Vilka cykelbyxor

Andost

Medlem
Vilka cykelbyxor
Hej
Har provat många märken men undrar över vilka är bäst för vätternrundan? Det är ju ett långt lopp och vill ju undvika skav mm.
Mvh
Anders

Vilka cykelbyxor
Det tråkiga svaret är nog: de som passar dig bäst...

Jag har ett gäng bibs, jag vet vilka som funkar på längre lopp.
För min rumpa råkar det vara Gore och Sigr. Men jag har även Gore som jag bara använder på korta rundor (max 10 mil)

Vilka cykelbyxor
Tyvärr är det även en stor skillnad mellan olika modeller inom ett märke. Du kan börja med modeller som beskrivs med orden "brevet" eller "randoneur " vilket står för långdistanscykling. Byxor som har en ficka på lårets utsida är ofta avsedda för långcykling.

Vilka cykelbyxor
För att undvika skav är bibs med bra/rätt padding viktigt.

Flera gånger viktigare är rätt sadel och framförallt rätt höjd och läge på sadeln.

Sitter man för högt finns risk att bäcken och höfter vickar fram och tillbaka mer än nödvändigt = skav.

Vilka cykelbyxor
Just det, lika viktigt är att du har en bra salva. Jag har haft Assos men testadet den från Morgan blue (solid) som jag nog upplever var lite bättre.

Vilka cykelbyxor
Ska du köra VR så skippa allt som har med randonneur och fickor och dylikt. Aero är allt så kör på det tightaste så kommer det gå bra.
Nu ville TS undvika skav, det stod inget om kortast tid möjligt.
Många cykelbyxor med orden brevet eller randoneur i beskrivningen är mer än tillräckligt tighta för en runda kring sjön. Jag har flera par och ser absolut ingen skillnad mot andra byxor i tighthet eller areo (förutsatt rätt storlek).

Vilka cykelbyxor
Det är alldeles för svårt. Ta de du gillar bäst. Om du inte har såna som det står Endurance på. De är bäst.
Eller ASSos. Det hörs på namnet att de är bättre än bäst.

Vilka cykelbyxor
Vilka cykelbyxor
För att undvika skav är bibs med bra/rätt padding viktigt.

Flera gånger viktigare är rätt sadel och framförallt rätt höjd och läge på sadeln.

Sitter man för högt finns risk att bäcken och höfter vickar fram och tillbaka mer än nödvändigt = skav.
Eller ingen padding alls - sadeln har ju i de flesta fall det. Kika i så fall på Everve.

Vilka cykelbyxor
Som sagt ovan:
1. De ska sitta tajt, som ett ålaskin!
2. Sadeln måste passa dig, först
3. Tunnare padding är ofta att föredra.
4. Bibbs är bra för känsliga magar, är inte ersättning för att de glider ned, se 1.

Jag trivs bäst med Selle Italia SLR sadel och triathlon shorts, med minimal padding.

Vilka cykelbyxor
Körde VR 1982 på 9.30 i yllebyxor med sämskskinn utan problem. Lycra kom nåt år senare. Min rumpa är nog skapt för att cykla. Sedan förra året Craft BiB XXL C4 pad som funkat för mig. Har dock gått ner rejält i vikt, så igår beställde jag nya i XL med C2 pad
Skärmavbild 2024-10-27 kl. 20.07.06.png

Bilagor

• Skärmavbild 2024-10-27 kl. 20.16.54.png
    Skärmavbild 2024-10-27 kl. 20.16.54.png
    323.1 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Vilka cykelbyxor
Det optimala är ett par väl inkörda, rentav näst intill utslitna och därav praktiskt taget genomskinliga, Assos. Det brukar randonneurgubbar ha och de cyklar långt.

Vilka cykelbyxor
Ska du köra VR så skippa allt som har med randonneur och fickor och dylikt. Aero är allt så kör på det tightaste så kommer det gå bra.
Jag brukar alltid trycka in skräp från bars och gels innanför byxbenet när jag kör lopp för sedan kasta det i närmsta skräpzon. Allt för att slippa fundera på vart energin finns när huvudet kanske inte är helt med. Har insett att "cargobibs" är sjukt mycket smidigare än att hålla på att fippla med det, när det går fort i klungan. Sen packar jag inget i fickorna för övrigt, utan har dom bara som tillfällig "papperskorg". Det är klart att släta byxor är mer aero än byxor med lite mesh på, dock är frågan hur många watt det gör. Inte helt sällan har ju folk ramväskor och liknande för att få med sig allt dom tycker sig behöva runt sjön.

Vilka cykelbyxor
Jag brukar alltid trycka in skräp från bars och gels innanför byxbenet när jag kör lopp för sedan kasta det i närmsta skräpzon. Allt för att slippa fundera på vart energin finns när huvudet kanske inte är helt med. Har insett att "cargobibs" är sjukt mycket smidigare än att hålla på att fippla med det, när det går fort i klungan. Sen packar jag inget i fickorna för övrigt, utan har dom bara som tillfällig "papperskorg". Det är klart att släta byxor är mer aero än byxor med lite mesh på, dock är frågan hur många watt det gör. Inte helt sällan har ju folk ramväskor och liknande för att få med sig allt dom tycker sig behöva runt sjön.
Låter bra. Jag brukar knöla in gamla gels under tröjan. Funkar hyggligt det med.

Tillbaka
Topp