Tubelesseländet

Tubelesseländet
Köpte ett hjulset från DT Swiss för några veckor sedan, men har inte monterat på det på någon cykel ännu. Däremot tryckte jag dit ett par Schwalbe TLR-däck helt utan gucka bara för att se om jag kunde sätta dom utan kompressor. Det gick helt problemfritt.
Idag kollade jag däcken/hjulen.
Dom håller trycket fortfarande. Utan gucka.

Tubelesseländet
Köpte ett hjulset från DT Swiss för några veckor sedan, men har inte monterat på det på någon cykel ännu. Däremot tryckte jag dit ett par Schwalbe TLR-däck helt utan gucka bara för att se om jag kunde sätta dom utan kompressor. Det gick helt problemfritt.
Utan gucka, det säger väl mer om däcken än fälgarna.

Tubelesseländet
jag körde så två säsonger en gång, problemfrit. till slut började det småsippra ur däcksidorna, och gucka åkte i. hade och har en småflaska med på turerna för om nödläge skulle uppstå men det hände inte.

Tubelesseländet
På riktigt

Köp Dt/Schwalbetejp som är 2-(3)
mm bredare än innermått fälg.
Tvätta ordentligt med sprit.
Tejpa 1 varv hårt med ca 2 dm överlapp vid ventilen.
Stick hål med ngt runt vasst.
Tryck I ventilen med rund konisk gummikägla och skruva till med tumtryck på gummikäglan.
Gör ren däckkanten från ev gjutkanter/skägg/liknande.
Kräng på 1a sidan med händerna.
Fyll på latex i däcket, luta det mot ex en vägg och lägg på sista sidan med händerna nerifrån och upp mot ventilen.
Applicera easy fit monteringsvätska(som försvinner efter några minuter så att däcket sitter fast)
Pumpa upp och det är klart,

Bytte till DT Swiss tejp och allt fungerade som en dröm på Enve-hjulen. Tvättade av hjulen och när de torkat gnuggade jag av med IPA innan montering.

För däcken använde visserligen kompressor, men de tidigare bongstyriga Ultradynamico däcken poppade på direkt och höll tätt utan gucka ett bra tag. Ultradynamicon har tidigare varit svår att få tät då de är relativt lösa i corden.

Så ett stort +1 på DT Swiss tejpen och ett stort tack till Manurhin2.

Tubelesseländet
Lånar tråden lite.. vad kan orsaken vara till att ett par slanglösa hjul börjat tappa luft? Märkte för någon vecka sen att mitt bakdäck var tomt på luft. Tänkte lika bra att fylla på med ny vätska, pumpade upp och dagen efter var det helt paff. Har rullat ca 2 år slanglöst felfritt, fyllt på vätska då och då. Tog igår loss däcket, inspektera tejpen men såg inget konstigt, visst var det intorkad vätska på däcket men fyllde på med ny vätska och pumpade upp till 3 bar, tog en liten tur på 10 min i området, i morse var däcket helt tomt. Jag kunde köra typ ett helt år utan att kontrollera vätska utan pumpade bara och körde, då höll däcket lätt flera veckor. Framdäcket är inga problem, förmodligen är vätskan där slut men det håller tryck.

Tubelesseländet
Lånar tråden lite.. vad kan orsaken vara till att ett par slanglösa hjul börjat tappa luft? Märkte för någon vecka sen att mitt bakdäck var tomt på luft. Tänkte lika bra att fylla på med ny vätska, pumpade upp och dagen efter var det helt paff. Har rullat ca 2 år slanglöst felfritt, fyllt på vätska då och då. Tog igår loss däcket, inspektera tejpen men såg inget konstigt, visst var det intorkad vätska på däcket men fyllde på med ny vätska och pumpade upp till 3 bar, tog en liten tur på 10 min i området, i morse var däcket helt tomt. Jag kunde köra typ ett helt år utan att kontrollera vätska utan pumpade bara och körde, då höll däcket lätt flera veckor. Framdäcket är inga problem, förmodligen är vätskan där slut men det håller tryck.

Kollat så ventilkäglan sitter fast ordentligt? Speciellt med skruvpumpar är det lätt hänt att de lossnar lite grann och då smyger luften ut den vägen.
Alternativt när däcket nu varit tomt så sitter det inte helt jämt runt, det sitter nog för du ska kunna pumpa det men nånstans saknas ett "pop" för att det ska täta helt så kolla noga att det sitter som det ska runtom.
Och sen är det bara läcksöka med trasa och diskmedel och se vart det bubblar.

Tubelesseländet
Kollat så ventilkäglan sitter fast ordentligt? Speciellt med skruvpumpar är det lätt hänt att de lossnar lite grann och då smyger luften ut den vägen.
Alternativt när däcket nu varit tomt så sitter det inte helt jämt runt, det sitter nog för du ska kunna pumpa det men nånstans saknas ett "pop" för att det ska täta helt så kolla noga att det sitter som det ska runtom.
Och sen är det bara läcksöka med trasa och diskmedel och se vart det bubblar.
Hade isär ventilen, bytte även ventil för att minska risk för den. Tycks sitta tillräckligt handdragen som den gjorde förut då det var tät. Tycks se att däcket poppat på rätt plats, visst är däcket slitet på slitbanan men sidoväggarna ser bra ut. Aldrig punkterat eller skadat sidoväggen. Hällde på med ca 100 ml ny stans vätska för att se om det tätar och då det har varit tät förut borde vätskan spela mindre roll tycker jag.

Tubelesseländet
Hade isär ventilen, bytte även ventil för att minska risk för den. Tycks sitta tillräckligt handdragen som den gjorde förut då det var tät. Tycks se att däcket poppat på rätt plats, visst är däcket slitet på slitbanan men sidoväggarna ser bra ut. Aldrig punkterat eller skadat sidoväggen. Hällde på med ca 100 ml ny stans vätska för att se om det tätar och då det har varit tät förut borde vätskan spela mindre roll tycker jag.
Stoppa ner hjulet i badkaret och kolla var det läcker. Mitt läckte på ena sidan, mitt på. Jag la hjulet med läckande sidan ned under natten och det har varit tätt sen dess.

Tubelesseländet
Stoppa ner hjulet i badkaret och kolla var det läcker. Mitt läckte på ena sidan, mitt på. Jag la hjulet med läckande sidan ned under natten och det har varit tätt sen dess.
Testade nyss med såpavatten, det bubblade runt vissa ekrar men när jag snurrade hjulet upphörde det. Tejpen kanske inte är lika tät längre? Såg ifs bra ut när jag inspektera den. Får avvakta, vankas cykling i helgen så får väl pumpa och hoppas det håller över turen.

Tubelesseländet
Testade nyss med såpavatten, det bubblade runt vissa ekrar men när jag snurrade hjulet upphörde det. Tejpen kanske inte är lika tät längre? Såg ifs bra ut när jag inspektera den. Får avvakta, vankas cykling i helgen så får väl pumpa och hoppas det håller över turen.
Tänk på att fälgen är dubbelbottnad där tejpningen är mot ekrarna, doppar du ned hela hjulet fyller du hela den yttre delen av fälgen med vatten. Ta lite diskmedel / vatten på en svamp och stryk på skarven mellan däck /fälg.

Tubelesseländet
Idag hade trycket minskat, inte helt paff men från typ 3 bar ner till ca 1.2 bar. Får väl tejpa om hjulet och se om det blir bättre. Får köra med det så länge och se när jag tar tag i det.

Tubelesseländet
Idag hade trycket minskat, inte helt paff men från typ 3 bar ner till ca 1.2 bar. Får väl tejpa om hjulet och se om det blir bättre. Får köra med det så länge och se när jag tar tag i det.
Pfaff heter det. Lär dig stava! 😁

Det här med bredden på tapen. De senaste hjulen jag skaffade, ett par Hunt för fälgbroms, var bara tejpade i botten av fälgen, dvs att skuldrarna i fälgen var nakna så att däckkanten ligger dikt fälg. Utan tejp emellan.
De håller tåt.

Tubelesseländet
Nu har det gått ca 1 vecka, utan att luften verkar minska. Hade cykeln ståendes 4 dagar och cyklade i lördags, och var fortfarande luft i. Skillnaden jag gjorde efter att jag fyllde på med lite mer vätska var att jag tog en liten cykeltur 10 min i området och inte bara rotera hjulet för hand. Verkar iaf ha hjälpt.

Tubelesseländet
Gjorde gruscykeln klar för vintern idag. Tråkigt ☹️
Roterade däck på olika hjul och fick inte ett par WTB som suttit på DT hjul att hålla tät på ett Hunt-hjul. Det hade blivit för stort.
Så jag hittade ett gammalt Schwalbedäck att köra med tills nytt WTB kommer. Det var rejält skadat visade det sig.
20240926_152940.jpg
- undrar om det håller... 😁

Tubelesseländet
Gjorde gruscykeln klar för vintern idag. Tråkigt ☹️
Roterade däck på olika hjul och fick inte ett par WTB som suttit på DT hjul att hålla tät på ett Hunt-hjul. Det hade blivit för stort.
Så jag hittade ett gammalt Schwalbedäck att köra med tills nytt WTB kommer. Det var rejält skadat visade det sig.
Visa bilaga 729085
- undrar om det håller... 😁
Jag kan meddela en undrande omvärld att det inte höll. Alls.
Blev en del att torka upp.
Hoppas Bike24 kan snabba på sig nu.

Btw, om man inte vill handla från temu, var finns ’svamp-plugg’ att köpa? Hittar inga på nätet.
Däcket har aldrig körts och vid närmare eftertanke kom sig skadan av ett försök att raka däcket så att 40 mm däckbredd skulle få plats i en ram för max 35. Det fick det inte heller 😁

Tubelesseländet

Btw, om man inte vill handla från temu, var finns ’svamp-plugg’ att köpa? Hittar inga på nätet.
Däcket har aldrig körts och vid närmare eftertanke kom sig skadan av ett försök att raka däcket så att 40 mm däckbredd skulle få plats i en ram för max 35. Det fick det inte heller 😁

Tubelesseländet

Det är inget alternativ att ta av däcket, rengöra det noggrant och vulka en lagningslapp på insidan?

Tubelesseländet
Ingen idé att kommentera, jag bara delar med mig...
Bara att
a) få rent i däcket, framförallt kanterna
b) alternativt tvätta ur vaxrester från gjutningen av nya däck
c) peta ur all gammal gucka ur fälgkanterna
d) få däcktejpen att fästa så den inte kryper sedan
e) poppa
f) går ofta inte att trycka med booster när ventilkäglan i
g) det läcker luft, oklart var

:)

Tubelesseländet
Även utan kompressor poppar jag utan gucka först för att testa men då fyller jag genom ventil för att slippa göra det igen.

Utmaningen är att det kan läcka rätt bra utan gucka men ändå funka med...så det är en bedömningssport.

Tubelesseländet
Gjorde ett försök med tubeless förra veckan. Vittoria racerdäck. Jag försökte först med vanlig fotpump och sedan med elektrisk pump, helt värdelöst, däcket poppade inte. Har en kompressor med 20 liters tank, då poppade däcket på 0,1 sekunder typ. MEN däcket havererade efter några timmar; slitbanan släppte så det blev bubblor. Jag hade pumpat till 90 psi. Skit också. Då körde jag i latexslang i vanliga kanttrådsdäck Conti 5000 och fyllde med 20 ml tätningsvätska, och vips försvann det typiska latexläckaget. Frågan är väl bara om nåt annat kommer att hända? Vittoria tubeless blir det inte igen hur som helst.

Tubelesseländet
Gjorde ett försök med tubeless förra veckan. Vittoria racerdäck. Jag försökte först med vanlig fotpump och sedan med elektrisk pump, helt värdelöst, däcket poppade inte. Har en kompressor med 20 liters tank, då poppade däcket på 0,1 sekunder typ. MEN däcket havererade efter några timmar; slitbanan släppte så det blev bubblor. Jag hade pumpat till 90 psi. Skit också. Då körde jag i latexslang i vanliga kanttrådsdäck Conti 5000 och fyllde med 20 ml tätningsvätska, och vips försvann det typiska latexläckaget. Frågan är väl bara om nåt annat kommer att hända? Vittoria tubeless blir det inte igen hur som helst.

90 psi? Grattis, tror f-n du sabbade däcket.
Är det hookless fälgar dessutom?
Bredd på däcket?

Tubelesseländet
Du hade kunnat fråga hur man gör.....🤷

Tubelesseländet
Jag har slutat med TL på min rajser (25mm). Std-däck och TPU blev lösningen. När jag får ork ska jag ta mig an punkan på gruscykeln (TL). På två av två punkor har Orange seal misslyckats där.

Tubelesseländet
Du hade kunnat fråga
Ja, men nu gillar jag att fullfölja mina egna galenskaper. Precis som 160 mm vevar,,😎
Latexslang och kanttråd är fortfarande rätt OK, latex har så effektiv hysteres så innerslang av latex bidrar knappt alls till rullmotståndet enligt Jarno Biermann. Rör sig kanske om några tiondels Watt ju. Så med lite gegga så är jag tillbaka på ruta 1 igen fast med avsevärt mindre pumpande. Men snart kanske jag monterar ett Conti TL… vi får se

Tubelesseländet
Vad betyder psi i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?
Och hur mkt väger du?

Vad betyder psi i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?
Och hur mkt väger du?
100 psi ca 6,9 bar. 90 psi ca 6,2 bar. Jag väger ca 84 kg, cykeln väger 7,8 kg.

Tubelesseländet
Om din vikt är metrisk så är det ju inte så dumt om även ditt däcktryck är det.
Men, men....
6,2 bar är ju inte så långt från rekommenderat tryck från https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator
Jag tycker du borde reklamera däcken.
Jo nåt är skumt. Det är ju en racer så man borde ju kunna ha i 6 bar åtminstone. Misstänker att däcket är gammalt och att limningen släppt mellan slitbanan och stommen. Säkert därför de vulkar nya versionen….däremot poppade jag utan tätningsvätska och det höll tätt och fälgen har helt tät botten (Yoeleo, bra Kinagrejor). Det är däcket som är misstänkt…,

Tillbaka
Topp