[Byggtråd] Wille bygger cyklar.

Willie

Aktiv medlem
Då var det dags igen, tänkte dela med mig av mitt bygge denna gång då jag själv i alla fall uppskattar och inspireras av andras byggen.
Suget efter en ”monstercross” har legat och bubblat länge under ytan. Tanken på en estetiskt laglös cykelstil där det mest underliga kan bli vackert är något jag går igång på, udda cykelmärken och ramar med. Så när en Oddcycles TGAC dök upp på köp och sälj och säljaren kunde tänka sig kohandel med mitt tidigare pendlarbygge och en påse pengar emellan blev det affär.

Där stod jag nu med något märkligt till cykel och hjärnan gick på högvarv med idéer! Hela min omgivning ifrågasatte starkt vad jag såg i denna jämfört med vårens bygge medans jag bara svamlade om feta däck och breda bockstyren
Tanken med denna cykel är någon form av do it all cykel. Den ska framförallt rulla som pendlar och vardagshoj men även kunna inspirera till en träningsrunda eller en avstickare för sug på äventyr. Vi får väll se vart det landar.

Utgångsobjektet ser ut såhär för tillfället och rullar just nu dagligen medan jag sitter på och smider planer.

56C731C5-F047-42D4-9E73-4C877E109A66.jpeg

6B4E2F7D-7A64-473E-AB63-FDB4600D460A.jpeg

Bestämt är i alla fall att styret blir smalare och sittställningen aggressivare med rum för att kunna justeras. Någon form av vardagsvänligare skärmar också ska dit. Ett rack är också viktigt både för funktion och utseende så där filar jag på något.

Hjulen är idag 29” vilket passar mig som är lång, estetiken säger dock 650b så vi får se.

Mycket text men hoppas någon orkar läsa och följa med!

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
grattis till nyförvärvet

om du inte sett bilderna på den från gamla ägaren så kan ja tipsa om den gör sig ruggit bra med minsta wald korgen framtill

ang skärmar så kika förbi cykelköket solna o ta en titt på skärmutbudet där finns en hel drös nya pulverlackade skärmar i deras gömmor

Murdock

Aktiv medlem
Oj vilken härlig hoj! Jag skulle slänga på skärmar i denna stil:

...omedelbums byta det hemska krullstyret till något smalare och linda med någon fint läder som matchar en lädersadel.

Därefter ett randorack fram med randoväska och byta till något mer lättrullade däck. Förhoppningsvis slipper du tåöverlapp, annars kanske gå ner till 650b och kortare vevarmar.

...men det är jag det. Skall bli kul att följa!

Willie

Aktiv medlem
grattis till nyförvärvet

om du inte sett bilderna på den från gamla ägaren så kan ja tipsa om den gör sig ruggit bra med minsta wald korgen framtill

ang skärmar så kika förbi cykelköket solna o ta en titt på skärmutbudet där finns en hel drös nya pulverlackade skärmar i deras gömmor
Tack, jag fick faktiskt med den wald korgen men den faller mig inte i smaken tyvärr. Skulle vilja ha något mer åt Spezialized pizza rack hållet men vi får se vad jag hittar.

Oj vilken härlig hoj! Jag skulle slänga på skärmar i denna stil:

...omedelbums byta det hemska krullstyret till något smalare och linda med någon fint läder som matchar en lädersadel.

Därefter ett randorack fram med randoväska och byta till något mer lättrullade däck. Förhoppningsvis slipper du tåöverlapp, annars kanske gå ner till 650b och kortare vevarmar.

...men det är jag det. Skall bli kul att följa!
Tack! Dom skärmarna var tuffa men lite väl dyra kan jag tycka.. Ett rack ska absolut dit, gillar möjligheten att kunna köra saker och utseendet tilltalar.
650b hjul med några breda lättrullade däck hoppas jag ska göra att den känns snabb!

Styret kommer ryka, det är otippat skönt efter att ha cyklat lite med det men det ryker. Tror jag byter till en bred bock med lite flair, någon som har några tips?

Gillar din lack bättre än min oranga men men.
Jag kör 28" och SS men funderar på andra hjul.
Kul, du har också en Odd alltså? Får man fråga hur långa vevar du kör med och hur breda däck du kör? Släng gärna upp en bild =)
Lacken är tyvärr inte i så bra skick så den kommer göras om också när jag klurat färdigt

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
Kul, du har också en Odd alltså? Får man fråga hur långa vevar du kör med och hur breda däck du kör? Släng gärna upp en bild =)
Lacken är tyvärr inte i så bra skick så den kommer göras om också när jag klurat färdigt
Vevarna är 165 men har ett genmått 76-79(har aldrig mätt ordentligt) på 180. Har nu Smart Sam 42-622 på 622x19C alu fälg. Är ett 116 bygge med de billigaste delarna. Kommer ev uppgraderas i framtiden eller säljas till förmån för något mycket billigare.
Funderar på ett Pelago rack i stål till min.
Är det samma Wille från Alivese?

Willie

Aktiv medlem
Vevarna är 165 men har ett genmått 76-79(har aldrig mätt ordentligt) på 180. Har nu Smart Sam 42-622 på 622x19C alu fälg. Är ett 116 bygge med de billigaste delarna. Kommer ev uppgraderas i framtiden eller säljas till förmån för något mycket billigare.
Funderar på ett Pelago rack i stål till min.
Är det samma Wille från Alivese?
Tack. Snygg vardagsräser! Den får du bygga vidare på!
Visst är det samma Wille, nu känner jag ju igen ditt nick med.

Har beställt lite grejer nu så ska testa 27.5 med 2.2 breda däck så där vi se hur den känns.

Willie

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare är ett rack något jag gillar både funktionsmässigt och estetiskt. Många är ju anpassade för att passa alla cyklar dock vilket inte alltid (eller snarare sällan) är positivt för estetiken.
Specialized pizza rack var det som kom närmast min kravspec så ett sådant var det tänkt att det skulle bli.

Men, när man googla specialized pizza rack kommer ett sponsrat inlägg från XXL upp med ett rack till någon av deras hojar. Noll anpassat för min gaffel men stiligt på något sätt och för 200kr kan man ju alltid testa.

Det visade sig precis som jag trodde passa mycket dåligt och inte alls vara lika stiligt som bilden i mitt huvud. Det fanns dock ändå något där.. om man flytta lite här, och pillar lite där..

5BA66A3E-87B6-46BE-A8EF-323F820316AB.jpeg

BE5428C4-6CD5-4FE2-AF14-F35399577849.jpeg

Efter lite måttande och klurande var saken klar, det ska dit!
Bara sätta sig i dator och sedan veva igång 3D printern för att få grejerna att passa. Jag behövde både få isär sidostyckena och ville ha bak själva flaket för att det skulle sitta snyggt.

1C7FE35C-76B4-4408-8A39-348D64DC7E70.jpeg

När printern fått göra sitt blev det såhär:

85B13ADA-B255-4653-A7E5-570B5A5E21EF.jpeg

A46E7B32-7323-4C5E-916E-DFA7661BA7DA.jpeg

Dock utnyttjades forfarande bara två fästen på gaffeln vilket kändes lite svajigt, två passade dessutom inte allas.
En plåt klipptes därför till och efter lite bankande satt den perfekt i gallekronan och anslöt till flaket. De två nedre fästena gjorde ingen nytta och vara fula där dom var så dessa fick helt enkelt flytta ut.

F6D07212-6F5A-4E39-8EAA-C4C96F882697.jpeg
B0A69A11-E718-4F49-A90D-47230F6DD3BE.jpeg

Från detta landade jag i det här, riktigt nöjd och känns stabilt. Den flex som är nu om man lägger vikt på är sidostagen i sig som är i alu men jag tror det ska räcka för mig. Lite färg på detta sen så kommer det bli bra!

EBA3234C-BFD3-43A2-91F9-0B7D3E638759.jpeg

DF96520B-E574-49A9-877B-7DDC539691CA.jpeg

Senast ändrad:

Willie

Aktiv medlem
Igår cyklade jag och köpte mig ett nytt vevparti, ville ha ett lite biffigare och svart så sprang på ett FSA här på K&S som jag slog till på. Det är lite slitet men det ska få lite ny färg när ramen också får det.
7.jpg

Appropå ramen så blev det ju så att det nya vevpartiet även krävde ett nytt vevlager så när cykeln ändå blev ocyklingsbar så fick den bli så på riktigt..
9.jpg

Lacken som var på började bli väldigt sliten och mitt vardagcyklande har inte gjort patinan bättre så det var dags ändå nu när vi går in i hösten.
6.jpg

8.jpg

Nu blir det paus några dagar då jag ska flytta men kanske hinner slipa lite mellan flyttlådorna också.

Willie

Aktiv medlem
Jag forsätter väll posta och hoppas ni som likear följer :)

Är sugen på att testa 650b för att kunna få plats med helskärmar och fick med ett sådant hjulsett så rev av dekalerna från dessa. Usch vilket slit att få bort limmet..
Slängde över skivor och kassett och monterade ett par speedking med 2.2 bredd. Kanske inte dom höstvänligaste däcken men hoppas dom är snabba!

19BD8BE9-98E3-41B5-8F56-92756780CC3F.jpeg

D0B7BFD2-0C0E-464C-B13D-15336EF8060A.jpeg

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag forsätter väll posta och hoppas ni som likear följer :)

Är sugen på att testa 650b och fick med ett sådant hjulsett så rev av dekalerna från dessa. Usch vilket slit att få bort limmet..
slängde över skivor och kassett och monterade ett par speedking. Kanske inte dom höstvänligaste däcken men hoppas dom är snabba!

Visa bilaga 446587

Visa bilaga 446586
Klart man följer! Det är ju en jäkla cool cykel.

Jag tittade på en när jag köpte ny hoj för ett drygt år sedan, men det blev en Croix de Fer istället.

Willie

Aktiv medlem
Klart man följer! Det är ju en jäkla cool cykel.

Jag tittade på en när jag köpte ny hoj för ett drygt år sedan, men det blev en Croix de Fer istället.
Kul att höra! Ja dom är tuffa och udda! Hoppas kunna bygga något kul av den. Croix de Fer'en är fin också! Köpte du standard eller har du byggt ihop själv?

Börjat slipa på ramen men färgen bara ramlar av så blir slitgöra och ta bort allt innan vi börjar om.. =)

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Willie

Aktiv medlem
Tagit tag i och börjat slipa på allt möjligt som ska lackas. Mycket jobb är det men det är bara härda ut.

Vevpartiet jag köpte hade lite fula slitningar så det ska få ny svart och fin färg.
D77F4385-E2EA-45B8-8CAA-5F8312D5E5D2.jpeg

När jag började kika närmare på ramen visade det sig att det inte var i princip något underarbete eller rostskydd gjort så det var bara kavla upp ärmarna och ta bort allt..
5559F0E1-79EE-44D3-B20F-3F2F242150BB.jpeg

Mycket stålborstande senare:
E18B9983-05DF-4A35-B291-DDAC89D3616D.jpeg

Efter lite finslip och rengöring fick den en rostskyddsgrund :
383C5AAD-0266-4C83-86B3-FF57F44BEF4A.jpeg

Nästa steg är att ge sig på gaffeln.

Senast ändrad:

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Tagit tag i och börjat slipa på allt möjligt som ska lackas. Mycket jobb är det men det är bara härda ut.

Vevpartiet jag köpte hade lite fula slitningar så det ska få ny svart och fin färg.
Visa bilaga 446887

När jag började kika närmare på ramen visade det sig att det inte var i princip något underarbete eller rostskydd gjort så det var bara kavla upp ärmarna och ta bort allt..
Visa bilaga 446888

Mycket stålborstande senare:
Visa bilaga 446889
Efter lite finslip och rengöring fick den en roatskyddsgrund:
Visa bilaga 446890
Nästa steg är att ge sig på gaffeln.
KUL!!!!

Willie

Aktiv medlem
Extrem lyx! Jag lyckas jämt hamna i den här sitsen att jag aldrig har någon maskeringstape när jag ska lackera....och då blir det ibland "tejpen" från sidorna på snusdosan....suck...
Haaha, nu har jag ju lyxen att ha tillgång till dessa lokaler genom jobbet men det är ju hög igenkänningsfaktor på det du säger..

”Om jag strategiskt hänger den här handduken här och tar lite hushållspapper där borde ju det där sista varvet tejp räcka så jag ju slippa åka och köpa mer tejp..?”

Willie

Aktiv medlem
Färgen har knappt torkat men kunde inte hålla mig från att få en känsla för resultatet så hängde dit lite saker försiktigt.

Färgen ni såg igår är alltså slutresultatet dock med klarlack nu. Det är väldigt ljus grå som snuddar åt grönt i vissa ljus.

7BBC5A83-0E11-461A-91D5-11A334DC0B96.jpeg

desmo

Aktiv medlem
Vad blev det för skärmar?

Jag provcyklade en TGAC inför köp. Men blev besviken på lacken. Det var liksom apelsin-lack från början. Vet inte om alla var sådana eller om det bara råkade vara den ramen som jag tittade på. Så det blev något annat. Men att få välja färg själv är ju kul! Dyker det upp en begagnad i min storlek kommer jag bli intresserad...

Willie

Aktiv medlem
Enig. T.o.m. har det imho blivit så fint att den där cykeln nu har blivit omöjlig att parkera ute...
Haha, man får väll ha den ute på dagarna och inne på nätterna och hoppas man får behålla den. Man måste ju våga använda grejerna. Primärt kommer den mest gå till jobbet och på ärenden så blir inga längre stunder i sketcy cykelställa =)

...och jag tyckte du var galen när du slipade bort den gamla rätt coola lacken. Nu blev den bra mycket fränare! 👍
Den gamla var absolut cool men inte så mycket jag och lite för mycket där det släppt för att jag skulle vilja cykla med det i vinterslasket ;)

Du är inte intresserad av gamla styret till något nytt bygge? Vad heter det btw?

Vad blev det för skärmar?

Jag provcyklade en TGAC inför köp. Men blev besviken på lacken. Det var liksom apelsin-lack från början. Vet inte om alla var sådana eller om det bara råkade vara den ramen som jag tittade på. Så det blev något annat. Men att få välja färg själv är ju kul! Dyker det upp en begagnad i min storlek kommer jag bli intresserad...
Det blev ett par SKS Bluemels primus, dom känns ok, lite sladdrig bak såhär i efterhand när de bara har ett stag och är i plast så vi får väll se hur det går när jag satt dem så tigt som nu.

Tråkigt att höra att de var så, min är ju inte perfekt nu heller men tillräcklig för att brukas till vardags =)

Willie

Aktiv medlem
Man vill ju kunna luta cykeln bäst man vill i vardagen, eller skava med lås osv så idag svängde jag förbi biltema och köpte lite skyddsfolie, till er som inte testat denna är det dom bäst spenderade 79kr ni kommer göra om ni vill hålla cykeln fräsch!

F6973AC2-1266-4DA3-9EE6-9BF00BF024D6.jpeg

Hämtade även ett par nya bromsok på posten, blev ett par Avid bb7 så nu saknas bara vevlager innan den kan premiärcyklas.

Willie

Aktiv medlem
Nu börjar det närma sig premiär, väntar bara på vevlagret som Postnord slarvat bort.. hoppas det dyker upp imorgon så den får provrullas i helgen.

Monterade bromsarna och reglagen samt drog ill växel och broms. Passade på att dra lite krympslang på med för att få det mer städat.

Labbar lite med vinklar på styre/reglage men har dålig erfarenhet av styren med flair så tar gärna emot tips innan jag lindar styret.

05D7D667-111C-4192-991A-AA901ED4F186.jpeg
FBEA886F-E06C-4DCA-9E01-A9BCD7A3F385.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer