Specialized 2011 CruX Elite - Värt att renovera?

Ninjiah

Medlem
Hej! Lite nybörjare här, kört runt på min 2011 CruX Elite jag fick av en polare nu under våran/sommaren.

Den har lite på nacken och efter en service konstaterades de att bromsvajrar (både innevajer och höljet) behövde bytas samt att hjulen är slitna och behöver bytas.
Egentligen är jag inte så sugen renovera bromsarna då de mest troligt kommer vara kassa efter också även om nya kablar, klossar och hjul som inte är nedslitna kommer hjälpa.

Frågan då, hur stor skillnad tror man de kommer vara på bromskapacitet med nuvarande bromsar om man byter hjul och vajer?

Är det möjligt att uppgradera till skivbromsar och skrota gamla systemet?
Är det RIMLIGT att investera i cykeln eller vettigare att kika på en ny?

Vad är det för bromsar på nu? Det lär väl varit rätt dugliga sådana för den tiden på en Crux Elite. Rätt tillfixade kommer de bromsa rätt bra. Vad kör du med cykeln? CX, LVG, pendling,...?

Lite svårt att förstå. Har du lämnat in till en service där personalen konstaterade att vajer + hölje behöver bytas, utan att de bytte? Lite underlig service, då det är en normal serviceåtgärd att byta dessa om det behövs.

Byte av hjul påverkar väl inte bromsförmåga, men jag tänker kanske fel!? Däremot byte av vajer/hölje/bromsbelägg + inbromsning av nya belägg kan ge bättre bromsar.

Utan att vara expert så borde det gå att uppgradera till skivbromsar. Men det innebär byte av bromsok och reglage + arbete så det lär kosta en del.

Personligen hade jag satsat på att antingen fixa bromsarna (nya höljen/vajrar/belägg), kanske förstå vad problemet med hjulen är. Eller köpa ny cykel med skivbromsar. Det har ju hänt en del på 13 år.

Den har lite på nacken och efter en service konstaterades de att bromsvajrar (både innevajer och höljet) behövde bytas
Det ingår i vanlig sevice/underhåll, de kan vara ganska utsatta och kan behöva bytas mer eller mindre varje år om cykeln används mkt i dåligt väder.
samt att hjulen är slitna och behöver bytas.
Det har jag däremot svårt att tro på.
Antagligen räcker det med service även på dem.

Utan att vara expert så borde det gå att uppgradera till skivbromsar.
Om det inte finns fäste för skivbromsok på ram+gaffel kan det vara svårt att byta till det.
Det finns lösa fästen för skivbromsok att montera på ramen, men att göra det på framgaffeln tvivlar jag på.

Det beror på först och främst på hur mkt du gillar den och hur bra den passar för dig och för den typ av cykling du vill göra.
Om du i stället vill köpa en ny cykel, hur mkt är du beredd att lägga på den?
Cyklar har blivit bra mkt dyrare på 13 år....

Hej! Lite nybörjare här, kört runt på min 2011 CruX Elite jag fick av en polare nu under våran/sommaren.

Den har lite på nacken och efter en service konstaterades de att bromsvajrar (både innevajer och höljet) behövde bytas samt att hjulen är slitna och behöver bytas.
Egentligen är jag inte så sugen renovera bromsarna då de mest troligt kommer vara kassa efter också även om nya kablar, klossar och hjul som inte är nedslitna kommer hjälpa.

Frågan då, hur stor skillnad tror man de kommer vara på bromskapacitet med nuvarande bromsar om man byter hjul och vajer?

Har du en bild på cykeln, så blir det lättare för oss att ge dig konstruktiva råd.

Lite svårt att förstå. Har du lämnat in till en service där personalen konstaterade att vajer + hölje behöver bytas, utan att de bytte? Lite underlig service, då det är en normal serviceåtgärd att byta dessa om det behövs.

Byte av hjul påverkar väl inte bromsförmåga, men jag tänker kanske fel!? Däremot byte av vajer/hölje/bromsbelägg + inbromsning av nya belägg kan ge bättre bromsar.

Tjena!

Beror ju på vilket servicepaket man valt. När jag jobbade i verkstad så bytte jag inte ut saker om det inte var bestämt innan men ringde upp kunder och förklarade. Men inte alltid man har tid samma dag och sen kanske kunden vill fundera på om det är värt det. Total bromsgenomgång och nya hjul blir ju en slant.

Ett par nedslitna fälgsidor kan ge ganska mycket sämre bromsförmåga.

En snabb googling ger vid handen att det inte är aktuellt med skivbromsar på den.
Nya vajrar, höljen och belägg borde ge bra bromsbett. Jag körde CX med liknande för 12 år sedan och det funkade utmärkt, även om skivbromsar är klart bättre.
Bättre begagnade hjul kan man säkert hitta på K&S om man spanar ett tag, men det är inte säkert att det behövs.

PS. Insåg inte att det är en cykel med fälgbromsar. Mitt antagande var att det är en cykel med mekaniska skivbromsar, så en del av mina svar blir ju inte så relevanta. Och fälgsidor slits ju på fälgbromsade cyklar, så det är kanske det verkstaden syftar på.
När jag googlar på modellen, år 2011 så syns det inga möjligheter att montera skivbromsok på cykeln. I så fall faller ju ideen att uppgradera.

Ett par nedslitna fälgsidor kan ge ganska mycket sämre bromsförmåga.
Fälgsidan är viktig. Börja med en enkel men noggrann tvätt av fälgsidorna, det kan göra underverk för bromsförmågan. Lärt mig genom erfarenhet, i början bytte jag bara vajrar och höljen men utan att få så värst bättre effekt, började byta belägg och saker blev snäppet bättre. Sen insåg jag att jag "aldrig" tvättade det beläggen tog mot (fälgsidorna) särskilt noggrant, och oj vilken skillnad det blev när de fått en bit kärlek. Kanske skulle postat under mektabbar att det tog mig flera år att inse... ? Numera är det fälgsida- och beläggtvätt som står först på programmet när bromsarna börjar ta dåligt.

Vad är det för bromsar på nu? Det lär väl varit rätt dugliga sådana för den tiden på en Crux Elite. Rätt tillfixade kommer de bromsa rätt bra. Vad kör du med cykeln? CX, LVG, pendling,...?

Det verkar vara ett par Tektro narrow canti enligt orginal specen från Specialized. De nyper nog helt okej och vajrarna som är slitna borde kanske göra någon skillnad. Tror hjulen är slitna och kanske därför de inte bromsar så bra..

Utan att vara expert så borde det gå att uppgradera till skivbromsar. Men det innebär byte av bromsok och reglage + arbete så det lär kosta en del.

Personligen hade jag satsat på att antingen fixa bromsarna (nya höljen/vajrar/belägg), kanske förstå vad problemet med hjulen är. Eller köpa ny cykel med skivbromsar. Det har ju hänt en del på 13 år.
Ja det var en sån genomgångsservice som kom till jobbet, de kör massvis med cyklar och har inte tid att åtgärda sånna arbeten på plats då. Man får lämna in på deras verkstad i så fall.

Fäljarna blir ju slitna på ytan där de ska bromsas, kan väl ha en påverkan, annars vad är de som skulle kunna hända om man inte byter fäljarna?

Fälgsidan är viktig. Börja med en enkel men noggrann tvätt av fälgsidorna, det kan göra underverk för bromsförmågan. Lärt mig genom erfarenhet, i början bytte jag bara vajrar och höljen men utan att få så värst bättre effekt, började byta belägg och saker blev snäppet bättre. Sen insåg jag att jag "aldrig" tvättade det beläggen tog mot (fälgsidorna) särskilt noggrant, och oj vilken skillnad det blev när de fått en bit kärlek. Kanske skulle postat under mektabbar att det tog mig flera år att inse... ? Numera är det fälgsida- och beläggtvätt som står först på programmet när bromsarna börjar ta dåligt.
Intressant! Tack så mycket, Jag ska ner och skrubba upp dem direkt.

Det verkar vara ett par Tektro narrow canti enligt orginal specen från Specialized. De nyper nog helt okej och vajrarna som är slitna borde kanske göra någon skillnad. Tror hjulen är slitna och kanske därför de inte bromsar så bra..
Prova att byta vajrar, höljen och belägg, samt ge dina fälgar en tvätt med lite lätt svinto och avsköljning, och prova sen hur det blev. Det kommer nog göra en stor skillnad.

Det ingår i vanlig sevice/underhåll, de kan vara ganska utsatta och kan behöva bytas mer eller mindre varje år om cykeln används mkt i dåligt väder.

Det har jag däremot svårt att tro på.
Antagligen räcker det med service även på dem.

Om det inte finns fäste för skivbromsok på ram+gaffel kan det vara svårt att byta till det.
Det finns lösa fästen för skivbromsok att montera på ramen, men att göra det på framgaffeln tvivlar jag på.

Det beror på först och främst på hur mkt du gillar den och hur bra den passar för dig och för den typ av cykling du vill göra.
Om du i stället vill köpa en ny cykel, hur mkt är du beredd att lägga på den?
Cyklar har blivit bra mkt dyrare på 13 år....
Tack för bra svar!

Känns ju verkligen som att fäljarna inte borde kunna gå sönder av slitage från brombeläggen? Låter lite otroligt men fick kanske dålig info då. Känns otroligt tråkigt att köpa hjul för 3-5000kr på en cykel man snart antagligen borde pensionera. Kanske finns någon som vill ta över den dock och då är det ju bra om den är fullt fungerande. i alla fall.

Inga förberedelser för skivbromsar på denna, fanns nog inte i den utsträckningen på den tiden.

Jag "gillar" den, är ju för liten för mig och all the above. Är inne på att köpa någonting nytt och inte lägga för mycket pengar på denna. Vore toppen om den kunde hålla ut genom vintern.

Låter som en bra plan, herregud va skönt att slippa köpa nya fäljar, eventuellt.

Är det någonting sånt här jag ska köpa?
Ja, men det finns två (egentligen fler men osannolikt att det skulle vara en sådan) olika standarder för infästning i handtaget, kolla innan du beställer att du köper rätt för din broms.
Sf6225d4b9f3047ad920c6ed8fe730d0aF.jpg_640x640q90~2.jpg

Ja, men det finns två (egentligen fler men osannolikt att det skulle vara en sådan) olika standarder för infästning i handtaget, kolla innan du beställer att du köper rätt för din broms. Visa bilaga 731593
Okej bra info, behöver jag montera isär handtaget för att komma åt och se eller är de samma på bägge sidorna så jag kan titta mere på bromsarna? känns som de borde vara en racing kabel men tycker MTB klossen ser mer bekant ut.

Jag har en Spez Crux Elite från 2011 (som heter Duvan). Väldigt trevlig cykel som jag sitter bra på och är glad åt. Jag har riktigt bra bett i bromsarna, sitter nya Tektro-cantis som jag fick av @slice me nice för något år sedan eller två. Kör på ett par lite äldre Shimano träningshjul. Det finns alltså goda möjligheter att få riktigt välfungerande bromsar på den här cykelmodellen.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en Spez Crux Elite från 2011. Väldigt trevlig cykel som jag sitter bra på och är glad åt. Jag har riktigt bra bett i bromsarna, sitter nya Tektro-cantis som jag fick av @slice me nice för något år sedan eller två. Kör på ett par lite äldre Shimano träningshjul. Det finns alltså goda möjligheter att få riktigt välfungerande bromsar på den här cykelmodellen.
Va kul att höra! Jag gillar också modellen men har heller inte jämfört med någonting än så länge.
Intressant att kika på ett par nya Tektro-cantis. Nu är ju cykeln lite för liten för mig också så mest därför jag känner att det kanske är värt att byta den. Troligtvis har mina smärtor mer med min kondition än med cykeln att göra :P

Va kul att höra! Jag gillar också modellen men har heller inte jämfört med någonting än så länge.
Intressant att kika på ett par nya Tektro-cantis. Nu är ju cykeln lite för liten för mig också så mest därför jag känner att det kanske är värt att byta den. Troligtvis har mina smärtor mer med min kondition än med cykeln att göra :P
Cantileverbromsar är väldigt oförutsägbara. Ibland kan de fungera riktigt bra, och ibland är de nästan obegripligt usla.

Gällande Crux Elite av den årsmodell vi har är jag särskilt förtjust i geometrin som känns rejsig men ändå bekväm. Jag har korta armar och ben men ganska lång överkropp, så det brukar vara en del pyssel med att få sittställningen att fungera. På Duvan satt jag väldigt bra med en gång. Har nu slammat styrstammen och har ändå inga problem med att använda bocken (som är gammal och har mycket drop).

Cantileverbromsar är väldigt oförutsägbara. Ibland kan de fungera riktigt bra, och ibland är de nästan obegripligt usla.

Gällande Crux Elite av den årsmodell vi har är jag särskilt förtjust i geometrin som känns rejsig men ändå bekväm. Jag har korta armar och ben men ganska lång överkropp, så det brukar vara en del pyssel med att få sittställningen att fungera. På Duvan satt jag väldigt bra med en gång. Har nu slammat styrstammen och har ändå inga problem med att använda bocken (som är gammal och har mycket drop).
Ja jag gillar hur den svarar och att den är lite "obalanserad" så snabb i sidled om det makes sense, jag kan ingenting om cyklar men den går snabbare än alla andra på Götgatan så det är nice i alla fall.

Nu har jag i alla fall haft den på service och bytt bromsvajrar och klossar, de "ruffade upp" och städade fäljarna, kalibrerade bromsarna och så vidare, kanske 10% bättre bromsverkan, fortfarande för dåligt då jag måste nu kika på fäljar i alla fall.. Typiskt.

Jag vill som sagt inte lägga massa pengar, har inga och har ingen lust.

Tänkte, du som känner till cykeln, skulle någon av dessa funka? Shimano R501 / Shimano RS100.

Tror det är en Shimano HG-50, 9-speed, 11-32t kassette på nu. Var i alla fall när den byggdes orginal.

Supporten på Bikeshop tyckte Fram och Bak, ville som sagt inte spendera massa pengar men de känns ju lite B?

Ja jag gillar hur den svarar och att den är lite "obalanserad" så snabb i sidled om det makes sense, jag kan ingenting om cyklar men den går snabbare än alla andra på Götgatan så det är nice i alla fall.

Nu har jag i alla fall haft den på service och bytt bromsvajrar och klossar, de "ruffade upp" och städade fäljarna, kalibrerade bromsarna och så vidare, kanske 10% bättre bromsverkan, fortfarande för dåligt då jag måste nu kika på fäljar i alla fall.. Typiskt.

Jag vill som sagt inte lägga massa pengar, har inga och har ingen lust.

Tänkte, du som känner till cykeln, skulle någon av dessa funka? Shimano R501 / Shimano RS100.

Tror det är en Shimano HG-50, 9-speed, 11-32t kassette på nu. Var i alla fall när den byggdes orginal.

Supporten på Bikeshop tyckte Fram och Bak, ville som sagt inte spendera massa pengar men de känns ju lite B?
Titta hellre på ett par dyrare träningshjul här på K&S.

Sådana här saker är bra om du lär dig att fixa själv, för ofta krävs en hel del finjustering och några ggrs provning fram och tillbaka för att bli helt nöjd
och det finns ingen annan utom du själv som vet hur just du vill ha bromsarna för att bli nöjd med dem.
Med det sagt vill jag tipsa om några saker som kan förbättra dina bromsar
De bästa bromsgummina: Kool Stop laxfärgade
9889-Koolstop-C2-Eagle2_salmon_300x300@2x.jpg

De säljs av en del handlare i Sverige, men brukar kosta en hel del.
På nätet är de billigare, tex här

Den andra viktiga saken du kan justera hos dina bromsar är utväxlingen.
Det behövs ett justerbart Y, tex en sådan här
8479305674_263b42919f.jpg

Hur du gör och varför finns det många instruktioner som visar både i text och Youtube

Först efter att ha provat det skulle jag prova med andra hjul
(troligen skulle jag ändå innan nya hjul byta till V-bromsar+Travel agent)

Sådana här saker är bra om du lär dig att fixa själv, för ofta krävs en hel del finjustering och några ggrs provning fram och tillbaka för att bli helt nöjd
och det finns ingen annan utom du själv som vet hur just du vill ha bromsarna för att bli nöjd med dem.

Hur du gör och varför finns det många instruktioner som visar både i text och Youtube

Vad han sa. ☺️

Om du vill meka lite kan du ju beställa nya fälgar och flytta över ekrar och nav😀
Det är kul. Lite noga bara med ekerlängd, att gammelekrarna passar nyfälgen.

Canti-bromsar har sina begränsningar. Dom går att få till "bra", men det är en del svartkonst inblandat.

Enl min erfarenhet beror problemen ofta på ofördelaktig hävarm; cantis har ju den egenheten att man kan ställa in hävarmen också när man ställer in bromrarna. Och att hävarmen ändras efterhand som bromsbeläggen slits, tror en del hemska upplevelser med MTB från barndomen berodde på detta...

Sen kan man nog på en cx behöva ha en del "toe-in" fram för att slippa pulserande vid hård inbromsning.

Tänk vilka nöjen ni går miste om när ni kör med skivbroms!

Canti-bromsar har sina begränsningar. Dom går att få till "bra", men det är en del svartkonst inblandat.

Enl min erfarenhet beror problemen ofta på ofördelaktig hävarm; cantis har ju den egenheten att man kan ställa in hävarmen också när man ställer in bromrarna. Och att hävarmen ändras efterhand som bromsbeläggen slits, tror en del hemska upplevelser med MTB från barndomen berodde på detta...

Sen kan man nog på en cx behöva ha en del "toe-in" fram för att slippa pulserande vid hård inbromsning.

Mina "Canti-bromsar" har fungerat finfint i 30 år. Är det blött, så funkar de fortfarande okay. Noterade när jag var på cykelmässa i Tyskland att stuntcyklisterna som var på showscenen, som visade upp sjukt svåra trick använde "Canti-bromsar" och inte bromsskivor!!!

Senast ändrad:

Tjena!

Har kört canti på min Ritchey ett bra tag nu. Avid Shorty CX för att vara mer exakt. Med rätt justering, vilket inte är speciellt svårt, och laxbelägg så bromsar dom mer än vad jag någonsin behövt.

Edit: För att få lite perspektiv så har den gått ganska många varv på röda MTB-slingor.

Otroligt bra info! tack för du tog dig tid! Jag tycker det är superkul att mecka och har gjort en del justeringar, ska beställa sånna där beslag direkt.

Jag hade gärna meckat mer med cykeln och gör justeringar och en del jobb själv på den, vid "större" jobb som jag inte gjort tidigare vågar jag inte riktigt chansa just nu när jag använder cykeln för pendling varje dag samt har en liten bäbis hemma.

Mecken sa också att hjulen är väldigt slitna och riskerar att spricka snart så det är nog dags för det ändå.
De föreslog "ett hjulpar för 2664kr +arbete 560 om du vill ha hjälp att montera dem. Då äter novatec nav med alexrims fälgar."

Säger mig inte så mycket men låter ju som en bra lösning och rätt skäligt ändå?

Tjena!

Har kört canti på min Ritchey ett bra tag nu. Avid Shorty CX för att vara mer exakt. Med rätt justering, vilket inte är speciellt svårt, och laxbelägg så bromsar dom mer än vad jag någonsin behövt.

Edit: För att få lite perspektiv så har den gått ganska många varv på röda MTB-slingor.
Skönt att höra! Lugnande att höra att de i alla fall borde kunna klara att stanna i Götgatsbacken om man behöver, det är liksom målet för tillfället. Just nu har jag en bromssträcka på typ 100m, helt livsfarligt

Jag är osäker på om jag kan justera vinkeln på beslagen på min modell, jag försökte det i våras men får ta en titt på det igen. Ja nu när jag läst lite mer här känns det ju som man tar bort allt de roliga med skivbromsar, var är poängen med det??

Otroligt bra info! tack för du tog dig tid! Jag tycker det är superkul att mecka och har gjort en del justeringar, ska beställa sånna där beslag direkt.

Jag hade gärna meckat mer med cykeln och gör justeringar och en del jobb själv på den, vid "större" jobb som jag inte gjort tidigare vågar jag inte riktigt chansa just nu när jag använder cykeln för pendling varje dag samt har en liten bäbis hemma.

Mecken sa också att hjulen är väldigt slitna och riskerar att spricka snart så det är nog dags för det ändå.
De föreslog "ett hjulpar för 2664kr +arbete 560 om du vill ha hjälp att montera dem. Då äter novatec nav med alexrims fälgar."

Säger mig inte så mycket men låter ju som en bra lösning och rätt skäligt ändå?
Om du tycker det är kul att mecka så behöver du inte betala 560 kronor för att montera 2 hjul. Det är ganska enkelt. Ta av hjulen, flytta däck och eventuella slangar och fälgband + kassett, sätt tillbaka de nya hjulen. Om du låter verkstad göra så enkla saker, så är det knappt lönt att renovera.

Om du tycker det är kul att mecka så behöver du inte betala 560 kronor för att montera 2 hjul. Det är ganska enkelt. Ta av hjulen, flytta däck och eventuella slangar och fälgband + kassett, sätt tillbaka de nya hjulen. Om du låter verkstad göra så enkla saker, så är det knappt lönt att renovera.
Good point... Skulle dessa kunna fungera tror du?

Good point... Skulle dessa kunna fungera tror du?

Jag är inte expert/finsmakare på hjul, fälgar, nav och bodies. Men av annonsen så framgår det att det är 26 tums hjul, och din cykel lär väl ha 28 tums hjul (kan inte hitta specen).

Min maggropskänsla är att det kommer att bli dyrt om du inte klarar av att göra servicearbete och byten själv.

Jag är inte expert/finsmakare på hjul, fälgar, nav och bodies. Men av annonsen så framgår det att det är 26 tums hjul, och din cykel lär väl ha 28 tums hjul (kan inte hitta specen).

Min maggropskänsla är att det kommer att bli dyrt om du inte klarar av att göra servicearbete och byten själv.
Ja de var ju lite typiskt.. Får leta vidare. Jag tar till mig det! ska absolut kunna göra jobben själv.

Tillbaka
Topp