Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!
I Katrineholm projekteras det för en ny vindkraftspark - se https://www.katrineholmvind.se/ om man vill läsa mer.
Finns det några här som varit med om/råkat ut för detta och kan dela med sig hur området påverkas?
Jag är för vindkraft - men tycker det är extremt tråkigt att det byggs så nära centralorten (och mitt bostadsområde
). Kommunen försöker locka invånare till sig genom att prata om stadsnära naturupplevelser. Vindkraftverken kan här bli så höga som 250m. De kommer således alltid vara synliga från stan, och eventuellt vara hörbara (mer om ljudberäknngar finns att ta del av).
Parken planeras att byggas mitt i det största friluftsområdet, Ramsjöhult, i kommunen som är beläget mellan centrum och golfbanan. Genom detta område går både sörmlandsleden samt flera naturliga stigar och cykelleder som underhålls av cykelklubben.
Markägaren och den som vill bygga är Eriksberg (som alltid varit vänligt ställda till cykelklubben vid ny dragning av cykelleder.) Man bjuder in till samråd och jag skulle vilja få synpunkter från folk med facit.
Eriksberg äger otroliga ytor mark, och jag skulle gärna se att yta längre från centrum kunde användas. Killgissar dock att det är en dyr historia att dra högspänningen och lämna över jämfört med att bygga parken så nära överlämningspunkt som möjligt.
Finns det några här som varit med om/råkat ut för detta och kan dela med sig hur området påverkas?
- Kan man röra sig inom områden med flera stora vindkraftverk?
- Blir skogen/terrängen förstörd för rekreation "för alltid"?
- Cykelleder/vandringsleder som går genom området - kan dessa användas när allt är i drift.
- Huspriser?
- Annat värt att ta ställning till?
Parken planeras att byggas mitt i det största friluftsområdet, Ramsjöhult, i kommunen som är beläget mellan centrum och golfbanan. Genom detta område går både sörmlandsleden samt flera naturliga stigar och cykelleder som underhålls av cykelklubben.
Markägaren och den som vill bygga är Eriksberg (som alltid varit vänligt ställda till cykelklubben vid ny dragning av cykelleder.) Man bjuder in till samråd och jag skulle vilja få synpunkter från folk med facit.
Eriksberg äger otroliga ytor mark, och jag skulle gärna se att yta längre från centrum kunde användas. Killgissar dock att det är en dyr historia att dra högspänningen och lämna över jämfört med att bygga parken så nära överlämningspunkt som möjligt.
Senast ändrad: