Hjälp mig bygga upp min verktygssamling för cykelmek!

Det blir lite mycket skägg o svårare med sturnut
Lite skägg i röret gör inget. Då får du anledning att köpa en sån här:
1729186817808.webp

Hm! Erfarenhetsbaserade tips, är alltid välkomna och är därför värda att beaktas...
Rent empiriskt, är all vetenskaplig framgång baserat på detta. Tyvärr talar historien emot det sunda förnuftet. Då som nu. Därför ser också världen ut, som den gör! Handskar eller inte.

Kan man ha olika åsikter om. Hellre beprövad empiri än snabba, rationella snilledrag, tycker nog jag.
Verktyg är det väl inte, men någon vajer kan vara bra att ha hemma, särdeles anpassad till bakväxeln.

När jag gjorde det så blev det väldigt mycket men man kan göra det med mer finess. Det är enklare och bättre att såga. Speciellt med guide

Varför krångla? En sågguide och en bågfil så kapar man styre, sadelstolpe och styrrör oavsett material, rakt och snyggt

På rörkapen är skäret fjädrat så ska man kapa 2-3 mm på änden av ett styre så är det lätt hänt att det drar snett och blir skit. Med sågguide så blir det felfritt resultat varje gång. Men kan man välja att kapa t.ex. styrrör med rörkap istället för med bågfilen så väljer jag rörkapen alla dagar i veckan. Sågguide och rörkap ska alla hemmafixare med lite självaktning ha hemma.

På rörkapen är skäret fjädrat så ska man kapa 2-3 mm på änden av ett styre så är det lätt hänt att det drar snett och blir skit. Med sågguide så blir det felfritt resultat varje gång. Men kan man välja att kapa t.ex. styrrör med rörkap istället för med bågfilen så väljer jag rörkapen alla dagar i veckan. Sågguide och rörkap ska alla hemmafixare med lite självaktning ha hemma.
Jag använder mig av rörkap och kapade 2mm på mitt styre utan att det blev snett. Mycket handlar nog om okunskap och slö kniv. Du kan inte dra åt för hårt framförallt inte när du kapar av lite på änden.
Jag kan med gott samvete säga att jag inte äger en sågguide. Aldrig haft behovet av en. Då fixar jag väldigt mycket här hemma.

Styre kapar jag med rörkap. Jag har inte behov att kapa 2mm i taget. Jag kan flytta handen 2mm om jag vill det.

Det handlar som vanligt inte om min begränsade förmåga att kapa saker. Det går utmärkt att tejpa och kapa utan guide...om man har lite handlag och eller inte kommer från stan.

Jag ärvde en guide med huset. Jag "erbjöd" gubben att lämna kvar det han inte ville ha med.

Om man har tejp, rörkap och guide. Vilket verktyg används för styrrrör? Gnaga av med tänderna?

Vad fan snackar ni om? Guide? Rörkap? Köp en stor cirkelputs så kommer ni kunna ställa allt till rätta! 😘

Lite lyxigt med två kanske. Men det går mycket snabbare och enklare att byta maskin än att byta skiva. Inget ovanligt alls bland oss som har metalldeformering som hobby.
För att inte tala om storlekar, en 125a är ju den man använder mest, men har även en 180, saknar en 230 😆
———————————————————

För insex är väl egentligen Bondhus det man vill ha, även om Wera är bra också, kör Wera själv.

Skruvstycke då är det väl Peddinghaus som gäller.

Jag sågar också styren, sadelstolpar och styrrör i metall med rörkap, kör med Rigid eller Rems där.

Något som är trevligt är ju en Wera A5 momentnyckel, men finns ju andra fabrikat också :)

Lite lyxigt med två kanske. Men det går mycket snabbare och enklare att byta maskin än att byta skiva. Inget ovanligt alls bland oss som har metalldeformering som hobby.
Förstår precis vad du menar, lite drygt att behöva byta 6 vändskär i planfräsen varje gång man byter material från/till stål/aluminium..

1729329033137.jpeg

Är det inte lite onödigt att behöva ha två "vinkelslipar" - en som man bara kör kapskivor på och en man bara kör slipskivor på, bara för att vara bokstavligt korrekt? :P
Man sätter ju en slipskiva i vinkelkapen, så enna.

För övrigt känns det väldigt konstigt att det finns de som säger ”kapåjersåg”, när det heter ”jirokap”. Och man ”jirar” ju, inte ”jerar”.

Jaja..

Förresten verkar jag ha två, tre eller ännu fler av alla verktyg som jag använder ofta. Två vinkelkapar, tre skruvdragare, fyra skruvstäd, åttahundratrettiotvå stycken nyckel 13 och så vidare.

Senast redigerad av en moderator:
För att inte tala om storlekar, en 125a är ju den man använder mest, men har även en 180, saknar en 230 😆
———————————————————

För insex är väl egentligen Bondhus det man vill ha, även om Wera är bra också, kör Wera själv.

Skruvstycke då är det väl Peddinghaus som gäller.

Jag sågar också styren, sadelstolpar och styrrör i metall med rörkap, kör med Rigid eller Rems där.

Något som är trevligt är ju en Wera A5 momentnyckel, men finns ju andra fabrikat också :)
Skruvstäd, ja. Ju äldre, desto bättre är min erfarenhet. Mitt bästa har en liten mässingsskylt. På den står det ”Eskilstunaboden, Kungsbacka”. De lade ned verksamheten på 60-talet.

”Eskilstunaboden” ska för övrigt uttalas med betoning på tredje stavelsen, Eskils-TU-naboden. Oklart varför.

På tal om skruvstäd. Hittade ett redigt gediget stycke i källaren hos morsan...
Woden England står det på det. Väger säkert 25 Kg, riktigt bra funkar det!

Jag använder mig av rörkap och kapade 2mm på mitt styre utan att det blev snett. Mycket handlar nog om okunskap och slö kniv. Du kan inte dra åt för hårt framförallt inte när du kapar av lite på änden.
Jag kan med gott samvete säga att jag inte äger en sågguide. Aldrig haft behovet av en. Då fixar jag väldigt mycket här hemma.
Det handlar nog mest om att min rörkap är gammal skit.

På tal om skruvstäd. Hittade ett redigt gediget stycke i källaren hos morsan...
Woden England står det på det. Väger säkert 25 Kg, riktigt bra funkar det!
Åh, jag tror att det var ett Woden (anglosaxiskt namn på Oden, förresten) jag renoverade för ett par år sedan. Tror det ligger i ”Visa ditt skruvstäd”-tråden.

Underbart att det finns en sådan.

Undrar lite hur ofta det sågas av styren mm?

Men det är klart, för ni som gör det dagarna i ända kan en sån här rekommenderas
1729330460310.jpeg

Fett då?
Vad behöver jag?
Jag har Biltemas litiumfett, 556, WD40, nån slags multispray från Muc-Off och så någon dyr ”anti seize” från Park Tool.
Tror jag ska inhandla kullagerfett också utifall jag får för mig att ta reda på hur ett vevparti ser ut inuti. 🤔

Jag har en massa konstiga fetter, men efter att jag köpt en 500g burk med SRAM-butter har jag upptäckt att det funkar till allt! Dämpare, nav, lager, dörrgångjärn, vindflöjel, hushållsassistent, ja ni fattar….

vinkelslipen är underskattad. förstås bra till diverse metallbearbetning, men även bra när man skall finanpassa trä, särskilt ändträ, som går att bearbeta som vore det smör.

för en trivsam upplevelse rekommenderas softstart och automatisk varvtalsreglering.

har vanligen fyra 125or igång. en med diamantkapskiva, minst använd. en med vanlig kapskiva, halvmycket använd, en med slipskiva används närmast varje vecka, liksom den med 24ans papper.

en annan underbar tingest är rakslipen. inte varje vecka den åker fram, men tänk dig en dremel med obändig kräm. liksom vinkelslipen verkligen inget man sätter i händerna på ovana personer. ovärdelig när man skall bearbeta trä eller metall i trånga lägen. hårdmetallstift är grejen. använd senast idag när jag skulle anpassa insidan av ett par spd-plattadapers i mycket svårbearbetad fibrös plast, så de faktiskt passar som det var tänkt gentemot spd-pedalen. handfil var inte att tänka på.
.
IMG_2268.jpeg

Jag har en massa konstiga fetter, men efter att jag köpt en 500g burk med SRAM-butter har jag upptäckt att det funkar till allt! Dämpare, nav, lager, dörrgångjärn, vindflöjel, hushållsassistent, ja ni fattar….
Det måste genast utforskas.
500g. Det borde räcka länge nog så att dom efterlevande kan använda det som blivit över till att smörja hjulplogarna och vattenkvarnarna med efter armageddon

Fett då?
Vad behöver jag?
Jag har Biltemas litiumfett, 556, WD40, nån slags multispray från Muc-Off och så någon dyr ”anti seize” från Park Tool.
Tror jag ska inhandla kullagerfett också utifall jag får för mig att ta reda på hur ett vevparti ser ut inuti. 🤔
Jag har använt Mobile XHP 222 samt SKF LGMT 2, båda allround lithiumfett med mycket god vattenfasthet (viktigt) och lämpliga för kullager på en cykel.

Det som började som en litet försök att skaffa dom nödvändigaste verktygen har nu spårat ut i ett maniskt samlande.
-Jag har utvecklat ett verktygsberoende.
Det är bitssatser ifrån Wera, kedjeverktyg och en massa annat från Park Tool, kassettverktyg, vevarmsavdragare, cone wrench, multiverktyg, kedjetänger, kedjespräckare, hylsor till gaffeln, momentnyckel, dubbletter av det mesta, fetter av olika slag, tänger för kablar, vajrar och höljen, kabel, kabelskor, krympslang, magnetguide för att dra vajrar inne i ramen, kamera för inspektion inne i ramen och andra trånga utrymmen, sortiment av skruvar, muttrar, brickor, bultar, kan vara bra att ha-grejor i överflöd, extra ventiler, slangar, kedjelås, ventiladaptrar, handpumpar, kolsyrepump…

Det här kommer att sluta i misär! 🤣

Spanar nu på en fettspruta från Parktool:

Hittade dock den här på Aliexpress för en tredjedel av priset.
Vad kan skillnaden vara?
Vågar man köpa kines-grejor?

Det som började som en litet försök att skaffa dom nödvändigaste verktygen har nu spårat ut i ett maniskt samlande.
-Jag har utvecklat ett verktygsberoende.
Det är bitssatser ifrån Wera, kedjeverktyg och en massa annat från Park Tool, kassettverktyg, vevarmsavdragare, cone wrench, multiverktyg, kedjetänger, kedjespräckare, hylsor till gaffeln, momentnyckel, dubbletter av det mesta, fetter av olika slag, tänger för kablar, vajrar och höljen, kabel, kabelskor, krympslang, magnetguide för att dra vajrar inne i ramen, kamera för inspektion inne i ramen och andra trånga utrymmen, sortiment av skruvar, muttrar, brickor, bultar, kan vara bra att ha-grejor i överflöd, extra ventiler, slangar, kedjelås, ventiladaptrar, handpumpar, kolsyrepump…

Det här kommer att sluta i misär! 🤣

Spanar nu på en fettspruta från Parktool:

Hittade dock den här på Aliexpress för en tredjedel av priset.
Vad kan skillnaden vara?
Vågar man köpa kines-grejor?

Du kan få köpa min fettspruta för en 50-lapp. Det är någon vanlig variant från Jula eller liknande. Fungerar perfekt. Har av någon anledning två stycken..

Jag har även en ParkTool-spruta. Tro mig, de extra pengarna har med den blå lackeringen att göra. Enbart.

(Jag känner ju till anledningen till mina många fettspeutor, men den har du redan nämnt i citerat inlägg. 😬)

Senast redigerad av en moderator:
Du kan få köpa min fettspruta för en 50-lapp. Det är någon vanlig variant från Jula eller liknande. Fungerar perfekt. Har av någon anledning två stycken..

Jag har även en ParkTool-spruta. Tro mig, de extra pengarna har med den blå lackeringen att göra. Enbart.

(Jag känner ju till anledningen till mina många fettspeutor, men den har du redan nämnt i citerat inlägg. 😬)
Jag köper den gärna om den ser ut som i länkarna jag postade.
Färg är helt egalt, men jag vill ha den varianten med kopp och inte den som ser ut som en spruta. 😊
Vad kan frakten kosta? Kanske är lika billigt att köpa från Ali…

Jag köper den gärna om den ser ut som i länkarna jag postade.
Färg är helt egalt, men jag vill ha den varianten med kopp och inte den som ser ut som en spruta. 😊
Vad kan frakten kosta? Kanske är lika billigt att köpa från Ali…

Kostar väl 59 spänn i frakt. Och du belastar inte miljön.

Samma summa som att köpa en från kina då.
Jag avvaktar. Kanske det blir någon rea på någon butik snart.
Håller på att samla ihop till en beställning.
Gör så. Men bara en passus: Du funderar väl inte på att köpa en fettspruta från Kina när det finns en i Sverige??!! Det låter ju helt galet?

Allt gott.

Jag tycker fortfarande att tipset om att köpa det man behöver, när man behöver det, var bland det klokaste i denna tråd. Kinesiska verktyg, å andra sidan, de dör i förtid. Drog sönder en avdragare från Jula sist (men vevarmen satt kvar). Mitt emellan park och ali tror jag blir bra för oss hobbymekaniker.

Jag tycker fortfarande att tipset om att köpa det man behöver, när man behöver det, var bland det klokaste i denna tråd.
Men beroende är faktiskt en sjukdom…
Jag ser framför mig den perfekta hyllan, där i hörnet i vardagsrummet i radhuset.
Hyllan är full med verktyg, reservdelar, olika fett, tillbehör och allting är sorterat och fint.

-Dom allra finaste verktygen hänger på mekstället som står centralt placerat i vardagsrummet, så att alla som kommer på besök ser det, och berömmer mig för alla mina specialverktyg.
Alla grannar kommer att komma till mig och be, tigga, om att få låna mina fina verktyg..

Jag kommer att bli den viktigaste cykelnörden i hela grannskapet. Alla kommer att komma och stå i kö för att beundra mina verktyg och mina tillbehör och reservdelar, som ligger så fint på den där hyllan…

Min fru kommer att älska mig mer och mer för varje paket som kommer från världens alla hörn med nya och ännu mer verktyg i…

Nej, jag har inte spårat ur, det har inte slagit runt för mig.
Inte alls. Inte på långa vägar. Jag måste bara ha det där verktyget också. Sen blir allt bra!

Tillbaka
Topp