ex själv med framhjulsdrift numera. Men det är för att det inom min sportgren där jag kör nu är snabbare på klockan, inte roligare. På t ex SPA hade jag inte haft fördel av det och då hade jag valt annorlunda.

Är det inte fel ingång på frågan?
"Vi behöver folk som har råd att köpa cykel" kanske är bättre?

Oj, vi ska väl inte diskutera (migrations)politik här?

(Kan dock tillägga att jag flyttade till Sverige och har råd att köpa flera cyklar, som jag har visat upp på forumet)

Är det inte fel ingång på frågan?
"Vi behöver folk som har råd att köpa cykel" kanske är bättre?
Fan vad jag levde billigt då jag köpte min Chesini för 10 papp 1984. Tjänade 5000 i månaden. Månadshyra på 600 i en dubblett jag delade med en annan snubbe. Ingen telefon, ingen bil, bara en TV. Lunch ute kostade 20 spänn.

Bilagor

• min tv.jpg
    min tv.jpg
    66.1 KB · Besök: 42
Det är väldigt många som vill det, det är ett fantastiskt sätt att bygga en snabb bil på. Det vet alla som sysslat med motorsport, snabba bilar och har räknat på sin egen ackermann eller rollcenter. Jag gissar att du inte har kört så många snabba bilar byggda för att gå fort.

Visst finns andra sätt att bygga en bil på om man ska vara snabbast inom ett regelverk eller på ett speciellt ställe, absolut. Men det ger inte där den knuffen som vissa vill ha.
Jag tävlar t ex själv med framhjulsdrift numera. Men det är för att det inom min sportgren där jag kör nu är snabbare på klockan, inte roligare. På t ex SPA hade jag inte haft fördel av det och då hade jag valt annorlunda.
ja det går ju att tävla och vara snabb med de flesta fordon, bara de optimeras. till och med framhjulsdrivna.

parallellen till trådens diskussion om överdyra cyklar är att det gärna betalas fetishpriser för upplevda marginal gains snarare än reella.

gissningsvis för att det känns roligare på något vis?

?

"trams vid sidan om för att överleva"; ja, det är nog få företag som är så beroende av sina SUVar som Porsche...

Skärmbild 2024-09-25 152353.png

Fan vad jag levde billigt då jag köpte min Chesini för 10 papp 1984. Tjänade 5000 i månaden. Månadshyra på 600 i en dubblett jag delade med en annan snubbe. Ingen telefon, ingen bil, bara en TV. Lunch ute kostade 20 spänn.
Det är det jag menar att prioritera. Nu släpper jag tråden, den blev för kostsam...

Vi behöver folk som har råd att köpa dessa saker!

Tycker om att vända på resonemang.
Om ingen köper dyra t ex cyklar, så sjunker priset på dem. Så vi får skylla oss själva, eller hur man uttrycker det. ...Har man tid kan man vänta tills priserna sjunker, men tid är pengar.

Om ingen köper dyra t ex cyklar, så sjunker priset på dem. Så vi får skylla oss själva, eller hur man uttrycker det. ...Har man tid kan man vänta tills priserna sjunker, men tid är pengar.
Men om ingen köper, då kanske man slutar med att tillverka dem.

Men om ingen köper, då kanske man slutar med att tillverka dem.

Jag tror att ni just har (åter?)upptäckt marknadsekonomin.

Snart kanske vi upptäcker att priserna inte är cost+
När man jobbade hos appleåterförsäljare och folk kom in för att berätta att "en iphone kostar faktiskt bara några kronor att tillverka" 😍

Ungefär samma kärlek för dom som jag har för androidgubbarna som kom in till butiken bara för att säga till butiksbiträdet att "jag kommer aldrig någonsin köpa en appleprodukt!"

Menar du att bara för att man tycker något är billigt så har man per automatik inga problem med att köpa prylen och ge bort till en okänd person på ett internetforum?

I så fall skulle jag säga att du ha en rätt annorlunda definition av ordet billig än de flesta för jag tror att en mkt klar majoritet skulle säga att en splitter ny bil för säg 1000 kronor är billig samtidigt som ganska få vore villiga att köpa en sådan bil och ge bort till en totalt okänd person på ett internetforum.
Jag erkänner att det mest var bitterheten som tog överhanden där.
Argumenten "sluta var fattig" och "sluta ät avokado på mackan" är ganska tröttsamma.
Jag gör allt jag kan, men mina slantar räcker ändå inte till.
Somliga går i trasiga skor, säg vad beror det på.

Igår såg jag en tjomme pendla utan hjälm på en Look 785 Huez RS med såna fet-ekrade Corimahjul. Blev avis. Sen såg jag en fulkittad gammal Kona tjusexummare med varningstejp på, och blev också avis.

Det finns cyklar på Walmart. Det är väl snarare att folk ska rulla runt på blåa slingor med samma grejer som de kör på i VM.
Och de sakerna är inte dyrare än en vanlig LO-arbetare kan prioritera till sig det.

Cyklar är billigt.
Fanns ju någon som köpte en cykel på Walmart och testa den i Whistler (?) sen sålde den slut ganska omgående :)
Sen är företag som dom är, dom är arslen. Men ändå är man där och stoppar pengar in i arslet på företagen.

Ok då. Vi är två på den summan (jag och sonen) och vi kör rätt mycket bägge två. Och framförallt kör sönder en del prylar. Men 20k var en beg fs till sonen. Resterande 30k alltså bara löpande kostnader för oss två. Men då inte inräknat liftkort och resor till Järvsö mm. Så fortfarande dyrare än mina löpardojor (och då har jag ändå såna där fancy med kolfiber).
Jadå. Men det är ändä en viss skillnad mellan 15000 och 50000kr kan man tycka

För mig är cykling billigt och enkelt. Jag har fin landsväg utanför dörren, stigar 200 m bort, grus är väl några 100 m. Cyklar är ganska billiga och håller länge för det mesta. Ska man hålla på och åka lift och flänga runt hit och dit blir det ju dyrare kan jag tänka mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp