Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!

• Trådstartare Trådstartare ege
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, att ha en stark miljölagstiftning är inte så dumt. Att styra bort från utsläpp till mindre utsläpp är inte så dumt heller. Det finns styrmedel och att använda dem är inte odemokratiskt (om det är dit du tänkte komma).
Det @bekväm grop hejdå vill göra har inte stöd av befolkningen. De flesta människor vill trots allt att vi bemästrar industrisamhället, inte avskaffar det.

Det @bekväm grop hejdå vill göra har inte stöd av befolkningen. De flesta människor vill trots allt att vi bemästrar industrisamhället, inte avskaffar det.
de som måste trycka på off-knapparna är arbetarna eller det så kallade trasproletariatet (helst de senare). det är "befolkingen" jag vill att vi övertygar och uppviglar till produktionsstrejk. självklart. men det vet du ju.

Den som tycker att det ena eller andra är rätt eller fel sida, den får gärna anmäla det. Politik funkar inte att diskutera oavsett.
Jag rapporterade inlägg #13 igår, men moderatorerna tyckte tydligen inte att det var något problem.
Får väl se om de agerar nu när det har kommit politiska inlägg från andra sidan.

Jag håller med dig om att det inte fungerar att diskutera politik på internet-forum. Det blir bara pajkastning och polarisering som märks i den här tråden.

Jag rapporterade inlägg #13 igår, men moderatorerna tyckte tydligen inte att det var något problem.
Får väl se om de agerar nu när det har kommit politiska inlägg från andra sidan.

Jag håller med dig om att det inte fungerar att diskutera politik på internet-forum. Det blir bara pajkastning och polarisering som märks i den här tråden.
Finns en risk att jakten på politiksnack blir ett större problem än just politiken i snacket.

Hej,
här finns en bra sammanfattning.

Det där är ju en partsinlaga från (ytterligare) en elhandelsnasare. Argumenten är de samma som de som säljer ”grön” energi.
Oavsett vem man väljer är det samma blandning av energiprodukter som rinner ut ur uttagen - som de som produceras i samma ögonblick.
Vad som gärna glöms bort i sammanställningen av miljöpåverkan från kärnkraftförespråkarna är hela kedjan av produktionen från brytning till kuts.
Diktaturen Kazakstan är näst största leverantör av uran i världen - Australien är större - och beroendet av leveranser av den (ändliga) resursen därifrån är kanske inte så rumsren.
Det finns inga energislag som är utan miljöpåverkan, vad som kan diskuteras är graden av påverkan. Möjligen en träeka som ros tillhör den lägsta graden.
Men som energikälla är vatten och vind oändliga i så måtto att de kommer att finnas så länge jorden som vi känner den finns till.
Sedan skall man inte heller glömma kostnaden för produktion av el där kärnkraft inte bara är dyr utan också ineffektiv, faktiskt mer ineffektiv än fossilproduktion som kräver 6 kW tillförd energi för att producera 2 kW el. siffrorna för kk är 7 kW tillförd energi för samma utfall.
Prisbilden för produktion av elenergi över tid ser ut såhär
1731577606288.png

Industrin är knappas beredd att betala dubbelt för energi. Vi andra har inget val.

Eftersom kris- och krigsberedskap är ett hett ämne för närvarande bör man också hålla sårbarheten hos stora centraliserade anläggningar i minnet.
Inte mycket talar till kks fördel.

de som måste trycka på off-knapparna är arbetarna eller det så kallade trasproletariatet (helst de senare). det är "befolkingen" jag vill att vi övertygar och uppviglar till produktionsstrejk. självklart. men det vet du ju.
Ja, jag vet vad du vill. Jag tror att folket vill något annat och att konsekvenserna av det du vill göra skulle vara fullständigt katastrofala. Jag tror heller inte att det skulle gå att genomföra utan politiskt våld, och det kan jag aldrig acceptera. Men jag är ju reformist, inte revolutionär.

Nog nu med politik från min sida. Det är svårt som fan, men ska försöka hålla mig i skinnet. 🙂

Tvärtom; dylika karikatyrer behövs mer än nånsin när fakta inte biter. Vi måste påvisa för allmänheten att aktivisternas resonemang bygger på utopiska omständigheter, som i verkligheten inte existerar. Som jag exempelvis nämnt: Det blåser sällan när elbehovet är som allra störst.

Edit: Med andra ord måste man dimensionera den planerbara energiförsörjningen så att den räcker när behovet är som störst (åtminstone om man inte vill vara beroende av andra länder vars energi man har noll kontroll över). Och plötsligt blir det där tillskottet som vindkraft kan ge helt meninglöst. För det behövs ju inget tillskott när behovet är lägre än max. Ridå.
Du vill hävda att man kan vinna diskussionen genom att utmåla motståndaren som korkad?

Jag är säker på att du känner till uttrycket om vad som händer när man försöker anamma en korkad individs argumentationsteknik.

Jag tror inte du är korkad, men jag tror tyvärr du fallit offer för en korkad individs argumentation i det här fallet.

Även om vi inte kan diskutera allt på det här forumet så är det viktigt att påminna sig om att elproduktionsdebatten har 3 ben, en politisk, en teknisk, och en ekonomisk.

Du kan vinna poäng i den tekniska debatten, men du har ändå mer fel än rätt sett till helheten.

Även rent tekniskt, har du resonerat kring hur utbyggd vindkraft påverkar basbehovet (t.ex kärnkraft)?
Vad tror du händer när man ökar ett behov?

Finns en risk att jakten på politiksnack blir ett större problem än just politiken i snacket.
Det är möjligt. Du får gärna nämna vad de problemen är.
Men om det är ett problem så är det väl bara att ta bort den där regeln om att det inte får diskuteras politik.

Ja, jag vet vad du vill. Jag tror att folket vill något annat och att konsekvenserna av det du vill göra skulle vara fullständigt katastrofala. Jag tror heller inte att det skulle gå att genomföra utan politiskt våld, och det kan jag aldrig acceptera. Men jag är ju reformist, inte revolutionär.

Nog nu med politik från min sida. Det är svårt som fan, men ska försöka hålla mig i skinnet. 🙂
och vad är konsekvenserna av att inte trycka på off? ni lyckas "styra" och reformera och minska miljöpåverkan av den exponentiellt växande produktionen, mer och mer varje år. exponentiellt större styrningar och reformer varje år i takt med produktionsökningen. en exponentiellt växande reform!

Yep, i Februari kan det ju bli flera veckor med extremt kallt väder, och samtidigt vindstilla. Då är elbehovet som störst, och måste täckas helt utan bidrag från vindkraft.

Men normalt sätt varierar väl vindkraftens bidrag mellan några procent och upp till 30%, beroende på vind och hur mkt el som behövs.

och vad är konsekvenserna av att inte trycka på off? ni lyckas "styra" och reformera och minska miljöpåverkan av den exponentiellt växande produktionen, mer och mer varje år. exponentiellt större styrningar och reformer varje år i takt med produktionsökningen. en exponentiellt växande reform!
Varför skulle reformen öka exponentiellt? Om man stimulerar det med låg påverkan blir det ju produktion med lägre påverkan. Det stimulerar ny teknik. För 40 år sen hade ingen trott att det hade gått att göra det som görs idag. Det är inte bara reformer som gör att vi kommer framåt. Ny teknik, ny produktion. Nya upptäckter ger nya möjligheter. Lägre priser kan ge systemskiften (utan att de lägre priserna är "bidrag") i produktionen.

Sveriges territoriella utsläpp av CO2 har minskat varje år under flera decennier, så vi är on track ! Take it easy !

Jag tolkar det som att du menar att det finns samband av typen y(x)=C*exp(ax). Jag blir dock inte klok på exakt vad y och x är i dina fall.

Förbrukningen. Det är det vi konsumenter kan påverka (det vi konsumerar måste produceras nånstans). Att ett husbatteri (eller en bil med V2G) kan flytta kostnaden är ju enkelt och smart. Men att ens kunna spara 40% på förbrukningen i en lägenhet förvånade mig.
Skulle vara kul att se siffrorna vad de sparade på.

Antingen slutade hen använda lägenheten eller var väldigt slösaktig innan.

Skulle vara kul att se siffrorna vad de sparade på.

Antingen slutade hen använda lägenheten eller var väldigt slösaktig innan.
Nä, så var det inte. Det var tvätt på kvällstid (lågt elpris), lite kortare duschar (för hela familjen), koka kaffe en gång (termos) istf att koka kaffe flera gånger. Flera småsaker och såklart inget slöseri. Många bäckar små. Både reportern och energikonsulten var lite överraskade (inte över minskningen utan storleken på minskningen).

Nä, så var det inte. Det var tvätt på kvällstid (lågt elpris), lite kortare duschar (för hela familjen), koka kaffe en gång (termos) istf att koka kaffe flera gånger. Flera småsaker och såklart inget slöseri. Många bäckar små. Både reportern och energikonsulten var lite överraskade (inte över minskningen utan storleken på minskningen).
Då gäller det ju att ha timpris...

Jag tolkar det som att du menar att det finns samband av typen y(x)=C*exp(ax). Jag blir dock inte klok på exakt vad y och x är i dina fall.
förut försökte du med en halmgubbe om att jag vill döda alla människor, nu försöker du dig på nitpicking och påstår dig ha hittat ett detaljfel (jag ids inte ens försöka förstå vad du försöker missförstå, jag kan se nitpicking på en kilometers avstånd) istället för att bemöta huvudargumentet.

jag kan försöka förtydliga det i termer av vindkraft, som tråden handlar om:

vi antar att vindkraft har mindre miljöpåverkan. vi byter poff - poff! - ut all fossil el med vindkraft. det blir då ett hack i den uppåtpekande kurvan över miljöförstöring. men eftersom vindkraft också förstör lite, så kommer den ekonomiska tillväxten och den ständiga produktionsökningen snart göra att miljöförstöringen kommit ikapp nivån från innan poff-reformen. då måste vi göra en ännu större reform igen, eftersom produktionen nu är större. osv.

slutsatsen är att ts behöver kämpa mot vindkraftsparken, men inte stanna där, utan starta off-rörelsens lokalavdelning i katrineholm.

Det blåser sällan när elbehovet är som allra störst? Du är väl medveten om att ett vinkraftverk producerar el under cirka 95 procent av årets alla timmar? Det räcker med att det blåser 3-4 sekundmeter. Man gör ju vindmätningar under långa perioder på platserna där man bygger så det är ju på platser med goda vindförhållanden man bygger. Sen blir hela tiden turbinerna bättre och hybridparker med BESS kan göra att man har reserver när det inte blåser. Vi behöver ju även kärnkraft såklart men jag blir lite irriterad när folk yrar om att det bara är aktivister som vill ha vindkraft. Svensk industri skriker efter mer el och behovet av mer vindkraft för det är just nu det snabbaste sättet att täcka elbehovet de närmsta 20 åren.
Och ändå fungerar det inte. Att ett vindkraftverk producerar el under 95% av årets timmar säger inte ett jota om hur mycket och när. Har du helt missat att det svenska elnätet är på väg att totalpajja för att vi lagt ner den mesta kärnkraften? Du vet, den där energin man kan reglera efter behovet. Inte som råkar producera el när det blåser.

Edit: Av samma anledning är det dumheter att använda total årsproduktion (överskott) som ett argument för vindkraft, för det säger heller absolut ingenting om hur produktionen ser ut när behovet är som störst. Suck och stön.

förut försökte du med en halmgubbe om att jag vill döda alla människor, nu försöker du dig på nitpicking och påstår dig ha hittat ett detaljfel (jag ids inte ens försöka förstå vad du försöker missförstå, jag kan se nitpicking på en kilometers avstånd) istället för att bemöta huvudargumentet.

jag kan försöka förtydliga det i termer av vindkraft, som tråden handlar om:

vi antar att vindkraft har mindre miljöpåverkan. vi byter poff - poff! - ut all fossil el med vindkraft. det blir då ett hack i den uppåtpekande kurvan över miljöförstöring. men eftersom vindkraft också förstör lite, så kommer den ekonomiska tillväxten och den ständiga produktionsökningen snart göra att miljöförstöringen kommit ikapp nivån från innan poff-reformen. då måste vi göra en ännu större reform igen, eftersom produktionen nu är större. osv.

slutsatsen är att ts behöver kämpa mot vindkraftsparken, men inte stanna där, utan starta off-rörelsens lokalavdelning i katrineholm.
Nej, jag menar inte att du vill döda alla människor.
Jag blir nu osäker på om det över huvud taget finns något exponentiellt samband eller om du bara menade något i stil med ökande.

Och ändå fungerar det inte. Att ett vindkraftverk producerar el under 95% av årets timmar säger inte ett jota om hur mycket och när. Har du helt missat att det svenska elnätet är på väg att totalpajja för att vi lagt ner den mesta kärnkraften? Du vet, den där energin man kan reglera efter behovet. Inte som råkar producera el när det blåser.

Edit: Av samma anledning är det dumheter att använda total årsproduktion (överskott) som ett argument för vindkraft, för det säger heller absolut ingenting om hur produktionen ser ut när behovet är som störst. Suck och stön.
Det blåser mer under vinterhalvåret än under sommarhalvåret.
Nu står F3 (till i slutet av januari). Förra vintern stod flera reaktorer när det var kallt.
2010 hade vi ett underskott, trots 10 reaktorer och några oljekraftverk. "Det var bättre förr."
Nu (stort överskott och ett oljekraftverk som sällan utnyttjad reserv) är allt förstört.
Upp är ner!
Och allt är en konspiration...

Jag vet att Makten blockat mig. :) Tänkte bara påpeka felaktigheterna.

Nej, jag menar inte att du vill döda alla människor.
Jag blir nu osäker på om det över huvud taget finns något exponentiellt samband eller om du bara menade något i stil med ökande.
du är tillräckligt smart för att fatta om du vill, men du har kört fast i nitpicking-spåret.

"– Vår havsvindpark kan producera motsvarande hälften av Skånes elförbrukning på ett år, säger Ulrik Stridbæk.

Han tillägger att parken kommer att ha större kapacitet än Barsbäcks två, numera stängda reaktorer, tillsammans och elpriserna kommer därmed sjunka"

• Gilla
Reactions: BFS
Det där är ju en partsinlaga från (ytterligare) en elhandelsnasare. Argumenten är de samma som de som säljer ”grön” energi.
Oavsett vem man väljer är det samma blandning av energiprodukter som rinner ut ur uttagen - som de som produceras i samma ögonblick.
Vad som gärna glöms bort i sammanställningen av miljöpåverkan från kärnkraftförespråkarna är hela kedjan av produktionen från brytning till kuts.
Diktaturen Kazakstan är näst största leverantör av uran i världen - Australien är större - och beroendet av leveranser av den (ändliga) resursen därifrån är kanske inte så rumsren.
Det finns inga energislag som är utan miljöpåverkan, vad som kan diskuteras är graden av påverkan. Möjligen en träeka som ros tillhör den lägsta graden.
Men som energikälla är vatten och vind oändliga i så måtto att de kommer att finnas så länge jorden som vi känner den finns till.
Sedan skall man inte heller glömma kostnaden för produktion av el där kärnkraft inte bara är dyr utan också ineffektiv, faktiskt mer ineffektiv än fossilproduktion som kräver 6 kW tillförd energi för att producera 2 kW el. siffrorna för kk är 7 kW tillförd energi för samma utfall.
Prisbilden för produktion av elenergi över tid ser ut såhär
Visa bilaga 738033

Industrin är knappas beredd att betala dubbelt för energi. Vi andra har inget val.

Eftersom kris- och krigsberedskap är ett hett ämne för närvarande bör man också hålla sårbarheten hos stora centraliserade anläggningar i minnet.
Inte mycket talar till kks fördel.
Åh vad jag älskar sånt här....vet inte vad det ska kallas...

Vi borde återöppna urangruv(an)or i Sverige. Helt ärligt. Det är mest rättvist och kommer bli bäst så. Dessutom blir vi oberoende och kommer kunna ha fossilfri, härlig och varm el som är lokalproducerad och tillgänglig.
Vi kan dessutom sälja energiöverskottet till vindkraftsländer.

Drill baby drill (efter uran alltså) !

Åh vad jag älskar sånt här....vet inte vad det ska kallas...
Vad kallas det?
Vi borde återöppna urangruv(an)or i Sverige. Helt ärligt. Det är mest rättvist och kommer bli bäst så. Dessutom blir vi oberoende och kommer kunna ha fossilfri, härlig och varm el som är lokalproducerad och tillgänglig.
Vi kan dessutom sälja energiöverskottet till vindkraftsländer.
Urangruvor, riktigt fräscht! Varför lära sig av misstagen, liksom?! Härligt med mer avfall! Fortfarande ger kärnkraft dyr el. Dyrt och smutsigt.
Drill baby drill (efter uran alltså) !
Var mer utsläpp bra eller dåligt? Påminn mig!

Jaa, mera urangruvor. Det är grönt och hållbart och lokalproducerat. Mkt bättre än dom där fågelmördarmaskinerna.

Undrar om jag kommer förbruka mer än 700 kWh i år. Tveksamt. Får se i januari när årets elräkning kommer. De vill inte skicka den oftare än så 😂

Sen finns det dom som kallar sina bidrag för avdrag.
Absolut. En rättvis jämförelse av olika energislags kostnad görs rimligen netto, helt utan subventioner, skatter och annat mög.

Att kalla kärnkraft generellt "olönsam" för att man med politiska styrmedel medvetet gjort den olönsam i Sverige, är inget annat än bedrägeri.

Bättre att gissa/raljera än att ta del av verkligheten. Alternativ diskussionsteknik.

Jag kan logga in hos min elleverantör och se förbrukningen väldigt bra. Det syns tydligt när spis, frys, torktumlare och sånt är igång. Att bara kapa hälften skulle göra att jag får sitta hemma med bara några lampor tända.

Och bredvid ett kärnkraftverk?
Vad jag vet är Bua eller Väröbacka rätt populära områden för stugor och boende.
Nu är jag tveksam till om det kommer ny kärnakrft i Sverige då den verkar enormt dyrt och komplext och visst finns problem med brytningen osv osv men ser man till den totala påverkan på sådana saker som närmiljö känns den ju överlägsen. Jämfört med att alla vindkraftverk som måste byggas "överallt" som ingen vill ha eller de våldtäkter som skett på våra älvar som innebär enorma och oåterkalleliga skador så känns ju kärnkraft som en bra grej ur den aspekten. Tycker jag.

Jag kan logga in hos min elleverantör och se förbrukningen väldigt bra. Det syns tydligt när spis, frys, torktumlare och sånt är igång. Att bara kapa hälften skulle göra att jag får sitta hemma med bara några lampor tända.
Det stämmer förmodligen. Att laga mat på spis kostar en hel del el, att laga mat i ugn ännu mer. Att dammsuga kostar också oväntat mycket. Någonstans tidigare i tråden kom ett förslag att om alla minskar sin elförbrukning med 2 KwH timmar per dag, så löser man många problem. För min del med en redan låg förbrukning så leder det till att stänga av kylskåp, inte laga varm mat, sluta tvätta, sluta städa med dammsugare, och bara ha några få ledlampor tända. Det blir ett liv som ingen i västvärlden vill ha.

Sen innebär en besparing på 2 KwH timmar per dag i runda slängar 8 TwH/år för Sveriges del, och vi exporterar redan mer än så, så frågan är vilka problem man löser, Sveriges eller de länder som vårt elnät är sammankopplade med?

Absolut. En rättvis jämförelse av olika energislags kostnad görs rimligen netto, helt utan subventioner, skatter och annat mög.

Att kalla kärnkraft generellt "olönsam" för att man med politiska styrmedel medvetet gjort den olönsam i Sverige, är inget annat än bedrägeri.
Effektskatten borttagen HELT sen 2018.
Kärnkraften verkar inte så lönsam utomlands heller, men "de omedvetna" (eller var det "okunniga"?) styr såklart hela världen. :)

Och om du bara tvättar fulla maskiner, på eco-läge och på kvällen så sparar du ingen el?
Eller kokar en kastrull vatten istf fler saker i micron?
Om du duschar snabbare så behöver du inte mindre varmvatten?
Okej.

Och om du bara tvättar fulla maskiner, på eco-läge och på kvällen så sparar du ingen el?
Eller kokar en kastrull vatten istf fler saker i micron?
Om du duschar snabbare så behöver du inte mindre varmvatten?
Okej.

Varmvatten ingår i hyran. Micro har jag ingen. Vatten kokar jag i vattenkokare, med kastrull blir det dyrare.

Nä du sitter bara och hittar på en massa trams nu.

Stäng av ordströmmen, det är vad som behövs.

Någonstans tidigare i tråden kom ett förslag att om alla minskar sin elförbrukning med 2 KwH timmar per dag, så löser man många problem.
nej, förslaget var att sörmlänningarna ska minska sin energiförbrukning från 31 kWh/dag till 29 kWh/dag istället för att bygga en vindkraftspark.

Varmvatten ingår i hyran. Micro har jag ingen. Vatten kokar jag i vattenkokare, med kastrull blir det dyrare.

Nä du sitter bara och hittar på en massa trams nu.

Stäng av ordströmmen, det är vad som behövs.
Att varmvattnet ingår i hyran gör inte att din förbrukning (av varmvattnet) är irrelevant. Eller?

Berätta vad jag har hittat på. Gör en lista. Jag har ju påpekat de direkta felaktigheterna i bla Maktens inlägg. Dennes ordström verkar du inte ha nåt problem med. Intressant.

Vad kallas det?

Urangruvor, riktigt fräscht! Varför lära sig av misstagen, liksom?! Härligt med mer avfall! Fortfarande ger kärnkraft dyr el. Dyrt och smutsigt.

Var mer utsläpp bra eller dåligt? Påminn mig!
1. Ignorera fakta och fysik. Typ Leta efter nycklarna där det är ljust och inte där de tappats. Skygglappar. Titta bort. Önsketänkande.

2. Va? Svensk kärnkraft samlar in och betalar för varenda molekyl kan man uttrycka det som. Det gör ingen annat energislag. Sverige/EU har lärt sig av misstagen.
3. Utsläpp=dåligt. Kärnkraft släpper ut minst=bäst

Jag vann
Du/BFS vann inte

Senast ändrad:
nej, förslaget var att sörmlänningarna ska minska sin energiförbrukning från 31 kWh/dag till 29 kWh/dag istället för att bygga en vindkraftspark.
Det verkar stämma. Men grundfrågan återstår, vilket problem löser man med mer elproduktion (oavsett produktionsslag), Sveriges eller någon annat lands? Vi har redan ett överskott av el, samtidgt som en hel del länder har underskott. Har inte dessa länder ett ansvar att lösa sina problem?

Och sen som jag försökte inflika, för många är det svårt att spara 2 KwH/dag.

• Gilla
Reactions: BFS
Det verkar stämma. Men grundfrågan återstår, vilket problem löser man med mer elproduktion (oavsett produktionsslag), Sveriges eller någon annat lands? Vi har redan ett överskott av el, samtidgt som en hel del länder har underskott. Har inte dessa länder ett ansvar att lösa sina problem?

Det skulle väl aldrig bli så att Sverige gör något som vi kommit överens om medans de andra länderna helt enkelt struntar i det? :)

Vi behöver sitta ihop så Danskarna kan jämna ut sitt fladder med Norsk lugn vattenkraft och skicka vidare sin eget skräp till fossil-England där det försvinner i in allt. Effekten är bara halva problemet men oftast hela diskussionen.

Batterianläggningar är dyra med kort livslängd och bör summeras ihop med sol och vind när man räknar på vad det kostar. Istället tittar man på batterierna som en investering som ska ge avkastning, när det egentligen bara är ett plåster på ett systemfel.

1. Ignorera fakta och fysik. Typ Leta efter nycklarna där det är ljust och inte där de tappats. Skugglappar. Titta bort. Önsketänkande.

2. Va? Svensk kärnkraft samlar in och betalar för varenda molekyl kan man uttrycka det som. Det gör ingen annat energislag. Sverige/EU har lärt sig av misstagen.
3. Utsläpp=dåligt. Kärnkraft släpper ut minst=bäst

Jag vann
Du/BFS vann inte
1. Åhnej, nyckelargumentet! Ägd!
2. Såklart samlar kärnkraften in molekyler. Ägd igen!
3. Ense, utsläpp är dåligt. Till vilket (el)pris som helst?

Ja, du använde ju nycketargumentet (och skugglapparna!), hur kan man vinna mot sån retorik!? Du vann på knockout!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp