Val av mtb-däck för hösten

Anteek88

Medlem
Tjena! Har kört Rekon race nu på dom torrare årstiderna och behöver införskaffa nya för hösten/vintern (inte när snö fallit).
Vad rekommenderar ni för lagom greppvänliga XC-däck? man får ju prioritera fäste framför fart när det blir vått och galet underlag. Vittora mezcal/Pirelli scorpion xc /Maxxis ikon/Maxxis forekaster har jag sneglat på. Men önskar tips på bra beprövade däck och även bra kombinationer (exempelvis mezcal/barzo)
Riktigt sugen på att rulla vidare in i höstskruden

Fast trak t7 fram och bak om man vill ha grepp. Annars kanske t5 bak om man vill h lite bättre rull. Annars funkar ground control t7 fram ihop med fast trak bak riktigt bra med. Finns 1miljon däck att välja idag. Jag kör just nu ikon 3c maxxspeed fram o aspen bak. Och när hösten verkligen är här så åker specialized kombon på.

Jag kanske kan få komma in och fråga en liknande fråga. Ska kanske cykla lite månntenbajk till våren, och undrar vad i 559-storlek som finns och är bra allrounddäck för typ XC.

Jag kanske kan få komma in och fråga en liknande fråga. Ska kanske cykla lite månntenbajk till våren, och undrar vad i 559-storlek som finns och är bra allrounddäck för typ XC.
Xc lättåkning ? Eller xc som i teknisk terräng ? Lättåkt skulle jag säga continental race king. Mer tekniskt typ nobby nic fram o racing Ralph bak. Eller kanske micheline dom har ju 26" däck med

Ja, ralp och ray finns visst numera till 26. Fanns mindre att välja på när jag handlade.
På 29e kör jag ray fram och thunder burt bak. Antar att man kan ta race king bak som alternativ om man vill köra lätt

Ah, är det aktuellt med olika däck fram och bak? Spännande! Aldrig provat. Å andra sidan aldrig provat att cykla mtb heller..😄

Jag tänkte att jag skulle testa ett par lopp, modell Bockstensturen. Vet inte hur teknisk terrängen är generellt på den typen av arrangemang. Jag kommer att använda en gammal Cannondale CAAD3.

Svarade du på min fråga eller TS? Och i sådana fall: Vilken bredd ”ska” man ha? (Är naturligt skeptisk till ”bredare är bättre”.)

På MTB är bredare klart bättre. Nu har eliten äntligen upptäckt det och kör 2,4". Bredare däck kan man köra med lägre tryck som ger bättre rull och mer grepp på stig.

Gammaldags mtb har dock ofta riktigt smala fälgerna, då kan man sätta på breda däck, men behöver man hög tryck för att undvika att däcket viker från fälgen. Då är det bättre att köra lite smalare däck, tur för dig ;)

Tjena! Har kört Rekon race nu på dom torrare årstiderna och behöver införskaffa nya för hösten/vintern (inte när snö fallit).
Vad rekommenderar ni för lagom greppvänliga XC-däck? man får ju prioritera fäste framför fart när det blir vått och galet underlag. Vittora mezcal/Pirelli scorpion xc /Maxxis ikon/Maxxis forekaster har jag sneglat på. Men önskar tips på bra beprövade däck och även bra kombinationer (exempelvis mezcal/barzo)
Riktigt sugen på att rulla vidare in i höstskruden
Jag lägger också en röst på Specializeds däck. Många vittnar om att deras gummi behåller egenskaperna bra i kallare temperaturer. Sen om du inte kör slanglöst så är det nåt jag skulle prioritera före däckbyte.

Jag kommer att använda en gammal Cannondale CAAD3.
🤌

Jag lägger också en röst på Specializeds däck. Många vittnar om att deras gummi behåller egenskaperna bra i kallare temperaturer. Sen om du inte kör slanglöst så är det nåt jag skulle prioritera före däckbyte.

🤌
Du menar att komplettera med slanglöst vid byte av däck?
Det är förberett för att, ventiler och gurka står i hyllan och väntar 😅
Men en röst på specialized

🤌
Misstänker att de gamla Mavicfälgarna från 1998 inte är tubeless ready. Annars hade jag stått med gucka upp till armbågarna redan nu, självklart! 😉

Du menar att komplettera med slanglöst vid byte av däck?
Typ. Utan slang så får du ju ut mer grepp av däcken vid samma tryck, då däcket enklare kan deformeras mot underlaget.
Sen såg jag var du är hemmahörande och om du oftast utgår från Lassalyckan så behöver man inte så kraftigt skydd mot revor i däcken, där kommer man undan med enklare casing. Specializeds lite grövre mönster i enklaste casing är då en perfekt kombination av grepp och låg vikt. @liveforthis skulle jag gissa har testat flest däck på det här forumet och gav nog tillräckligt bra tips i första inlägget 👌

Jag gillar nya Forekaster skarpt, i kombination med Dissector fram. Kan dock vara lite för kralligt för XC.

Undvik Barzo när det är blött, inget grepp alls.

Tillbaka
Topp