[Byggtråd] Wille bygger cyklar.

Willie

Aktiv medlem
Gjorde om tråden till någon form av byggblogg för det mesta jag pillar med istället. Kanske det kan inspirera någon!

I våras fick jag en cykel av @Mediokern skruttigt skick där jag tänkte använda ramen till ett projekt. Tyvärr kom det aldrig till skott och den har stått och skämts i ett förråd. Nu har jag behov för en vardagshoj för kortare ärenden där man kan ställa den ute utan att behöva ha ångest över att någon annan tycker den är fin och tar hem den. Alltså blev den istället ett perfekt utgångsobjekt för ett "pilsnerbygge"

Utgångsobjektet var detta, en allmänt trött Superia:
111.jpg

222.jpg

Bakhjulet var slut och ekrarna hängde löst åt alla håll, sadel, stolpe, styre och stam saknades och det mesta hängde lite löst. Genom vår ypperliga Yardsale tråd lyckades jag köpa mig ett billigt fotbromsat bakhjul och ett par gamla däck, slangar hade jag i en låda så efter att ha skruvat bort diverse bös och monterat nytt bakhjul och däck där fram ser den nu ut såhär:

333.jpg

En ganska stilig pilsnerhoj tycker jag ändå. Nu är jag på jakt efter styre stam och stolpe så om någon har något i gömmorna köper jag gärna. Detta är så låg budget som möjligt så gärna i fikapengarsprisklassen.

Kedja har jag nån gammal som får hängas på. Vevpartiet ska moddas så jag kan åka lilla drevet men behålla stora som kedjeskydd tänkte jag. Kanske även bocka till något mer heltäckande. Några lampor och ett lås ska dit med.

En skön kontrast mot den andra hojen men hoppas det kan vara kul läsning också!

Doominator1

Aktiv medlem
Alltså med rätt styre kan den cykeln bli SÅ JÄVLA SNYGG, till någon som vet men samtidigt ha ett skruttigt uttryck. Massor av like på den.

Willie

Aktiv medlem
Kul att den gillas, blev själv positivt överraskad över hur skönt uttryck den fick när allt extra försvann och det blev tight och fint mellan däck och skärmar!

darkforce

Aktiv medlem
En ganska stilig pilsnerhoj tycker jag ändå. Nu är jag på jakt efter styre stam och stolpe så om någon har något i gömmorna köper jag gärna. Detta är så låg budget som möjligt så gärna i fikapengarsprisklassen.
tips på delar till detta bygge e besöka cykelköket solna finns hur mycke styren o annat gott o blandat där som helst

Willie

Aktiv medlem
tips på delar till detta bygge e besöka cykelköket solna finns hur mycke styren o annat gott o blandat där som helst
Har tänkt ta mig dit men inte lyckats lösa det då dom bara har öppet på tisdagar? Men tänkte svänga dit, vill gärna bara bygga denna med begagnade grejer. 😊

Var förbi min LBS i Råsunda och dom hade lite fina styren med så där är en bra backup för att stötta 😊

Willie

Aktiv medlem
Sen på bollen men yes det är Marino som ska ha svetsat dessa vilket även sadelklämman skvallrar om.

Förra veckan var jag förbi Cykelköket men de hade pandemistängt. Så fick bli ett styre och lite annat på min lokala LBS för att stötta. Ska skruva dit dem någon kväll.

Tog ett ryck med vevpartiet med var ju tvådelat och ville behålla lilla drevet men fortfarande ha ett skydd för byxorna. Så stora drevet fick sätta livet till:
D6FC7666-3A46-416C-81DF-403F25BAA46D.jpeg
BF5912C2-6EB8-460E-AC7F-E70BAD131F96.jpeg
917F2490-A13A-409A-98CE-10F5A5435BCA.jpeg
B56C6FA2-E5D5-4AFB-BA3F-925671EB4CCE.jpeg

Ska tvätta allt ordentligt men det får bli hela cykeln senare.

Willie

Aktiv medlem
Pysslat lite med pilsnerhoj så nu går den att cykla på. Är väldigt tight mellan skärmarna och hjulen måste justera och bocka lite där.
fulakarvade på en sliten eagle kedja, litar ok men får se om den håller.

Såhär blev det med så låg budget som möjligt, den ska få sig en ordentlig tvätt men det kanske får bli till våren.
4DF1A0A8-E221-4DCA-82F1-1C639D5EE0E8.jpeg
CF8E71B8-9045-42DD-A081-08B73F795BBE.jpeg

Årets glöggkorkar gör sig väldigt bra som var ends! Recycling och snyggt, dagens tips!

42140255-6D36-4634-A49B-9F79E8C3B591.jpeg
6F407476-A977-4DD4-B5ED-C33C78606FED.jpeg

Willie

Aktiv medlem
Tillbaka till cykeln som tråden började med så rullar den på utan några bekymmer, blir ju inte så mycket pendlade som tänkt eftersom det är pandemi men ibland ger jag mig den ut i den apokalyptiska världen och hämtar saker på kontoret.

Däckvalet visade sig även vara bra för årets vinter, får se hur länge det håller.. 😇
0366ABC5-70F6-4A52-8187-CEE350A89473.jpeg
8D3A44FC-7FD8-4695-8670-66C30C3C1C6C.jpeg
A95E7DF4-0AF3-4E82-992D-5D8986865E17.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer