Fick fel dämpare, ska man klaga?

davveno1

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Men istället för rockshox coil fick jag fox air.

Jag har dålig koll på fox, är den jag har fått en bättre dämpare än den jag skulle haft enligt följesedeln?

Bilagor

• 17277862177632005922357279667258.jpg
    17277862177632005922357279667258.jpg
    633.4 KB · Besök: 556
Senast ändrad:
Är det ens rätt mått till din cykel?

Har X2 och coil dämpare å för mig är det en nedgradering (även om X2 är dyrare).

Är den 210x55 så passar den på din Tyee. X2:an ska vara rätt coil-lik men har ju rätt mycket problem med kvalitetsproblem (iaf gamla modellen). Men ville du ha coil ska du såklart få rätt dämpare.

I min bok en grym dämpare - har inte haft några problem med den där modellen. Går att justera så den känns väldigt lik en coil - men det blir ju mer underhåll med luft. Tar en stund att hitta rätt inställning med då den har många justeringsmöjligheter.

depends if it is a 2024 or earlier
There has been a voluntary recall from fox on 2021-2023 X2 as they had serious reliability issues but if you do not have the correct paperwork and it has an issue, you will be none the wiser for it

Den är väl dyrare jämfört med Rockshox och du kanske säkert få rätt kvitto om du ber om det? Hur dämparna jämför har jag ingen aning om, men jag tror fortfarande det är lättare att få sin Rockshoxprylar servade.

Hur fick du fel dämpare? Med cykelköp eller reklamation? Förmodligen hade dom inte rätt grej och du fick något som dom tycker är bättre. Eller så är det en förväxling och dom kommer fixa det. Om det var att dom bytte ut för att dom hade det kan dom säkert fixa något papper om det är vad du vill ha. Jag hade nog inte brytt mig så mycket eftersom jag inte är så känslig för bakdämpare. Den är lättare/dyrare/inte coil/krångligare att serva. Kanske kan du inte få en Rockshox om du vill ha det. Jag hade bara cyklat.

Frågan är om man behöver kvitto för reklamation hos fox eller om det räcker att registrera den online med serienummer?

Är precisa specs av cykeln registrerat? Vanligtvis inte skulle jag tänka. Så i normalfallet har man ingen kvitto på dämparen vid cykelköp. Så jag tror inte att det ger problem.

Jajamen dämparen på kvittot på cykeln är deluxe select+.

Med det är väl för att man kan välja komponenter hos Propain. Cyklar man köper via butik har oftast ingen lista av komponenter och ingen problem med garanti där, antar jag. Och då fick man ofta annorlunda komponenter under pandemin.

Med det är väl för att man kan välja komponenter hos Propain. Cyklar man köper via butik har oftast ingen lista av komponenter och ingen problem med garanti där, antar jag. Och då fick man ofta annorlunda komponenter under pandemin.
Ringde fox generalagent nu och bevis på inköp behövs vid reklamationsärenden.

X2 är väl väldigt mycke roligare och bättre än en coil Select+. Iaf i min bok.
Fixa ett sjysst kvitto om du skulle vara orolig för den saken. Vilket jag inte skulle vara.

Stalle

De skulle byta ut den deluxe select som satt på min tyee 5 vid leverans mot deluxe ultimate coil för att precis när jag fick min cykel levererad så ändrade dom specen på den på sin hemsida så att ultimate coil ingick till samma pris som jag hade betalat.

Var precis likadant för mig, såg typ två veckor efter beställning att de hade bytt till coil för samma pris, dock innan leverans. Fick min coil!

Hade jag varit du så hade jag låtit det vara, fin dämpare ju

Tillbaka
Topp