Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man går inte i skolan för att ha roligt utan för att lära sig. Det gäller att göra jobbet, att anstränga sig och studera. Samt repetera. Repetition är kunskapens moder.Jag har ägnat mig åt mycket obskyra hobbys genom mina år, utan att behöva göra detta till ett gymnasieval. Om man vill plugga vidare gäller det att utbildningen ger behörighet till detta. Om man inte vill/kan plugga vidare är det nog rätt lämpligt att göra något i gymnasiet som ökar möjligheterna att försöja sig. Eller så får man ha täta föräldrar som kan försörja en misslyckad hemmasittare... Men om man får behörighet till universitet genom cykelgymansium kanske det är ett perfekt val! Det finns däremot viktigare saker att tänka på än att det ska vara jätteroligt i 3 år...
Jag vill inte påtala att det skulle vara en motsättning mellan att plugga och att ha roligt. Det är däremot extremt viktigt att titta på vad man faktiskt har att gå vidare med efter man har gjort en specialutbilding inom idrott. Jag utbildade mig inte inom det jag trodde skulle vara det roligaste jag visste och jag har ofta lite tråkigt på jobbet. Jag kunde däremot finansiera min träning genom studiemedel och nu tjänar jag tillräckligt med pengar för att ägna mig åt tokiga upptåg bäst jag vill. Mitt studieval var lite en kompromiss mellan vad jag trodde det skulle gå att arbeta med och hur kul det skulle vara. Det är ju viktigt att gymnasievalet inte helt är som att kissa på sig, varmt och skönt för stunden, men sedan blir det obehagligt.Man går inte i skolan för att ha roligt utan för att lära sig. Det gäller att göra jobbet, att anstränga sig och studera. Samt repetera. Repetition är kunskapens moder.
Vissa saker tycker dock vissa elever är roliga att lära sig. Detta ökar motivationen och framgång föder inte sällan framgång.
Det finns inte någon självklar motsättning mellan att plugga och att ha roligt, även om allehanda tyckare och politiker med hög svansföring tävlar i att framställa det så.
Tråkigt att höra att du har tråkigt på arbetet. Jag har alltid haft lite svårt att förstå varför man nöjer sig med att arbeta med något som inte skänker en tillräckligt med glädje. Men så har jag gjort en massa saker i mitt liv också och har varken karriär eller mycket pengar.Jag vill inte påtala att det skulle vara en motsättning mellan att plugga och att ha roligt. Det är däremot extremt viktigt att titta på vad man faktiskt har att gå vidare med efter man har gjort en specialutbilding inom idrott. Jag utbildade mig inte inom det jag trodde skulle vara det roligaste jag visste och jag har ofta lite tråkigt på jobbet. Jag kunde däremot finansiera min träning genom studiemedel och nu tjänar jag tillräckligt med pengar för att ägna mig åt tokiga upptåg bäst jag vill. Mitt studieval var lite en kompromiss mellan vad jag trodde det skulle gå att arbeta med och hur kul det skulle vara. Det är ju viktigt att gymnasievalet inte helt är som att kissa på sig, varmt och skönt för stunden, men sedan blir det obehagligt.
Det gör nästan alla ungdomar, men de har förstås inte alltid svaret. De flesta som inte alls har några planer, brukar gå tekniskt, naturvetenskapligt eller samhällsvetenskapligt program. Det är min bild i alla fall.Jag kanske ger fel intryck här. Jag säljer min tid för pengar, det är inte det bästa jag vet i världen. Men pengarna ska in! Jag tror att jag har roligare jämfört med majoriteten av befolkningen, även på mitt arbete. Poängen är bara att det är värt att ställa sig frågan, "vad ska jag göra om 3 år?", när jman väljer linje på gymnasiet. Det kan inte utslutas ur valet.
Du menar att du fortfarande inte förstår? Kursen var totalt onödig för mig. Jag skulle ha prioriterat att läsa något som hade gett mig någon nytta. Du måste prioritera vettu, du har en viss mängd poäng du kan ta. Det gäller att välja rätt. Jag valde fel. Det var synd.Jag förstår inte riktigt. Har man förutsättningar att läsa matte C så ska man givetvis göra det. Hade jofa ångrat sig och bestämt sig för att försörja sig på att lattja och spela gitarr så ser jag inte hur godkänt betyg i matte C skulle kunna stoppat honom.
De allra flesta har dessutom förutsättningar och det är bättre att de får höra det än att det är onödigt.
Du menar att du fortfarande inte förstår? Kursen var totalt onödig för mig. Jag skulle ha prioriterat att läsa något som hade gett mig någon nytta. Du måste prioritera vettu, du har en viss mängd poäng du kan ta. Det gäller att välja rätt. Jag valde fel.
Härligt att du tror att musiker ”lattjar”.![]()
Suck.Ja, alla operasångare vi gått miste om för att dryga föräldrar rekommenderar barnen att läsa matematik.
Att ditt arbete är något av det roligaste du vet är något jag förmodligen vill beklaga. Jag tror inte förklaringen är att ditt arbete är så underbart, utan snarare att du har misslyckats med att hitta något som är roligare jämfört med att arbeta.Det gör nästan alla ungdomar, men de har förstås inte alltid svaret. De flesta som inte alls har några planer, brukar gå tekniskt, naturvetenskapligt eller samhällsvetenskapligt program. Det är min bild i alla fall.
Mitt arbete är något av det roligaste jag vet. Det säger jag helt ärligt.
Haha, det var det dummaste jag hört! Om du inte skojar förstås.Att ditt arbete är något av det roligaste du vet är något jag förmodligen vill beklaga. Jag tror inte förklaringen är att ditt arbete är så underbart, utan snarare att du har misslyckats med att hitta något som är roligare jämfört med att arbeta.
Jag är seriös som cancer. Det roligaste jag vet väljer jag bland alla möjliga aktiviteter. Det jag arbetar med väljer jag bland en delmängd av detta, som består av aktiviteter av detta som någon vill betala mig för. Det är en mycket liten delmängd av alla aktiviteter jag ska tänka mig. Att just det roligaste jag vet skulle vara något som någon vill betala mig (väl) för vore extremt osannolikt.Haha, det var det dummaste jag hört! Om du inte skojar förstås.
Jag har tur. Uppenbarligen. Älskar att undervisa, älskar mitt arbete. Ger oerhört mycket tillbaka.Jag är seriös som cancer. Det roligaste jag vet väljer jag bland alla möjliga aktiviteter. Det jag arbetar med väljer jag bland en delmängd av detta, som består av aktiviteter av detta som någon vill betala mig för. Det är en mycket liten delmängd av alla aktiviteter jag ska tänka mig. Att just det roligaste jag vet skulle vara något som någon vill betala mig (väl) för vore extremt osannolikt.
Var det mig du skrev till nu?Se till att ungen klarar sig efter gymnasiet så är väl allt lugnt? Men gör det!
Ja, okunskapen är monumental i det hänseendet.Var det mig du skrev till nu?
Du behöver nog inte oroa dig. Av flera skäl. Ett är att man har allmän behörighet efter RIG/NIU/LIU med möjligheter till särskild (jag har inte kollat alla varianter i detalj).
Så bry dig du inte om min pojk, utan härja vidare du med de andra som inte heller har koll på hur gymnasieskolan fungerar nuförtiden.
Nja, jag har nog en relativt klar bild över hur det fungerar. Just nu är mina favoritaktiviteter att klättra långturer på klippa och is, cykla ned för berg, umgås med mina vänner och liknanande. Så jag skulle kunna bli bergsguide eller någon from av cykelguide och ha detta som arbete. Båda skulle dock vara mycket sämre betalt jämfört med vad jag arbetar med, eller som att vara arbetslös från mitt arbete. Men det är ju guld om det bästa du vet är att undervisa. Jag skulle kunna tänka mig att undervisa, men att detta skulle vara det roligaste jag kan förställa mig verkar lite långt borta...Jag har tur. Uppenbarligen. Älskar att undervisa, älskar mitt arbete. Ger oerhört mycket tillbaka.
Du ska nog vara lite försiktig med att utgå från dig själv när du bedömer andra lycka, så att säga.
Nejmen, ledsen att du tar illa vid dig att jag säger ifrån. Förlåt, antar jag.Skrämmande attityd att det är att härja att man inte tycker matematik är onödigt eller att allmän behörig är måttstocken som gäller.
Jag förstår att riktig akademisk utbildning inte är på tapeten men ni kan ju ändå tipsa era barn om att det inte är så dumt att hålla alla dörrar öppna tills man vet vad vad man vill bli.
Märklig vändning i tråden och jag kan inte annat än att tro att spriten kommit fram så jag tackar för mig.
+1Nejmen, ledsen att du tar illa vid dig att jag säger ifrån. Förlåt, antar jag.
Poängen är att den här tråden inte skulle handla om matematik. Den skulle inte heller handla om allmän eller särskild behörighet. Hade du och resten av gänget brytt er om att kolla upp hur det fungerar nuförtiden med gymnasiet hade ni upptäckt att det inte är som förr. Spoiler alert: Det ena utesluter inte det andra.
Men det är tuppfäktning som vanligt. Baserat på lite eget löst tyckande och 25-50år gamla egna erfarenheter.
Jag hoppas fortfarande att vi kan få lite mer tips och erfarenheter i sakfrågan. Vad ska man tänka på om ens barn är intresserad av att cykla på skoltid? Hur fungerar det? Vilka skolor är bra?
”Riktig akademisk utbildning”Skrämmande attityd att det är att härja att man inte tycker matematik är onödigt eller att allmän behörig är måttstocken som gäller.
Jag förstår att riktig akademisk utbildning inte är på tapeten men ni kan ju ändå tipsa era barn om att det inte är så dumt att hålla alla dörrar öppna tills man vet vad vad man vill bli.
Märklig vändning i tråden och jag kan inte annat än att tro att spriten kommit fram så jag tackar för mig.
Det är något av det bästa jag vet. Jag tycker om många saker. Och du vet förstås ingenting om mig eller vad jag har för definition av lycka eller tillfredsställelse.Nja, jag har nog en relativt klar bild över hur det fungerar. Just nu är mina favoritaktiviteter att klättra långturer på klippa och is, cykla ned för berg, umgås med mina vänner och liknanande. Så jag skulle kunna bli bergsguide eller någon from av cykelguide och ha detta som arbete. Båda skulle dock vara mycket sämre betalt jämfört med vad jag arbetar med, eller som att vara arbetslös från mitt arbete. Men det är ju guld om det bästa du vet är att undervisa. Jag skulle kunna tänka mig att undervisa, men att detta skulle vara det roligaste jag kan förställa mig verkar lite långt borta...
Äh, det är en bra grej att inte bli bergsguide, i bästa fall klättrar man massa lätta turer skitsnabbt (och säkrar sen nybörjare), men åtminstone för en 20 år sen var det mesta av jobbet skidguidningar.Nja, jag har nog en relativt klar bild över hur det fungerar. Just nu är mina favoritaktiviteter att klättra långturer på klippa och is, cykla ned för berg, umgås med mina vänner och liknanande. Så jag skulle kunna bli bergsguide eller någon from av cykelguide och ha detta som arbete. Båda skulle dock vara mycket sämre betalt jämfört med vad jag arbetar med, eller som att vara arbetslös från mitt arbete. Men det är ju guld om det bästa du vet är att undervisa. Jag skulle kunna tänka mig att undervisa, men att detta skulle vara det roligaste jag kan förställa mig verkar lite långt borta...
Plåtslagare? Då är d Plåthögskolan man ska gå!Det är det här jag också är ute efter. Att kolla igenom hela utbildningen, vad får man för examen, vad vill man i livet utöver cyklingen?
Om du får en examen som plåtslagare men absolut inte vill jobba med det är det ju massa tid man slösar bort i skolan. Om det då finns en annan utbildning/skola/lösning där man kan kombinera intresset för cykling med gymnasieutbildning så är det väl bra att utforska detta iaf?
Cyklar ibland med ungdomar som går på idrotts gymnasiet i Falun. De verkar trivas iallfall. Dock tror jag att man överskattar hur mycket idrott det verkligen är ”extra” utöver ett vanligt gymnasieprogram.Tack, så härligt att många har olika åsikter!
För att styra tråden lite åt det jag undrade över så ändrar jag min frågeställning lite:
Är det någon som har eller känner barn som går på RIG/NIU/LIU just nu? Och vad tycker dom (och ni?)
Trevlig helg!!!![]()
Men å andra sidan så kan jag tycka det inte demonstreras vad man faktiskt behöver tjäna för får ”allt”. Känns som man behöver göra en övning med ungarna vad de vill ha möjlighet att göra i framtiden och sedan visa vad det faktiskt kostar. Visa att valet att gå på en ”tråkigare” linje kanske på sikt betyder man kan äga sin bostad, köra en nyish bil, ha en fin cykel osv.Grabben var helt förtvivlad vid läggdags häromveckan. Fröken hade berättat att han måste skaffa jobb, pengar och ett hus. Det störde hans sömn sa han. Jag sa att han kan bo hos oss ett tag och då somnade han.
Han är 9.
Håller med. Bra att bli medveten. Sedan kan man välja att gå en annan väg än 8-17, billån och dyr sprit för att dämpa ångesten över sitt andefattiga arbete.Men å andra sidan så kan jag tycka det inte demonstreras vad man faktiskt behöver tjäna för får ”allt”. Känns som man behöver göra en övning med ungarna vad de vill ha möjlighet att göra i framtiden och sedan visa vad det faktiskt kostar. Visa att valet att gå på en ”tråkigare” linje kanske på sikt betyder man kan äga sin bostad, köra en nyish bil, ha en fin cykel osv.
Edit: 9 är lite tidigt men vid 15….
Absolut men där hamnar 90% (kanske inte med sprit ångesten :p; många gillar nog sitt jobb). Sedan kan man prata om att driva företag osv.Håller med. Bra att bli medveten. Sedan kan man välja att gå en annan väg än 8-17, billån och dyr sprit för att dämpa ångesten över sitt andefattiga arbete.![]()
Grejen med elitsatsning är att själva idrotten kräver mycket flexibilitet från skolans sida för att det skall funka, framför allt med resor.Cyklar ibland med ungdomar som går på idrotts gymnasiet i Falun. De verkar trivas iallfall. Dock tror jag att man överskattar hur mycket idrott det verkligen är ”extra” utöver ett vanligt gymnasieprogram.
Mitt tips är att bara ta något bra nära hemmet. Pendla till en annan stad för skola varje dag är ju något som kommer hindra en att utöva sin sport.
Jag tror t ex Hagströmska har 9tim/v schemalag idrott sen tränas resten utanför skoltid.Grejen med elitsatsning är att själva idrotten kräver mycket flexibilitet från skolans sida för att det skall funka, framför allt med resor.
Om skolan/klubben har en välfungerande verksamhet och bra mottagande är avstånd inget problem. Därför bör man i första hand söka RIG där kraven på omhändertagande är högre.
Visst kanske är kul men finns flera aspekter. Först är de flesta medaljörer personer som inte gått på RIG eller liknande. Så bevisligen går det utmärkt att prestera på elit nivå utan att gå en sådan linje. Gillar man cykla och vill leva på det så är det nog bättre att köpa en gopro och starta en YT kanal. Antalet som kan leva på cykelsporten är svindlande lite. Även på elitnivå så har många ett vanligt jobb för att de ska gå runt.Jag tror t ex Hagströmska har 9tim/v schemalag idrott sen tränas resten utanför skoltid.
Låter ju rimligt.
Fasen vad bra man blir, om man lägger ner den tiden under tre år, samtidigt som man är i en miljö med folk som har samma mål.
Jag tror inte man ångrar den tiden senare i livet. Gymnasieämnen kan man läsa in senare om man nu skulle behöva det, men idrottsgymnasium kan man inte gå senare.
Däremot är det säkert jobbigt/dyrt att flytta hemifrån så tidigt, men det går nog över på ett par veckor för barnet, men inte för föräldrarna.
Vilka kurser mer än den gymnasiegemensamma Idrott och hälsa 1 har dem då, för att få ihop 9h/vecka?Jag tror t ex Hagströmska har 9tim/v schemalag idrott sen tränas resten utanför skoltid.
Låter ju rimligt.
Fasen vad bra man blir, om man lägger ner den tiden under tre år, samtidigt som man är i en miljö med folk som har samma mål.
Jag tror inte man ångrar den tiden senare i livet. Gymnasieämnen kan man läsa in senare om man nu skulle behöva det, men idrottsgymnasium kan man inte gå senare.
Däremot är det säkert jobbigt/dyrt att flytta hemifrån så tidigt, men det går nog över på ett par veckor för barnet, men inte för föräldrarna.
Mitt barn har 3 dubbeltimmar specialidrott + 1 timme träningslära per vecka utöver klubbträning och tävlingsverksamhet. Vet inte om träningsläran är gemensam med andra idrotter på skolan.Vilka kurser mer än den gymnasiegemensamma Idrott och hälsa 1 har dem då, för att få ihop 9h/vecka?
Man behöver inte förverkliga sig själv genom sitt arbete, men det är förstås bra om det är så.Man kan också se det som att man inte behöver förverkliga sig själv genom sitt arbete. Man arbetar för att försörja sig. Om man kan göra något som andra uppskattar och är villiga att betala väl för så kommer det nog i sig kännas väldigt bra. Det är också väldigt skönt att slippa stress över ekonomi. När jag var liten drömde jag aldrig om att reda ut myndighetskrav för läkemedelstillverkning, men det har varit långt över förväntan även om det inte är superroligt. Jag har ingen längtan efter att arbeta med en hobby mot dålig ersättning.
Det kommer inte vara kul att bli 19 och inse att man inte kan försörja sig och flytta hemifrån. Det känns väldigt vanligt idag att folk lever som barn tills dom är över 25…
Vilken linje / program går ditt barn?Mitt barn har 3 dubbeltimmar specialidrott + 1 timme träningslära per vecka utöver klubbträning och tävlingsverksamhet. Vet inte om träningsläran är gemensam med andra idrotter på skolan.