[Byggtråd] Wille bygger cyklar

Kunde inte hålla mig från att pilla så efter jobbet idag drogs det di2 kablar och bromsslangar.

Di2an är uppe och snurrar så nu ska det vara städas lite i kabeldragningen.
Trodde jag hade komplementerat med det jag behövde för att få ihop resten men insåg att jag bommat adapter till främre bromsoket så det får beställas.
Ramen är också stor! Tror stemen som sitter på blir lång även om jag är lång men ska testa lite när jag fått på vevparti och kan provsitta lite.

Får se om jag hinner med mer i veckan men såhär står den nu:

Visa bilaga 732707
Vilken däcksbredd har du?

Kunde inte hålla mig från att pilla så efter jobbet idag drogs det di2 kablar och bromsslangar.

Di2an är uppe och snurrar så nu ska det vara städas lite i kabeldragningen.
Trodde jag hade komplementerat med det jag behövde för att få ihop resten men insåg att jag bommat adapter till främre bromsoket så det får beställas.
Ramen är också stor! Tror stemen som sitter på blir lång även om jag är lång men ska testa lite när jag fått på vevparti och kan provsitta lite.

Får se om jag hinner med mer i veckan men såhär står den nu:

Visa bilaga 732707
Grymt styre och snygg lack!

Men vad är fördelen att dra bromslangarna genom stammen? Finns ju redan hål för dem på non driveside i ram och gaffel?

Iaf på min:
IMG_3406.jpeg

Nu har lite mer tid infunnit sig och 696an börjar komma ihop.

IMG_0326.jpeg

Insåg fort när jag hoppade upp på den att 120mm stemen jag skruvat dit blev väldigt lång.. Även om det ser rejsigt ut räcker inte ens mina aparmar till för det! Så rotade mer i lådorna och hittade en 90mm stem vilket bör funka bättre, inte helt såld på utseendet men får se hur det går efter en provtur.

IMG_0335.jpeg

Sedan var det dags att ”justera” växlarna, dom flesta delarna på cykeln är återbruk och begagnade. Det visade sig att framväxeln levt ett hårt liv och ärgat ihop så den varken ville röra sig korrekt och lät väldigt illa..
Efter lite youtube research kände jag att jag kan lika gärna försöka plocka isär den innan jag letar ny om den ändå är trasig..

IMG_0333.jpeg
IMG_0334.jpeg

Det visade sig att armén hade ärgat ihop vilket var en relativt enkel operation och göra rent och smörja.
Det löste dock inte problemet utan fick öppna upp motorkåpan med, antagligen när både jag och personen innan mig försökt köra framväxeln har motorn jobbat mot den fasta armen vilket hade resulterat i att en axel till ett litet kugghjul gått av. Så blev lite fulmeck och smörj och nu funkar det. Får se om det håller över tid men kul att testa!

Tyvärr inga bilder på det då det var fullt fokus på att hålla koll på allt 😅

IMG_0336.jpeg

Nu saknas en adapter till bromsoket fram som ligger på posten. Sen tänkte jag byta belägg i okej och lufta bromsarna.

Men snart jungfrurull och linda styre/kapa gaffel.

Nu har lite mer tid infunnit sig och 696an börjar komma ihop.

Visa bilaga 733094

Insåg fort när jag hoppade upp på den att 120mm stemen jag skruvat dit blev väldigt lång.. Även om det ser rejsigt ut räcker inte ens mina aparmar till för det! Så rotade mer i lådorna och hittade en 90mm stem vilket bör funka bättre, inte helt såld på utseendet men får se hur det går efter en provtur.

Visa bilaga 733098

Sedan var det dags att ”justera” växlarna, dom flesta delarna på cykeln är återbruk och begagnade. Det visade sig att framväxeln levt ett hårt liv och ärgat ihop så den varken ville röra sig korrekt och lät väldigt illa..
Efter lite youtube research kände jag att jag kan lika gärna försöka plocka isär den innan jag letar ny om den ändå är trasig..

Visa bilaga 733096Visa bilaga 733097

Det visade sig att armén hade ärgat ihop vilket var en relativt enkel operation och göra rent och smörja.
Det löste dock inte problemet utan fick öppna upp motorkåpan med, antagligen när både jag och personen innan mig försökt köra framväxeln har motorn jobbat mot den fasta armen vilket hade resulterat i att en axel till ett litet kugghjul gått av. Så blev lite fulmeck och smörj och nu funkar det. Får se om det håller över tid men kul att testa!

Tyvärr inga bilder på det då det var fullt fokus på att hålla koll på allt 😅

Visa bilaga 733095

Nu saknas en adapter till bromsoket fram som ligger på posten. Sen tänkte jag byta belägg i okej och lufta bromsarna.

Men snart jungfrurull och linda styre/kapa gaffel.
För snabbgrus? Stora klingor!

Haha, ja bytte stål mot plast😂

Färgvalet var lite i tribute till cresenten som fick stryka på foten. Hur går det med den?

Tackar, inte hunnit väga den ännu men återkommer
Den tar sig, blir rakstyrespendlare med förskolehämtarmöjlighet är väl tanken.
Ska svetsa front rack och fixa växlarna och troligen fippla dit skärmar. Men den känns förvånansvärt rapp och fin!
PXL_20241023_202645426.jpgPXL_20241023_202649786.jpg

Dags att uppdatera lite här, hänt en del sen sist men inte på cykelfronten förutom att stallet är väldigt bantat numera

Har numera flyttat från Stockholm till nordvästra Skåne och i och med flytten bantades antalet cyklar ordentligt. Numera återstår bara en landsvägscykel och Genesisen.

Bullitten såldes i höstas och är ersatt av en tråkig men väldigt praktisk trehjulig lådcykel med el som även min sambo trivs att åka runt med. Noll cykelglädje men mycket familjeglädje.

Carbondan såldes, Cinellin har fått flytta vidare..

Livet i Skåne innebär även pendling med bil till jobbet så Genesisen som tjänstgjort som pendlarvapen har inte längre något riktigt syfte i den setup den stått i. Därför åkte skärmar och rack av och ett par 40mm gravelking slicks på.

IMG_1390.webp

IMG_1391.webp

IMG_1392.webp

IMG_1393.webp

Vilken skillnad i känsla. Även om skärmar och rack inte var några tunga saker är en naken cykel rolig. Tanken är väll att den ska få ager mer träningscykel nu. Hade varit kul med kolgaffel om man kan hitta något som passar.. Den ska få lite mer kärlek då den fuskats sista tiden den pendlades i Stockholms slask,men finns potential här!

Men, jag har ju också alltid varit sugen på en Omnium! Slumpen gjorde att det blev en bullitt sist men tanken om en Omnium vill inte försvinna. I och med den stora lådcykel finns kanske inte helt behovet av en stor så när en Mini dök upp till för ett bra pris var jag tvungen! Clown/Pappacykel delux! Den är i riktigt dåligt skick kräver en del jobb för att bli fin men mer om det senare.

IMG_1303.webp

Inte världens roligaste men ett livstecken och hoppas kunna bygga lite Omnium under våren.

Senast ändrad:
Det var väl för väl att din Genesis befriades från allt gammalt mög! 😀

Kul med flytt - hoppas att det gått bra och att du kommer att trivas. Det blir fler blåsiga rundor nu, gissar jag.. 😅

Dags att uppdatera lite här, hänt en del sen sist men inte på cykelfronten förutom att stallet är väldigt bantat numera

Har numera flyttat från Stockholm till nordvästra Skåne och i och med flytten bantades antalet cyklar ordentligt. Numera återstår bara en landsvägscykel och Genesisen.

Bullitten såldes i höstas och är ersatt av en tråkig men väldigt praktisk trehjulig lådcykel med el som även min sambo trivs att åka runt med. Noll cykelglädje men mycket familjeglädje.

Carbondale såldes, Cinellin har fått flytta vidare..

Livet i Skåne innebär även pendling med bil till jobbet så Genesisen som tjänstgjort som pendlarvapen har inte längre något riktigt syfte i den setup den stått i. Därför åkte skärmar och rack av och ett par 38mm Gravelin slicks på.

Visa bilaga 761455

Visa bilaga 761456

Visa bilaga 761457

Visa bilaga 761458

Vilken skillnad i känsla. Även om skärmar och rack inte var några tunga saker är en naken cykel rolig. Tanken är väll att den ska få ager mer träningscykel nu. Hade varit kul med kolgaffel om man kan hitta något som passar.. Den ska få lite mer kärlek då den färskats sista tiden den pendlades i Stockholms slask men finns potential här!

Men, jag har ju också alltid varit sugen på en Omnium! Slumpen gjorde att det blev en bullitt sist men tanken om en Omnium vill inte försvinna. I och med den stora lådcykel finns kanske inte helt behovet av en stor så när en Mini dök upp till för ett bra pris var jag tvungen! Clown/Pappacykel delux! Den är i riktigt dåligt skick kräver en del jobb för att bli fin men mer om det senare.

Visa bilaga 761459

Inte världens roligaste men ett livstecken och hoppas kunna bygga lite Omnium under våren.
Dom är så charmiga. Jag antar att det är ett åldertecken att mittmonterade stöd och ett praktiskt flak får mig att andas som en astmatiker i uppförsbacke 😍

Nu är jag väl också biast här, men måste också säga att det är en sjukt praktisk form av cykel. Känns som en vanlig cykel (nästan) men lastar som en vanlig omnium (nästan).

Det var väl för väl att din Genesis befriades från allt gammalt mög! 😀

Kul med flytt - hoppas att det gått bra och att du kommer att trivas. Det blir fler blåsiga rundor nu, gissar jag.. 😅
Haha, jag har ju gillat den i proffspendlarkostym och älskar varje pendling trotts motvind och underkylt regn så det finns någon form av kärlek till den cykeln.
Hoppas att den ska ge mig lika många fina mil till i ny kostym!

Tack flytten har gått bra och familjen anpassar sig till allt nytt!
Gratulerar till flykt från storstan :) Vad är planerna för Omniumen? Full rivning och omlack?

Tack, haha jaa… tanken från början var väll mest att ha den som cykla med barn/allt i allo cykel men sen insåg jag att det fanns en anledningar till att jag fick den till ett bra pris.. Så den kommer nog få mer kärlek än vad som var tänkt och måla är ju kul 😂
Dom är så charmiga. Jag antar att det är ett åldertecken att mittmonterade stöd och ett praktiskt flak får mig att andas som en astmatiker i uppförsbacke 😍

Haha, det är ju ändå ett ålderstecken man kan leva med 🫶

Ser ju riktigt bra ut, när sista barnet växer ur Bakfietsen så villhöver jag också en Omnium. Glöm inte att barnen måste se "De kallar oss mods" minst var sjätte vecka för vidmakthållande av dialekt.

Familjen somna tidigt ikväll så fick lite egentid i garaget med Omniumen.
Den är ju i väldigt använt skick och behöver lite kärlek, har skuttat runt lite på den tillsammans med sonen som precis lärt sig cykla så tror verkligen den kommer fylla sitt syfte.

Det finns bara en sak som måste lösas.. sadelstolpe sitter FAST. Riktigt seg insikt när jag insåg det och det kommer ju med en del ångest, muskelkraft kommer inte lösa det, kanske ett skruvstäd men är tveksam. Finns en flaska akustik soda i garaget så frågan är om det är lösningen eller såga såga såga. Aja jag skjuter det på framtiden även om sadeln är alldeles för låg är den kul att cykla på!

En annan udda grej med dessa gamla Omnium är att dom har 451 framhjul. Oklart varför och utbudet av däck är minst sagt tunt nu för tiden. Så att byta till ett modernt (?) 406 framhjul fick det bli! Planen var att bygga något eget men så sjukt nog scrollade jag förbi ett inlägg på i omniumgruppen på FB där någon i Göteborg sålde ett typ nytt original framhjul då han köpt dynamo. Sagt och gjort, jag slog till, köpte ett Billy Bonker och slängde på en ny skiva!

IMG_1609.webp

Men, nu har även dom gamla ramarna QR axlar och modernare thru axel.. sjukt nog ville jag minnas att jag hade en sådan adapter. Frågan var bara var efter flyttkaoset. Rota, leta, klia sig i huvudet, juste där var den!

IMG_1626.webp

Perfekt, nya bromsklossar i oken, ny skiva på bakhjulet och på med ett gammal Pirelli däck bak för att matcha fram. Får bli ett nytt bakdäck med tiden men för nu detta. (Färgerna matchar bättre irl än i kameran)

Med detta åkte även skärmarna av och utseende blev helt klart trevligare!

IMG_1637.webp

Styret var också en sorglig historia, solblekt och trötta original handtag som sett bättre dagar.
På en hylla låg mitt riser styre från Cinellin kvar. Det blir bra!

Perfekt med ett mekbord nära till hands
IMG_1639.webp

Kexigt
IMG_1640.webp
IMG_1641.webp

Passade även på att skruva av växelindikatorn för en lite trevligare cockpit
IMG_1643.webp

En längre stem som jag monterade uppåt, oklart om det blir bra men vi testar.

IMG_1642.webp

En gammal styrlinda sitter fint
IMG_1644.webp

Sådär, helt klart något som börjar bli trevligt. En del patina på ramen men ska försöka hålla mig till att låta den vara och bygga vidare på patinan själv. Hoppas det går, får väll se hur operation sadelstolpe slutar. Men för nu, förutom sadeln så som ska bytas får den stå såhär:

IMG_1645.webp

Nu ska den användas

Fixie livet lever och har fått gå en del i sommar! Självklart spårade även detta ur och det blev nya hjul och färg. Vilken härlig känsla fastnar ändå är!

Visa bilaga 581442

Visa bilaga 581444

Visa bilaga 581445

Men den var så väldigt svart.. alla mina cyklar var helt plötsligt svarta eller vita så grön fick den bli som en homage till min tidigare carbonda gravel:

Visa bilaga 581446
Sorry det här kanske redan står någonstans, och jag har inte hunnit läsa hela tråden så det kanske väcker jobbiga minnen att citera denna cykel om du blev tvungen att göra dig av med den senare.. men jag måste fråga, vad är detta för sadel? Den ser så platt och fin ut! Villhöver en likadan.

Sorry det här kanske redan står någonstans, och jag har inte hunnit läsa hela tråden så det kanske väcker jobbiga minnen att citera denna cykel om du blev tvungen att göra dig av med den senare.. men jag måste fråga, vad är detta för sadel? Den ser så platt och fin ut! Villhöver en likadan.
zoomar man in på munk bilden så står de selle san marco på sadeln sen exakta modellen vetifasen

Ooo, bra fråga! Men är nog en san Marco som @darkforce så noggrant spanat in! Har dock tyvärr ingen aning om modell eller vad jag ens fick den ifrån men den var absolut bekväm för baken!

hade lite långtråkig här på långfredag o grävde lite i sadelfrågan så @miyatafarfar sadeln är mest troligt en selle san marco monza
Otroligt tacksam! Sparar den modellen i min köplista. Otroligt snygg. Sen får vi se om bike fittern kommer ge tummen upp till den eller ej.

Mycket fin tråd för övrigt, sträckläste hela. Det var väldigt mysigt att se Willie gå igenom livets olika skeden och att se cykelstallet växa och anpassa sig till både barn och träningsmål.

Familjen somna tidigt ikväll så fick lite egentid i garaget med Omniumen.
Den är ju i väldigt använt skick och behöver lite kärlek, har skuttat runt lite på den tillsammans med sonen som precis lärt sig cykla så tror verkligen den kommer fylla sitt syfte.

Det finns bara en sak som måste lösas.. sadelstolpe sitter FAST. Riktigt seg insikt när jag insåg det och det kommer ju med en del ångest, muskelkraft kommer inte lösa det, kanske ett skruvstäd men är tveksam. Finns en flaska akustik soda i garaget så frågan är om det är lösningen eller såga såga såga. Aja jag skjuter det på framtiden även om sadeln är alldeles för låg är den kul att cykla på!

En annan udda grej med dessa gamla Omnium är att dom har 451 framhjul. Oklart varför och utbudet av däck är minst sagt tunt nu för tiden. Så att byta till ett modernt (?) 406 framhjul fick det bli! Planen var att bygga något eget men så sjukt nog scrollade jag förbi ett inlägg på i omniumgruppen på FB där någon i Göteborg sålde ett typ nytt original framhjul då han köpt dynamo. Sagt och gjort, jag slog till, köpte ett Billy Bonker och slängde på en ny skiva!

Visa bilaga 763526

Men, nu har även dom gamla ramarna QR axlar och modernare thru axel.. sjukt nog ville jag minnas att jag hade en sådan adapter. Frågan var bara var efter flyttkaoset. Rota, leta, klia sig i huvudet, juste där var den!

Visa bilaga 763527

Perfekt, nya bromsklossar i oken, ny skiva på bakhjulet och på med ett gammal Pirelli däck bak för att matcha fram. Får bli ett nytt bakdäck med tiden men för nu detta. (Färgerna matchar bättre irl än i kameran)

Med detta åkte även skärmarna av och utseende blev helt klart trevligare!

Visa bilaga 763528

Styret var också en sorglig historia, solblekt och trötta original handtag som sett bättre dagar.
På en hylla låg mitt riser styre från Cinellin kvar. Det blir bra!

Perfekt med ett mekbord nära till hands
Visa bilaga 763529

Kexigt
Visa bilaga 763530Visa bilaga 763531

Passade även på att skruva av växelindikatorn för en lite trevligare cockpit
Visa bilaga 763532

En längre stem som jag monterade uppåt, oklart om det blir bra men vi testar.

Visa bilaga 763534

En gammal styrlinda sitter fint
Visa bilaga 763533

Sådär, helt klart något som börjar bli trevligt. En del patina på ramen men ska försöka hålla mig till att låta den vara och bygga vidare på patinan själv. Hoppas det går, får väll se hur operation sadelstolpe slutar. Men för nu, förutom sadeln så som ska bytas får den stå såhär:

Visa bilaga 763535

Nu ska den användas

Snygg!

En fråga bara. Den ser kort ut (eller är det så att bilden luras i o m minihjulet?) - hur funkar det, du är väl onaturligt lång?

Snygg!

En fråga bara. Den ser kort ut (eller är det så att bilden luras i o m minihjulet?) - hur funkar det, du är väl onaturligt lång?

Haha, onaturligt och onaturligt, men ja jag ser ned på resten av världen. 😂

Men det funkar okej, har vant mig vid att jag ofta ser ut som doktor kosmos när jag köper cyklar men tror också bilden luras lite.
Dock har ju sadeln som jag skrev suttit fast vilket jag inte räknade med när jag köpte hojen.. så nu har jag och kaustiksodan jobbat lite! Eller jag har mest varit nojig men den har fräst och bubblat massor. Läskiga grejer att hålla på med men det funkar..

Var lat och plockade inte ned cykeln så hade en incident när det stänkte soda på det mesta men det enda som tog styr var anoidiseringen på stemen.

Kompletterade efter bilderna med att tejpa igen övriga hål i vevhuset och satte på gummislangar på båda sidor om vevhuset. Krävdes många rundor, riktig ruff stolpe att få bort men nu är den ur och en ny på plats.

Börjar med lite bilder på offret.

IMG_1711.webp

IMG_1712.webp

Golden hour ljus och Kaustiksoda vad mer kan man önska sig?

IMG_1713.webp

IMG_1714.webp

Senast ändrad:
Tada, nu med kolfiberstolpe hissad till skyarna!

IMG_1866.webp

IMG_1867.webp

Kul att ha den ihop igen, stått några veckor men nu är ny stolpe och sadel på plats. Bakväxeln är servad då clutchen va riktigt trött, nya vajer och sen tillbaka med original stem då den långa såg ful ut..

Så nu är den ”klar” för stunden och jag är sugen på en full cargo 😇

Och ja, det sticker i ögonen med däcken.. Så om någon har ett udda Schwalbe graveldäck med brun däcksida i lådan så köper jag gärna 😂

Sommaren är över och Omniumen har fått jobba hårt i sommar till alla möjliga äventyr och vilken fantastisk hoj det är. Men drömmen om en Cargo dog aldrig och även om familjens trehjuliga lådcykel gör jobbet är den själsdödande så Omnium bevakningen på internet har legat kvar.

Och förra veckan hände det, i Tierp dök den upp, efter lite logistiska övningar kunde jag igår plocka upp en Omnium Cargo! En dröm som länge grott i bakhuvudet så riktigt kul att äntligen få testa äga en.

Fösta testet blev om det går att köra den på taket med ett Thule cykelställ och svaret är ja!

IMG_2585.webp

Väl hemma fick den lite kärlek, diverse bös skruvades av, 406 framhjulet jag skaffade till minin fick flytta över till denna. En bakskärm och nytt däck bak hittade på plats sen blev det provtur runt kvarteret 🫶

IMG_2589.webp

IMG_2591.webp

IMG_2598.webp

IMG_2599.webp

IMG_2600.webp

Nu ska jag hitta en lämplig framskärm, och skissa på ett säte fram för kidsen. Omniums är lite väl pricy och har en idé om ett eget.

Den är lite rough så ska ge den lite kärlek och färg här och där men vill inte lacka om ramen, den har en del skav så klurar på hur jag ska skydda den från att rosta för mycket. Gillar bud patinan men vill bevara cykeln.

Återkommer när jag cyklat mer 🙌

Senast ändrad:
Härlig läsning!

Några grejer jag oefterfrågat vill tipsa om:

- Förlängningsbågen framtill kan du dra ut så ytan blir större, om behov skulle uppstå för det. Jag har min så långt ut jag vågar och har dragit fast en rostfri trådback där. Funkis!

- Barnsäte tror jag inte på, om inte barnen är väldigt små då vill säga. Jag tror att vid 3-4 år är det bara till att lasta på ett gäng och cykla iväg. Mer än tre små eller två halvstora är meckigt på lastytan. Bullits och andra liknande cyklar hamnar lätt i skuggan av smidigheten i Omniumen när det kommer till att smidigt skjutsa barn 4-10 år!

Härlig läsning!

- Förlängningsbågen framtill kan du dra ut så ytan blir större, om behov skulle uppstå för det. Jag har min så långt ut jag vågar och har dragit fast en rostfri trådback där. Funkis!

- Barnsäte tror jag inte på, om inte barnen är väldigt små då vill säga. Jag tror att vid 3-4 år är det bara till att lasta på ett gäng och cykla iväg. Mer än tre små eller två halvstora är meckigt på lastytan. Bullits och andra liknande cyklar hamnar lätt i skuggan av smidigheten i Omniumen när det kommer till att smidigt skjutsa barn 4-10 år!
Håller med om barnfrågan: När jag blev med Omnium var barnen 4 och 6, och åkte utan annat stöd än varandra.

Härlig läsning!

Håller med om barnfrågan: När jag blev med Omnium var barnen 4 och 6, och åkte utan annat stöd än varandra.

Hey!

Tack, din tråd om bilersättaren är definitivt en av anledningarna till att jag står här idag. 🫶

Frontbågen har jag koll på, den var intryckt långt så den hade låst sig i radierna men nu har jag knackat lös den. Den ska få lite fräsch färg vad det lider men en fråga på ämnet: Har du någon form av låsning eller håller den sig i rätt läge även med långt utstick? Gissar att det inte är någon fara men nyfiken på hur folk gör.

Ang sätet så är mina barn fortfarande små, stora killen på snart 4 har åkt på minin sittande på flaket hela sommaren men har en på strax över ett och snart en till så tanken var dom två små med tiden kan sitta med bälte och den stora fritt framför men kanske är önsketänkande och dom får åka lådcykel med mor medan jag lastar på Omnium. Får utvärdera.

Hey!

Tack, din tråd om bilersättaren är definitivt en av anledningarna till att jag står här idag. 🫶

Frontbågen har jag koll på, den var intryckt långt så den hade låst sig i radierna men nu har jag knackat lös den. Den ska få lite fräsch färg vad det lider men en fråga på ämnet: Har du någon form av låsning eller håller den sig i rätt läge även med långt utstick? Gissar att det inte är någon fara men nyfiken på hur folk gör.

Ang sätet så är mina barn fortfarande små, stora killen på snart 4 har åkt på minin sittande på flaket hela sommaren men har en på strax över ett och snart en till så tanken var dom två små med tiden kan sitta med bälte och den stora fritt framför men kanske är önsketänkande och dom får åka lådcykel med mor medan jag lastar på Omnium. Får utvärdera.
Förlängaren sitter tryggt och säkert utan någon låsning. På min är den lackad svart en bit, för att sedan vara omålad - tolkar det som att gränsen för instick/utstick går där.

Man ska inte förakta liggande barntransport: Min sjuåring har fått smak på att ligga platt på rygg och titta på molnen och höra ljudbok under de två milen till sommarstugan. Föreställer mig att det kommer generera fina barndomsminnen framöver :)

Nu har det meckats skärm! Den skarpsynte noterade i tidigare inlägg att Omniumen fått ärva bakskärmen från Genesisens pendlaruniform. Lika enkelt var det ju inte fram dock..

Hade först en idé om att köpa en billig skärm på biltema, men det tog emot och som tur var hade den utgått.
Sen gick jag förbi den trehjuliga lådcykeln som alltid står i vägen i garaget, den har ju 20” hjul fram.. Hmm, ligger inte Cargo bike Malmö butik i krokarna kring kontoret, en snabb googling och några mail senare kunde jag svänga förbi och plocka upp en framskärm från en cargo bike. Efter att ha kaninaliserat framskärmen från Genesisen hade jag nu en byggsats:

IMG_2609.webp

Den har ett 180 graders omfång, gillar looken med långa skärmar men tror jag kommer trimma ner fronten något..

IMG_2611.webp

Sen var det mäta, borra, bocka och allmänt fulmeck med vad som fanns i lådorna:

IMG_2612.webp

IMG_2613.webp

IMG_2614.webp

IMG_2617.webp

IMG_2618.webp

Och vips så finns nu även en framskärm, blev helt ok och matchar bakskärmen bra. Skönt att slippa plast och fula universalstag.

IMG_2620.webp

Han bli mörkt men en helhetsbild, justerat cockpiten lite och bytt handtag så nu börjar den kännas riktigt trevlig. Har hunnit några kortare nöjesturer bara men fantastisk cykelkänsla trots längden!

IMG_2625.webp

Tillbaka
Topp