Ja, du har rätt. Men har du själv barn? Att köpa cyklar till dem är rätt viktigt. Som förälder vill jag att de ska kunna transportera sig, och helst på ett säkert sätt på hojar som har en viss kvalitet.
Och oavsett vad man tycker om det finns det mycket status i prylar, inte minst i cyklar. Det finns nog många föräldrar som önskar att de skulle kunna köpa en fin cykel till ungarna, som gör att de kan passa in i gänget och bli accepterade, men som får nöja sig med begagnade, halvrostiga grejer för att mamma och pappa inte har råd med annat.
Men barncyklar för 10k är väl inte ens i vår inskränkta värld vad vi förväntar oss som normala vardagscyklar? Då handlar det ju om hobbycyklar för äldre barn.
Jag skrev i en annan tråd kring kostnaden på barncyklar men mina barn som nu är 8 och 6 har betat av följande cyklar. Notera att kostnad inte är detsamma som kassaflöde. Kostnaden är diffen mellan inköp och försäljning.
12" - Springcykel Commencal Ramones med skivbroms. Köpt ny. Kostnad ~500 kr per barn
16" - Early Rider Belter. High end så det skriker om det. Köpt ny. Kostnad även där ~500 kr per barn.
20" - Orbea MX20 med hydrauliska skivbromsar. Köpt begagnad. Förväntad kostnad, inklusive en extra uppsättning däck ~600-800 kr per barn. (Har inte sålt den än)
24" - White XC240 lite med hydrauliska skivbromsar. Köpt ny på rea. Förväntad kostnad ~1000-1500 kr per barn.
Noterbart i listan är alltså att den klart dyraste cykeln (kostnad) är den "billiga" varuhuscykeln eftersom den har kasst andrahandsvärde och dessutom köptes ny av ren lathet.
Sett till de löpande kostnader man har för barnen så är dessa kostnader inte signifikanta. Bara att hålla garderoben med kläder, och då särskilt ytterkläder, nog ligger en tiopotens högre.
Men om vi bortser från barncyklar och istället tittar på vuxencyklar och då kanske specifikt för nöjes-/träningsåkning så har det ju i tråden visats flera gånger att man kan hitta väldigt kompetenta instegscyklar för runt 7-8 tusen. Det anser inte jag vara mycket om man tänker att man kan använda den i 5 år. 1600 kr/år, det är väl ungefär där man hamnar bara för att köpa löparskor om man väljer att springa istället för att cykla? Det har dessutom inte blivit dyrare på 20-25 år, trots 60% inflation under samma period, däremot har cyklarna blivit avsevärt bättre. Så rent krasst så är det idag billigare att cykla tex mountainbike än vad det var runt millenieskiftet.
Däremot kanske kostnaden för att kunna flasha med en statuscykel gått upp. Men då ska man ju inte prata om att kostnaden för cykling har gått upp, utan för att visa statusprylar. Och snarare jämföra med prisutveckling på bilar, klockor, hus, båtar och champagne? Jag har faktiskt ingen aning.