Kvalitetsskillnad på lådcyklar i mellanprisklassen?

joakimbr

Medlem
Hallå

Tänkte skaffa mig en lådcykel för att köra 3 barn i stadstrafik ca 5 km med. Så jag sneglar mot de klassiska trehjulingarna som svänger med hela lådan. Det verkar dock vara rejäla prisskillnader för liknande modeller från olika märken.

Amladcyklar kostar ca 20000kr (https://amladcyklar.se/produkt/laadcykel-el/)

Babboe, Cargobike och evobike kostar ca 30-35000kr (https://lastcykel.se/butik/varumarken/babboe/babboe-big-e, https://www.evobike.se/elcyklar/alla-modeller/ladcykel/evobike-cargo-pro, https://www.cargobike.se/produkt/cargobike-classic-electric-hydraulic/, )

Christiania kostar ca 50000kr (https://www.bikemasters.se/christiania-bikes/christiania-bikes-light-comfort/)

Är det någon som har koll på kvalitetsskillnad relaterat till pris? Får man vad man betalar för kvalitetsmässigt, eller kommer alla modeller att börja rosta och tappa ekrar samtidigt?

Senast ändrad:
De är väl lika olidliga att köra men funkar för ändamålet.
Jag köpte en utrangerat Cargobike Kindergarten från kommunens beg. plats för 12'
Funkar för lika behov samt veckohandel.
Cykelkänslan är obefintlig.

Edit; Prisskillnaden mellan Chridtiania o Cargobike mfl är väl sannolikt att förstnämnde faktiskt svettas ihop i Danmark med förhoppningsvis danska löner medan de senare kommer från Kina och därmed följande kostnader. Men om Christiania är ”bättre” som cyklar betraktat tvivlar jag starkt på. Med tanke på hur lite man står ut att framföra fordonen rullar de inte många kilometer. Vill du ha nånting som ens påminner om cykelkänsla ska du nog titta på framhjulsstyrda.

Senast ändrad:
Tack för info! Kanske får bli en cargobike eller evobike då. Christiania är mycket dyrt, och verkar som om amlad håller låg kvalitet.

Senast ändrad:
Börja med att provcykla en trehjuling, det är som Pfaff är inne på en mycket märklig upplevelse. Om/när det blir aktuellt med lastcykel för min del blir det definitivt en tvåhjulig variant.

Har skruvat med många christiania, några babboe och någon cargobikes of sweden. Har nog skruvat på någon Amlad också men har inte satt sig i minnet. Cyklat på christiania och babboe. Skulle säga att det är klar kvalitetsskillnad som reflekteras av priset och skulle välja christiania om möjligt. Borde gå att få tag på billigare tycker jag men de kanske stigit på sistone. Var också inställd på att de kostar en del i underhåll oavsett vilken du väljer, last och dagligt användande sliter. Hade någon tvingat mig att välja något annat än christiania hade det nog blivit babboe, trots att jag sett babboe med rambrott bland annat. Övriga hade jag undvikit, evobike har obefintlig support, cargobike låg kvalitetskänsla och amlad har jag svårt att se att de skulle lyckas bättre till lägre pris

Edit: Christiania finns billigare på elcykelbutiken https://elcykelbutiken.se/produkt-kategori/ladcyklar/

Cyklade mycket trehjuling när jag jobbade på pappersbruk, ingen rolig känsla men det var åtminstone inga backar inne i fabriken.

Finns det nån tvåhjulig lastcykel som fixar tre barn? Budgetvarianten är ju annars vagn plus en unge på pakethållaren, så körde vi under småbarnsåren.

Hmm, svårt detta. Jag lutade mot evobike då den har ”störtbågar” till skillnad från cargobike och babboe. Men om evobike saknar support känns det jobbigare. Bor i malmö, där cargobike ligger, så det är ju ett plus för service etc. Men om babboe har högre kvalitet är det nog ett säkrare kort ändå.

Hur funkar det med service etc. Har inga problem att skruva själv, men tror jag föredrar att lämna in hos verkstad pga tidsbrist. Utför de flesta cykelverkstäder service på diverse märken?

Gällande provcykling så tänkte jag ta mig ner till cargobike i malmö och prova deras modeller. Får se om jag fortfarande är inställd på trehjuling efter det.

Ska du köpa något billigare så se till att det finns någon lokalt som kan och vill skruva med den. Vet inte hur många inlägg jag läst i lastcykelgruppen på facebook om folk med Amlad och andra billigare cyklar som inte får hjälp av någon när det framför allt är elproblem av olika slag.

Säljs Babboe fortfarande? De fick säljstopp i Nederländerna i februari. Många rambrot, Babboe förnekade problemet, varnade inte kunder, gömde brutna ram och gav ingen ersättning.

Finns det nån tvåhjulig lastcykel som fixar tre barn? Budgetvarianten är ju annars vagn plus en unge på pakethållaren, så körde vi under småbarnsåren.
Hur stora barn?
Jag kör ibland en 5åring i barnstol, en 7åring på liten sadel på överröret och frun på flaket på min omnium cargo. Fungerar rätt bra. Även om setupen kanske är inne på sitt sista år storleksmässigt.

Bygger på att den/de på flaket är stor nog att hålla sig fast själv. Och med barn där kör man kanske inte mycket fortare än en trehjuling ändå, men man har en bra mycket roligare cykel när barnen är levererade.

Om huvudsyftet är barntransport finns ju också de holländska varianterna där barnen sitter på rad ovanför bakhjulet på en förlängd cykel som påminner lite som en tandem. Då blir det som en vanlig, om än lång cykel. @Berk har säkert koll på modellutbudet av dessa.

Xtracycle fanns ju redan på 00-talet, eller tidigare? Kona Ute var väl också tidiga.

Nu gör xtracycle elhojar, i samma anda finns Tern, Veloe, Riese&Müller och andra.

Jag har ägt ganska många lådcyklar genom åren och skulle verkligen inte köpa dom billigaste
lådcyklarna som Amlad en stor anledning som jag har märkt är bristen på service och alltid lång väntan på reservdelar, detta kan såklart blivit bättre . men också har jag alltid varit missnöjd med bromsarna som inte varit hydrauliska vilken verkligen borde vara standard på tunga cyklar.
Jag tittade också på Babboe men verkade ha strul med ramar som har återkallats ,visserligen 2-hjuliga men ändå. Loader helt ok men jag gillade inte motorn så mycket , stark i uppförsbackar men inte så pigg som jag hoppats på.
Jag tycker jag hittat rätt kvalitetsmässigt och prisvärt i min Cargobike Flex( då 35tkr) som har allt jag behöver . men som många skriver får man testa runt och se över vad ekonomin tillåter.
jag testade inga andra lådcyklar över 45tkr då ekonomin inte tillät det.

Hur stora barn?
Jag kör ibland en 5åring i barnstol, en 7åring på liten sadel på överröret och frun på flaket på min omnium cargo. Fungerar rätt bra. Även om setupen kanske är inne på sitt sista år storleksmässigt.

Bygger på att den/de på flaket är stor nog att hålla sig fast själv. Och med barn där kör man kanske inte mycket fortare än en trehjuling ändå, men man har en bra mycket roligare cykel när barnen är levererade.
En 4 åring och en 2 åring än så länge. Eventuellt blir det ett tredje barn snart, så bra att vara förberedd ;). De flesta verkar dock rekommendera 2-hjulingar. Kanske kan man köpa en tvåhjuling och sätta på en vanlig barnsadel på pakethålleren? Ska se till att provcykla både en 2 och en 3-hjuling innan jag bestämmer mig.

Utbutet på 2-hjulingar i 30000 kronors klassen verkar dock snålt. Hittar bara en från evobike (https://www.evobike.se/elcyklar/alla-modeller/ladcykel/evobike-cargo-urban). Den verkar iofs OK.

Håller med om att du bör undvika de billigaste hojarna, det är bara att be om trubbel att köpa en sådan.

Vi är inne på fjärde året med en Ecoride Loader. Den har absolut sina brister även den, men på det stora hela är vi rätt nöjda. När vi köpte låg den på 35', nu har den gått upp tio lax...

Vi har även en oassisterad Omnium Cargo, som funkar utmärkt att skjutsa två ganska stora barn på. Cykelglädjen ökar exponentiellt med två hjul istället för tre.

Börja med att provcykla en trehjuling, det är som Pfaff är inne på en mycket märklig upplevelse. Om/när det blir aktuellt med lastcykel för min del blir det definitivt en tvåhjulig variant.

Har skruvat med många christiania, några babboe och någon cargobikes of sweden. Har nog skruvat på någon Amlad också men har inte satt sig i minnet. Cyklat på christiania och babboe. Skulle säga att det är klar kvalitetsskillnad som reflekteras av priset och skulle välja christiania om möjligt. Borde gå att få tag på billigare tycker jag men de kanske stigit på sistone. Var också inställd på att de kostar en del i underhåll oavsett vilken du väljer, last och dagligt användande sliter. Hade någon tvingat mig att välja något annat än christiania hade det nog blivit babboe, trots att jag sett babboe med rambrott bland annat. Övriga hade jag undvikit, evobike har obefintlig support, cargobike låg kvalitetskänsla och amlad har jag svårt att se att de skulle lyckas bättre till lägre pris

Edit: Christiania finns billigare på elcykelbutiken https://elcykelbutiken.se/produkt-kategori/ladcyklar/
Ja, en Christiania light electric basic för 35k verkar ju lockande. Ska undersöka om det går i 3 barn i en sådan.

Om huvudsyftet är barntransport finns ju också de holländska varianterna där barnen sitter på rad ovanför bakhjulet på en förlängd cykel som påminner lite som en tandem. Då blir det som en vanlig, om än lång cykel. @Berk har säkert koll på modellutbudet av dessa.

Dessa cyklar är relativt nya, jag hade redan flyttat från Nederländerna när de blev populära. Själva har jag bara ett barn, så det räckte med en barnsits på cykeln, först på styret och senare monterad på sadelstolpen.

I Nederländerna brukade (framförallt) mammor cyklar med ett barn fram och ett bak. Men det är inte enkelt att hålla kontroll, framförallt när man sätter barn på sitsen men också när man cyklar på en damcykel där ramen torderar riktigt mycket.

Barn fram/bak hade man i sverige ocså på samma sätt som Berk säger. Möjligen har det försvunnit?

Ok,minns inte hur det såg ut 1974 men det finns visst en lösning idag

1730973776893.png

Ok,minns inte hur det såg ut 1974 men det finns visst en lösning idag

Visa bilaga 736923

Vi hade en Hamax Caress, men de verkat inte finnas längre. Jag tycker att att cykla med smabarn så nära dig och som kan titta framåt är en av de bästa sakerna som finns i livet. (Nja, att cykla med barnet utför stökiga stiger i italienska alperna eller i Järvsö är också roligt (även om Twist twist just har blivit populärt som jag tror att jag aldrig kommer att cykla)).

Om det har något värde att handla o serva lokalt finns ju även Seaside i Malmö.
Kommer dessutom med rem och mittmotor vilket kanske minskar underhållet en del.
Jag har sett den hos Cykelgiganten för runt 40’

Om det har något värde att handla o serva lokalt finns ju även Seaside i Malmö.
Kommer dessutom med rem och mittmotor vilket kanske minskar underhållet en del.
Jag har sett den hos Cykelgiganten för runt 40’
Värt att notera dock är att seaside konkade för ett tag sen. Det har kommit in nya ägare dock tror jag men innan jag vet hur långsiktigt det är hade jag nog avvaktat ett tag

(Shameless plug, Kristian är en kollega med sidoverksamhet)
Mer lokalt finns också https://ginkgo.bike om det är intressant med tvåhjuling. Har tyvärr aldrig testat den själv och vet inte heller vad de tar betalt.

(Shameless plug, Kristian är en kollega med sidoverksamhet)
Mer lokalt finns också https://ginkgo.bike om det är intressant med tvåhjuling. Har tyvärr aldrig testat den själv och vet inte heller vad de tar betalt.

Jag skulle gärna har en Ginkgo, men har ingen reel behöv och ingen säker parkering. En riktigt kul cykel, men inte lämpad för att transportera tre barn som TR frågade om.

Jag skulle gärna har en Ginkgo, men har ingen reel behöv och ingen säker parkering. En riktigt kul cykel, men inte lämpad för att transportera tre barn som TR frågade om.
Han hade väl iofs bara två (än så länge.......), men nej, tre är nog lite i överkant för den hojen. Får väl sätta den största bakom isf.

Ganska off: Mötte en dam i förra veckan, som hade en cykel med "lådan" fram. I den stod en 1,5 meter hög fikus. Gav mig många roliga impulser, men jag höll mig till sånt som "att där bakom får du lä" och "praktiskt om det börjar regna."

En kul egenhet med de trehjuliga är att om bromsarna tar lite olika (vatten, fukt etc) kast-svänger cykeln när man bromsar. Det är spännande i början. Dessutom blir hjulbasen smalare när man svänger. Stod i en svag lutning, svängde med fullt utslag, cykeln välte :)

En kul egenhet med de trehjuliga är att om bromsarna tar lite olika (vatten, fukt etc) kast-svänger cykeln när man bromsar. Det är spännande i början. Dessutom blir hjulbasen smalare när man svänger. Stod i en svag lutning, svängde med fullt utslag, cykeln välte :)
Min har dessutom mekaniska skivbromsar. Stört omöjligt att justera så de bitar lika fram, gissar det var därför kommunen sålde den med bara 90 mil på mätaren 😁
Men man vänjer sig..

Håller med er som förespråkar tvåhjuligt. I de prisnivåer som nämndes i första inlägget borde man väl kunna skohorna in en bullitt?

När grabben var mindre körde jag min bullitt med honom ömsom sittande på flaket, på barnsadel på pakethållaren och stående grensle över överröret, med en vanlig cykelsadel fäst med buntband och fötterna stödda nere på flaket. Alla varianterna funkade och borde funka även samtidigt med ett barn på varje plats.

IMG_3248.jpeg

IMG_3252.jpeg

Senast ändrad:
@LWB kan man då en bullitt för 30k? Jag har bara hittat runt 50k. Kan tänka mig en begagnad för att komma ner i pris, men utbudet verkar skralt.

@LWB kan man då en bullitt för 30k? Jag har bara hittat runt 50k. Kan tänka mig en begagnad för att komma ner i pris, men utbudet verkar skralt.
Jag kollade bara snabbt på larryvsharry.com där en ”Original Bullitt” börjar på 16 390 danska. Men det kanske är så krasst att de ligger så vansinnigt högt översatt till svenska?

Ja det blir bara 25k svenska. Men det priset är utan el. Misstänker att det kan bli lite trögt att trampa i blåsiga malmö med tung packning.

Ja det blir bara 25k svenska. Men det priset är utan el. Misstänker att det kan bli lite trögt att trampa i blåsiga malmö med tung packning.
Jag upplever min som förvånansvärt lättdriven på platten, även i motvind. I backar blir det däremot genast tydligt om man har vikt eller inte på cykeln.

Jag har trots det och trots att jag har kört cykeln med last både tvärs alla berg och dalar i Gbg och nu i skogar, berg och dalar i norra Småland inte saknat elassist en endaste gång. Ett tips från coachen är dock att skaffa en ordentligt låg mormorsväxel. När jag bytte kassett första gången gick jag ifrån originalets lvg-anpassade utväxling och bytte till en 11-34 eller nånting ditåt (med 3x fram).

Plus ett på att det fungerar fint utan ellass på sportigare tvåhjulingar.
Har också grannyväxel för de värsta backarna.
( Övervägde att bygga min singlespeed från början men är väldigt nöjd att jag inte gjorde det.)

Malmö är väl platt? Då behöver du inte el med en Bullitt.

Jag körde tre barn i våran, två i en Rad3-låda (det är mera plats i än med originalsidorna) och en stående bakom styret, äldste är dock 160 cm numera så då ser jag inget.

Enda fördelen med en trehjuling är att den är stabilare i gångfart och att lådan är mycket större, fyra ungar eller två plus rätt mkt prylar går i utan problem. Men när vi hade Cargobike saknade jag eldrift från första tramptaget, det gör jag inte med Bullitten.

när de tre barnen är levererade, ska du pendla vidare? i så fall mycket att vinna på att kunna lämna ekipaget där barnen finns. en cykelkärra kan också din respektive hooka när hon hämtar.

själv hade jag två barn när det var småbarnsålder, både fram- och baksits hade bajonnettfästen, så sitsarna lämnades under dagen med barnen.

gör det lättare vara flexibel i vem som lämnar och hämtar...

Jag köpte en Bakfiet nyligen, begagnad, men nästan oanvänd och pimpad med Lohmanders logga. Min variant är den lilla och har bara tre växlar, men det finns ju större varianter. Den känns gedigen och skänker mig en känsla av BDE, trots storleken. Yngsta barnet är 19 år så den används mest för annat.

när de tre barnen är levererade, ska du pendla vidare? i så fall mycket att vinna på att kunna lämna ekipaget där barnen finns. en cykelkärra kan också din respektive hooka när hon hämtar.

själv hade jag två barn när det var småbarnsålder, både fram- och baksits hade bajonnettfästen, så sitsarna lämnades under dagen med barnen.

gör det lättare vara flexibel i vem som lämnar och hämtar...
Under småbarnsåren blev det cykelkärra. Då kunde jag lämna barnen på morgonen, parkera kärran och cykla vidare till jobbet. På eftermiddagen kom frugan, kopplade på kärran och hämtade barnen.

Vi tänkte från början ha lådcykel, men det var såna här praktiska avvägningar som avgjorde. (Även stöldrisk, källarförråd som det är svårt att baxa upp en lådcykel från osv).

Håller med er som förespråkar tvåhjuligt. I de prisnivåer som nämndes i första inlägget borde man väl kunna skohorna in en bullitt?

När grabben var mindre körde jag min bullitt med honom ömsom sittande på flaket, på barnsadel på pakethållaren och stående grensle över överröret, med en vanlig cykelsadel fäst med buntband och fötterna stödda nere på flaket. Alla varianterna funkade och borde funka även samtidigt med ett barn på varje plats.

Visa bilaga 736968
Visa bilaga 736969
Jag kan för övrigt å det allra varmaste rekommendera min ghettomoddade barnstol på flaket. Det var en vanlig pakethållarmonterad variant där jag kapade av benstöden och sen remmade fast med biltemas remmar.

Allt var surrat mot ramen så själva plasten var inte bärande på något vis.

Jag minns inte hur det ursprungliga säkerhetsbältet såg ut, men jag transplanterade ett bälte från ett avlagt babyskydd.

Ang. cykelkärra så kan jag rekommendera även det å det varmaste. Vi fick tag på en ensitsig Thule till ett bra pris så därför blev det en sådan, men annars rekommenderar jag en tvåsitsig alla gånger. Kanske inte lika smidig i skogen - jag drog min stackars son hundratals mil över stock och sten och kärran bara funkade vad jag än hittade på - men betydlig mer plats för extra packning.

Jag borde kanske inte styra tråden av spåret mer än jag redan har gjort, men en annan idé… Hur stor är den äldsta? Om inte själva lastkapaciteten behövs mer än just för barnen så kunde kanske en tandem funka, ihop med barnsadel på pakethållaren och kärra bakpå? Inte lika rapp som en Bullitt eller Omnium, men betydligt billigare (CyclePro TwinPoint är den som jag har erfarenhet av) och funkis både som solocykel efter ev. lämningar och som skilsmässocykel när barnen väl har vuxit upp och cyklar själva.

Olika varianter:
IMG_4566.jpeg
IMG_4266.jpeg
IMG_3684.jpeg

Många bra tips här. Jag tackar och bockar. Har avsatt tid för att provcykla både 2 och trehjuling nästa vecka. Sen blir det ett köp, förhoppningsvis med black-friday rea ;)

Kärra har jag tänkt på, men det verkar inte som om det håller för mycket större barn än 6-åringar. Är mest inställd på en 2-hjuling. Oklart om man ska köpa en bullitt utan el eller en med el från evobike för samma pris. (https://www.evobike.se/elcyklar/alla-modeller/ladcykel/evobike-cargo-urban). Vi får se, återkommer efter provcykling.

Vi kör en fet cargo-bike Snittar ca 15km/h, den välter om man svänger fortare än så. Men syftet med den är itne att cykla långt, det är att slippa lasta in alla ungarna i bilen hela tiden. Upp till ca 5 km är det inga problem alls att den är slö och livlös att cykla på.

Det är magiskt att lasta i en ikea-kasse med alla badgrejor mellan fötterna på barnen och sen lasta i 4-5-6 ungar och cykla och bada. Väldigt mysigt att kunna cykla och prata med barnen.

Just det - köpte ny från sportsson, har en ca 1500 meter bort. Har haft den inne kanske3-4 ggr för att något lät konstigt, justera smådelar osv. De bara jobbar på den utan knot, den är ju köpt där... :sneaky:

Vi kör en fet cargo-bike Snittar ca 15km/h, den välter om man svänger fortare än så. Men syftet med den är itne att cykla långt, det är att slippa lasta in alla ungarna i bilen hela tiden. Upp till ca 5 km är det inga problem alls att den är slö och livlös att cykla på.

Det är magiskt att lasta i en ikea-kasse med alla badgrejor mellan fötterna på barnen och sen lasta i 4-5-6 ungar och cykla och bada. Väldigt mysigt att kunna cykla och prata med barnen.

Just det - köpte ny från sportsson, har en ca 1500 meter bort. Har haft den inne kanske3-4 ggr för att något lät konstigt, justera smådelar osv. De bara jobbar på den utan knot, den är ju köpt där... :sneaky:

+1 på allt!

Många bra tips här. Jag tackar och bockar. Har avsatt tid för att provcykla både 2 och trehjuling nästa vecka. Sen blir det ett köp, förhoppningsvis med black-friday rea ;)

Kärra har jag tänkt på, men det verkar inte som om det håller för mycket större barn än 6-åringar. Är mest inställd på en 2-hjuling. Oklart om man ska köpa en bullitt utan el eller en med el från evobike för samma pris. (https://www.evobike.se/elcyklar/alla-modeller/ladcykel/evobike-cargo-urban). Vi får se, återkommer efter provcykling.

Men behöver man en lådcykel för barn åldre än 6 år? Min son cyklade överallt på sin egen cykel sedan han hade 5 år.

En vän monterade en motor på sin tvåhjuliga lådcykel och därmed fick han en motor/ batteri som enkelt går att byta och med standardkontakter. Jag ska (nog) göra det min för att kunna cykla mer än i stan och därmed slippa bilen när det är dags att segla etc. Ett stort batteri och motor ca 6000:- Det som stör mig är att jag därmed får ge upp det helintegrerade kedjeskyddet.

Tillbaka
Topp