navdynamo - framlykta extremt svag

kurt

Medlem
Jag har en navdynamo som driver Axa Blueline 30-lampor fram och bak. Eller - tja, så brukade det vara. Framlyktan är extremt svag, man kan knappt se att den lyser. Baklyktan är lyser starkare än någonsin. Jag misstänker att framlyktan inte förbrukar någon energi alls...

2 kablar går från navdynamon till framlyktan, och därifrån går 2 kablar till baklyktan. Jag förstår mig inte på elektricitet (alls), och hoppas därför på hjälp: vad kan jag test/göra?

Kolla först att inte anslutningarna har bytt plats, alltså att dynamon matar på utgången för baklyset och baklyset är anslutet till dynamoingången på framlampan.
Det är nog faktiskt det enda du kan göra för jag gissar att framlampan är en sluten enhet.

Kolla först att inte anslutningarna har bytt plats, alltså att dynamon matar på utgången för baklyset och baklyset är anslutet till dynamoingången på framlampan.
Det är nog faktiskt det enda du kan göra för jag gissar att framlampan är en sluten enhet.
Otäckt med kablar som kopplar om sig...

Jag har skrapat på kablarna och sprayat lite röstlösning på dem (och testat om det blir någon skillnad om jag kopplar om dem). Inget gjorde någon skillnad. Det kan ske är dioderna som ger sig efter hand ...

Jag har skrapat på kablarna och sprayat lite röstlösning på dem (och testat om det blir någon skillnad om jag kopplar om dem). Inget gjorde någon skillnad. Det kan ske är dioderna som ger sig efter hand ...
Sällan men däremot elektroniken bakom.
Vilket iofs inte gör nån skillnad.
Ny lampa bör nog införskaffas då.

Om du har en likströmskälla, 3-6 V (en usb-laddare eller ett 18650 batteri funkar fint). Koppla in den på alla in och utgångar på lampan. Om de inte lyser någonstans oavsett strömriktning och tåt så är lampan död.

Eller, spela roll. Eftersom baklampan funkar som den ska har nog likriktaren i framlampan dött. Total killgissning från min sida men jag hade köpt en ny lampa.

Amazon har en 100 lux kina-lampa (Prophete tror jag den heter) som är lite skramlig men som lyser bra

Om du har en likströmskälla, 3-6 V (en usb-laddare eller ett 18650 batteri funkar fint). Koppla in den på alla in och utgångar på lampan. Om de inte lyser någonstans oavsett strömriktning och tåt så är lampan död.

Eller, spela roll. Eftersom baklampan funkar som den ska har nog likriktaren i framlampan dött. Total killgissning från min sida men jag hade köpt en ny lampa.

Amazon har en 100 lux kina-lampa (Prophete tror jag den heter) som är lite skramlig men som lyser bra
Min (kill)gissning säger att eftersom baklyktan lyser extremt mycket och framlyktan bara mycket svagt så leds nog all ström till baklyktan. Det får bli någon ny, (kill)gissar jag. Tack alla som har bidragit med tänkbara förklaringar och lösningar.

Behövs det verkligen en likriktarbrygga före LED? De lär ju iaf bara släppa ström genom i en riktning. Ett överspänningsskydd kan nog vara bra att ha och är det trasigt kan jag tänka mig starkt lysande dioder strax innan de lägger av. Skulle tro de är parallellkopplade här och därmed av konstantspänningstyp.
Men TS kan kanske bryta sig in i den trasiga lampan och storögd betrakta ett litet kretskort och låta vårt eget LEDorakel @HåkanC komma med sin gissning 😁

Behövs det verkligen en likriktarbrygga före LED? De lär ju iaf bara släppa ström genom i en riktning.
Med halvvågslikriktning finns risk för att ljusstyrkan halveras
220px-Waveform_halfwave_rectifier.png

Jmf med
200px-Waveform_halfwave_rectifier3.png

Bilderna från Wikipedia, där det står mer om likrikting

Hm, något skulle alltså stjäla ström? Jag antar att det inte finns någon dynamo bak.

Jag trodde inte heller dioder skulle mattas eller fela, tills jag köpte lampor på ICA, (med Edisonfattning).

Hm, något skulle alltså stjäla ström? Jag antar att det inte finns någon dynamo bak.

Jag trodde inte heller dioder skulle mattas eller fela, tills jag köpte lampor på ICA, (med Edisonfattning).
Nej, ingen dynamo bak. 2 kablar går från dynamo in i framlampan, därifrån går 2 kablar till baklampan. Och, som sagt, baktill lyser det minst dubbelt så mycket som vanligt. Jag kanske borde ha lagt till att jag har haft problem med framlampan de gångna 2 vintrarna också, men då trodde cykelhandlaren att problemet ligger i tryckknappen som ställer om mellan ”alltid på” och ”bara i mörker”. Det här känns dock inte som samma problem. Jag letar efter en värdig ersättare (som inte kommer från Axa)

Även i ledljuskällor för nätspänning finns elektronik och det brukar vara den som lägger av före dioderna.

Det är ju litet konstigt. Om ärgen är borttagen från armaturen, lampans kontakt med strömenheten, vilka komponenter skulle då kunna förfaras.

Tillbaka
Topp