Vi behöver cyklar som folk har råd att köpa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Givetvis handlar det om prioriteringar, det gör väl alla inköp om man inte tillhör den lilla delen av befolkningen som inte riktigt vet vad de ska använda ytterligare några tusenlappar i månaden till?
Sen växer kön till kronofogden rätt hastigt så en del av dina misstänkte kanske återfinns där.
Våra förutsättningar skiljer sig fortfarande.

Nu har jag inte kollat på videon i TS men tycker mig se något för 14 000 dollar? Visst finns det folk som verkligen har ont om pengar av massa olika anledningar men när det snackas om att "folk" inte har råd att köpa en cykel fattar jag ingenting. De flesta har det väl ganska bra och kan skramla ihop till en cykel för 5 - 20 tusen. Jag fattar inte varför någon som inte har extremt gott om pengar ens skulle överväga en cykel för 100 papp .

Det finns många som inte förstår att prioriteringarna inte behöver gälla vilken cykel man ska köpa, utan om man överhuvudtaget kan köpa en cykel. Inte vart man ska åka på semester, utan om man kan åka.
Men om vi vänder på frågan. Den grupp du pratar om - tycker de själva att priset på hobbycyklar är ett stort problem? Det är klart att för någon som vänder på varenda öre för att få vardagen att gå ihop så är cyklarna skitdyra. Men det är också typ allt annat i deras liv och innan man kommer till "cyklar" i listan över saker som är orimligt dyra så är det nog rätt mkt annat att diskutera.

Det kan nog ändå vara bra att förstå att över 10 000 för en cykel är mycket för många. Har man sen 3-4 barn som ska gå 20'' - XL 29'' och ibland 2-3 på samma storlek samtidigt så hamnar vi någonstans i lägre medelklass innan det slutar bli ett direkt problem OM man nu inte ska priotera det över att köpa ost.

Sen skillsmässa på det så är det klappat och klart.

Jag tycker inte vi ska rekommendera de svältande massorna att prioritera dyra cyklar.

Men om vi vänder på frågan. Den grupp du pratar om - tycker de själva att priset på hobbycyklar är ett stort problem? Det är klart att för någon som vänder på varenda öre för att få vardagen att gå ihop så är cyklarna skitdyra. Men det är också typ allt annat i deras liv och innan man kommer till "cyklar" i listan över saker som är orimligt dyra så är det nog rätt mkt annat att diskutera.
Ja, du har rätt. Men har du själv barn? Att köpa cyklar till dem är rätt viktigt. Som förälder vill jag att de ska kunna transportera sig, och helst på ett säkert sätt på hojar som har en viss kvalitet.

Och oavsett vad man tycker om det finns det mycket status i prylar, inte minst i cyklar. Det finns nog många föräldrar som önskar att de skulle kunna köpa en fin cykel till ungarna, som gör att de kan passa in i gänget och bli accepterade, men som får nöja sig med begagnade, halvrostiga grejer för att mamma och pappa inte har råd med annat.

Samma med att fara på semester. En ack så viktig statussymbol, samt något som nästan alla mår bra av att göra. Många har inte råd med det.

Viktigt att vara medveten om det, och inte komma med klyschor om ”prioriteringar” och liknande (vilket du inte har gjort, men i alla fall).

Senast redigerad av en moderator:
Om ungjävlarna bara lärt sig att status är SS helstelt och inte 24s och Crescent med stenhård 3kilos coil....då hade vi kunnat komma någonstans.
Status är ju en gammal, oreducerad stålracer med friktionsväxlar. Och allt annat billigt. Att de inte kan fatta det!

Jag tror det är korrekt att vi operera lite över ostnivån. Barnet jag tänker på är jävligt dukig på att cykla . Han har både cyklar och ost på mackan. Han har dock sämre cyklar än mina barn som är sämre på att cykla.....100% orättvist men om det fullt ut motiverar att ta till vapen är väl inte helt säkert.

Att skaffa barn är ett val man gör. Har man inte ekonomi till det kanske man ska avstå.

Det blir så svårt att få tag i tjänstefolk om pöbeln inte får föröka sig. Ska de sen orka med ett dagsverk i gruvan eller se behagliga ut när de serverar tilltug i salongerna så är det rationellt att hålla nere på alkohol och se till att avkommorna rör på sig.
Det är tyvärr överklassens ok att vara en god fader åt massorna. Är man då så jävla fattig att man inte kan se till att andras barn kan cykla så tycker jag att man prioriterat fel.

(Allt regleras inte av marknaden, det framgår rätt tidigt på A nivån, om man läser ordentligt. Ett visst mått av paternalism kan också vara bra)

Ja, du har rätt. Men har du själv barn? Att köpa cyklar till dem är rätt viktigt. Som förälder vill jag att de ska kunna transportera sig, och helst på ett säkert sätt på hojar som har en viss kvalitet.

Och oavsett vad man tycker om det finns det mycket status i prylar, inte minst i cyklar. Det finns nog många föräldrar som önskar att de skulle kunna köpa en fin cykel till ungarna, som gör att de kan passa in i gänget och bli accepterade, men som får nöja sig med begagnade, halvrostiga grejer för att mamma och pappa inte har råd med annat.
Men barncyklar för 10k är väl inte ens i vår inskränkta värld vad vi förväntar oss som normala vardagscyklar? Då handlar det ju om hobbycyklar för äldre barn.

Jag skrev i en annan tråd kring kostnaden på barncyklar men mina barn som nu är 8 och 6 har betat av följande cyklar. Notera att kostnad inte är detsamma som kassaflöde. Kostnaden är diffen mellan inköp och försäljning.
12" - Springcykel Commencal Ramones med skivbroms. Köpt ny. Kostnad ~500 kr per barn
16" - Early Rider Belter. High end så det skriker om det. Köpt ny. Kostnad även där ~500 kr per barn.
20" - Orbea MX20 med hydrauliska skivbromsar. Köpt begagnad. Förväntad kostnad, inklusive en extra uppsättning däck ~600-800 kr per barn. (Har inte sålt den än)
24" - White XC240 lite med hydrauliska skivbromsar. Köpt ny på rea. Förväntad kostnad ~1000-1500 kr per barn.

Noterbart i listan är alltså att den klart dyraste cykeln (kostnad) är den "billiga" varuhuscykeln eftersom den har kasst andrahandsvärde och dessutom köptes ny av ren lathet.

Sett till de löpande kostnader man har för barnen så är dessa kostnader inte signifikanta. Bara att hålla garderoben med kläder, och då särskilt ytterkläder, nog ligger en tiopotens högre.

Men om vi bortser från barncyklar och istället tittar på vuxencyklar och då kanske specifikt för nöjes-/träningsåkning så har det ju i tråden visats flera gånger att man kan hitta väldigt kompetenta instegscyklar för runt 7-8 tusen. Det anser inte jag vara mycket om man tänker att man kan använda den i 5 år. 1600 kr/år, det är väl ungefär där man hamnar bara för att köpa löparskor om man väljer att springa istället för att cykla? Det har dessutom inte blivit dyrare på 20-25 år, trots 60% inflation under samma period, däremot har cyklarna blivit avsevärt bättre. Så rent krasst så är det idag billigare att cykla tex mountainbike än vad det var runt millenieskiftet.

Däremot kanske kostnaden för att kunna flasha med en statuscykel gått upp. Men då ska man ju inte prata om att kostnaden för cykling har gått upp, utan för att visa statusprylar. Och snarare jämföra med prisutveckling på bilar, klockor, hus, båtar och champagne? Jag har faktiskt ingen aning.

Korrekt. Jag pratar från min horisont om hobbycykel för 11åring som vill hoppa och köra enduro. Jag tycker det är synd att han ska göra det med 70 grader, men det är mer ett problem för mig än för honom.

Men barncyklar för 10k är väl inte ens i vår inskränkta värld vad vi förväntar oss som normala vardagscyklar? Då handlar det ju om hobbycyklar för äldre barn.

Jag skrev i en annan tråd kring kostnaden på barncyklar men mina barn som nu är 8 och 6 har betat av följande cyklar. Notera att kostnad inte är detsamma som kassaflöde. Kostnaden är diffen mellan inköp och försäljning.
12" - Springcykel Commencal Ramones med skivbroms. Köpt ny. Kostnad ~500 kr per barn
16" - Early Rider Belter. High end så det skriker om det. Köpt ny. Kostnad även där ~500 kr per barn.
20" - Orbea MX20 med hydrauliska skivbromsar. Köpt begagnad. Förväntad kostnad, inklusive en extra uppsättning däck ~600-800 kr per barn. (Har inte sålt den än)
24" - White XC240 lite med hydrauliska skivbromsar. Köpt ny på rea. Förväntad kostnad ~1000-1500 kr per barn.

Noterbart i listan är alltså att den klart dyraste cykeln (kostnad) är den "billiga" varuhuscykeln eftersom den har kasst andrahandsvärde och dessutom köptes ny av ren lathet.

Sett till de löpande kostnader man har för barnen så är dessa kostnader inte signifikanta. Bara att hålla garderoben med kläder, och då särskilt ytterkläder, nog ligger en tiopotens högre.

Men om vi bortser från barncyklar och istället tittar på vuxencyklar och då kanske specifikt för nöjes-/träningsåkning så har det ju i tråden visats flera gånger att man kan hitta väldigt kompetenta instegscyklar för runt 7-8 tusen. Det anser inte jag vara mycket om man tänker att man kan använda den i 5 år. 1600 kr/år, det är väl ungefär där man hamnar bara för att köpa löparskor om man väljer att springa istället för att cykla? Det har dessutom inte blivit dyrare på 20-25 år, trots 60% inflation under samma period, däremot har cyklarna blivit avsevärt bättre. Så rent krasst så är det idag billigare att cykla tex mountainbike än vad det var runt millenieskiftet.

Däremot kanske kostnaden för att kunna flasha med en statuscykel gått upp. Men då ska man ju inte prata om att kostnaden för cykling har gått upp, utan för att visa statusprylar. Och snarare jämföra med prisutveckling på bilar, klockor, hus, båtar och champagne? Jag har faktiskt ingen aning.
Vi är överens. Begagnat kan vara billigt. Har man väldigt dåligt med pengar är allt dyrt. Man måste vara medveten om att det finns många som har det så. Medvetenheten bland en del av Happykollektivet är låg. De tror att lyx handlar om prioriteringar. De är ignoranta och inskränkta. Nuff said.

Vi är överens. Begagnat kan vara billigt. Har man väldigt dåligt med pengar är allt dyrt. Man måste vara medveten om att det finns många som har det så. Medvetenheten bland en del av Happykollektivet är låg. De tror att lyx handlar om prioriteringar. De är ignoranta och inskränkta. Nuff said.
För den som har det riktigt knapert blir det att prioritera det viktigaste för överlevnad. Inte lätt eller roligt alla gånger. Riktig jävla motvind. Alla kan hamna där - när man minst anar det; självorsakat, någon annan ställer till det eller klassisk otur/sjukdom. Ibland allt på en gång. För de många som inte har det lika akut kritiskt i tillvaron, där valmöjligheter fortfarande finns. Anser jag att det handlar om prioriteringar. Vad vill man lägga sina pengar på?

Senast ändrad:
Jo, men det är lättare att prioritera fram en barncykel om det motsvarar ett par whiskeyflaskor än ett års förbrukning av hushållost.

Men nu ska vi inte förringa medklassens lidande. Jag har själv testat att köpa billigare whiskey och det är inte roligt.

Under 10 000kr för en kanoncykel med dropper och vettig spec.

det får jag ändå tycka är ganska tillgängligt att börja med IMG_4805.png

Något längre svarstid har allebike. Förra gången svara de på 20 min halv tio på kvällen så får se vad Något längre betyder

Det listades några undantag redan på sida 1. Även mb31. Att rean inte började förren sida 3 får du följa upp med allebike
Sjukt ineffektivt, det hade ju besparat oss massor med tid om de varit lite rappare.

Marin har också några ganska progressiva HT i prisklassen runt 10 kkr förresten. Och Cannondale.

Sjukt ineffektivt, det hade ju besparat oss massor med tid om de varit lite rappare.

Marin har också några ganska progressiva HT i prisklassen runt 10 kkr förresten.
Ja, men happy tycker tydligen att kvalitet är kass. Eftersom jag bara sett dem på nätet så får jag lugna mig med införsälningen. Tror ändå inte att det kan vara några problem att köpa en Bobcat eller San Quentin. Rift zone sen verkar också fin

(rödvinsmarinerade inköp av De Rosa-cyklar oräknade😉).
Fast är inte han som köpte alla Park Tools-verktyg (typ en lastpall med kartonger)
värst ändå när det gäller impulsköp?
Där ligger BigMollo i lä när det gäller storleken på impulsköp.

Jag minns inte att jag sett något från Park Tools-mannen på länge.

Typ. SISTA gång jag sprang tog det 18 månader innan smärtan i knät lade sig. Snabb promenad går bra nu.
Men vad är det mot cykling?

Fast det är ju bara ditt egna fel - du gjorde för mycket av något du inte var förberedd för - jag antar nu att du inte regelbundet ägnat dig åt löpning dessförrinnan :)
Skulle du cykla Vätternrundan utan att ha en cykelbakgrund hade du också fått ont.

Tröttsamt med alla som skyller sina knäbesvär på löpningen - ja man kan få ont i knät, nej det är i regel aldrig knäts fel utan resten som är för svag och ovan och knät får ta smällen.

Fast är inte han som köpte alla Park Tools-verktyg (typ en lastpall med kartonger)
värst ändå när det gäller impulsköp?
Där ligger BigMollo i lä när det gäller storleken på impulsköp.

Jag minns inte att jag sett något från Park Tools-mannen på länge.
Tycker ni ska lära er att priotera istället för att småhandla på biltema

Detta är det kanske vanligaste felet många gör angående vad som är dyrt.
Att ligga ute med pengar är omöjligt om man inte har några. Det är väldigt mycket enklare att leva billigt om du har pengar. Har man dessutom kontakter, rätt språk osv, då är det väldigt enkelt. Men hur många ungar är det inte som får nya dåliga cyklar som saknar andrahandsvärde? Och är man fattig så är det svårt att att be en släkting som kommer med en ny Cresent(Helst i fel storlek mm) att byta eller ge en pengarna istället. Man ser många i princip oanvända Yosemite, Busetto, Kayoba och liknande till salu, misstänker att en stor del är gåvor från folk utan koll. Och för att göra det bästa av situationen så säljer man den efter ett tag. Har man tur så kommer det en annan köpare med dålig koll. Själv skulle jag aldrig betala mer än 500kr för en Yosemite.

När det regnar manna från himmelen har den fattige ingen sked. Till den som har skall varda givet.

En annan vacker cykel om man kan låta barnen förnedra sig med QR.
1727203095767.png

Det går åt en hel veckoranson pappa juice.

eller

1727203382125.png

Bilagor

• 1727203375125.png
    1727203375125.png
    27.4 KB · Besök: 42
Screenshot_20240924_201352_Samsung Notes.jpg

En högprestandaram från Bob Jackson såldes år 1972 för £38, vilket omräknat till idag blir £628 eller 8490 kr. En motsvarande hoj idag, typ en Ritchey Road Logic kostar ca 31000 kronor, eller 3,6 gånger mer. En del komponenter på dagens cykel är ju mer avancerade, men man har ju också bättre automation än man hade år 1972. Jag tycker nog att trådstartaren har en poäng. Cyklar blir konstant dyrare men inte motsvarande bättre.

När det gäller ramar..är det inte pricing mer än cost+? Det finns massor av ramar som är dyrare eller nästan lika dyra som instegsmodellen komplett.

Någon skrev att förr var det billigaste sättet att få en grupp (XT?) att köpa en fultysk och slänga ramen. Idag är billigaste sättet att få tag i en ram att köpa en fultysk och slänga NX gruppen

Eftersom tråden börjat om så tar jag den igen nu med bild .
Edit, jaha, igen med bild då. Skit samma. Sygg hoj o boost
1727204641969.png

• Gilla
Reactions: PJF
Tycker ni ska lära er att priotera istället för att småhandla på biltema

Det var väl just Master MK-16 som Park Tools-mannen köpte.
Ev "under influence" som det heter.

Ja, men happy tycker tydligen att kvalitet är kass. Eftersom jag bara sett dem på nätet så får jag lugna mig med införsälningen. Tror ändå inte att det kan vara några problem att köpa en Bobcat eller San Quentin. Rift zone sen verkar också fin
Jag säger väl alltid att jag är mycket nöjd med min San Quentin 2. Kvaliten känns bättre än Trek som jag hade tidigare.

När jag var ung (i Nederländerna) hade de flesta barn, och även många vuxen, begagnade cyklar. En bra cykel kan man använda i minst 10 år, då blir det billigt till slut, eller redan i början när man köper gammal begagnat. Då fanns det ännu ingen billig-cyklar från stora kedjor som håller mycket kortare.

Min lvgcykel köpte jag för 15000 kr och den har nu 10 år, också inte så dyrt. Kostnaden är hög i början, men efter det är det bara några nya däck och kedjor.

För min sommarpendlare betalade jag 3500 kr och den har nu 9 år med bara två pår nya däck och en kedja, riktigt billig skulle jag säga.

Mina två MTB, byggd på begagnade ram, kostar lite mer. Där är konstnader för däck och andra slitdelar också lite högre.

Och som H. säger är det skillnaden mellan köp och sälj som gäller. Jag har haft tur att jag har sålt flera cyklar under pandemin där man kunde få bra priser.

Visa bilaga 728807
En högprestandaram från Bob Jackson såldes år 1972 för £38, vilket omräknat till idag blir £628 eller 8490 kr. En motsvarande hoj idag, typ en Ritchey Road Logic kostar ca 31000 kronor, eller 3,6 gånger mer. En del komponenter på dagens cykel är ju mer avancerade, men man har ju också bättre automation än man hade år 1972. Jag tycker nog att trådstartaren har en poäng. Cyklar blir konstant dyrare men inte motsvarande bättre.
Jo men 1972 gjorde radom svensk arbetare något på en dag, typ svetsa och skruva ihop en cykel/dag eller motsvarande ...
Idag krävs det 3-4 pappersvändare som skickar mail till varandra och sitter i möten andra halva dan på samma företag för att få en cykel beställd från Kina, såklart den blir dyr om alla ska ha mellanchef löner dessutom ;)

Senast ändrad:
Jag säger väl alltid att jag är mycket nöjd med min San Quentin 2. Kvaliten känns bättre än Trek som jag hade tidigare.
Jag fick höra att det var dåligt men vad jag vet är det bara en Alpine som någon kört sönder....så jag vet inte om man ska dra några växlar på det - men det är svårt att käfta emot när jag bara sett dem på internet själv....

Både och.

Hade alltid begagnade cyklar när jag var ung. När jag fyllde 15 fick jag en ny cyclepoint svart dock med en tyvärr tyckte jag då "tjejig" rosa framgaffel. Idag ganska snygg färgsättning. Kosta mycket för mina föräldrar.

Men hade jag kul med den... därefter har haft olika. Både cyklar som begagnad eller nya.,

2017 köpte en nihsiki. Vet stavar fel nu. List pris 9000- 10000. Rea 8-9 nånstans.
Pendlare samt kostar lite per mil i slitage.

Säger upp mig från arbetet. Köper mig en mb31 slx för 18000 för pep. Lyckas med bedriften att bryta vänster broms handtag två gånger.

Första gången tvekar .konsekvens bara köp ett helt handtag. För delen du behöver.

Andra gången nu är jag seriöst pisst. Andra gången. Har schysst ärr på ryggen . Alltså bägge gången har jag ramlat på min cykel och brutit handtaget . Ge fan att ha cyklar i lgh...vet varför man har det..

Dyra cyklar. Är ett faktum jag har betalat 18000 för 4 km. Nu är lite ironiskt. Kapital förlust för min del oja ok.

Är cyklar dyra. Både och. Behöver inte vara. Jag inser som jag har kapital, upp till var och en att ha kul med det ni har . Ride on and die happy.😀

Okej, men med alla dessa billiga cyklar som rekomenderas här i tråden.
För mig som genuint inte har råd med en 10k cykel och aldrig ens haft en cykel med hydrauliska skivor, än mindre nån luftgaffel.
Kan inte nån av er bara köpa en till mig så jag får prova?

...nähää, var det inte "så" billigt längre? Nu tycker jag du prioriterar dåligt!

Okej, men med alla dessa billiga cyklar som rekomenderas här i tråden.
För mig som genuint inte har råd med en 10k cykel och aldrig ens haft en cykel med hydrauliska skivor, än mindre nån luftgaffel.
Kan inte nån av er bara köpa en till mig så jag får prova?

...nähää, var det inte "så" billigt längre? Nu tycker jag du prioriterar dåligt!
Menar du att bara för att man tycker något är billigt så har man per automatik inga problem med att köpa prylen och ge bort till en okänd person på ett internetforum?

I så fall skulle jag säga att du ha en rätt annorlunda definition av ordet billig än de flesta för jag tror att en mkt klar majoritet skulle säga att en splitter ny bil för säg 1000 kronor är billig samtidigt som ganska få vore villiga att köpa en sådan bil och ge bort till en totalt okänd person på ett internetforum.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp