Cykelköp - råd för nybörjade

Daniel_JS

Medlem
Hej!
Jag har några kompisar som cyklar en hel del och har blivit övertalad att börja cykla själv, Vättenrundan nästa år blir första målet.
Jag har tänkte mig köpa en begagnad cykel och letat här och på blocket och undrar om någon kan hjälpa guida mig. Insett att det är en riktig djungel!
Viktigt för mig att jag får en cykel som passar mig och om jag hatar mitt liv på sadel vore det bra att veta att jag kan få pengarna tillbaka om jag säljer den om 1-2 år. Även om jag tror och hoppas jag kommer älska det :) Jag är 173 cm, relativt vältränad och tänkte lägga runt 10k, även om budgeten inte är alltför strikt.
Här är 4 cyklar jag hittat, någon som sticker ut som bra köp eller tvärt om? Några andra förslag?

Canyon Ultima AL (årgång okänd, för info seneare idag) - 15k
Ultegra Di2, utlegra bromsar och Zipp 404

Rose Xeon Carbon CRS (2014-2015) - 11k
Inga pedaler ingår, Zipp 60

Canyon Endurance CF 7.0 (2019) - 12k
Shimano 105, Wahoo Elemnt Bolt (v1 tror jag) ingår.

Scott CR1 C10 - 9,5k
Shimano Ultegra växlar

Ursäkta för ett långt första meddelande på forumet, men ser verkligen fram emot att komma igång med cyklandet 🥳

Mvh
Daniel

Jag har några kompisar som cyklar en hel del och har blivit övertalad att börja cykla själv, Vättenrundan nästa år blir första målet.
Jag har tänkte mig köpa en begagnad cykel och letat här och på blocket och undrar om någon kan hjälpa guida mig. Insett att det är en riktig djungel!
Välkommen till Happy
Hoppas att du hittar en cykel som passar dig och att du får en bra Vätternrunda

Här är 4 cyklar jag hittat, någon som sticker ut som bra köp eller tvärt om? Några andra förslag?
Det är ganska olika cyklar, och de funkar bäst för olika typer av cykling och cyklister
Jag tycker att du har rätt utgångspunkt: du bör välja den cykel som passar dig,
men (nästan) lika viktigt är att du bör välja den cykel du tycker är snygg och gillar.
Då kommer den att bli mer använd
Du skall både längta och se fram emot nästa cykling, tom de ggr vädret inte är det bästa.

Mitt val nedan är generella för nybörjarcyklister som skall göra en VR
De två 1a har zipphjul, de är snygga och ett "fint" märke som är värt mkt får många cyklister. Men zipphjul, liksom alla aerohjul, ökar risken för sidvindskänslighet.
Därför kanske aerohjul inte är det bästa valet för en nybörjare

Därför, och pga den generella sittställningen, rekommenderar jag en av de mer traditionella motionärscyklarna, skall du köpa en av dem bör du välja den som passar dig bäst och som du tycker är snyggast. En sådan typ av cykel skulle jag själv välja om jag skulle cykla VR igen.

Canyon Endurance CF 7.0 (2019) - 12k
Shimano 105, Wahoo Elemnt Bolt (v1 tror jag) ingår.

Scott CR1 C10 - 9,5k
Shimano Ultegra växlar
Oavsett vilken cykel du väljer bör du börja träna lugnt och ffa träna på att cykla i grupp
Bor du i Sthlm har Fredrikshof öppna gruppcyklingar där alla får vara med.

Sälja äldre begagnade cyklar är hyggligt svårt. T ex så är den där Rose se ganska okej ut tycker jag. Men trots fina hjul och vettiga komponenter så har den inte blivit såld på en månad.

Allackommer gå otroligt bra att cykla på, köp den som gör dig gladast!

Observera att storleken kan skilja en hel del mellan olika märken och modeller. En 52a(S) kan i vissa fall ha en överrörslängd på upp mot 53,5 cm och i andra 52 cm. Det kan alltså skilja i stort sett en hel storlek även om båda är 52or.

Sen tror jag faktiskt att du även kan titta på storlek XS så länge överrörslängden inte blir allt för kort(du vill nog ha 51+ cm) och stack inte allt för lågt. Du kan enklast kolla upp geometrin på geometrygeeks.bike.

För referens så tittar jag som är 179cm på antingen storlek 54(som ofta är 55+cm lång) eller 52 om det är så att den verkliga storleken snarare är 53+ cm

Det hade varit bra om du kunde gå till en butik och provcykla lite olika stora cyklar. Om du aldrig har kört bockstyre innan kan det vara svårt att veta vad som är rätt dock. För mig kändes cykeln väldigt, väldigt lång i början.

Sen är det värt att nämna att det är mycket lättare att göra en cykel större än att göra den mindre. Där tycker jag att stack är det största problemet men man vill ju helst inte köra runt på en 60mm stam heller.

Hej!

Tack för alla svar, mycket information och känns nu ännu mer som en djungel :D
Skulle jag välja cykel efter smak och glädje så skulle det bli Canyon Ultimate AL (från 2012). Frågan är hur svårt det är med ett par Zipp 404, de jag cyklar Vättenrundan med kommer cykla långsamt.
Storleken känns knepig, jämför jag Scott med Canyon Ultimate så har Canyon 5mm kortare reach, men 7mm längre Top Tube. Vad man nu ska göra med den informationen :=D Läser jag recensioner så ska Canyon-cykeln ha hög komfort.
Får kanske ta mig till någon cykelbutik för att känna efter lite, har ni någor rekommendation? Har aldrig kört bockstyre, så som sagt svårt att veta hur det ska kännas. Men kommer göra en bikefit när jag väl inhandlat en cykel iaf!

Jag är nybörjare så mitt svar byggs enbart på en kort tids cykling (6 månader).

Jag köpte en kolfiberracer för 9000 kr som passade min längd. Jag använde mig av en kalkylator online för att beräkna vilken ramstorlek jag skulle ha. Jag tycker det är mycket roligare att cykla om cykeln är riktigt lätt. Jag fick tag på en cykel med en vikt på 8,0 kg. Jag tror det är bra sett till det priset. Det blir enklare i uppförsbackarna med en lättare cykel. Jag skulle råda dig att höra av dig till några säljare och kanske provcykla. Känns det bra så är det ju bara att köra :)

Hej!

Tack för alla svar, mycket information och känns nu ännu mer som en djungel :D
Skulle jag välja cykel efter smak och glädje så skulle det bli Canyon Ultimate AL (från 2012). Frågan är hur svårt det är med ett par Zipp 404, de jag cyklar Vättenrundan med kommer cykla långsamt.
Storleken känns knepig, jämför jag Scott med Canyon Ultimate så har Canyon 5mm kortare reach, men 7mm längre Top Tube. Vad man nu ska göra med den informationen :=D Läser jag recensioner så ska Canyon-cykeln ha hög komfort.
Får kanske ta mig till någon cykelbutik för att känna efter lite, har ni någor rekommendation? Har aldrig kört bockstyre, så som sagt svårt att veta hur det ska kännas. Men kommer göra en bikefit när jag väl inhandlat en cykel iaf!
5-7 mm reach eller TT kommer inte vara som natt och dag, det är justermån på styrstamslängd eller styre. Skall du lägga pengarna på en bikefit så gör du såklart det innan du köper, då får du ju reda på vilka mått du behöver och då förstår du vad du skall med informationen om reach och tup tube till ;)

EDIT, såklart inga problem att göra bikefit efteråt och få hjälp med justering, sadel mm. Men då gäller det att ha hittat i alla fall hyffsat rätt. Men med "normala" proportioner så borde du vara rätt ute med något kring 375 i reach, 550 i stack och 530-ish i längd om du inte vill sitta all för aggressivt

Senast ändrad:
Prova i butik är säkrast, fast då hittar man kanske inte den där coola modellen som är snabbare än... Om man köper på Internet får man vara beredd på litet justeringsprylar och byte av slitdelar. Inte säkert så, men beredd bör man vara. Styrstam, sadel, vajrar och kedja är ganska typiska sådan saker.
För egen del ska du kika på skor, SPD-SL-grejor till skorna och bra byxa med kudde. Då är det ju bra i butik med kunnig personal, för de kan snabbt hitta vad du söker och som passar.

Hm, elektriska växlar som nybörjare...

Hoppas att du får en fin runda med kompisarna. Mina övriga rekommendationer är inget att ta fasta på.... SPD-R, bra byxa eller ingen alls (billiga byxor är aldrig bra). Sen bra handskar och träningsmängd.
I mitt tycke minimum 3.000km (från nyår) varav det längsta passet på minst halva VR-distansen d.v.s 150km.
På träningspassen provas inte bara kondition utan lika mycket alla kläder, utrustning.
Ingenting som inte är provat packas ner i väskan till Motala.

Fungerar däckavtagarna, är reservslangarna ok, fungerar pumpen att pumpa med, vilken typ av ventil sitter det på slangen (avtagbar?)
Otestade verktyg är sällan kul att testa när det gäller.

Var bor du? Om du har randonneur-verksamhet eller annan cykelklubb så åk dit och delta. Där finns folk som kan råda dig vidare. Ett 200km långt brevetlopp i april/maj gör dig nästan till veteran på VR🤪

Träna ihop med kompisarna, fundera kring en plan (löst), hur många depåstopp, träna farthållning, ett stort misstag är att cykla för fort första 3:e delen då man lätt dras med i andras tempo.

Hoppas att du får en fin runda med kompisarna.
+1
Mina övriga rekommendationer är inget att ta fasta på.... SPD-R, bra byxa eller ingen alls (billiga byxor är aldrig bra). Sen bra handskar och träningsmängd.
Bra råd, men menar du verkligen de sedan 15 (20?) år utgångna SPD-R pedalerna?
Vintage_Bike_Parts_-_9519__56001.1472081060.JPG

@Daniel_JS
Skor med hård sula och pedaler som du klickar fast i är en av alla detaljer som gör VR och liknande cykling bättre.
För de allra flesta funkar "vanliga" SPD-pedaler bra även på VR, men den lilla SPD-klossen gör att skorna, eller åtminstone sulans styvhet, blir extra viktig. Det här är en bra enkelsidig variant
B3060F4F812B60CDCC8E10334B074A5B.png

Shimano PD-ES600

Men du bör inte köpa cykelskor utan att prova dem innan köp och många handlare brukar ha paketpris på skor och pedaler under våren/innan VR

+1

Bra råd, men menar du verkligen de sedan 15 (20?) år utgångna SPD-R pedalerna?
Vintage_Bike_Parts_-_9519__56001.1472081060.JPG

@Daniel_JS
Skor med hård sula och pedaler som du klickar fast i är en av alla detaljer som gör VR och liknande cykling bättre.
För de allra flesta funkar "vanliga" SPD-pedaler bra även på VR, men den lilla SPD-klossen gör att skorna, eller åtminstone sulans styvhet, blir extra viktig. Det här är en bra enkelsidig variant
B3060F4F812B60CDCC8E10334B074A5B.png

Shimano PD-ES600

Men du bör inte köpa cykelskor utan att prova dem innan köp och många handlare brukar ha paketpris på skor och pedaler under våren/innan VR
Helt rätt jag tänkte fel😬eller kanske att jag har ett par liggande som är svårsålda på pryltorget. Min egentliga tanke var att det är mångsidighet först och främst med en sko som är lättare att gå med där klossen pallar med en promenad till bajamajan.

Längesen jag hade shimano, är det fortfarande mjukost i klossarna?

Helt rätt jag tänkte fel😬eller kanske att jag har ett par liggande som är svårsålda på pryltorget.
:ROFLMAO:
Längesen jag hade shimano, är det fortfarande mjukost i klossarna?
SPD-klossarna är i slitstark metall, stål, som de alltid(?) har varit
shimanoshimanosm-sh56pedalklossarspdutanplattaforenklareurklickning.png

SPD-klossar överlever många VR och bajamajapromenader

@Daniel_JS
Med lämpliga skor sitter klossen infälld i sulan och du halkar inte (lika lätt) när du går
bike-shoes-red.png

(inte de skor jag skulle ha valt, men en tydlig bild)

@Daniel_JS
Med lämpliga skor sitter klossen infälld i sulan och du halkar inte (lika lätt) när du går
bike-shoes-red.png

Jag tänkte på dom gula till racerpjuck, gick från Time till skitmano och häpnades över den undermåliga kvalitéen på klossarna.

Som jag brukar säga (så jävla tråkigt svar också), känn på cykel och köp den som känns bäst.
Cyklar är så individuella idag samt en kropp är ju ganska individuell också, tills de börjar klona oss, vore förvisso en bra lösning för då hade allt passat alla, hade man fått ner produktionskostnaderna osv.
Men storleken är A och O, passar inte den så blir allt en plåga. Gjorde misstaget att sitta som en överkokt räka på VR en gång, när jag kom hem köpte jag en ny större cykel :)
Så åk runt och känn på lite cyklar och tänk lite bikefit.

Måste lägga till en sak här: Sadeln! Du måste vara säker på att den känns riktigt bra innan du ger dig ut på en 30-milarunda.

All arses are different, you know.

Med vänlig hälsning,
//Blåmärken på sittbenen efter fyra mil på ny sadel i går

@Daniel_JS
bike-shoes-red.png

Notera att spd-placeringen långt fram som på bilden kan vara bra för att undvika tå-överlapp, men är dåligt för effektiviteten (kan iof säkert vara bra för att få deffade vader) då vaderna får hålla emot mycket mer men ändå inte gör mycket för totaleffekten.

Måste lägga till en sak här: Sadeln! Du måste vara säker på att den känns riktigt bra innan du ger dig ut på en 30-milarunda.

All arses are different, you know.

Med vänlig hälsning,
//Blåmärken på sittbenen efter fyra mil på ny sadel i går
Passar på att lägga till den andra (tredje?) kontaktpunkten med cykeln, händerna.
Det finns en uppsjö av olika styren, lindningar och handskar att gå vilse i när man börjar cykla och en del får man pröva sig fram till. Många får problem med ulnar-nerven i händerna och handskar finns med olika stötdämpning. Somliga cyklar även utan (fast det tycker jag är en dålig idé ur skyddssynpunkt - klotar man tar nog de flesta emot med händerna och kontakt med handflatorna mot asfalt är en långvarig och smärtsam upplevelse.)

Somliga cyklar även utan (fast det tycker jag är en dålig idé ur skyddssynpunkt - klotar man tar nog de flesta emot med händerna och kontakt med handflatorna mot asfalt är en långvarig och smärtsam upplevelse.)
+MASSOR
Enl åtminstone en undersökning är just handskador den vanligaste skadan hos cyklister som måste besöka akuten.
Ändå ser man många cyklister med hjälm men utan handskar. Varför det?

Jag kör med läder- eller bomullslinda och ofta utan handskar. Känslan av att cykla barhänt på sommaren, hållande i naturmaterial, är oslagbar tycker jag. Men skaderisken är förstås större. Får vara värt det ibland. ❤️

Tack för all hjälp och alla tips! Ska börja åka runt och testa lite cyklar för att se vad som känns bäst och sen köpa de mjukaste cykebyxorna i stan och bra övrig utrustning. Sen gäller det väl att skaffa sig en trainer så jag kan köra hemma redan i vinter antar jag :)
/En kommande man i lycra!

Tillbaka
Topp