Familjen somna tidigt ikväll så fick lite egentid i garaget med Omniumen.
Den är ju i väldigt använt skick och behöver lite kärlek, har skuttat runt lite på den tillsammans med sonen som precis lärt sig cykla så tror verkligen den kommer fylla sitt syfte.
Det finns bara en sak som måste lösas.. sadelstolpe sitter FAST. Riktigt seg insikt när jag insåg det och det kommer ju med en del ångest, muskelkraft kommer inte lösa det, kanske ett skruvstäd men är tveksam. Finns en flaska akustik soda i garaget så frågan är om det är lösningen eller såga såga såga. Aja jag skjuter det på framtiden även om sadeln är alldeles för låg är den kul att cykla på!
En annan udda grej med dessa gamla Omnium är att dom har 451 framhjul. Oklart varför och utbudet av däck är minst sagt tunt nu för tiden. Så att byta till ett modernt (?) 406 framhjul fick det bli! Planen var att bygga något eget men så sjukt nog scrollade jag förbi ett inlägg på i omniumgruppen på FB där någon i Göteborg sålde ett typ nytt original framhjul då han köpt dynamo. Sagt och gjort, jag slog till, köpte ett Billy Bonker och slängde på en ny skiva!
Visa bilaga 763526
Men, nu har även dom gamla ramarna QR axlar och modernare thru axel.. sjukt nog ville jag minnas att jag hade en sådan adapter. Frågan var bara var efter flyttkaoset. Rota, leta, klia sig i huvudet, juste där var den!
Visa bilaga 763527
Perfekt, nya bromsklossar i oken, ny skiva på bakhjulet och på med ett gammal Pirelli däck bak för att matcha fram. Får bli ett nytt bakdäck med tiden men för nu detta. (Färgerna matchar bättre irl än i kameran)
Med detta åkte även skärmarna av och utseende blev helt klart trevligare!
Visa bilaga 763528
Styret var också en sorglig historia, solblekt och trötta original handtag som sett bättre dagar.
På en hylla låg mitt riser styre från Cinellin kvar. Det blir bra!
Perfekt med ett mekbord nära till hands
Visa bilaga 763529
Kexigt
Visa bilaga 763530Visa bilaga 763531
Passade även på att skruva av växelindikatorn för en lite trevligare cockpit
Visa bilaga 763532
En längre stem som jag monterade uppåt, oklart om det blir bra men vi testar.
Visa bilaga 763534
En gammal styrlinda sitter fint
Visa bilaga 763533
Sådär, helt klart något som börjar bli trevligt. En del patina på ramen men ska försöka hålla mig till att låta den vara och bygga vidare på patinan själv. Hoppas det går, får väll se hur operation sadelstolpe slutar. Men för nu, förutom sadeln så som ska bytas får den stå såhär:
Visa bilaga 763535
Nu ska den användas