Hur var din cykelträning idag?

Skulle vara intressant att testa vid något tillfälle och se om det funkar på mig. Det är ju en viss investeringskostnad, så då vill man ju gärna veta i förväg om det är värt det.
Tycker själv att det är helt fantastiskt för vinterträningen samt ger en enorm flexibilitet. Men visst, jag vet några i cykelklubben som totalt avskyr det. 😅

Tycker själv att det är helt fantastiskt för vinterträningen samt ger en enorm flexibilitet. Men visst, jag vet några i cykelklubben som totalt avskyr det. 😅
Jag började köra en del på den stationära cykeln i vintras. Har den till låns och har inte haft den mer än något år. Men efter ett par månader i januari-februari tyckte jag det var så satans tråkigt att köra inomhus så jag började köra utomhus istället. Kör hellre utomhus i 10 minus eller snöglopp och mörker än att sitta inne långa stunder på den stationära cykeln.

Jag började köra en del på den stationära cykeln i vintras. Har den till låns och har inte haft den mer än något år. Men efter ett par månader i januari-februari tyckte jag det var så satans tråkigt att köra inomhus så jag började köra utomhus istället. Kör hellre utomhus i 10 minus eller snöglopp och mörker än att sitta inne långa stunder på den stationära cykeln.
Jag tycker det är en exceptionellt stor skillnad på vanliga oldschool trainers vs en smartrainer med en riktig cykel + tex Zwift (har inte provat något annat än Zwift med min Wahoo Kickr Core men alternativ finns). En annan fördel är att i hemmets vrå är det enkelt att vädra och ha två stycken riktade fläktar. Annars brukar jag ha svårt för tex löpband och cykel på tex gym då jag tycker att det tenderar bli svettfester. Ett annat måste för mig är att lyssna på bra musik under tiden, underlättar en hel massa. Eftersom jag cykelpendlar ca 17 x 2 året om på vardagarna så får jag en hel del frisk luft utomhus ändå. Föredrar även ta löparpassen utomhus förutom i nödfall, något löpband har jag inte hemma, enbart på jobbets gym.

Jag tycker det är en exceptionellt stor skillnad på vanliga oldschool trainers vs en smartrainer med en riktig cykel + tex Zwift (har inte provat något annat än Zwift med min Wahoo Kickr Core men alternativ finns). En annan fördel är att i hemmets vrå är det enkelt att vädra och ha två stycken riktade fläktar. Annars brukar jag ha svårt för tex löpband och cykel på tex gym då jag tycker att det tenderar bli svettfester. Ett annat måste för mig är att lyssna på bra musik under tiden, underlättar en hel massa. Eftersom jag cykelpendlar ca 17 x 2 året om på vardagarna så får jag en hel del frisk luft utomhus ändå. Föredrar även ta löparpassen utomhus förutom i nödfall, något löpband har jag inte hemma, enbart på jobbets gym.
Jag har inte sett så mycket smarta trainers på begagnatmarknaden. Iofs inte letat jättemycket heller. Jag gissar att det fortfarande är lite för nytt. Annars lär de väl komma ut på bred front på begagnatmarknaden förr eller senare, när det kommer nya funktioner, eller något annat redskap/system som är ännu häftigare.

6000 för den senare är inget vidare. Troligen 50% av inköpspris men vem köper inte en ny core istället?

Finns det gym som har det, där man kan testa?
Vet att Specialized-affären i Göteborg har nån slags "gym" där man kan testa. Finns säkerligen på fler platser i landet.

Personligen tycker jag att Zwift-race är toppen, lurar mig själv att anstränga mig. Att bara joxa runt på banorna är också rätt kul. Men att köra strukturerat pass i ERG har aldrig varit något för mig. Det känns bara jobbigt.

Fin. Solen sken. Det var motvind dit och medvind hem. På mitten deltog jag i ideellt möte för arbete med vandringsled. På vägen hem hade jag en havsörn ovanför till höger. När den gled bortåt fick jag en ormvråk att lätta framför mig. Sa jag att solen sken hela tiden?

Fin. Solen sken. Det var motvind dit och medvind hem. På mitten deltog jag i ideellt möte för arbete med vandringsled. På vägen hem hade jag en havsörn ovanför till höger. När den gled bortåt fick jag en ormvråk att lätta framför mig. Sa jag att solen sken hela tiden?

Spara den bilden i sinnet, kan vara bra att ha i nov med 4+ duggregn o 10 m/s.
Tog själv en timma och njöt i solen (kanske inte njöt jättemkt i uppförsbackarna)

44 km strålande sol och 8-10 grader, men segt som attan. Såg också en ormvråk. Havsörnen är från en runda i aug.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-09-29 kl. 13.29.42.png
    Skärmavbild 2024-09-29 kl. 13.29.42.png
    193.8 KB · Besök: 88
  • Skärmavbild 2024-09-29 kl. 13.36.01.png
    Skärmavbild 2024-09-29 kl. 13.36.01.png
    5.3 KB · Besök: 86
Köp en begagnad smarttrainer. Prova en tid. Sälj den begagnade smarttrainern.

Just nu i början på hösten tror jag att det är en manöver som är möjlig att göra utan att förlora några större summor. Det krävs iofs att man har till ”insatsen” och har intresset/drivkraften/orken att ta tag i det. Dessutom underlättar det om man inte bor helt avigt till eftersom smarttrainers kan vara dyra att frakta.

Köp en begagnad smarttrainer. Prova en tid. Sälj den begagnade smarttrainern.

Just nu i början på hösten tror jag att det är en manöver som är möjlig att göra utan att förlora några större summor. Det krävs iofs att man har till ”insatsen” och har intresset/drivkraften/orken att ta tag i det. Dessutom underlättar det om man inte bor helt avigt till eftersom smarttrainers kan vara dyra att frakta.
Jo, det bästa utbudet finns väl i storstäderna, som vanligt. Betydligt svårare att hitta något intressant om man bor ute i någon provins och inte har lust/möjlighet att åka över halva Sverige för att köpa begagnat.

Jo, det bästa utbudet finns väl i storstäderna, som vanligt. Betydligt svårare att hitta något intressant om man bor ute i någon provins och inte har lust/möjlighet att åka över halva Sverige för att köpa begagnat.
Jag letade begagnad smart-trainer i över en månad i Göteborgsområdet utan någon vidare framgång. Mycket som läggs ut för i nästan nypris, och jag är verkligen ingen som orkar sitta och chatta och pruta med folk dagarna igenom.

Ingen lägger liksom ut en Kickr Core för 3000, och om någon gör det är den borta på 5 minuter. Så det är nästan lika bra att bara köpa en sprillans ny och sen sälja för 1000 kr mindre om det inte skulle passa.

Jag letade begagnad smart-trainer i över en månad i Göteborgsområdet utan någon vidare framgång. Mycket som läggs ut för i nästan nypris, och jag är verkligen ingen som orkar sitta och chatta och pruta med folk dagarna igenom.

Ingen lägger liksom ut en Kickr Core för 3000, och om någon gör det är den borta på 5 minuter. Så det är nästan lika bra att bara köpa en sprillans ny och sen sälja för 1000 kr mindre om det inte skulle passa.
Visst svårare än jag trodde att hitta begagnat även i storstadsområdena. Nytt blir för mycket pengar för att jag ska vilja göra den investeringen.

Jag stänger med flit så även när jag kör på våren. Detta för att bli maximalt svettig.

Jag kände mig sliten idag. För att få ihop till dagens cykelkvot fick jag dela upp det på två pass, ett eftermiddagspass och ett kvällpass. Fint väder på eftermiddagspasset (bilder nedan), sen mörkt och trist på kvällspasset.

20240930_151035 - Copy.jpg

Grusvägen mellan Rosendal och Harkie

20240930_152019 - Copy.jpg

Kajen S. om Vretbo

20240930_153723 - Copy.jpg

Vägen strax N. om Frösåkers gård

Senast ändrad:
Apropå smart trainer. Jag hittade som av en händelse den här annonsen. Jag kan väldigt lite om smarta trainers. Är det något att ha? Vad är största nackdelarna med denna modell?

Visa bilaga 729869

Visa bilaga 729870
B+ ska visst betyda att det funkar..dyrt..Men vad göra

Edit. Den skickar nog bara till zwift men är ej styrbar. I alla fall version jag länkar

142 EUR (1607 SEK) för en ny, inkl. frakt. Det var billigare än vad jag trodde man fick ge för en smart trainer. Vad är haken? Sen kan man ju fundera på om man tycker det är värt att köpa en begagnad för att tjäna några hundralappar. Men jag tycker ändå att det är en hyfsad prisreduktion på den begagnade jämfört med en ny (56% av nypris).

Addendum: Sen undrar jag ju vad det är den här modellen inte har som de dyrare har, som kostar allt ifrån 5000 till 15000 kr. Förutom att bakhjul "ingår", s.a.s. i de dyrare modellerna.

1727761704238.png

Senast ändrad:
142 EUR (1607 SEK) för en ny, inkl. frakt. Det var billigare än vad jag trodde man fick ge för en smart trainer. Vad är haken? Sen kan man ju fundera på om man tycker det är värt att köpa en begagnad för att tjäna några hundralappar. Men jag tycker ändå att det är en hyfsad prisreduktion på den begagnade jämfört med en ny (56% av nypris).
Den jag länkar påstår sig vara manuelt reglerbar... Men som sagt har jag läst det ska funka m b+

Den jag länkar påstår sig vara manuelt reglerbar... Men som sagt har jag läst det ska funka m b+
Hmm, inte helt lätt att begripa vad det är för skillnad på olika modeller. Modellen i Blocket-annonsen heter "Qubo Digital Smart B+" och det två du har länkat heter "Qubo Power Mag Smart B+". I BDs beskrivning står det "8 levels adjustable via handlebar lever" (manuell reglering?) och i XXLs beskrivning står det "Trådlös 2-vägskommunikation" (automatisk reglering från appen?). Är trainern i Blocket-annonsen möjligen en äldre modell som bara har manuell reglering? Förvirrande.

Addendum: Styrning av motståndet från appen (Zwift t.ex) känns ju som ett minimikrav på en smart trainer, om man nu ska köpa någon, eller vad säger du @jonte987?.

Hmm, inte helt lätt att begripa vad det är för skillnad på olika modeller. Modellen i Blocket-annonsen heter "Qubo Digital Smart B+" och det två du har länkat heter "Qubo Power Mag Smart B+". I BDs beskrivning står det "8 levels adjustable via handlebar lever" (manuell reglering?) och i XXLs beskrivning står det "Trådlös 2-vägskommunikation" (automatisk reglering från appen?). Är trainern i Blocket-annonsen möjligen en äldre modell som bara har manuell reglering? Förvirrande.

Möjligen är den både manuel och reglerbar... b+ ska vara en zwift version . MEN ibland tex på motionscyklar står det Zwift men är bara effekt ut

@Kalle Kula Avråder bestämt från att köpa en wheel on-trainer. Jag har haft tre och fått problem med alla, framförallt med simulering av backe och kalibrering av cykel. Köpte en begagnad Tacx Flow för ett par månader sedan - fungerade perfekt direkt från start.

@Kalle Kula Avråder bestämt från att köpa en wheel on-trainer. Jag har haft tre och fått problem med alla, framförallt med simulering av backe och kalibrering av cykel. Köpte en begagnad Tacx Flow för ett par månader sedan - fungerade perfekt direkt från start.
Nu blir jag förvirrad. Är en wheel on-trainer en trainer som du använder cykelns normala bakhjul till? Till skillnad från de du kopplar in direkt på cykelns bakgaffel (direktdrivna trainers?).

Om det är så, är inte Tacx Flow också en wheel on-trainer?
1727767097131.png

Nu blir jag förvirrad. Är en wheel on-trainer en trainer som du använder cykelns normala bakhjul till? Till skillnad från de du kopplar in direkt på cykelns bakgaffel (direktdrivna trainers?).

Om det är så, är inte Tacx Flow också en wheel on-trainer?
Visa bilaga 729888
Jag är en smula dum i huvudet. Det är en Tacx Flux jag har, tidigare hade jag en Tacx Flow.

Suck.

Senast redigerad av en moderator:
55 km. 13 grader, mest sol och lätt vind.

Bilagor

• Skärmavbild 2024-10-01 kl. 14.10.31.png
    Skärmavbild 2024-10-01 kl. 14.10.31.png
    227.1 KB · Besök: 113
  • Skärmavbild 2024-10-01 kl. 14.12.24.png
    Skärmavbild 2024-10-01 kl. 14.12.24.png
    319 KB · Besök: 68
Tillbaka
Topp