erolwi
Aktiv medlem
Stål!
Logga in på Facebook
Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är sugen på att bygga (eller köpa) en cykel liknande denna. Någon som har tips om en ram i stål med liknande geometri som går att få tag på?
Visa bilaga 723452
Är det någon racer-ram? Jag undrar eftersom den inte har den ramsvetsade hållare för cykelstöd som var vanligt på standard-Crescents på 80-talet.Slitvarg som får stå ut med det mesta tills gruset landar på vägarna.
Ram från Crescent är väl typ det enda som är orginal från 80-talet...
Visa bilaga 723723
Behöver inte vara en racer för det, MCB:s hurtbullecyklar saknade också svetsat fäste för stöd. Men ramen ovan är något slags träningsracer, gissar på en 92316.Är det någon racer-ram? Jag undrar eftersom den inte har den ramsvetsade hållare för cykelstöd som var vanligt på standard-Crescents på 80-talet.
Addendum: Jag ser nu att det sitter fälgbromsar bak och fram och att cykeln har kromad framgaffel. Tyder på racer.
Det är en salig blandning av saker som satt på, saker min LBS råkade ha hemma och vad jag köpt på impuls ?Behöver inte vara en racer för det, MCB:s hurtbullecyklar saknade också svetsat fäste för stöd. Men ramen ovan är något slags träningsracer, gissar på en 92316.
@Cycloid Älskar stuket, mycket smakfullt. Konstigt nog fungerar det utmärkt med blandningen av svarta och "silvriga" komponenter. Suginovevarna är ett stort plus!
Jag vill ha en utläggning om hur den där är att cykla på!! Supernice!
Första svängen idag så jag kan inte säga så jättemycket men upplevde den som följsam, kvick och väldigt rolig! Din fina cdf låg i tankarna när jag fantiserade ihop det här bygget:)Jag vill ha en utläggning om hur den där är att cykla på!! Supernice!
Jag vill ha en utläggning om hur den där är att cykla på!! Supernice!
Kul!? Du får uppdatera när du testat ordentligt!Första svängen idag så jag kan inte säga så jättemycket men upplevde den som följsam, kvick och väldigt rolig! Din fina cdf låg i tankarna när jag fantiserade ihop det här bygget:)
Ditt utlåtande om din hoj är något som följt med mig ganska länge - minns det sedan du visade det där böjda röret i rambrottstråden eller var det var! Härligt med cyklar som trots att de precis gått sönder ändå väcker ett stort begär!?Tjena!
Nu är ju min en äldre variant med canti istället för skivor, men annars är ju ramen precis likadan. Men kan väl svara ändå.
Har använt den både som gravel, LVG och på rätt ruffiga skogsstigar. Inte riktigt lika rapp som Tarmacen jag hade innan, men skillnaden är inte stor och jag upplever den som bekvämare. Lätt och fin för att vara en stålram, vilket har sina nackdelar eftersom mitt underrör är lätt böjt nuförtiden. Man får tänka på att det är en ram byggd för racing egentligen.
Så helt klart en ram jag rekommenderar, men kanske inte kötta så hårt som jag har gjort. Även om den var skitkul på ruffiga skogsstigar så var det nog det som ställde till det.
Men jag är sugen på att bygga en ny fast med skivor och smälla på flatbar på den gamla och ha den som pendlarhoj istället.
Ditt utlåtande om din hoj är något som följt med mig ganska länge - minns det sedan du visade det där böjda röret i rambrottstråden eller var det var! Härligt med cyklar som trots att de precis gått sönder ändå väcker ett stort begär!?
Härligt med grejer som används, och att de gör så trots lite stukning. Svårt göra samma sak med en kolfiberram.?Tjena!
Används frekvent fortfarande, senast idag. Lätt grusrunda med hunden.
De enda sakerna som egentligen motsäger att bygga en ny är att den faktiskt fungerar och jag är inte nervös för underröret och att jag har en Scott Scale kolfiberram som jag tänkte bygga pendlare av egentligen, för då får jag skivor vilket inte är så dumt till vintern.. Men N+1 gäller ju alltid ?
Något rådjursaktigt över den? VillebrådSett på Auctionet: Herskind från är 2010, värdering 35 000 kr, nuvarande bud 5000. Den kanske fulaste cykel jag sett.
![]()
Tack! Efter att fula-cyklar tråden förpestats av ganska okej cyklar så är det här en liten räddning för mig. Den där cykeln är jätteful!Sett på Auctionet: Herskind från är 2010, värdering 35 000 kr, nuvarande bud 5000. Den kanske fulaste cykel jag sett.
![]()
Jag tycker mer det är något känguruaktigt över den. Långa bakben och korta framben.Något rådjursaktigt över den? Villebråd
Det är onekligen bra långa bakben på en sån modell.Jag tycker mer det är något känguruaktigt över den. Långa bakben och korta framben.
Visa bilaga 727499
Ah, där har vi det!Jag tycker mer det är något känguruaktigt över den. Långa bakben och korta framben.
Visa bilaga 727499
Det är något konstigt med vajern till frambromsen. Är den inte kapad till rätt längd och är lindad tillbaka upp?En salt kis sedd i nordvästra Skåne i dag:
Visa bilaga 728374
Det spelades utan tvekan bättre boll på Gunnar Nordahls tid.
Skarpögt, det hade jag missat. Men det ser ut som att din teori kan stämma.Det är något konstigt med vajern till frambromsen. Är den inte kapad till rätt längd och är lindad tillbaka upp?
Visa bilaga 728376
Nr1 inspiration om jag petar ihop en mtb, så bra!Visa bilaga 729626
Nu känns den klar?
Den här har varit uppe här förut men måste få skryta lite.
För två veckor sedan körde jag Tjeckien runt. 10 mil per dag knappt och nästan lika många öl per dag.
Visa bilaga 718202
Idag körde jag distanspass med lokala klubben.
Det här är fan riktigt nära en ”Do it all” för mig. Synd jag inte får in mer än 28-30 mm däck (beroende på fabrikat). Hade varit fint med lite mer utrymme. Men eftersom ramen är kromad vågar jag inte bocka den. Och det finns ju andra cyklar till grus :)
Visa bilaga 718201
Edit:
Hittade även en bild från när jag tourade en vecka med tält i Tyskland. Visa bilaga 718203
Snygg! Lite annorlunda design med de där knixarna på det övre ramröret och sadelstagen. Finns det några funktionella fördelar med det konceptet?Visa bilaga 730830
Mitt bidrag. Blev klar med den ganska sent på säsongen. Men bättre sent än aldrig![]()
Det är en bra fråga jag önskar jag hade svar på. Jag tror det mest är en design som är vald av Andrew på Stooge. Jag är inte kvalificerad nog att kunna bedöma funktionella fördelar annars, tyvärrSnygg! Lite annorlunda design med de där knixarna på det övre ramröret och sadelstagen. Finns det några funktionella fördelar med det konceptet?
Skönt att den där hamnade i goda händer. Jag har suttit och sneglat på den alldeles för många gånger på blocket.Tredje Singularen är nu min (Swift mk2 Peregrine MK4 finns sedan tidigare)! Otroligt rapp och snärtig sak. Tidigare ägaren sa att han kört två gånger runt sjön och jag var lite skeptisk, men det skulle nog absolut funka.
Ingen plan än, förutom bara ren Gollum (vilket ju var rätt).
Då är vi två...Skönt att den där hamnade i goda händer. Jag har suttit och sneglat på den alldeles för många gånger på blocket.
Snygg! Lite annorlunda design med de där knixarna på det övre ramröret och sadelstagen. Finns det några funktionella fördelar med det konceptet?
Sadelstagen borde väl vara för att få till lite flex i bakändan? Kanske ska det förstärka känslan av stål?Snygg! Lite annorlunda design med de där knixarna på det övre ramröret och sadelstagen. Finns det några funktionella fördelar med det konceptet?