Hjälp mig bygga upp min verktygssamling för cykelmek!

Härligt! Nu är det snart dags att skaffa verktyg som du kan både använda och låna ut. Fett och oljeförpackningar som går att öppna och använda är också bra att ha.
N+1 gäller inte bara cyklar...

Men beroende är faktiskt en sjukdom…
Jag ser framför mig den perfekta hyllan, där i hörnet i vardagsrummet i radhuset.
Hyllan är full med verktyg, reservdelar, olika fett, tillbehör och allting är sorterat och fint.

-Dom allra finaste verktygen hänger på mekstället som står centralt placerat i vardagsrummet, så att alla som kommer på besök ser det, och berömmer mig för alla mina specialverktyg.
Alla grannar kommer att komma till mig och be, tigga, om att få låna mina fina verktyg..

Jag kommer att bli den viktigaste cykelnörden i hela grannskapet. Alla kommer att komma och stå i kö för att beundra mina verktyg och mina tillbehör och reservdelar, som ligger så fint på den där hyllan…

Min fru kommer att älska mig mer och mer för varje paket som kommer från världens alla hörn med nya och ännu mer verktyg i…

Nej, jag har inte spårat ur, det har inte slagit runt för mig.
Inte alls. Inte på långa vägar. Jag måste bara ha det där verktyget också. Sen blir allt bra!
En mycket vågad strategi, jag håller tummarna för att allt går i lås! 😉

Ja… Jag kunde beställa verktyg till vårdavdelningen jag är inlagd på.
Ja… Jag är en mycket sjuk människa. 🫣

Bilagor

• IMG_7499.jpeg
    IMG_7499.jpeg
    1.1 MB · Besök: 103
Det kanske är nästa tråd? Det finns nog 'en del' kunskaper om kost och motion här. Gäller väl bara att hitta rätt nivå. Det tar tid att skapa nya vanor. Det tar tid att få effekter som håller.

Det känns som det är dags för en uppdatering i den här tråden nu. 😃

Till att börja med vill jag klargöra att jag, mig veterligt, inte lider av mental ohälsa.
För verktygssamlande är ju sunt. Visst?

Det här med att samla verktyg ”spårade ur”. Lite.
Nu har jag en verkstad i vardagsrummet. Nästan.
Det började med lite oskyldiga köp såsom vajertång, kedjekransverktyg, avdragare, etc.
Nu har samlingen vuxit till lite mera… Det var inte riktigt meningen när jag började bygga på den här verktygssamlingen.

Bromsverktyg för att lufta bromsar både till min och fruns cykel, dot och mineralolja. En sats till vardera.
Riktverktyg till bromsskiva, verktyg för att pressa isär backar, pressverktyg till bromsslangar…

Alla uppsjöns jäkla tänger och nycklar och skaft, specialverktyg till gaffel och dämpare, lagerpress och avdragare, dorn, momentnycklar, kabelskalare, presstång för kabelskor, alla tänkbara sorters kabelskor och lödhylsor, helicoilsats, gängverktyg, sprutor till tubeless, lödverktyg, kabel, skruv, mutter, bult, en uppsjö av fett, smörjmedel och rengöringsmedel… Jag kan fortsätta i timmar…

En vackert julröd verktygsvagn att förvara allting i.

Men jag är frisk… Jag mår bra… Jag är inte alls besatt.. Inte manisk… 🤣

Frun kommer att bli sååå glad när hon kommer hem och ser hur fint jag inrett vårat vardagsrum!
Jag kommer att få så mycket beröm för att jag var så duktig och lade en matta under mitt mekställ.
Beröm… -Inte skäll alls. 🫣

Bilagor

• IMG_7569.jpeg
    IMG_7569.jpeg
    808.3 KB · Besök: 120
  • IMG_7568.jpeg
    IMG_7568.jpeg
    893.5 KB · Besök: 85
  • IMG_7567.jpeg
    IMG_7567.jpeg
    974.6 KB · Besök: 87
  • IMG_7566.jpeg
    IMG_7566.jpeg
    1 MB · Besök: 83
  • IMG_7565.jpeg
    IMG_7565.jpeg
    1.2 MB · Besök: 78
  • IMG_7564.jpeg
    IMG_7564.jpeg
    1.2 MB · Besök: 84
  • IMG_7563.jpeg
    IMG_7563.jpeg
    1.1 MB · Besök: 119
  • IMG_7570.jpeg
    IMG_7570.jpeg
    1.6 MB · Besök: 116
Just det! Glömde ju skriva…
-Jag har skaffat några skrotcyklar att öva på också.
(Måste bara hitta någonstans att gömma dom så länge, jag tror hon hittar dom om jag har dom i badrummet).
Och en kompressor. Grannarna kommer att bli sååå glada.. 😊

Bilagor

• IMG_7576.jpeg
    IMG_7576.jpeg
    1.5 MB · Besök: 85
  • IMG_7574.jpeg
    IMG_7574.jpeg
    1.3 MB · Besök: 87
  • IMG_7573.jpeg
    IMG_7573.jpeg
    1.1 MB · Besök: 82
  • IMG_7572.jpeg
    IMG_7572.jpeg
    1.5 MB · Besök: 83
Du behöver en verktygsuppsättning anpassad till skrotcyklarna. Skriv upp det på önskelistan till hustrun.

Strunt i vad frugan säger. Men vad tycker Indianen om den nya inredningen? Det är nog han som kommer tillbringa mest tid där trots allt. Det ser ut som om du i alla fall bjussat killen på en god öl.

Tack.
Ja, det är surt att köra fast i det man behöver göra för att det fattas grejor.
Nu upptäckte jag att jag med stor säkerhet beställde fel kassettverktyg.
Det var nog den här jag skulle ha istället, så nu blev det att beställa en till. 🫣

Behöver ingen guide pin alls. Den första du köpte går bra, den lilla för qr går i 12mm hålet

Strunt i vad frugan säger. Men vad tycker Indianen om den nya inredningen? Det är nog han som kommer tillbringa mest tid där trots allt. Det ser ut som om du i alla fall bjussat killen på en god öl.
Indianen gillar det nya.
Han fick det lite trångt där uppe, bara.
Vi hade två fåtöljer och ett litet bord där innan, men jag skyndade mig att sälja dom för att få plats med mekhörnan.
Så grejorna som stod på bordet hamnade uppe hos honom.
Men han är nog nykterist, för ölen är fortfarande oöppnad… 🤔

Tillbaka
Topp