Pendlarhoj

oskiP

Medlem
Pendlarhoj
Är på jakt efter ny pendlarhoj och har läst en massa tidigare trådar.
Pendlar drygt 20 km enkel väg ett par dagar i veckan. Blandat cykelbana, landsväg och stadstrafik. Önskar rakt styre, singelklinga fram, strl L-XL (jag är 187cm lång). Stor fördel om skärmar, pakethållare, stöd, lampor redan är monterat även om det så klart går att eftermontera.

Jag har nu snöat in på Cube Hyde One FE men tänkte kolla hör innan jag trycker på köpknappen.
Finns det något annat alternativ jag bör överväga? Vill helst inte sträcka mig över 10’ inkl skärmar etc. och ska finnas i lager. (Har kollat XXL men hittar inget i min storlek i lager).

Pendlarhoj
Jag har nu snöat in på Cube Hyde One FE men tänkte kolla hör innan jag trycker på köpknappen.
Det var precis den jag tänkte tipsa om! De nya Cube modellerna ser grymt bra ut för pengarna.

Jag vet inte om du har sett det men den finns även med remdrift, dock över budget. Men kanske ändå kan vara värt det med tidsbesparingarna på underhåll osv. Det kan ju vara värt en del om du ska pendla även på vintern. (jag måste säga att jag är lite osäker på om det är större energiförluster med rem+interna växlar dock, du har ju ändå en ganska bra sträcka)

Pendlarhoj

ESSA skall visst vara ganska så trista?

Dock kan jag säga att även om växlarna fungerar bra så märks det att den här växelföraren är ett riktigt budgetalternativ så den kommer förmodligen bytas ut efterhand.

Har initialt bara ett par saker som jag ser som förbättringsmöjligheter och det är dels växeln som jag redan känner kommer behöva bytas ut till något bättre. Den gör sitt jobb, men jag har bättre känsla i min 25 år gamla LX som sitter på en av mina andra cyklar.

Mina upplevda problem med bakväxeln är kanske än så länge mestadels känslomässiga och grundar sig nog mycket i att jag tycker att den ser ut och känns billigt byggd. Funktionen är inom rimliga gränser för en cykel som är nyss uppackad ur kartong.
Tänker att växlarna kommer behöva finjusteras lite mer när allt satt sig ordentligt och jag gjort några mil på cykeln, så jag ska ge det någon vecka eller två innan jag gör några stora åtgärder. Eventuellt kommer jag över det.

Om möjligt så hade jag lagt de €300 (1199 - 899) extra för remdriften på Cube Hyde Pro FE € 1,199.00
/En i remklubben

Senast ändrad:
Pendlarhoj
Crescent har cyklar för svenska förhållanden och borde gå att hitta i en butik i din närhet, vilket kan vara praktiskt både vid köp och problem samt att du slipper fraktkostnaden , går ev. att finna dem billigare på någon rea på nätet.
Inte helt enligt din spec. mycket av utrustningen som du vill ha ,inkl. lås stöd samt kedjeskydd .

Senast ändrad:
Pendlarhoj
Crescent har cyklar för svenska förhållanden och borde gå att hitta i en butik i din närhet, vilket kan vara praktiskt både vid köp och problem samt att du slipper fraktkostnaden , går ev. att finna dem billigare på någon rea på nätet.
Inte helt enligt din spec. mycket av utrustningen som du vill ha ,inkl. lås stöd samt kedjeskydd .
Jag dubblar mitt månadsbidrag till Läkare utan Gränser om du kan hitta ens en skruv på en Crescent Kebne som är tillverkat i Sverige.
Crescents cyklar är, som 90% av allt inom cykelvärlden, tillverkat på olika platser i fjärran östern. Möjligen och i bästa fall hopskruvat i Sverige.
Låt inget sånt reklamsnack styra valet av cykel utan titta på behoven och låt dom styra.
F.ö. plussar jag på @Eric Hjalmarsson s förslag på remdriven ovan.

Pendlarhoj
Batterilampor på både Crescent Kebne 10 995 SEK & Crescent Holma 10 995 SEK. Navdynamo är dyrt att eftermontera.

Cube Hyde ONE FE 899,00 € incl. 25% VAT, plus 64,99 € shipping costs. 899 + 64,99 = 963,99 €.
1 € = 11,354 SEK
963,99 x 11,354≈10 945 SEK
Så Cuben kommer med navdynamo och singelklinga utan extra kostnad över Crescents cyklar.

Jag dubblar mitt månadsbidrag till Läkare utan Gränser om du kan hitta ens en skruv på en Crescent Kebne som är tillverkat i Sverige.
Crescents cyklar är, som 90% av allt inom cykelvärlden, tillverkat på olika platser i fjärran östern. Möjligen och i bästa fall hopskruvat i Sverige.

Lack, hjulbygge och montering i Sverige.
Så om man köper cykel från LBS så är ju ändå Crescent ett mer närproducerat alternativ än Scott mfl.

Sparas lite koldioxid på att skicka ramar och komponenter separat och slutmontera i försäljningsland. Men den stora besparingen som kan göras är att tillverka ramen i stål istället för aluminium. Det allra viktigaste är ju dock att använda cykeln så att koldioxid utsläppen inte var för inget.

Final-Version-1_dithered.png

Jag vet inte om du har sett det men den finns även med remdrift, dock över budget. Men kanske ändå kan vara värt det med tidsbesparingarna på underhåll osv. Det kan ju vara värt en del om du ska pendla även på vintern. (jag måste säga att jag är lite osäker på om det är större energiförluster med rem+interna växlar dock)
Remmen har små förluster, likvärdiga kedja. Det är växelnavet som ger lite större förluster än utanpåliggande växlar.

Jag har lyssnat på expertisen och gått för den remdrivna. Som vanligt blir det alltid dyrare än man tänkt sig när man ber om tips 😅

Eftersom jag avskyr underhåll tror jag nog att det blir ett bra val med remdrift
Haha, jag får lov att be om ursäkt för min dåliga influens. Jag brukar ändå vara den som rekommenderar cyklar inom budget i första hand. 😅🙈

Jag tror säkert att du blir nöjd! Den extra kostnaden gör liten skillnad i det långa loppet jämfört med alternativa transportsätt.

Senast ändrad:
Pendlarhoj
Är på jakt efter ny pendlarhoj och har läst en massa tidigare trådar.
Pendlar drygt 20 km enkel väg ett par dagar i veckan. Blandat cykelbana, landsväg och stadstrafik. Önskar rakt styre, singelklinga fram, strl L-XL (jag är 187cm lång). Stor fördel om skärmar, pakethållare, stöd, lampor redan är monterat även om det så klart går att eftermontera.

Finns det något annat alternativ jag bör överväga? Vill helst inte sträcka mig över 10’ inkl skärmar etc. och ska finnas i lager. (Har kollat XXL men hittar inget i min storlek i lager).

Bara en nyfiken fråga. Varför vill du köpa en ny cykel? Om din gamla fungerar så är det bara att underhålla den och cykla på.

En synpunkt, de 8 växlade cyklarna som diskuterats har begränsat utväxlingsomfång. Om din pendlingsväg är kuperad hade jag gått på en cykel med fler växlar.

Pendlarhoj
Funkar remdrift bra under vintern? Inget krångel med det?

Bara en nyfiken fråga. Varför vill du köpa en ny cykel? Om din gamla fungerar så är det bara att underhålla den och cykla på.
+1

En synpunkt, de 8 växlade cyklarna som diskuterats har begränsat utväxlingsomfång. Om din pendlingsväg är kuperad hade jag gått på en cykel med fler växlar.

Shimano Essa RD-U2000-GS, 8-speed som sitter på Cube Hyde ONE FE tar upp till 45T. Till exempel en CS-HG400-8 11-45T (11-13-15-18-22-27-35-45T). Hur är det för begränsat utväxlingsomfång för pendling? Åt vilket håll ens?
På vilket sätt skulle fler växlar hjälpa? Fler växlar betyder ju inte nödvändigtvis större utväxlingsomfång.

Screenshot_20241013-133434_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Pendlarhoj

+1

Shimano Essa RD-U2000-GS, 8-speed som sitter på Cube Hyde ONE FE tar upp till 45T. Till exempel en CS-HG400-8 11-45T (11-13-15-18-22-27-35-45T). Hur är det för begränsat utväxlingsomfång för pendling? Åt vilket håll ens?
På vilket sätt skulle fler växlar hjälpa? Fler växlar betyder ju inte nödvändigtvis större utväxlingsomfång.
Visa bilaga 732107
Fast det förutsätter att man byter kassett. På en redan nyckelfärdig cykel. Kanske enklare att gå på exempelvis en 2x9 lösning från början. Men det vill tydligen inte TS.
På rem/navväxel cykeln/cyklarna, med 8 växlar som diskuterats i tråden går det ju inte att byta. Där är omfånget fixerat av navet. Då kan man istället gå på exempelvis på ett 11 växlat nav.

Pendlarhoj
Fast det förutsätter att man byter kassett. På en redan nyckelfärdig cykel. Kanske enklare att gå på exempelvis en 2x9 lösning från början. Men det vill tydligen inte TS.
På rem/navväxel cykeln/cyklarna, med 8 växlar som diskuterats i tråden går det ju inte att byta. Där är omfånget fixerat av navet. Då kan man istället gå på exempelvis på ett 11 växlat nav.
Om det går att ändra utväxlingen med bara en ny kasett så är det väl ändå inte cykeln som har för begränsat utväxlingsomfång???
Befintliga kassetten har begränsat utväxlingsomfång, men inte för begränsat för normal pendling IMO, se utväxlingen i tidigare inlägg. Det är ju ändå enklare och billigare att åtgärda utväxlingen med större kassett för ett par hundralappar än med fler växlar.

Framväxel är alltid praktiskt, men tyvärr utanför kravspecifikationen i just det här fallet. 😔

Remdrivna Cube Hyde Pro FE är mer begränsad i och med att byta utväxling blir oförsvarbart dyrt. Jag förstod inte att du menade den med 8 växlad, jag tänkte 8-delad när jag läste 8 växlad... Där håller jag med om att den inte är lämplig om pendlingen är väldigt väldigt backig. Men den funkar ju absolut utmärkt till de allra flesta backar.
Screenshot_20241013-142947_Chrome.jpg

Nishiki är lite lättare drevad, men mycket dyrare. Canyon Commuter liknande.
Jämfört med min Scott Venture 10 46/24T Alfine 8 28"
Visa bilaga 683453

Nishiki Pro BLT 50/24T Nexus 7 700C

Canyon Commuter 6 55/24T Nexus 7 650B

Vad har TS för utväxling idag? Hur funkar den?

Senast ändrad:
Pendlarhoj
Om det går att ändra utväxlingen med bara en ny kasett så är det väl ändå inte cykeln som har för begränsat utväxlingsomfång???
Befintliga kassetten har begränsat utväxlingsomfång, men inte för begränsat för normal pendling IMO, se utväxlingeni tidigare inlägg. Det är ju enklare och billigare att åtgärda utväxlingen med större kassett än med fler växlar...

Framväxel är alltid praktiskt, men tyvärr utanför kravspecifikationen i just det här fallet. 😔

Remdrivna Cube Hyde Pro FE är mer begränsad i och med att byta utväxling blir oförsvarbart dyrt. Jag förstod inte att du menade den med 8 växlad, jag tänkte 8-delad... Där håller jag med om att den inte är lämplig om pendlingen är väldigt väldigt backig. Men den funkar ju absolut till de allra flesta backar.
Visa bilaga 732114

Nishiki är lite lättare drevad, men mycket dyrare. Canyon Commuter liknande.
Nu har ju oskiP bestämt sig för den remdrivna varianten med 8 växlar. Så han slipper fundera på kassettbyte, och eventuellt bakväxelbyte pga. de negativa kommentarerna kring denna.
Bara att se fram emot en recension av cykelköpet.

Pendlarhoj

Det var kanske dåligt formulerat. Har ingen pendlingscykel i nuläget. Jag har under sommaren cyklat ett par dagar i veckan på min lvg hoj, men vill nu ha något lite mer ändamålsenligt.

Pendlarhoj
Tack för tipset även om jag nu landade i en annan cykel. Att köpa lokalt och ha närhet till en butik i närheten ska inte underskattas vid eventuella problem.

Pendlarhoj
ESSA skall visst vara ganska så trista?

Om möjligt så hade jag lagt de €300 (1199 - 899) extra för remdriften på Cube Hyde Pro FE € 1,199.00
/En i remklubben
Jag har faktiskt ändrar min inställning sedan inläggen ovan och är faktiskt väldigt nöjd med växeln. Jag lät den sätta sig i några dagar och gjorde sedan en justering och sedan dess har den fungerat ypperligt. Den ser såklart fortfarande rätt billig ut, men jag försöker hålla blicken på vägen istället.

Jag ångrar alltså inte att jag sparrade de där 300 eurona. I övrigt är jag vansinnigt nöjd med cykeln som helhet och det är första gången på väldigt många år som jag i stort sett dagligen längtar till morgondagens pendling till jobbet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp