Billigaste bra 12-delad drivlina.

nenja

Aktiv medlem
Rätt jäkla tråkig fråga för er som inte är helt nya på 12-delat men nu har jag äntligen kommit dit.

Jag hade väl nästan bestämt mig för att köpa en uppsättning Shimano SLX men insåg sedan att min framklinga (Raceface) inte är riktigt kompatibel med Shimano 12-delat och jag hittar ingen billig som är det (Cinch infästning)...

Är det rekommendabelt att köra Shimano SLX bakväxel och Sram NX kassett+kedja? Jag tror det blir den billigaste lösningen (handlar på bike-discount).
Tack på förhand.

Rätt jäkla tråkig fråga för er som inte är helt nya på 12-delat men nu har jag äntligen kommit dit.

Jag hade väl nästan bestämt mig för att köpa en uppsättning Shimano SLX men insåg sedan att min framklinga (Raceface) inte är riktigt kompatibel med Shimano 12-delat och jag hittar ingen billig som är det (Cinch infästning)...

Är det rekommendabelt att köra Shimano SLX bakväxel och Sram NX kassett+kedja? Jag tror det blir den billigaste lösningen (handlar på bike-discount).
Tack på förhand.

Får du in shimanokedja och kassett i budgeten så är den mycket bättre än "NX", som typ är skräp (enligt mig).
Drevet fram bör passa.

Varför skulle din framklinga inte vara kompatibel???
Fram kan man nästan komma undan med vad som helst.

De flesta tillverkare har speciella Shimano 12-delat kompatibla versioner av deras drev. Tänderna behöver vara lite smalare. Nyaste versioner av drev är ofta också kompatibel med Shimano 12-delat.

Men det är inte svårt att hitta en RF Shimano kompatibel drev. Tysken har t.ex.

Varför skulle din framklinga inte vara kompatibel???
Fram kan man nästan komma undan med vad som helst.

Det står så helt enkelt, behöver jag köpa en framklinga för 700kr så är det inte billigare med Shimano längre...

Skall man chansa kanske, kan ju låna en Shimano-kedja av polare och så om den går någorlunda smidigt på klingan.

Ps. Jag glömde såklart att tillägga att jag har både XD- och microspline-frihjul.

Eller så kör man ny shimano deore 11 delat med en 11-51 kasett, billigt, samma utväxling som 12 delat och ska i alla fall i teorin vara robustare än 12 delat.
HG boddy och alla kedjor/framdrev fungerar.

Har uppsättningen på min fatbike men den har inte rullat många meter sen jag bytte.

Shimano Deore CS-M5100 Cassette
Shimano Deore RD-M5100 Rear Derailleur - Shadow RD+ SGS
Shimano CN-LG500 Linkglide kedja

Sen hade jag ett gammal XT 11 reglage liggande hemma, men alla 11 delade ska fungera.

Såg just att du inte har HG body så glöm ovan.. :(

De flesta tillverkare har speciella Shimano 12-delat kompatibla versioner av deras drev. Tänderna behöver vara lite smalare. Nyaste versioner av drev är ofta också kompatibel med Shimano 12-delat.

Men det är inte svårt att hitta en RF Shimano kompatibel drev. Tysken har t.ex.

Vad som skrivs i specarna och hur verkligheten ser ut brukar ofta skilja sig :)

Vad som skrivs i specarna och hur verkligheten ser ut brukar ofta skilja sig :)

Håller med. Men då måste man på något sätt veta vad som kommer att funka. Om man redan har ett drev kan man prova, men om det då inte funkar blir det extra väntetid och fraktkostnader för att får ett passande drev hem.

Det står så helt enkelt, behöver jag köpa en framklinga för 700kr så är det inte billigare med Shimano längre...

Skall man chansa kanske, kan ju låna en Shimano-kedja av polare och så om den går någorlunda smidigt på klingan.

Ps. Jag glömde såklart att tillägga att jag har både XD- och microspline-frihjul.
NX passar på vanliga gammal hederlig shimanobody aka HG. SLX verkar passa på microspline.
Din klinga _kommer_ att passa med 12-delat, tror jag :) Jag har någon klinga med cinch som ligger om du vill köpa billigt annars. Den är körd med xt 12-delat. Tror den är 32.

NX passar på vanliga gammal hederlig shimanobody aka HG. SLX verkar passa på microspline.
Din klinga _kommer_ att passa med 12-delat, tror jag :) Jag har någon klinga med cinch som ligger om du vill köpa billigt annars. Den är körd med xt 12-delat. Tror den är 32.

Jag är absolut intresserad om den är i gott skick, vill ju inte korta ner livet på ny kedja och kassett. :D

Tillbaka
Topp