Hjälp mig bygga upp min verktygssamling för cykelmek!

De förklistrade lappar jag har i lådan har torkat in och fastnar på precis ingenting. Oöppnade 5 ml tuber TipTop håller en evighet.
( och slanglöst punkar i princip aldrig)
Jag har ett gäng i sadelväskan och de fungerar fint trots att de legat ett bra tag.
För egen del har jag kommit fram till att slanglöst är alldeles för kladdigt/omständigt i förhållande till vinsten. Men det är ju många som är saliga, så någon gång borde jag väl i alla fall prova.

Jag har ett gäng i sadelväskan och de fungerar fint trots att de legat ett bra tag.
För egen del har jag kommit fram till att slanglöst är alldeles för kladdigt/omständigt i förhållande till vinsten. Men det är ju många som är saliga, så någon gång borde jag väl i alla fall prova.
Salig och salig. Det fungerar, så enkelt är det. Kladdet är en kär och omhuldat myt men hanterandet kräver även det ett oumbärligt verktyg, en spruta med ett tunt rör passande i ventilstommen. Kostar förstås skjortan, vill minnas att min Giant-spruta gick på inte mindre än 60 pix, ungefär som en ask laglappar.

För egen del har jag kommit fram till att slanglöst är alldeles för kladdigt/omständigt i förhållande till vinsten.
Kladdigt kan det vara första gången innan man har lärt sig hantera tätningsmedlet. Men omständigt? Inte jämfört med att kränga av däck och slang för att laga punkteringar. Mitt sista år med slang hade jag 5 punkteringar. Sen dess (4 år sedan) har jag haft noll! Om då kör jag en ändå hel del bikepark och enduro. Jag skruvar av ventilen en gång per år och fyller på en matsked, that's it.

Aldrig mer slang!'

Kladdigt kan det vara första gången innan man har lärt sig hantera tätningsmedlet. Men omständigt? Inte jämfört med att kränga av däck och slang för att laga punkteringar. Mitt sista år med slang hade jag 5 punkteringar. Sen dess (4 år sedan) har jag haft noll! Om då kör jag en ändå hel del bikepark och enduro. Jag skruvar av ventilen en gång per år och fyller på en matsked, that's it.

Aldrig mer slang!'
Måste tillfoga att vi kör med mycket lägre tryck i slanglöst. Och lägre tryck är ju ett mantra på detta forum 😜

Hmmm... Tubeless...
-Oj! Titta! Ett kaninhål! Undrar vad som händer om jag gräver ner mig i det...? 🤑
1728566748879.jpeg

Sitt inte här och slösurfa! Frun vill ha ut dig, helst på cykeln.
Har haft ett möte idag på dagen, och om en timme är det styrelsemöte.
Imorgon kommer nya cykeln med DHL, och en hel bunt med däck, slangar, verktyg, och gud vet allt, och då ska vinterdäcken på så jag hinner nöta in dubbarna innan snön kommer.
Så i helgen blir det cykling! 😊

Kikade på fruns cykel idag
Det KNASTRAR om kassetten i bakhjulet när man trampar...
Jag har insett att ett verktyg för att ta bort kassetten och rengöra är prio nu.
Vad är vettigast? Kedjepiska eller kassettång?

eller?

Behöver jag något ytterligare verktyg för att få bort dreven från fälgen?
Jag vill ha isär hela kassetten så jag kan göra rent dreven löst.

Kasseten från Navet. Fälgen sitter på ekrarna. Du behöver en kassetthylsa ja.

Bisara priser på parktools kedjepiska även hos tysken. Det har jag aldrig betalt för nåt som har exakt samma funktion som en gammal kedje, två skruvar och en träbit

Köp en billig varsomhelst. Använd den på största kuggen och skaffa en kasett-avdragare. Hur detta inte var en del av den första batchen verktyg är för mig konstigt. (vi som grupp är uppenbarligen dåliga på att förutse behov ;)) Borde varit verktyg 3 och 4 typ.

Reservation för att jag inte har koll på avdragare för de nya kassettinfästningarna

Nu så...
Jag är allergisk mot att krångla när jag skruvar. -Verktygen ska bara funka.
Park Tools är säkert inte bäst på allt, men jag har inbillat mig att om jag köper deras grejor så håller dom i alla fall en jämn kvalitet och jag behöver inte sura ihop för att ett verktyg bara är skräp...
Många tack för snabba svar när jag behövde det! :cool:

MUC-OFF MO-94 | Smörjmedel för cyklar och allt annat

MUC-OFF MO-94 | Smörjmedel för cyklar och allt annat​

55 kr89 kr
Antal: 1
55 kr
Park Tool CP-1.2 Kassettång Kassettverktyg

Park Tool CP-1.2 Kassettång Kassettverktyg​

588 kr949 kr
588 kr
Park Tool FR-5.2G Kassettverktyg med 5 mm guide-pin

Park Tool FR-5.2G Kassettverktyg med 5 mm guide-pin​

138 kr199 kr
138 kr
Park Tool Kedjetvätt kit CG-2.4

Park Tool Kedjetvätt kit CG-2.4​

406 kr629 kr
406 kr
Muc-Off All Weather Lube 120ml | Cykelolja för alla väder

Muc-Off All Weather Lube 120ml | Cykelolja för alla väder​

129 kr199 kr

Jo, förresten...
Kan man spruta bromsrengöring direkt på kassetten bak, eller finns det risk att det tränger in i lager så det går torrt eller förstör något på något annat vis?

Senast ändrad:
Kikade på fruns cykel idag
Det KNASTRAR om kassetten i bakhjulet när man trampar...
Jag har insett att ett verktyg för att ta bort kassetten och rengöra är prio nu.
Men vänta nu. Om det knastrar för att du fått in lite grus och annat i kassett och kedja behöver du väl inte montera loss kassetten?? Det går alldeles utmärkt att rengöra både kassett och kedja utan att ta loss ngt alls. En hink med vatten och tvål och en dedikerad borste för själva drivlinan (jag brukar använda gamla diskborstar).

Har aldrig monterat loss kassetten för rengöring och det tror jag ärligt talat nästan ingen gör. Sen är det ju naturligtvis bra med verktyg för att kunna byta kassetten men det är något helt annat.

Men vänta nu. Om det knastrar för att du fått in lite grus och annat i kassett och kedja behöver du väl inte montera loss kassetten?? Det går alldeles utmärkt att rengöra både kassett och kedja utan att ta loss ngt alls. En hink med vatten och tvål och en dedikerad borste för själva drivlinan (jag brukar använda gamla diskborstar).

Har aldrig monterat loss kassetten för rengöring och det tror jag ärligt talat nästan ingen gör. Sen är det ju naturligtvis bra med verktyg för att kunna byta kassetten men det är något helt annat.

Nu ska du inte komma här och ta ner mig på jorden med sanningar och fakta… Naturligtvis behöver jag alla upptänkliga medel och tillbehör för att utföra dom allra enklaste uppgifter. 😉🤣

Självklart har du rätt.
Men det kan vara bra att ha verktyg och möjligheter att senare ta isär och göra rent ordentligt.

När man väl har tagit isär kassetten så att alla drev är lösa, kan man köra dom i diskmaskinen då?
Frun jobbar och är borta på dagarna så hon ser inte vad jag gör, och jag är sjukpensionär, så jag kommer undan med det mesta.
OBS. Frågan är allvarligt menad, om det nu skulle vara uppåt väggarna galet…

När man väl har tagit isär kassetten så att alla drev är lösa, kan man köra dom i diskmaskinen då?
Frun jobbar och är borta på dagarna så hon ser inte vad jag gör, och jag är sjukpensionär, så jag kommer undan med det mesta.
NEJ, för gud skull. Kör inte kassetten i diskmaskinen! Det är möjligt att det skulle fungera och den blir troligtvis ren som f-n. Men frågan är om det verkligen vill diska vanlig disk i den maskinen sen... Lite som att tvätta kallingarna eller delar från bilen i diskmaskinen! 😉

Nu ska du inte komma här och ta ner mig på jorden med sanningar och fakta… Naturligtvis behöver jag alla upptänkliga medel och tillbehör för att utföra dom allra enklaste uppgifter. 😉🤣

Självklart har du rätt.
Men det kan vara bra att ha verktyg och möjligheter att senare ta isär och göra rent ordentligt.

Du verkar ha behov av en liten ultraljuds tvätt...😀

NEJ, för gud skull. Kör inte kassetten i diskmaskinen! Det är möjligt att det skulle fungera och den blir troligtvis ren som f-n. Men frågan är om det verkligen vill diska vanlig disk i den maskinen sen... Lite som att tvätta kallingarna eller delar från bilen i diskmaskinen! 😉
Ähh, släng med den när du ändå kör toasitsen 😉

Alltid tyckt att de där kedjetvättarna är helt tokiga. Men för ett tag sen köpte jag en för tests skull och det fungerade över förväntan faktiskt.

Funkar väl inte i rockshox air top cap vill jag tycka. Inte heller till CL på ett QR nav
Är den fetare än 5mm som väl en stickaxel är?

Senast ändrad:
Alltid tyckt att de där kedjetvättarna är helt tokiga. Men för ett tag sen köpte jag en för tests skull och det fungerade över förväntan faktiskt.
Är den fetare än 5mm som väl en stickaxel är?
kanske går men det finns väl annat mög på insidan, som håller pinnen tex? Jag vet inte. Jag har en utan pinne.

Det jag menar är att man behöver kassett hylsa till mer än kassett. Tex gaffelns air top cap har antingen detta interface eller 24mm. Är det 24mm så går det inte heller med en vanlig hylsa eftersom de är fasade
Ahaa… Du menar så.
Men till kassetten är det 100% säkert att den passar?

Enligt Stora Blå Boken så skulle den passa till Shimano… 🤔
Det gör den säkert och kör man QR sitter den som handsken. Men det finns andra ställen ( minns inte var jag råkat ut för det) där pinnen är i vägen.
Gäller även Shimanos stora Pro- vevlagerverktyg. Finemang med Shimano men jävligt irriterande på allt annat inklusive bromsskivmutter av utvändig typ.

Bildelar har redan körts i diskmaskinen med stor framgång och förnöjelse. :sneaky:

Har haft ett möte idag på dagen, och om en timme är det styrelsemöte.
Imorgon kommer nya cykeln med DHL, och en hel bunt med däck, slangar, verktyg, och gud vet allt, och då ska vinterdäcken på så jag hinner nöta in dubbarna innan snön kommer.
Så i helgen blir det cykling! 😊

Nu är jag grinig...
PostNord har givetvis lyckats slarva bort just det kolli som dubbdäcken låg i, och DHL levererar inte förän på måndag. 😭
Så typiskt... När grejorna kom idag tänkte jag inte på att det kunde vara två kolli, så jag rev naturligtvis av framdäck och slang på fruns cykel.
Nåja, det var bara att sätta tillbaka det gamla däck och slang igen och se glad ut.
Då fick jag ju öva på det också. Man får se det från den ljusa sidan.
Bytte i alla fall styre på fruns cykel, och monterade backspeglar som hon ville ha.

Något som slog mig idag var att det är alldeles otroligt så få verktyg det behövs till en modern cykel!
Några insexnycklar och ett par skruvmejslar räcker långt, tillsammans med en avbitare näbbtång och polygrip...

När jag "mekade" cykel som barn var det ju skiftnyckel som gällde, allting satt ju med bult och mutter.
Idag behövs det kanske mer specialverktyg om man ska göra mer avancerade saker, men jag måste säga att cyklarna har blivit mycket mer lättskruvade idag.

Tips ifrån mig!
Låt framtida behov styra. Har genom åren lärt mig att det inte finns några genvägar!!!
Sänder en bild av avdragare, som jag har hemma. I gömmorna finns många fler. Självklart kommer dessa sällan till användning. Men i grunden har dom ändå varit nödvändiga. Varför? Svaret är enkelt. Vid ett cyjobb, är rätt avdragare helt nödvändiga!
DSCF2086.JPG

Tips ifrån mig!
Låt framtida behov styra. Har genom åren lärt mig att det inte finns några genvägar!!!
Sänder en bild av avdragare, som jag har hemma. I gömmorna finns många fler. Självklart kommer dessa sällan till användning. Men i grunden har dom ändå varit nödvändiga. Varför? Svaret är enkelt. Vid ett cyjobb, är rätt avdragare helt nödvändiga! Visa bilaga 731797

Tack.
Ja, det är surt att köra fast i det man behöver göra för att det fattas grejor.
Nu upptäckte jag att jag med stor säkerhet beställde fel kassettverktyg.
Det var nog den här jag skulle ha istället, så nu blev det att beställa en till. 🫣

Tack.
Ja, det är surt att köra fast i det man behöver göra för att det fattas grejor.
Nu upptäckte jag att jag med stor säkerhet beställde fel kassettverktyg.
Det var nog den här jag skulle ha istället, så nu blev det att beställa en till. 🫣

Känns ju onödigt. Den med 5 mm passar till 12 men inte tvärtom. Park tool gör ju bra grejer men de är ju också extra bra på att göra ett specialverktyg för varje case när det inte behövs. Jag har klarat mig i många år på en avdragare utan pinne. Då passar det på alla kasetter på alla nav och på bromsskivor, gafflar mm. Istället för att ha 4 mer eller mindre likadana verktyg

Känns ju onödigt. Den med 5 mm passar till 12 men inte tvärtom. Park tool gör ju bra grejer men de är ju också extra bra på att göra ett specialverktyg för varje case när det inte behövs. Jag har klarat mig i många år på en avdragare utan pinne. Då passar det på alla kasetter på alla nav och på bromsskivor, gafflar mm. Istället för att ha 4 mer eller mindre likadana verktyg
Sant… Nåväl… Inga stora pengar, men onödigt.
Trodde pinnen var nödvändig som stöd.

Du beskrev din hälsa tidigare; (N.Blomqvist). Hoppas att vi här på "Happy", kan vidga vyerna en smula!
Tack ❤️
Det hoppas jag också.
Jag har gått från Harley-Davidson till Scott, visserligen en elcykel men man ska börja någonstans…
Sjukgymnasten och sköterskorna säger att det är tusen gånger bättre att cykla på en elcykel än att inte cykla alls, och tro mig, för mig är det ett rejält träningspass ändå. 🤣

Tack ❤️
Det hoppas jag också.
Jag har gått från Harley-Davidson till Scott, visserligen en elcykel men man ska börja någonstans…
Sjukgymnasten och sköterskorna säger att det är tusen gånger bättre att cykla på en elcykel än att inte cykla alls, och tro mig, för mig är det ett rejält träningspass ändå. 🤣
Det kommer bli kanon! Börja försiktigt och öka i lagom takt. Det gjorde jag, som började i våras men kom igång ordentligt efter semestern. Det viktigaste är att du kommer ut, inte hur mycket du tar i. Med lite tur och mycket vilja blir det en god vana. Hoppas ni kan köra ihop, helt eller delvis 😀

Tillbaka
Topp