Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mörkt och lugnt. Överraskande lite biltrafik för att vara tisdag. Alla hemma och vabbar efter höstlovet?
Liten situation innan roslagstull då en medcyklist inte ville nyttja sin förkörsrätt när han kom från höger (jag stannade, han stannade). Så där stod vi två i några sekunder och funderade på vem som tar "the first move". Tills hans försvar, det är en jobbig korsning.

Nu har jag börjat märka effekten av fartvind. Det är inte så att jag är en fartfantom med min 10-växlade 80-talshoj, men det rullar betydligt lättare och snittfarten är ca 4 km/h högre. Märkbart svalare om framförallt armarna när det rullar lite snabbare och man inte behöver kämpa för sin snittfart. Blir spännande att se hur jag får bylsa på mig i vinter. Jag är ju van att vinterpendla med endurodäck, och då är till och med 37mm dubbdäck lättrullade. Men ännu så länge njuter jag av mina Schwalbe Marathon plus. Bra rull och kan hoppa upp och nedför trottoarkanter utan problem.

Imorse var det jag ,en elsparkcykel (med lyse och reflexer ) en taxi på Götgatan i höjd med skrapan och 7-Eleven där den separerade cykelbanan tar slut, taxin kör om mig och kör parallellt med elsparken å kommer såklart på att han ska fika , svänger helt sonika till höger å klipper nästa sparken , hen höll åt sidan å bromsade hårt, taxichauffören var fortfarande helt omedveten om att hen var där ,inte ofta som jag är på elfordonens sida men han skötte skällandet bra 😜.
I övrigt mest sidvind idag igen men sex härliga grader….👍

Lite dimmigt men lite motvind och skönt tempo med lite folk på cykelbanorna. Bara liiite störigt med alla som har sin lampor riktade för högt och bländar de som de möter. Funderar på om man ska köpa en lampa för enduroåkning och sätta på hjälmen sen på/av-knapp på styret så kan man "blända" tillbaka när man möts. Annars bra pendling :)

Lite dimmigt men lite motvind och skönt tempo med lite folk på cykelbanorna. Bara liiite störigt med alla som har sin lampor riktade för högt och bländar de som de möter. Funderar på om man ska köpa en lampa för enduroåkning och sätta på hjälmen sen på/av-knapp på styret så kan man "blända" tillbaka när man möts. Annars bra pendling :)
Det där med skogslampa och smidigt placerad av/på-knapp jag tänkt på mer än en gång...

Börjar ge upp om mänskligheten. När kollektivet väljer att gå i bredd över hela vägen, sedan de sett att man kommer ilande med draghund i halkan, då vill jag ha ansvarsbefrielse när det smäller av i skeletten.... Det är inte svårt att gå på vänster sida!
I övrigt (tack vare hunden) så var det en lyckad mil.
Önskar fler grusvägar kring städerna, för tassar och cyklister.

På hemvägen var det riktigt nära att jag gick omkull. Vid Alvik-bygget hade dom återigen dragit om cykelvägen upp på puckeln och tydligen fräst bort halva körbanan utan att markera kanten med nivåskillnaden. Lyckades precis få kantdubbarna på mina GK SK att ta tag i kanten innan jag välte. Tveksamt om Gatorskinsen som satt där för ett par veckor sedan hade gjort jobbet. Hur som helst, det gick bra och nu vet jag att kanten är där.
I övrigt var det kanonfint.

Dagens pendling! Dubbla spinpass som instruktör igår kändes i benen i dag. Men friskt och skönt som alltid trampa till o från jobbet 😊
1000006333.jpg

Jag är icke sällan draghjälp för cyklister söderut i Stockholm men vad säger etiketten om detta? Själv ligger jag bara lagom långt bakom elcyklar i uppförsbackar.

Ok, höll på att svänga vänster framför mötande cyklist. Han var helt svartklädd, är det en ursäkt? Sent på morgonen så fullt dagsljus... När kommer halvljuslagen för cyklar?

Tillbaka på jobbpendlingen efter en lätt men ovälkommen influensa.

Så skönt att cykla på omfrusna grusvägar medans solen/ljuset är på G.

Nästa vecka ser cyklingsbar ut enl SMHI, men nu lever minpendlig på lovad tid. Så fort det blir halt eller snö tar jag vinteruppehåll.

Nu tar jag kväll och rullar hemåt !

Angående "ansvar" om man har sin hund med sig i vardagen, så har det gått bra för mig i sisådär 40 år. Jyckarna blir inga soffplacerade statussymboler här.

Det är enklare att tala förstånd med sitt djur, än de tvåbenta som korkar igen alla ytor. Vi har redan tydliga trafikregler, som ignoreras.
-Sedan gråter de mörkklädda fanskapen efter en helt väntad ihjälkörning? Vem såg inte vad komma?
Jag hör inte till dem som har djur och barn ut mot den övriga trafiken, medan jag självupptaget scrollar vidare. Vi väljer aktivt bra underlag för tassarna. Det mesta filmas, för att få en bättre tidsuppfattning för olika sekvenser.
Det må få bli mer än 15 minuter på en apellplan och PK saftiga hunddagis-kostnader. Det engagemanget är det värt, för samspelet.

Vi kan ju slänga in en miljömupp med demonstrationsplakat vid cykeltävling, så förstår somliga bättre attitydproblemet som råder. Det är inte ok att blockera trafiken i alla lägen. Ganska få...
Att både ha hört och sett att man har möte, men ändå fortsätta att täcka upp en hel väg? STRIKE på den!
Eller joggare som ensam med sitt dallerarsle måste hålla mitten av vägen... Vad fan!!!! Håll ÅTMINSTONE en kant. Om du saknar vänster kroppsdelar..
.

Jag är icke sällan draghjälp för cyklister söderut i Stockholm men vad säger etiketten om detta? Själv ligger jag bara lagom långt bakom elcyklar i uppförsbackar.
Detta har ju dryftats tidigare i tråden med spretande syn på fenomenet. Jag personligen gillar inte hjulsugare då det ofta rör sig om folk som är kanske inte vansinnigt vassa på cykelkontroll. Senast för två veckor sedan fick jag ett släp om 3 herrar i 50 års ålder efter mig på Brommarakan. Vid ett tillfälle slängde jag en ogillande blick bakåt då tittar även herre nr 2 bakåt. Fäller både sig själv och herre nr 3. Jag har också gått i backen några gånger tack vare efterföljare som har dålig koll eller suboptimal bromsteknik. Brukar försöka markera att jag är inte ok med att någon okänd som flåsar ut lungorna och tittar på min rumpa ligger på hjulet.

Dristade mig till att ta landsvägen efter mörkrets inbrott.... trots dubbla lampor både fram och bak kände jag mig både osynlig och blind... Glad att jag kom hem med livet i behåll. I övrigt härlig pendling fortfarande 🍁🍂Visa bilaga 737021
Jag kör med varselväst. Det inbillar jag mig att det gör bilisterna bättre förvarnade och vänligt inställda.

Innan den ärliga kylan kommit, räcker det hyfsat med de reflexklädda diskundrrläggen som man gwneröst kallar handskar.. Syns bra framifrån och när man markerar för sväng!

Har fördelen att under en tid kunna förlägga min pendling till dygnets ljusare timmar, och välja pendlingsväder. Underlaget för misärtråden minskar drastiskt. Igår blev det en härlig tvåtimmarspendling hemmakontor-hemmakontor vid lunchtid i solen. Kan hända att det händer idag också enligt prognosen :)

1000038389.jpg

1000038381.jpg

Tillbaka
Topp