Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för att du kollar OCH tog dig tid att fotografera! Undrar då om du får in 40-45-50mm däck utan "toe overlap", eller vad som är max?Ingen "toe overlap" med Tufo Contura 4tr, vilka mäter 33mm på mina id 25mm fälgar. Skostorlek 44-45 kloss längst bak.
Frågade min cykelkompis, tidigare Italienproffs, vad han ansåg om sadelväska? "Jättepraktisk, har alltid haft det på träning"
Sen är ju inte 33 mm så mycket till graveldäck ;)Ingen "toe overlap" med Tufo Contura 4tr, vilka mäter 33mm på mina id 25mm fälgar. Skostorlek 44-45 kloss längst bak.
Härligt med ett bra och ärligt svar! Höga trovärdighetspoäng.Hehe, i mitt fall handlar det mer om att jag ser cykelbyggandet i sig som en hobby, har eg inget att göra med om jag vill se ut som det ena eller det andra när jag använder cykeln. Iom att jag jobbar som designer blir cykeln förutom ett bruksföremål även ett slags estetiskt objekt/projekt som jag försöker få så ren och snygg som möjligt. Så hittar jag en riktigt snygg lösning som även är funktionell så är jag inte den som är den. Och jag lägger inte någon som helst värdering i att andra som dessutom cyklar mer än jag prioriterar den funktionella sidan mer än vad jag gör just nu :) Det är snarare mig det är fel på som just nu tittar mer på cykeln än använder den :)
Med 40mm däck(Tufo) blir det overlap, glömt att nämna är att vevarna är 170mmTack för att du kollar OCH tog dig tid att fotografera! Undrar då om du får in 40-45-50mm däck utan "toe overlap", eller vad som är max?
Tänker att resultatet blir riktigt dåligt vid teknisk cykling om man dessutom ska vara tvingad att ta hänsyn till pedal, fot och däck, när man vinglar fram i svår terräng, även om andra hardcore-grus-cyklister framhäver motsatsen. ;-)
Jag tänker att det måste väl vara okej att få gilla cyklar även för att de är fina att se på? Och vissa är (subjektivt) finare än andra.Härligt med ett bra och ärligt svar! Höga trovärdighetspoäng.
Jag tänkte jag skulle kolla då jag har en 696 i strl 520 men jag får inte dina mått på Kanzo C att riktigt passa med en 696. Min 520 har ju reach 375, stack 557, toptube 535, så nästan, men reach på 380 (+5mm jämfört med Orbean enligt din bild, har ingen 696). Strl S på Kanzo borde väl vara 520 (om man ser till ST måttet ovan). Men ja, då är ju Orbean väldigt låg i jämförelseFråga:
Ridley Kanzo C är väl en 696a?
https://www.xxl.se/ridley-kanzo-c-grx-2x11-23-gravelcykel-gruscykel-unisex-rod/p/1219178_1_Style
Med medlemsrabatt hamnar den på 22500kr just nu. Det känns väl som ett rättvist pris?
Hur "står" den sig idag tycker ni?
Och angående geometri..
Hur tror ni jag skulle uppleva den jämfört med den Terra jag har nu? Jag har spacer under Orbean så jag skulle nog hamna närmare "slammad" men ändå inte helt.
Orbean är fantastiskt fin att cykla på. Men det sloapade överröret gör att det försvinner för mig viktigt plats i triangeln för ramväska. Och möjligheten för anycages på framgaffeln är också av intresse.
Visa bilaga 721858
Orbean är låg. Väldigt kort styrrör (vilket jag tycker blir fult med spacers).Jag tänkte jag skulle kolla då jag har en 696 i strl 520 men jag får inte dina mått på Kanzo C att riktigt passa med en 696. Min 520 har ju reach 375, stack 557, toptube 535, så nästan, men reach på 380 (+5mm jämfört med Orbean enligt din bild, har ingen 696). Strl S på Kanzo borde väl vara 520 (om man ser till ST måttet ovan). Men ja, då är ju Orbean väldigt låg i jämförelse
Visa bilaga 721860
Fråga:
Ridley Kanzo C är väl en 696a?
https://www.xxl.se/ridley-kanzo-c-grx-2x11-23-gravelcykel-gruscykel-unisex-rod/p/1219178_1_Style
Med medlemsrabatt hamnar den på 22500kr just nu. Det känns väl som ett rättvist pris?
Skall du ha den för mer krävande cykling kan det vara en bra idé att byta till andra hjulOrbean är fantastiskt fin att cykla på. Men det sloapade överröret gör att det försvinner för mig viktigt plats i triangeln för ramväska. Och möjligheten för anycages på framgaffeln är också av intresse.
Svarar mig själv här drygt ett år efter att jag randofierade min 696:a. Jag bytte klinga till 46t och kasette till 11-40. Och nya Lvg hjul med 32mm gummi.Visa bilaga 617166Nån som kör sin CFR 696 Lvg-kittad?
Jag har en Free Ranger som enligt uppgift är en CFR 696. Grymt nöjd med den på gruset. Men inte optimal på Lvg med befintlig spec.
Funderar på att kitta den för Rando och Lvg med 46t klinga, nya lätta Lvg-hjul och en 11/32 kasette. Men lite fundersam om det är värt då den längre hjulbasen kanske gör den seg vs en snärtig räser?
Nån som har testat och har sin uppbyggd mer för Lvg?
Edit: Bild på min
Jo, det är onödigt tajt med ramväska. Funkar ok med sidomatat flaskställ men inte optimalt.Trist de har flaskställsinfästningen så högt på sadelröret, har skickat ner mitt med adapter men den bygger istället lite framåt vilket är störigt. Svårt att komma åt med nittång där nere i efterhand med.
Jag flyttade ned mitt flaskfäste ocķså, just för att det blev tajt med ramväskan. Jag gjorde dock bara ett fulmeck och satte flaskhållarens översta skruv i ramens nedersta, och fäste hållaren med buntband nere. Sitter väldigt bra ändå. Flaskan ligger inte mot ramröret.Jo, det är onödigt tajt med ramväska. Funkar ok med sidomatat flaskställ men inte optimalt.
Jag tänkte och beställa adaptrar till båda flaskställen. Men om det på sadelröret bygger framåt så lär man ju inte kunna sänka stället på diagonalröret?
Svarar mig själv här drygt ett år efter att jag randofierade min 696:a. Jag bytte klinga till 46t och kasette till 11-40. Och nya Lvg hjul med 32mm gummi.
Har i år kört Sverigetempot och en hel SR-serie. Och kan meddela att den funkar prima på Lvg, särskilt på Rando.
Min räser har inte fått många mil i år, även om den är (lite) snabbare. Men 696:an har så mycket mer komfort.
Nu är det höst så nu blir det grus igen. Så bara att byta hjul och ev klinga om 46:an blir för tungt.
Sjukt mångsidig cykel detta.
Visa bilaga 721967
Visa bilaga 721968
Jo, det är onödigt tajt med ramväska. Funkar ok med sidomatat flaskställ men inte optimalt.
Jag tänkte och beställa adaptrar till båda flaskställen. Men om det på sadelröret bygger framåt så lär man ju inte kunna sänka stället på diagonalröret?
Har ett till en 707 som kanske passar?Någon som har ett fäste för framväxeln till en 696 liggande?
Har du bild?Har ett till en 707 som kanske passar?
Har du bild?
Nån länk med pris?Halloj,
Jag funderar på att beställa en 696, eller är det old news nu?
Någon mer som är sugen och vill dela på frakt, hojta i PM i så fall
(Jag bor i Stockholm)
/W
Nån länk med pris?
Passade denna? Visst är det 12x142 på Carbondan?Korspostar med barn-kärre-tråden.
Jag har köpt en Thule axel för att kunna dra kärra efter min 696. Thule anger att man skall dra bakaxeln till 12 Nm, men axeln från Carbonada anger 5 Nm. Vill ju inte dra sönder ramen, eller tappa kärran för den delen.
För den intresserade så är detta axeln butikspersonalen plockade fram åt mig.
Visa bilaga 507690
Min blev mindre exakt i växlingarna förra veckan och det var växelörat där skruven som håller den på plats hade börjat lossna. Som tur vad så minns jag dina problem @glitch och han skruva dit den innan nåt gick sönder! Så än en gång kolla in era växelöron.Kolla era kedjestag / växelöron.....
Visa bilaga 625115
Min blev mindre exakt i växlingarna förra veckan och det var växelörat där skruven som håller den på plats hade börjat lossna. Som tur vad så minns jag dina problem @glitch och han skruva dit den innan nåt gick sönder! Så än en gång kolla in era växelöron.
Mitt tips är att vill minimera risken att skruvarna behöver dras åt fler ggrMin blev mindre exakt i växlingarna förra veckan och det var växelörat där skruven som håller den på plats hade börjat lossna. Som tur vad så minns jag dina problem @glitch och han skruva dit den innan nåt gick sönder! Så än en gång kolla in era växelöron.
Jag har snart fyllt dagens kvot av biltemareklam, men inte riktigtDock störande att skruven är en torx av udda storlek som inte finns på något av mina multiverktyg:
Ingen Carbonda men likväl en kinagravel.
Ram från BXT.
Riro kolfibervev - väldigt lätt o fin.
OG-Evkin Sadelstolpe och styre/styrstam.
Ryet 3d-print Sadel i kolfiber.
Ryet SPD-pedaler.
GRX 2x11
Zrace bromsok och skivor
ZTTO lättviktskassett 11-36
ELITE Edge gravel hjulpar - mycket nöjd med dessa. Sitter maxis reaver 47c på.
Väger som den står in på 7,8kg.
Visa bilaga 729101
Veven såg intressant ut! Länk :)?
Pic or it didn't happenOm jag har en cykel som jag tror är en 696, har ni några specifika detaljer som kan identifiera den? Jag råkade köpa en ny cykel igen.
Porten verkar identisk. Då har jag "äntligen" råkat köpa en 696 då.Främre porten och höger stag bakom veven.
Det är inte en 696 i alla fall. Sadelstagen är annorlunda på 696.Lite På samma ämne.
Köpte en "airwolf" i våras , är det en tillverkare? Eller en säljare ?
Är det en kopia eller säljs ramen under annat märke ? Nån som vet ?
Den skarpsynte ser att den är från xxl. 9,66 kg på bilden... som den kom med monsterkassett osv.Pic or it didn't happen
Snygg! Vad får man ge för en sådan från XXL?Den skarpsynte ser att den är från xxl. 9,66 kg på bilden... som den kom med monsterkassett osv. Visa bilaga 733158
Jag råkade köpa en ny cykel igen.
Den skarpsynte ser att den är från xxl.