Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!

• Trådstartare Trådstartare ege
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ege

Aktiv medlem
I Katrineholm projekteras det för en ny vindkraftspark - se https://www.katrineholmvind.se/ om man vill läsa mer.

Finns det några här som varit med om/råkat ut för detta och kan dela med sig hur området påverkas?
  • Kan man röra sig inom områden med flera stora vindkraftverk?
  • Blir skogen/terrängen förstörd för rekreation "för alltid"?
  • Cykelleder/vandringsleder som går genom området - kan dessa användas när allt är i drift.
  • Huspriser?
  • Annat värt att ta ställning till?
Jag är för vindkraft - men tycker det är extremt tråkigt att det byggs så nära centralorten (och mitt bostadsområde 🙄). Kommunen försöker locka invånare till sig genom att prata om stadsnära naturupplevelser. Vindkraftverken kan här bli så höga som 250m. De kommer således alltid vara synliga från stan, och eventuellt vara hörbara (mer om ljudberäknngar finns att ta del av).

Parken planeras att byggas mitt i det största friluftsområdet, Ramsjöhult, i kommunen som är beläget mellan centrum och golfbanan. Genom detta område går både sörmlandsleden samt flera naturliga stigar och cykelleder som underhålls av cykelklubben.

Markägaren och den som vill bygga är Eriksberg (som alltid varit vänligt ställda till cykelklubben vid ny dragning av cykelleder.) Man bjuder in till samråd och jag skulle vilja få synpunkter från folk med facit.

Eriksberg äger otroliga ytor mark, och jag skulle gärna se att yta längre från centrum kunde användas. Killgissar dock att det är en dyr historia att dra högspänningen och lämna över jämfört med att bygga parken så nära överlämningspunkt som möjligt.

6.PNG
1.PNG

Senast ändrad:
Anmärkningsvärt nära stan får man tillstå. Har ni, cykelklubben, tagit ett snack med markägaren? Ni verkar ju ha/haft en bra dialog.

En stor anledning till att vi sitter i situationen vi har är för att folk protesterade mot vindkraft med fb grupper och liknande. Bit ihop och få skiten gjort istället.

Iskast är väl den senaste superdödsfaran alla är så oroliga för, de moderna verken känner av det och stannar. De gamla har inte haft ihjäl någon än.
Komfortzonen när man börjar känna att man kanske ska ha hjälm (vad den ska göra för nytta, men allt är inte rationellt) är runt 100 meter imho.

Måste väl finnas plattare mark med mindre skog som är bättre att bygga på?

En stor anledning till att vi sitter i situationen vi har är för att folk protesterade mot vindkraft med fb grupper och liknande. Bit ihop och få skiten gjort istället.
Bit ihop, acceptera och gilla läget?
Eller bit ihop och få skiten gjort med protester?

Själv hoppas jag på ett tredje alternativ där man hittar en alternativ plats ngn mil längre bort.

Många olika frågor här.

Jag har bara erfarenheter av vindpark och landsvägscykling i Nederländerna och enstaka vindkraftverk vid stig i Tyskland. Vid lvgcykling stör det inte, tycker jag. Och ljudet hör man inte för att bruset av fartvinden är högre. Kanske hör man lite när man kör stig. Jag vet inte hur stor säkerhetsavståndet är från vindkraftverk. I Nederländerna tycker jag inte att det stör estetiskt heller och kan tom vara vakcer, men då är varje kvadratmeter redan planerat:

2024-11-13-11-15-13-056.jpg

Angående huspriser så är det bara subjektivt, det berör på vad spekulanter tycker om det. Ljudet hör man inte inne i huset. Jag skulle hoppas att det finns tillräckligt utrymme ute att man inte hör det ute i lite tätbebyggda delar osv orter heller. Vad skulle kunna vara störande med stora vindkraftverk är skuggor av rotorblad som passerar, framförallt när solen står lågt.

Många olika frågor här.

Jag har bara erfarenheter av vindpark och landsvägscykling i Nederländerna och enstaka vindkraftverk vid stig i Tyskland. Vid lvgcykling stör det inte, tycker jag. Och ljudet hör man inte för att bruset av fartvinden är högre. Kanske hör man lite när man kör stig. Jag vet inte hur stor säkerhetsavståndet är från vindkraftverk. I Nederländerna tycker jag inte att det stör estetiskt heller och kan tom vara vakcer, men då är varje kvadratmeter redan planerat...
Syftade inte i första hand på störande ljud vid cykling, snarare vid fika i trädgården hemma. Men om det blåser mycket så vindkraftverken roterar fort kanske man inte inte sitter ute och fikar ändå 🤷‍♂️

Angående huspriser så är det bara subjektivt, det berör på vad spekulanter tycker om det. Ljudet hör man inte inne i huset. Jag skulle hoppas att det finns tillräckligt utrymme ute att man inte hör det ute i lite tätbebyggda delar osv orter heller. Vad skulle kunna vara störande med stora vindkraftverk är skuggor av rotorblad som passerar, framförallt när solen står lågt.
Huspriser är väl VÄLDIGT konkret? Minskar värdet till 3 miljoner istället för 4 miljoner så blir iaf jag besviken.
(tror ej det kommer skilja så mkt - om ens något)

Huspriser är väl VÄLDIGT konkret? Minskar värdet till 3 miljoner istället för 4 miljoner så blir iaf jag besviken.
(tror ej det kommer skilja så mkt - om ens något)

Jag menade att priser berör mycket/bara på vad folk tycker om att bor nära vindkraft. T.ex. skulle acceptans nu kunna vara lågt, men när man säljer efter tio år skulle acceptans kunna vara mycket större och inverkan på priserna mindre.

Hursomhelst tycker jag att det skulle vara konstigt om man bygger vindpark (för) nära boområde i en glesbefolkt land som Sverige. Nederländerna, som har högre invånertäthet än regionen Stockholm, har vindpark överallt men ingen så nära ett boomdråde att det störs.

Syftade inte i första hand på störande ljud vid cykling, snarare vid fika i trädgården hemma. Men om det blåser mycket så vindkraftverken roterar fort kanske man inte inte sitter ute och fikar ändå 🤷‍♂️
De stora kraftverken roterar aldrig fort.
Kolla om det finns någon park i närheten där du kan göra studiebesök.

• Gilla
Reactions: ege
Yimby.

Denna plats är andras "någon annanstans"
Kul? Nej.
Behövs det? Ja.

Regeringen och militär verkar hindra så mycket det går just nu, så att faktiskt bygga något är ju kritiskt.

Blir ännu bättre för cykling, räkna med nya suveräna grusvägar och noll påverkan på cykling eller liknande. Bara bättre frän de perspektiven.

Det enda som är störande är lysena på dessa och att de förstör vyn om man ser från en bit ifrån.

Vi har två nya "parker" här i krokarna, dom är populära utflyktsmål för alla med gravelcykel.

Jag har själv cyklat där och beundrat dom höga tornen, blev förvånad över hur lite dom faktiskt låter.

Senast ändrad:
  • Kan man röra sig inom områden med flera stora vindkraftverk?
  • Blir skogen/terrängen förstörd för rekreation "för alltid"?
  • Cykelleder/vandringsleder som går genom området - kan dessa användas när allt är i drift.
Jag springer och cyklar regelbundet i områden med ett eller flera vindkraftverk, på vissa ställen upp till ett tiotal. Min erfarenhet är att det under byggnation kommer att vara ytterst begränsad tillgång till området och det kommer att skapas förutsättningar för att ta sig fram till varje enskilt verk både under byggnation men även efteråt. Detta kommer att han en påverkan även efteråt eftersom stigar eller mindre skogsvägar ersätts med grusad väg för tung trafik.
Efter byggnation så påstår jag att du kommer kunna röra dig i stort sett fritt i området, jag har aldrig varit med om att stora ytor spärras av utan det är bara det direkta närområdet till respektive verk. Hur mycket utav stignätet som kommer att vara förändrat för all framtid beror så klart på hur det ser ut i dag men det krävs väg till varje verk.
I vissa fall där jag rör mig så har det knappt påverkats därför att det funnits andra skogsvägar som använts och gjorts om medans det i andra fall kan röra sig om ganska stora sträckor stig som ersatts med grusväg.

Min personliga åsikt är att vindkraftverk har en betydligt mindre påverkan än den vansinnesavverkning som sker oftare och oftare där det bara är tid och pengar som styr. Där kan enorma områden med fina naturstigar ödeläggas på en vecka och aldrig återställas. Det är självklart så att tid och pengar är viktigt när en vindkraftspark byggs men att avverka kan man göra i princip helt utan kontroll och i princip utan att behöva stå för konsekvenser.

Jag cyklade genom det här området utanför Avesta/Krylbo i somras. Det blir ju en del vägar fram till snurrorna och just det gruset var inte så roligt att cykla på (löst och grovt).Resten av skogen kan inte ha påverkats så mycket när det gäller just cykling och det verkar inte har varit så mycket stig i närheten av bygget i det området.

Edit: Kartbild från länk längre ner:
1731574939887.png

IMG_6954.jpeg

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: BFS
Bit ihop, acceptera och gilla läget?
Eller bit ihop och få skiten gjort med protester?

Själv hoppas jag på ett tredje alternativ där man hittar en alternativ plats ngn mil längre bort.
Gilla läget. Att få nya tillstånd kan ta år och då blir det inte gjort.

I de områden där jag varit och rört mig runt vindkraftverk (Bohuskusten) så kan man röra sig helt fritt. Störst åverkan är det nog under bygget, men sedan blir den en liten vändplan och en grusväg fram till varje snurra.

i södermanland gjorde ni enligt SCB av med 3 441 526 MWh el år 2022. vindkraftsparken ska generera 220 000 MWh, 6,4 % av årsförbrukningen. kan ni inte bara göra av med 6,4 % mindre el i länet så slipper ni bygga parken? stäng nån industri som tillverkar nåt onödigt skit? sluta åk elbil till affärn?

det handlar om 2 kWh per sörmlänning och dag om jag inte knappade fel på miniräknaren. herregud, stäng av lite fasadbelysning på villorna bara så slipper skogen förstöras.

Nä, nä, det var bara 3,441525 TWh.

i södermanland gjorde ni enligt SCB av med 3 441 526 MWh el år 2022. vindkraftsparken ska generera 220 000 MWh, 6,4 % av årsförbrukningen. kan ni inte bara göra av med 6,4 % mindre el i länet så slipper ni bygga parken? stäng nån industri som tillverkar nåt onödigt skit? sluta åk elbil till affärn?

det handlar om 2 kWh per sörmlänning och dag om jag inte knappade fel på miniräknaren. herregud, stäng av lite fasadbelysning på villorna bara så slipper skogen förstöras.
Räcker med att stänga av två poolvärmare... ;)

Jag springer och cyklar regelbundet i områden med ett eller flera vindkraftverk, på vissa ställen upp till ett tiotal. Min erfarenhet är att det under byggnation kommer att vara ytterst begränsad tillgång till området och det kommer att skapas förutsättningar för att ta sig fram till varje enskilt verk både under byggnation men även efteråt. Detta kommer att han en påverkan även efteråt eftersom stigar eller mindre skogsvägar ersätts med grusad väg för tung trafik.
Efter byggnation så påstår jag att du kommer kunna röra dig i stort sett fritt i området, jag har aldrig varit med om att stora ytor spärras av utan det är bara det direkta närområdet till respektive verk. Hur mycket utav stignätet som kommer att vara förändrat för all framtid beror så klart på hur det ser ut i dag men det krävs väg till varje verk.
I vissa fall där jag rör mig så har det knappt påverkats därför att det funnits andra skogsvägar som använts och gjorts om medans det i andra fall kan röra sig om ganska stora sträckor stig som ersatts med grusväg.

Min personliga åsikt är att vindkraftverk har en betydligt mindre påverkan än den vansinnesavverkning som sker oftare och oftare där det bara är tid och pengar som styr. Där kan enorma områden med fina naturstigar ödeläggas på en vecka och aldrig återställas. Det är självklart så att tid och pengar är viktigt när en vindkraftspark byggs men att avverka kan man göra i princip helt utan kontroll och i princip utan att behöva stå för konsekvenser.
Tack för input.

*Håller med till fullo om avverkningen.

Hursomhelst tycker jag att det skulle vara konstigt om man bygger vindpark (för) nära boområde i en glesbefolkt land som Sverige. Nederländerna, som har högre invånertäthet än regionen Stockholm, har vindpark överallt men ingen så nära ett boomdråde att det störs.
Det är det jag menar - finns VÄLDIGT mkt yta som inte påverkar ens 1% av alla som påverkas med det tänkta läget.
- och då menar jag inte att Norrlandsfjällen ska ta allt - finns ju ytor här som är lämpliga.

Jag tittade nu på kartan i första inlägget och närmaste bostäder är 800 meter bort från planerade området. Då märker man ingenting från vindparken, förutom att man kan ser vindkraftverken. Eller finns det planer att bygga närmare området?

Debatten kring vindkraftverk har pågått i över 20 år. 1 sak verkar dock alla vara överens om och det är att vindkraften överträffar alla energiformer ur miljösynpunkt. Där slutar så gott som alltid enigheten kring denna energiform. Ang debatten kring vindkraftens vara eller icke vara. Brukar det låta på följande sätt: Gärna vindkraft, bara inte här!
Nu har Sverige stoppat så gott som alla prospekteringar, (som kostat flera 100miljoner), i Östersjön. Detta medan alla länder kring Östersjön bygger ut i allt snabbare takt! Svensk logik?! Detta lär att vi sikt inför framtiden kommer att behöva köpa Vindkraftsel ifrån övriga Nordeuropa.
Ang störningar i form av buller, lär detta vara försumbart, jämfört med vad REN" el är värd! I en framtida värld, där dom flesta forskare, är överens om det inte lär blåsa mindre i framtiden, utan istället mer, framstår "Snurrorna" i nuläget som enda vettiga alternativ!
Har själv, fågelvägen 5km utanför mitt boende 4 vindkraftverk, som snurrar dygnet runt. Cykling dit landar 26km. Jag och min fru har flera gånger cyklat dit efts det finns badvänliga insjöar.
Kan därför på Heder och Samvete intyga att förvisso hörs det när man står 5 meter ifrån rotorbladen. Dock inte mer än att det går att föra 1 normal samtalston!
Vad vi än kommer fram till i denna tråden, kan vi vara överens om 1 sak. Nämligen att Elcyklar behöver elektricitet!
Ljud= Svish, svish, svish...

Elproduktion nära förbrukarna? Äntligen!
Varit lite svårsmält att se naturområden behandlas sämre än skräp.
Ja vindsnurror hörs, miltals! Är man van att massavlade grannar skjuter, spränger och står i bland lövblåsarhelvetena, så gör det nog inte någon skillnad.
Låt bli att fästa blicken på rotorbladen, så slipper du må fullt så illa av miljötänket. Kineserna har pressat många kongoleser redan, för att vi skall kunna dö i drömfabriker eller elda upp våra garage. Vem vill vårda det snabbt omoderna, som redan producerats? Försten över stupet vinner! Konsumera mera.

Sitter här med en färsk riskutredning för ett industriområde i direkt anslutning till ett befintligt vindkraftverk. Utredningen föreslår följande åtgärder:

"6.2.1 Skyddsavstånd
Genom att placera verksamheterna på ett avstånd om minst 150 meter från vindkraftverket
elimineras i princip risken för att träffas av nedfallande delar vid brand samt om hela vindkraftverket
faller. Det minskar också risken för att träffas av iskast och delar som lossnar från vindkraftverket.

6.2.2 Disposition av planområde
Uteplatser, entréer och liknande ytor, inom 300 meter från vindkraftverket, där personer förväntas
uppehålla sig rekommenderas att placeras i skydd av byggnaderna för att ytterligare minska risken
för att träffas av iskast och delar som lossnar. Personalparkering, förrådsbyggnader, lagringsytor
och lastning/lossning bedöms inte vara ytor där personer förväntas uppehålla sig.

6.2.3 Förstärkning av stomme/fasad
Yttervägg som vetter mot vindkraftverket samt yttertak rekommenderas utföras av robust material
som kan stoppa iskast eller delar som lossnar från att nå in i byggnaden.

6.2.4 Begränsning av fönsterarea
Risknivån bedöms inte vara så pass hög så att fönster helt bör förbjudas i fasad som vetter mot
vindkraftverket. En begränsning av total fönsterarea bedöms ändå vara motiverad, och förslagsvis
sätts denna begränsning till 10% av fasadytan."

I korthet: man ska inte uppehålla sig i närheten av verket men för den som bara passerar förbi så gissar jag att det är större risk att få en nedfallande gren i huvudet.

Man kan jämföra med hur rekommenderade vägar för farligt gods hanteras (inte sällan inne i tät stadsmiljö):
- inga öppningsbara fönster och balkonger mot vägen
- entréer får finnas men det ska alltid finnas alternativ entré åt andra hållet
- avåkningsskydd och vid behov skydd för grundvattnet
- inga uteserveringar, bänkar eller annat som uppmuntrar till att uppehålla sig

I övrigt inga restriktioner. Folk måste få promenera i stan. Och i skogen.

He, he, he... Jodå många inlägg här på cykelforum är roliga att läsa. I synnerhet när dom sker i fullständig avsaknad av relevans, logik, kunskap och enbart landar på populism!

Jag har två större vindkraftparker, inom synhåll från sommarstället. Den senare parken blev obehaglig. Inte alla dagar, utan det beror på vindriktning. BRRRRRRRRRRRR!
Andra hade oturen att bo närmare... Dit far vi aldrig mer, om vi vill koppla av och trivas. VOFF-VOFF-VOFF-VOFF!
Grusvägar skrapas och hålls efter bättre, som vore det avverkningar på gång. Tufft mot tassar, men det lägger sig efter något tag.

Var i Sverige ligger geografiskt ditt sommarställe?
Vid alla störningar av ljud ifrån Vindkraftverk finns Dokumentation. Ditt påstående att vindkraftverk, skulle kunna höras miltals. Är inte bara dikt utan dessutom ren lögn! Ber dig tänka efter 1 stund innan du presenterar rent nonsens som fakta...

Tack för ditt insiktsfulla inlägg. Det är dock inget fel på min hörsel.

Intressant tråd. Jag hittade denna sida, https://www.regionfakta.com/norrbottens-lan/energi/vindkraft/.
Om informationen är korrekt så fanns det 14 vindkraftverk i Södermanland år 2023. Enligt Wikipedia, så är befolkningen ca 300.000, i paritet med Norrbottens län, tom lite högre.
Men i Norrbotten så fanns det 2023 652 vindkraftverk, med en produktion som var ca 300 gånger större. Så om sörmlänningarna skall dra sitt strå till stacken i den gröna omställningen så borde det byggas många fler. Ur den synvinkeln så är rådet till TS att rösta ja.

Senast ändrad:
Ljudet är väl framförallt ett problem på glesbygden där folk är vana vid, och har valt att bo där pga tystnaden. När jag kollar kartan du visar så verkar det i väster ligga en 2+1 väg som jag antar låter en hel del redan så frågan är om det kommer göra någon större skillnad

Var i Sverige ligger geografiskt ditt sommarställe?
Vid alla störningar av ljud ifrån Vindkraftverk finns Dokumentation. Ditt påstående att vindkraftverk, skulle kunna höras miltals. Är inte bara dikt utan dessutom ren lögn! Ber dig tänka efter 1 stund innan du presenterar rent nonsens som fakta...
Nja, kanske någon annan som ska tänka en stund innan... Den dokumentation som jag tror du syftar på är ljudutbredningskartor och beräkningar. Brukar inte sträcka sig längre än till 30 dB-gränsen. Det betyder inte att ljudet slutar där... I verkligheten kan man absoluta höra vindkraft på flera mils avstånd beroende på förutsättningar men det är då inte speciellt hög ljudnivå, kan vara störande ändå om det är tyst i övrigt. Tänk sommarkväll, vindstilla vid marken och med vind kvar på den nivå där verken står. Ljudkaraktären kan skilja en hel del mellan olika verk och vissa parker upplevs inte speciellt störande (och inga klagomål) medan andra har en annan mer störande karaktär (och flertal klagomål). Sen är vi dessutom väldigt olika individer, en del störs inte alls medan andra störs väldigt mycket.

Har tidigare jobbat med tillsyn och handlagt ett antal vindkraftsärenden. Har därmed besökt ett flertal vindkraftsparker och även varit hemma hos närboende och lyssnat. Privat har jag både cyklat nära och i vindkraftparker och ibland plockat svamp i närheten och då även lyssnat och upplevt. Tycker att det är skönt att slippa jobba med detta numera :-)

Senast ändrad:
Bygg kärnkraftverk istället, funkar alltid. Ingen vill väl vandra & campa & meditera & elda & fiska osv i en vindkraftspark ? Det förstör totalt naturupplevelsen.

Tycker synd om alla som får sin närmiljö och natur förstörda. Vem vill bo där ??

Bygg kärnkraftverk istället, funkar alltid.

Nåja...

Oplanerade bortfall av svensk kärnkraft utgör i medeltal 8,5 procent av kapaciteten, medan sol och vind typiskt sett förlorar 1 procent. Kärnkraft behöver därför hela tiden mer och dyrare reserver. Och det gör kärnkraften ännu mindre konkurrenskraftig jämfört med förnybar el i Sverige.

Bygg kärnkraftverk istället, funkar alltid. Ingen vill väl vandra & campa & meditera & elda & fiska osv i en vindkraftspark ? Det förstör totalt naturupplevelsen.

Tycker synd om alla som får sin närmiljö och natur förstörda. Vem vill bo där ??
Du vet väl att ett kärnkraftverk är säkerhetsklassat och kräver stora avspärrningar och nya vägar så personalen kan ta sig till jobbet varje dag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp