Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Det hade räkt bra om filmbitarna satt som det visas på bilden, men det gör de inte (inte för storlek L/XL i alla fall). Delarna som kallas Underrör 1/2 och Överrör 1/2 är de enda jag med säkerhet identifierat... väldigt oklart med kedjestagen t.ex.... sedan finns det några delar som inte alls liknar något på bilden. Risken är överhängande att jag sätter någon bit på fel ställe...

Bästa idén jag har är väl att lossa alla delar från arket för att försöka identifiera dessa, men det ökar tyvärr risken för att få smuts/damm på klistersidan.
Klipp isär bitarna

Nya allebike Alpha
Det löste sig, fick ta det med uteslutningsmetoden. Tog bit för bit efterhand som jag identifierat den. Hade dock uppskattat en korrekt karta… att klippa isär bitarna kändes dessvärre inte som ett lätt alternativ då det var svårt att se bitarnas kanter.

Nya allebike Alpha
Jag står i samma tankar, förutom strölopp då. Men en kapabel stigcykel som är trampeffektiv. Man är ju nyfiken på om det är en uppföljare på gång nu när de släppt mycket annat nytt.

Nya allebike Alpha
Hej! Jag överväger en Allebike Alpha som cykel till lite strölopp nästa år.
Hur står den sig nu för tiden?
Jag är inte kunnig nog för att göra en bedömning om hur den står sig mot andra idag, men jag är mer än nöjd! Jämfört med min Trek Roscoe så svarar denna mycket bättre och känns mer trampeffektiv! Kan bara rekommendera :)
IMG_0242.jpg

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Borde det inte vara dags för en ny Alpha snart? Inget som ryktas?
Känns som utvecklingen i geo etc generellt inte tar enorma steg längre. Är väl mer dämpare och växelsystem som fått lite nya features med "egen hjärna" och batteri. Det där med att själv kunna ändra geon lite genom flip chips har väl inte blivit någon big thing heller i realiteten. Jag är fortsatt väldigt nöjd med alphan sett till mångsidigheten. Saknar ett utrymme i ramen att ha verktyg - that's about it.

Nya allebike Alpha
Nä, när det gäller geosiffrorna är den ju typ helt up to date. Och att den är rätt ful är ju bara befriande i denna överdesignade värld. Dessutom finns ju Polestar Edition som är lite snyggare (och extremt prisvärd):
IMG_0008.webp

Nya allebike Alpha
Snygg är den i alla fall inte, även om kulörerna som kom senare var ett stort lyft.
Jag tycket du är väl hård. Jag tycker den ser bra ut. Sen är jag personligen inte så mycket för 80-tals pastellfärger som verkar poppis på andra cykelmärken. Eller överfärgmatchningar där handtag, ventiler, skruvar etc är typ lila. Jag har egentligen mest problem med namnet och fonten. Det är ett obeskrivligt dåligt namn - men har man satt fan i båten får man ro honom i land.

Nya allebike Alpha
Känns som utvecklingen i geo etc generellt inte tar enorma steg längre. Är väl mer dämpare och växelsystem som fått lite nya features med "egen hjärna" och batteri. Det där med att själv kunna ändra geon lite genom flip chips har väl inte blivit någon big thing heller i realiteten. Jag är fortsatt väldigt nöjd med alphan sett till mångsidigheten. Saknar ett utrymme i ramen att ha verktyg - that's about it.
Geo ser ju bra ut, ja. Men utseendet tycker jag ligger långt efter deras nyare modeller. Hade gärna sett något nytt

Nya allebike Alpha
Jag tycket du är väl hård. Jag tycker den ser bra ut. Sen är jag personligen inte så mycket för 80-tals pastellfärger som verkar poppis på andra cykelmärken. Eller överfärgmatchningar där handtag, ventiler, skruvar etc är typ lila. Jag har egentligen mest problem med namnet och fonten. Det är ett obeskrivligt dåligt namn - men har man satt fan i båten får man ro honom i land.

Den är rätt grovhuggen och det här med rör som böjer sig litegrann har jag svårt för.
Fonten är ändå ok mot innan 😅

Nya allebike Alpha
Man kan väl alltid utveckla länkaget lite men annars är resten spot on. Vet inte vad som egentligen skulle kunna bättras. Ny design kanske, men det har aldrig varit där de varit starkast
De borde genast uppdatera med tätningar där wirehöljen och bronsslangar går in/ur ramen. Som det är nu så kommer det inte vatten/smuts/grus som fyller ramen alternativt gör att allt kärvar ihop. Det är en klar dumsnålhetsmiss. Och så kvaliteten på lacken som inte är toppen, det släpper lite väl mycket. I övrigt, toppencykel!

Nya allebike Alpha
Borde det inte vara dags för en ny Alpha snart? Inget som ryktas?
Info från Allebike själva: Det kommer nya modeller i sommar/tidig höst.

Majestic Facelift utgår och ersätts ev en ny Excalibour. Riktigt vass tävlingscykel.

Alpha utgår och ersätts av Wild.

Tillverkning av ramar flyttas från China till Portugal.

Nya allebike Alpha
Info från Allebike själva: Det kommer nya modeller i sommar/tidig höst.

Majestic Facelift utgår och ersätts ev en ny Excalibour. Riktigt vass tävlingscykel.

Alpha utgår och ersätts av Wild.

Tillverkning av ramar flyttas från China till Portugal.
Den här snubben som skall bygga ramarna?

Det blir nog bara toppmodellerna i högre prissegmentet som kommer tillverkas där. Men kul i alla fall.

Nya allebike Alpha
Nya allebike Alpha
RockShox 120/116 vs DT Swiss 100/100?
Funderar på att köpa en Allebike Alpha som ska användas främst till långlopp, men även någon enstaka bikeparkdag.
Står mellan två dämparalternativ:
  • RockShox 120 mm fram / 116 mm bak
  • DT Swiss 100 mm fram / 100 mm bak
Har en Orbea Laufey (HT 140 mm) som använts på långlopp och Specialized Stumpjumper Evo (160/150) till mer stök. Men märkte att evon blev stående i förrådet. Nu vill jag ha något lättare och snabbare, men är lite orolig att 100/100 blir för lite i teknisk terräng.
Någon som testat båda eller har input kring hur stor skillnaden är i känsla och kapacitet?

Nya allebike Alpha
Äger en allebike alpha slx med 120/116mm slag. Har cyklat några långlopp. Till vardags blir det annars stig av lite mera teknisk natur.

Kan inte svara direkt på dina frågor men tycker inte cykeln håller mig tillbaka på motionslopp utan är helnöjd. Kommer annars från en canyon Grand canyon HT med 100mm slag.

Tycker alphan är ett bra val om man bara ska ha en cykel men samtidigt vill kunna cykla snabbt.

Nya allebike Alpha
Ja, det är precis det jag är ute efter.
Jag har varit i kontakt med Allebike, och de har svårt att få tag på dämparna för att bygga Alpha med 120/116.
Men de kunde bygga med 110/100 alternativt 100/100 med DT Swiss.
Spelar verkligen de där 20 mm respektive 16 mm så stor roll?

Nya allebike Alpha
Har har en Alpha 110/100mm och är super nöjd, det ända är att jag tycker den är lite låg men då jag kört hardtail innan så är det säkert bara en vanesak att vevpartiet blir lägre när de fjädrar. Pratade med allebike om de och 110/100 är ca 4mm lägre i vevpartiet än 120/116.
I övrigt en väldigt mångsidig och kapabel hoj!

Nya allebike Alpha
Du kan kanske få ett alternativ med Öhlins-dämpare, de säljer ju sådana i sin outlet. Jag har en sådan variant och är väldigt nöjd, men jag brukar förvisso inte köra långlopp.
Den tackar vi för, beställde precis en extra till min alpha polstar, 3000 spänn är väll nästan vad vissa får betala för service ( som inte gör det själva) 🙂

Nya allebike Alpha
Ja, det är precis det jag är ute efter.
Jag har varit i kontakt med Allebike, och de har svårt att få tag på dämparna för att bygga Alpha med 120/116.
Men de kunde bygga med 110/100 alternativt 100/100 med DT Swiss.
Spelar verkligen de där 20 mm respektive 16 mm så stor roll?
Sent svar kanske men jag tror de håller och släpper nya ramar så kanske därför de inte kan få fram 120mm dämparen. Låter konstigt annars kan jag tycka, och lite oroväckande för oss som eventuellt behöver reservdelar...

Nya allebike Alpha
Nån som har/haft problem med axs sadelstolpen? Min är svampig och gjorde luftningen enligt instruktionerna men blev nada skillnad, gör i vanliga fall allt vad service heter själv men kommer skicka den på 50 timmars service till allebike pga garanti så får jag se vad dom säjjer. Hörde att nån hade borrat hål som allebike godkände för vajer till dropper, finns det någonstans man kan kolla upp vilka mått och vart det är godkänt att borra? Har hellre ” vanlig” dropper istället för el 🙂

Nya allebike Alpha
Nån som har/haft problem med axs sadelstolpen? Min är svampig och gjorde luftningen enligt instruktionerna men blev nada skillnad, gör i vanliga fall allt vad service heter själv men kommer skicka den på 50 timmars service till allebike pga garanti så får jag se vad dom säjjer. Hörde att nån hade borrat hål som allebike godkände för vajer till dropper, finns det någonstans man kan kolla upp vilka mått och vart det är godkänt att borra? Har hellre ” vanlig” dropper istället för el 🙂
några såna
lever är val bart.

Nya allebike Alpha
några såna
lever är val bart.
Nä ingen med utanpåliggande vajer, då köper jag hellre ny axs😝 eller borrar eget hål och glömmer ramgaranti 🕺🏻

Nya allebike Alpha
Grattis om du lyckas dra en vajer internt det finns inget utrymme för det.
Men det går att dra snyggt på undersidan av det övre ramröret.

Strängnäs Bilforum har sålt Polestar Edition med sänkstolpe med intern vajerdragning; de ”har fått ok på ett fåtal byggen med ett ingrepp där det finns en förstärkning, då det dag 1 var tänkt så”.

Tillbaka
Topp