Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Tidigt morgonkaffe idag och ut vid 5-tiden på en inkörningsrunda med nya Marathon Winter 50mm. Rullade förvånansvärt tyst och lätt. Fast vikten på ca 1300-1350g/st (!) skojar man inte bort i uppförsbackarna. Men man vänjer sig... Kanske.

IMG_20241108_052418564~2.jpg

Jag har tydligt feber idag, så tyvärr ingen cykling i fina vädret. Fick igår ett pakket från tysken och sonen ville ikväll efter sen middag serva gaffeln. Tur att jag känner mig lite bättre och kan ger anvisningar och slår lös dämpern och fjädern. Vi såg nu att servicekiten är till fel version av gaffeln, men o- och skum-ringarna vi behövde passade (helt ok för 6,29 euro).

2024-11-08-22-30-24-303.jpg

Tvättade cykeln, då måste man rulla ut lite så den lufttorkar.
Blev lite längre än tänkt, ca 8 mil.

34ED1DB4-28FF-435D-87CA-ECA7D123CD40.jpeg

Men det var bra då jag i en backe en bit fram såg en cyklist med punka som fipplade med en CO2-patron. Det gick sådär såg jag , patronen flög ur killens händer och pös iväg med lite rök efter sig. Tack och lov hade den barmhärtige samariten en rejäl gammaldags pump i ryggfickan så det blev till att mecka lite, pumpa lite, och snacka lite. (Hade önskat att jag hunnit ta en bild på den flygande CO2-patronen men det hann man ju inte)

I vilken utsträckning simulerar en timme i 15 m/sek motvind en alpbacke? Känns inte riktigt som samma typ av cyklister i respektive moment.

I vilken utsträckning simulerar en timme i 15 m/sek motvind en alpbacke? Känns inte riktigt som samma typ av cyklister i respektive moment.
- frånsett det uppenbara faktum att somliga länder håller sig med cykelkultur och även kan förhålla sig till cykling som en sport och inte bara nån sorts söndagsfritidsnöje sommartid. Såklart.

Hård motvind i st f backe är väl lite som aspartam i stället för socker. Ungefär samma känsla men inte riktigt samma effekt?

Om man undantar tunn luft och att cyklisten får en annan vinkel mot marken är det väl ingen skillnad mellan motvind, cykla med bromsande släp (inom friidrotten tränas det med släpande bildäck) eller uppförsbacke. Allt är ju bara motstånd som måste övervinnas med högre tryck på pedalerna.

Om man undantar tunn luft och att cyklisten får en annan vinkel mot marken är det väl ingen skillnad mellan motvind, cykla med bromsande släp (inom friidrotten tränas det med släpande bildäck) eller uppförsbacke. Allt är ju bara motstånd som måste övervinnas med högre tryck på pedalerna.
Korrekt - det blir ingen skillnad om man låter bli att modellera detaljerna som är olika :)

För att återknyta lite till ursprungsämnet är här en bild från en riktig skräpapp jag testade i somras.
Den var helt värdelös för att planera bra cykling. Tror den kan vara Dansk.

14381.jpeg

Korrekt - det blir ingen skillnad om man låter bli att modellera detaljerna som är olika :)

För att återknyta lite till ursprungsämnet är här en bild från en riktig skräpapp jag testade i somras.
Den var helt värdelös för att planera bra cykling. Tror den kan vara Dansk.

Visa bilaga 737644
Åkte du åt rätt håll där verkligen? ;)

Tillbaka
Topp