Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
1000004353.jpg

Jag diggar min stålhoj!

Stål!
Tack kul att ni uppskattar bilderna. Ja jag har sagt det för och säger det igen -"jag tror inte jag kunde valt en bättre första mountain bike" funkar till allt! Iaf nästan
Ja, jag är ute i Hellas med min minst en gång i veckan. Och är ute och bikepackar med den några gånger per år. Fram till för några veckor sedan pendlade jag även med den.

1729256938988.png

1729256996843.png

1729257088845.png

Stål!
Ja det är ett gammalt ITM 101 jag plockat från en Wilier Centuno från 2009. Har inte tänkt så mycket på att det är lång reach på just styret.
Snygg ram! Styret ser ut som den är både lång reach och drop. Som nämnt kan du kanske behålla stammen och kör med något mer kompakt om du ska byta styrstamen.
Om du vill och om det skulle passa bättre

Stål!
Härliga bilder! Ja jag har varit på två flera veckor långa äventyr med min. Har nästan varje dag sedan jag skaffade den trampat mins ett par mil, även hela vintern
Har inte varit ute lika långa turer, hållit oss till 3-4 övernattningar, och ibland bara iväg för en natt på en vanlig helg.
När jag pendlade med den blev det 1,7 mil per dag i pendling.
Har även blivit två Cykelvasor på den. Inte snabbaste cykeln för sådana äventyr, men den är rolig.
Enligt Strava har jag cyklat 1000 mil på den sedan den införskaffades

Stål!
Jag körde först en hård svamp med vit yta och ättika för att ta bort lite små rostprickar. Efter det körde jag med en dremel med filtrondell och slipvax. Och sist gnuggade jag av den med autosol. Gick ganska snabbt, men borde gå skitsnabbt med en bordsslip med större skiva.

Stål!
Jag körde först en hård svamp med vit yta och ättika för att ta bort lite små rostprickar. Efter det körde jag med en dremel med filtrondell och slipvax. Och sist gnuggade jag av den med autosol. Gick ganska snabbt, men borde gå skitsnabbt med en bordsslip med större skiva.
Om du vill undvika att rostprickarna återvänder måste du klarlacka gaffeln nu. Rosten tar sig upp på ytan från stålet genom porer i kromet. Rostskydda gaffeln genom att spruta in medel i rören, och lacka ytan, så har du gjort vad du kan.

Bara några snabba tips (men inte från coachen).

Stål!
Om du vill undvika att rostprickarna återvänder måste du klarlacka gaffeln nu. Rosten tar sig upp på ytan från stålet genom porer i kromet. Rostskydda gaffeln genom att spruta in medel i rören, och lacka ytan, så har du gjort vad du kan.

Bara några snabba tips (men inte från coachen).
Tackar! Jag kommer rostskydda insidan iaf. Klarlack brukar matta av efter ett tag så jag får nog gno på någon gång ibland istället.

Stål!
Operation vinterbeater påbörjad.
Alltid lite trist att @jolov återigen ska ha byggt en lite mer fancy och påkostad variant av samma sorts cykel, men det får en leva med. Återstår att svetsa ihop ett framrack och få styrsel på växlar, men det får bli en annan kväll.

Bilagor

• PXL_20241023_202645426.jpg
    PXL_20241023_202645426.jpg
    1.4 MB · Besök: 143
  • PXL_20241023_202649786.jpg
    PXL_20241023_202649786.jpg
    1.4 MB · Besök: 147
Stål!
Operation vinterbeater påbörjad.
Alltid lite trist att @jolov återigen ska ha byggt en lite mer fancy och påkostad variant av samma sorts cykel, men det får en leva med. Återstår att svetsa ihop ett framrack och få styrsel på växlar, men det får bli en annan kväll.
Det är ett tydligt tecken på att jag har vissa problem när min första tanke när jag läser det här och tänker "vilket av byggena?" 👀

Men den där ser toppen ut! Är det Willies gamla?

Stål!
Det är ett tydligt tecken på att jag har vissa problem när min första tanke när jag läser det här och tänker "vilket av byggena?" 👀

Men den där ser toppen ut! Är det Willies gamla?
Jag skulle väl inte säga att det är ett sundhetstecken i alla fall. Nu tänkte jag närmast på khs:en som dök upp i tråden för ngn sida sen.

Japp, willies gamla.

Stål!
IMG_5675.jpeg

Fräck

Edit. Förlåt, det är ju alu! 🤓🤭

Senast ändrad:
Stål!
Kul med en Bombtrack! Jag suktade hårt efter den tidigare orangea Arisen.

Samma. Suktar fortfarande.
Arise är härlig, perfekt geometri för mig. Min hoj är dessutom knäpptyst, inget ljud från drivlinan eller frihjulet. Det enda som hörs är ett svagt sus från däcken, otroligt befriande faktiskt. Sram Rival och DT Swiss GR1600 funkar perfekt om det är tystnad man vill ha.

Stål!
Jag gillar också tysta frihjul. Som en proffsig flugrulle.
Ja, jag VET att jag tjatat om detta tidigare, men varför i h-e låter en del frihjul nuförtiden så sjukligt högt? Låg bakom en kille på senaste rundan, och fick på riktigt en impuls att hålla för öronen när han frihjulade nedför en lång backe. Det verkar ju vara fel på naven när de knattrar som överhettade kulsprutor.

Jag tycker att mitt Mavic (på Kanonen) är högljutt, men det låter som en viskning på biblioteket i jämförelse.

Obegripligt.

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
För mig är det lite både och beroende på humör. Ibland vill jag vara ninja tyst och ibland vill jag låta jävel. Nu har jag inga nav som är varken det ena eller det andra utan de låter väl ungefär lika mycket eller lite allihop.
Polarn har ett par Scribe som låter rätt mycket. Jag har också ett par, men de är oanvända än så länge så de räknas inte.

Stål!
Ja, jag VET att jag tjatat om detta tidigare, men varför i h-e låter en del frihjul nuförtiden så sjukligt högt? Låg bakom en kille på senaste rundan, och fick på riktigt en impuls att hålla för öronen när han frihjulade nedför en lång backe. Det verkar ju vara fel på naven när det knattrar som en överhettad kulspruta.

Jag tycker att mitt Mavic (på Kanonen) är högljutt, men det låter som en viskning på biblioteket i jämförelse.

Obegripligt.

Frågade du inte också för några månader sen? Mitt svar är samma: samma anledningar varför en Lamborghini låter högt.

Stål!
Ja, jag VET att jag tjatat om detta tidigare, men varför i h-e låter en del frihjul nuförtiden så sjukligt högt? Låg bakom en kille på senaste rundan, och fick på riktigt en impuls att hålla för öronen när han frihjulade nedför en lång backe. Det verkar ju vara fel på naven när de knattrar som överhettade kulsprutor.

Obegripligt.
Höga kolfiberfälgar funkar ju som en jäkla gitarrlåda.
Men åas sparar den lyckliga ägaren in på en ringklocka.

Tillbaka
Topp