Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Fast Bikeable är inte samma som Bikester :) De är Danskar.

Wesports köpte upp Bikester efter konkursen
Skulle nog vilja hävda att de köpte namnet inget mer. Så "Bikester" har inte gått ner sig, utan finns inte längre i Sverige, bara wesport som lagt till ännu en domän till sin lista. Eventuellt köpte man väl även vissa delar av lagret men det är till mestadels snart borta och det är väl mest enstaka grejer kvar av Bikesters "egna" märken
.

Bikester omstartar?
Cykelkraft och Bikester är numera samma. Cykloteket också. och spobike. Samma ägare som Happy.
aha...är det WeSports som ligger bakom Happy...och Freeride!?. Det var nytt för mig.
Tooorch, Biketown, m.fl oxå

Men på Merinfo står det om Freeride att de inte är i koncern: https://www.merinfo.se/foretag/Freeride-AB-5566634753/2k28av5-hgl1/styrelse-koncern.
Men WeSports VD är styrelseordförand för Freeride....

Happy är mer anonymt. Hittar inget företag och på Happyride.se står det väldigt lite om vem som ligger bakom utöver epost och telefonnummer till Martin som är VD (men det står inte VD där).

Verkar rörigt, men uppenbart finns någon koppling mellan dem alla i alla fall...

Bikester omstartar?
aha...är det WeSports som ligger bakom Happy...och Freeride!?. Det var nytt för mig.
Tooorch, Biketown, m.fl oxå

Men på Merinfo står det om Freeride att de inte är i koncern: https://www.merinfo.se/foretag/Freeride-AB-5566634753/2k28av5-hgl1/styrelse-koncern.
Men WeSports VD är styrelseordförand för Freeride....

Happy är mer anonymt. Hittar inget företag och på Happyride.se står det väldigt lite om vem som ligger bakom utöver epost och telefonnummer till Martin som är VD (men det står inte VD där).

Verkar rörigt, men uppenbart finns någon koppling mellan dem alla i alla fall...

Det kan vara bra att veta när det i "artiklar" av en slump länkas till cykelkraft. Kan vara så att skribenterna inte har så bra kolla själva...annars hade man väl gjort det snyggare....men vad vet jag.

1727755900328.png

1727756024285.png

Bilagor

• 1727755852667.png
    1727755852667.png
    17.7 KB · Besök: 63
Bikester omstartar?
Det kan vara bra att veta när det i "artiklar" av en slump länkas till cykelkraft. Kan vara så att skribenterna inte har så bra kolla själva...annars hade man väl gjort det snyggare....men vad vet jag.

Visa bilaga 729863
Visa bilaga 729864
Jahaaaaa,

...så jag jobbar alltså gratis för Wesport, genom att bidra med mitt oerhört eminenta "content"...

/Logout

Ps trodde helt ärligt att det var ideella krafter bakom Happyride, finansierade av reklamen på sidan. Men nehej.

Bikester omstartar?
Jahaaaaa,

...så jag jobbar alltså gratis för Wesport, genom att bidra med mitt oerhört eminenta "content"...

/Logout

Ps trodde helt ärligt att det var ideella krafter bakom Happyride, finansierade av reklamen på sidan. Men nehej.

Jag tycker mest att det är konstigt att man inte är tydlig med detta och att det är så fruktansvärt kämpigt att skilja på artiklar och annonser.
Visst, ibland är det kanske jag som är trög men i min karriär har det lönat sig dåligt att skylla på idioterna som inte förstår.

Bikester omstartar?
Jag tycker mest att det är konstigt att man inte är tydlig med detta och att det är så fruktansvärt kämpigt att skilja på artiklar och annonser.
Visst, ibland är det kanske jag som är trög men i min karriär har det lönat sig dåligt att skylla på idioterna som inte förstår.
Nu har jag letat en bra stund på sidan, men det finns ingen Om Happyride, e.d. som jag kan hitta någonstans, vilket är det normala stället att hitta information om ägande o.d.

Bikester omstartar?
Nu har jag letat en bra stund på sidan, men det finns ingen Om Happyride, e.d. som jag kan hitta någonstans, vilket är det normala stället att hitta information om ägande o.d.
Jag tror man antas läsa alla trådar och då har det framgått tydligt.
Det är mest viktigt, för mig, att det framgår i artiklar osv. Att man inte som nu länkar till cykelkraft i artiklar.

Visst, pinkbike är också köpta men möjligen ägs de inte av tillverkarna som länkas. Jag vet inte men hur som helst är det happy inte pinkbike.

Bikester omstartar?

Om tar fram KIKAREN så kan man hitta detta som är lite undangömt längst ner på varje sida.

Freeride AB med organisationsnummer 556663-4753 och adressen Bastugatan 41, 118 25 Stockholm, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Vi följer svensk dataskyddslagstiftning. Kommentarer eller frågor angående denna Integritetspolicy eller frågor angående Freeride ABs behandling av dina personuppgifter kan skickas till:

Freeride AB
Bastugatan 41
118 25 Stockholm

Bikester omstartar?
Om tar fram KIKAREN så kan man hitta detta som är lite undangömt längst ner på varje sida.

Freeride AB med organisationsnummer 556663-4753 och adressen Bastugatan 41, 118 25 Stockholm, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Vi följer svensk dataskyddslagstiftning. Kommentarer eller frågor angående denna Integritetspolicy eller frågor angående Freeride ABs behandling av dina personuppgifter kan skickas till:

Freeride AB
Bastugatan 41
118 25 Stockholm

Ja kolla där. Integritetspolicy hade jag inte klicka på, hade klickat på det mesta annat.

Bikester omstartar?
Du är inte ensam om att ha trott det. Hur gick det till när Happy blev en del av den koncernen?
Så har det ju varit. Men det betalades antagligen väldigt bra eftersom Jomper kunde flytta till Hawaii. Eller kanske inte Hawaii, men någon ö var det iaf… :-)

Jag minns att jag var lite orolig när övergången skulle ske. Jag hade förståelse för den eftersom det nog är ett mycket, mycket större jobb att rådda den här lekstugan än vad vi förstår. Glad att någon ville köpa och driva, och utveckla (tycker iofs att det redaktionella inte riktigt lever upp till det gamla, inget slår the og vattenflask-test), vidare. Tänk om det bara slagit igen istället?

Jag tycker att det har blivit bra, på det stora hela. Jag tycker tex att elcykel-stormen hanterades med Salomonoisk-vishet. Har det blivit lägre i tak? Knappast. Andelen urspårade trådar upplever jag är större än någonsin, och det är ju bla nya medlemmar som driver. Att många fortfarande inte fattar att det här är ett kommersiellt drivet ställe tycker jag är ett bra betyg!

Så tack för det gamla Jomper! Tack för det nya WeSports!

Bikester omstartar?
Absolut. Sen är jag ingen kommunikationsexpert men det kunde ju som sagt framgått på sidan o utbildningen i att skriva "artiklar" kunde omfatta ett kapitel om att inte länka chefens lilla hemsida..Men det kanske blir för besvärligt, vad vet jag.

Bikester omstartar?
Full förståelse för att man sålde. Intäkterna - utgifterna före försäljning var gissningsvis försumbara i förhållande till arbetsinsatsen och att driva sånt ledsnar man på i långa loppet.

Bikester omstartar?
Så har det ju varit. Men det betalades antagligen väldigt bra eftersom Jomper kunde flytta till Hawaii. Eller kanske inte Hawaii, men någon ö var det iaf… :-)

Jag minns att jag var lite orolig när övergången skulle ske. Jag hade förståelse för den eftersom det nog är ett mycket, mycket större jobb att rådda den här lekstugan än vad vi förstår. Glad att någon ville köpa och driva, och utveckla (tycker iofs att det redaktionella inte riktigt lever upp till det gamla, inget slår the og vattenflask-test), vidare. Tänk om det bara slagit igen istället?

Jag tycker att det har blivit bra, på det stora hela. Jag tycker tex att elcykel-stormen hanterades med Salomonoisk-vishet. Har det blivit lägre i tak? Knappast. Andelen urspårade trådar upplever jag är större än någonsin, och det är ju bla nya medlemmar som driver. Att många fortfarande inte fattar att det här är ett kommersiellt drivet ställe tycker jag är ett bra betyg!

Så tack för det gamla Jomper! Tack för det nya WeSports!

Jag lämnade över till Freeride, det var 2013 om jag inte minns fel. Då var inte Wesports alls inblandade, det blev de först för ett par år sedan men vad jag vet har de inget alls att göra med varken innehåll eller dagligt arbete nu heller. Exakt hur dealen mellan Freeride AB (som driver Happy och Freeride) ser ut vet jag inte.

Inte så mycket till svar kanske. Men jag kan inte påminna mig om att jag sett massa länkar till deras bolag i redaktionellt material?

Bikester omstartar?
Jahaaaaa,

/Logout

Nej. Det är bara tråden "frågor man egentligen inte vågade fråga", som drivs ideellt

Bikester omstartar?
En massa länkar vet jag inte. En räcker väl om man inte kan ta till sig problemet och justera.
Eller så är det inget problem, och då tycker jag personligen att det är ett fett problem. Fel kan alla göra men jag är osäker på om det är fel eller strategi. Hade landshövdingen en strategi eller blev det lite fel?

Ett antal gånger har det påpekats att annonser "ska" taggas och det går väl bra ibland. Just nu är det väl rätt taggar om man inte tycker länkar till pappas shop gör en artikel till annons.

EDIT. Och om man köper den gamla praxis att bjudtester inte är annonser.

Bikester omstartar?
Hallå där, jag bor inte alls på Södertörn. Nån måtta på svenssonlivet får det vara. Det räcker med hund, bostadsrätt och Tesla :D

Tjena!

Sorry, missade nog att jag åkte över en liten bro när jag var hemma hos dig. Men det är fasiken inte många meter från Södertörn, typ 398 stycken från dig till segelsällskapet vilket är närmsta punkten på Södertörn, när man kollar på google.

Bikester omstartar?
En massa länkar vet jag inte. En räcker väl om man inte kan ta till sig problemet och justera.
Eller så är det inget problem, och då tycker jag personligen att det är ett fett problem. Fel kan alla göra men jag är osäker på om det är fel eller strategi. Hade landshövdingen en strategi eller blev det lite fel?

Ett antal gånger har det påpekats att annonser "ska" taggas och det går väl bra ibland. Just nu är det väl rätt taggar om man inte tycker länkar till pappas shop gör en artikel till annons.

EDIT. Och om man köper den gamla praxis att bjudtester inte är annonser.

Fast vilken länk är det du pratar om? Inte för att jag är inblandad i det redaktionella arbetet nu, men förtäckta annonser är rent av olagligt och inget som ska förekomma tycker jag.

Bikester omstartar?
Bara hostingen kostade ett par tusen i månaden när jag gjorde det. Antagligen mycket mer nu. Lägg sedan på tid både för drift och utveckling och en himla masas annat pyssel för att hålla allt igång rent tekniskt. Sen försöka sälja lite reklam för att täcka kostnaderna, fakturering (och jaga de som inte betalar som de ska), redovisning och uppepå det hålla igång ett redaktionellt arbete.

Skulle säga att det är svårt att göra ideellt.

Bikester omstartar?
Fast vilken länk är det du pratar om? Inte för att jag är inblandad i det redaktionella arbetet nu, men förtäckta annonser är rent av olagligt och inget som ska förekomma tycker jag.
Olagligt vet fan. Test av woom länkar till cykelkraft. Jag är inte inne på att det skulle vara olagligt utan att det handlar om hur man bygger sin brand. Medvetet eller omedvetet.

Är det omedvetet så är det lite naivt. Är det en masterplan så vet i fan hur bra den är.
Nu är jag kanske marinerad i corporate compliance och code of conduct men jag tänker att man kanske tydligt deklarera under "om happy" vad som gäller och sen har man en artikel vs annons policy. Samt sunt förnuft.

Nu vet jag inte. Man har kanske full koll och då önskar jag lycka till med masterplan och så ska jag inte störa mer.

Bikester omstartar?
Lite av en gråzon helt klart, och inte mycket till master plan om det är en gång, det håller jag med om.

Det tråkigaste vore om det gick samma väg som många andra sajter som köpts upp och helt enkelt läggs ner så småningom. Tror inte det går att bygga något liknande det här längre när sociala medier dominerar så stort och det blir aldrig lika bra.

Bikester omstartar?
Jag tänkte mera att etablera något nytt, det tror jag är svårt.

Just SO är väl ett dåligt exempel, de verkar tappa aktivitet i rask takt. Har till och med sett dem användas som exempel på ett forum som många ersatt med att fråga AI-chattar. https://observablehq.com/@ayhanfuat/the-fall-of-stack-overflow
Det blir träligt eftersom AI chattarna behöver stack att träna på.

Stack är ju numera en plattform med bla https://bicycles.stackexchange.com/
Som sagt motsatsen till Happy

Bikester omstartar?
Jävla skojarföretag, såg att don hade bromsbelägg till min cykel på rea. 3 st par i lager så jag gjorde en beställning på 2st par.
Fakturan från klarna kom ganska snabbt i morse och nyligen fick jag ett mail att det varit nått fel så min order har blivit annulerad 👎

Bikester omstartar?
Tillbaka
Topp