Rambygge - landsvägsprojekt

Första bakslaget!
Skulle svarva ner diametern på rören från 1,5 till 0,9, inga problem!
IMG_2410.jpeg

Trodde jag..
det gick åt skogen! Rören var varken runda eller raka vilket gjorde att det blev för ojämn godstjocklek. Har ingen bild men på 20-30cm av 45mm röret så tog det bara på ena sidan vilket gör att godstjockleken blev alldeles för tunn.

Ska se om jag kan köpa andra rör med 1mm gods, lite tyngre men enklare att svetsa.

Har fått ändra taktik och behöver lite tips.
Istället för stål så kommer jag nu bygga ramen blandat med stål och kolfiber.
Geometri, utseende och dimensioner blir samma men istället för stål i i främre triangeln så blir det stålmuffar med kolfiberrör.

Kolfiberrören som har 2mm gods kommer limmas utanpå muffarna som är svarvade i stål. Övergången från stål till kolfiber kommer vara i samma nivå. Och 70mm instick i kolfiberrören.

Vilket lim bör jag använda? Funderar på 3M DP490. Har ni några erfarenheter?
Har också en fråga om limspalt om någon har koll på det.

Har även fått hem kedje/sadelstag och en ny bb hylsa. Valde T47 istället!
IMG_2462.jpeg

Nu kan jag börja bygga ihop baktriangeln.
Väntar på kolfiberrören så vi kan ta fram rätt mått på muffarna.

Snackas en del om limspalt här. Framework är kanske best in the biz när det kommer till den här typen av konstruktion. Dock Alu-CFRP.

Att bygga 1 hoj ifrån "schratch", är mycket berömvärt. Men att göra detta i stål, är mycket komplicerat.
Detta pga att stål är tungt. Även om tyngden på Fe/mo, i cykelram går att göra mkt lätt. Kan ingen "fixa" detta i en källare. Rören i en lätt stålram är, utvalsade, med olika tjocklek i gods genom ramens belastningscentrum och är tekniskt en vetenskap, som kallas "Tripple or Qattro tubes". Ingen amatör i världen klarar av detta på egen hand. Tyvärr är en ram i Kolfiber inte mycket enklare att skapa. Detta beroende på fibrernas olika egenskaper i form av brottsvinklar, belastning och behov av komp...

Tips börja med en färdig ram...

Att bygga 1 hoj ifrån "schratch", är mycket berömvärt. Men att göra detta i stål, är mycket komplicerat.
Detta pga att stål är tungt. Även om tyngden på Fe/mo, i cykelram går att göra mkt lätt. Kan ingen "fixa" detta i en källare. Rören i en lätt stålram är, utvalsade, med olika tjocklek i gods genom ramens belastningscentrum och är tekniskt en vetenskap, som kallas "Tripple or Qattro tubes". Ingen amatör i världen klarar av detta på egen hand. Tyvärr är en ram i Kolfiber inte mycket enklare att skapa. Detta beroende på fibrernas olika egenskaper i form av brottsvinklar, belastning och behov av komp...

Tips börja med en färdig ram...
Tack för ”tipset”
Om du läser tråden från början så har låg vikt aldrig varit på tavlan.
Jag kan gå ut i garaget nu och svetsa ihop en ram av gamla armeringsjärn, vilket jag mer eller mindre gjort tidigare både en, två och tre gånger.
Med din inställning så hade vi fortfarande jagat genom att kasta sten på varandra.

Ber om ursäkt, "fredriksforsberg"! Fick helt fel uppfattning om ditt projekt. Givetvis kan man bygga en komfortabel hoj i kolfiberrör. Trodde i min enfald att du ville bygga rören själv. Har själv 1 gång deltagit i 1 liknande projekt. Vill därför varna om att det finns olika lim att tillgå. Där alla har olika härdningstid i fixerat tillstånd, samt att olika kolfiber inte passar för samma typ av lim.

Visst! 3k, är urstarkt. 2mm lär räcka mer än väl. Vilken ramstrl hade du planerat för? Märk väl att man aldrig kan få en bättre chans för "Custum", än när man designar sina egna mått på cykelram!
Ser verkligen fram emot att höra om ditt bygge. Hoppas du kan visa fortlöpande bilder här på Happy.
Tror många skulle vara mkt intresserade!

Kul att du gillar det! Hoppas också dimensionerna räcker, har ingen kunskap om beräkningar så för mig blir den biten alltid en gissningslek.
Har skrivit lite om storlek och mått tidigare men summerat så blir det väl en blandning mellan 54 och 58. Har långa ben till mina 186cm och vill då få en ett kortare toptube samt en högre stack. Reach hamnar väl någon stans mitt emellan.

Bilder kommer absolut!

2mm gods, in och yttermått nedan.
Toptube: 35x31mm
Downtube: 45x41mm
Seattube: 32x28mm
Kärnan ud lindad med yta av vävd 3k

Funderade lite kring godstjocklek och landade vid att jag tror 2mm blir bra. Som sagt, jagar inte vikt och jag är en ganska
Vad är det för vikt/m på rören? Hittade inga metriska tabeller och orkade inte översätta från imperialtabeller.

Kan inte ge dig något rakt svar på detta. Många faktorer spelar in. Så länge vi håller oss till symmetrisk belastning, är frågan inte svår, men vid asymmetrisk belastning blir det mer komplicerat!
Jmf gärna med brustna tennisracketar och ishockeyklubbor.
Tror dock ditt val av rör vilar tryggt. Förutsättningen är så klart att dina limfogar kommer att hålla måttet. Börjar dessa röra sig utan att vara stumma, lär det uppstå oönskade asymmetriska rörelser, som helt klart kan orsaka brott i ramen, (tyvärr inte ovanligt). Om nu hojen skall bli 100% personlig. Bör du även ta i beaktande din egen kroppsvikt, (vet inte hur mycket du väger), men din vikt orsakar helt olika belastningar på rören.
Tyvärr är jag absolut ingen expert på byggen av kolfiberramar.
Vad åbelangar vikt/m på rören. Rekommenderar jag dig att googla vidare. Linjärt lär dock ditt förslag på rör hålla måttet med god marginal.
Ps Blev själv tvungen att googla!!!

Senast ändrad:
Nu börjar bitarna falla på plats!

Har filat fram passform på både kedje och sadelstag samt sadelrör. Brukar använda hålsåg till detta men 50mm passade inte mitt hemmabyggda verktyg. Fick använda vinkelslipen istället, det gick bra men tog tid!

Började med kedjestagen.
IMG_2483.jpeg

Passformen mot dropout är perfekt men det ser inte så ut på bilden..
IMG_2486.jpeg

IMG_2484.jpeg

Därefter sadelrör och sadelstagen. Inga problem att göra ett men när det andra ska hamna i samma höjd och man måste ta hänsyn till den koniska biten och totallängden så blev det en annan femma! Men också det gick till slut.
IMG_2503.jpeg

IMG_2505.jpeg

IMG_2506.jpeg

Valde att lägga höjden på sadelstagen mellan toppen på toppröret och hjulet.
Inte mycket dropp men lagom i mina ögon för lite modern touch!
IMG_2500.jpeg

Har ändrat lite mått också, ska göra en ny ritning så får ni se dom.

Nästa på listan är att svarva ner bb-hylsan från 74 till 68 samt borra hål för bromsslang och kabel därefter tror jag att jag ska ge mig på att svetsa baktriangeln, lite nervös för den biten!

Ser verkligen att du är mkt seriös! Är du månne ingeniör?!
Helt häpnadsväckande fina och funktionella verktyg du byggt! Har sällan skådat något liknande!
Stort tack för dina pedagogiska och vältagna foton! Skall bli mkt spännande att se slutresultatet. Bockar med kepsen i hand!!!

Lite nya mått som sagt!

- Valde att komma upp till ett normalt BB efter input, 70mm istället för tidigare 90mm
- Kedjestagen ligger nu på 400mm det blir ca 7-8mm gap till sadelröret. samma som på framgaffeln.
- Effektivt toptube är 550mm istället för 540mm. tillsammans med 110mm stam kommer jag nog hamna rätt!
- Reach 404mm istället för 390mm.
- Gaffelvinkel 73grader istället för 72grader.

RAM BikeCAD.jpg

Du vet såklart vad som passar dig bäst. men...

Du ser ut att sitta ganska mycket mer aggressivt på den här varianten jämfört med den förra.

Varför inte sänka BB drop till 75 eller 80mm? 90 var för lågt tyckte jag men med 32mm däck och 175mm vev kommer du ha tillräcklig markfrigång vid 80mm drop. Det ökar stacken 10 mm från 70mm drop.

Nä jag har nog egentligen ingen aning vad som passar bäst, haha!

Det skiljer bara 11mm på stack på den nya versionen från den gamla eftersom jag rätade upp gaffeln en grad. Det kändes som en liten uppoffring för att få en rappare känsla. dessutom så har du rätt med markkontakt, har varit i några gånger när jag planerat dåligt.

Kan också köra med en spacer, det är ju inte hela världen!

Det är tyvärr för sent att ändra, kan inte köra kedjestagen längre i detta läge.

Nä jag har nog egentligen ingen aning vad som passar bäst, haha!

Det skiljer bara 11mm på stack på den nya versionen från den gamla eftersom jag rätade upp gaffeln en grad. Det kändes som en liten uppoffring för att få en rappare känsla. dessutom så har du rätt med markkontakt, har varit i några gånger när jag planerat dåligt.

Kan också köra med en spacer, det är ju inte hela världen!

Det är tyvärr för sent att ändra, kan inte köra kedjestagen längre i detta läge.
Det blir skitbra! Kör på!

Kanske inte! Men titta på bilderna "fredrikforsberg", lagt in. Har själv byggt många cyklar genom åren. Men ingenting i närhet av hans bygge!!!

Framåt!

Om någon i framtiden tänker att man bygger en egen ram för att det blir billigt, tänk om!
Har köpt förbrukningsmaterial till min enkla tig-svets för över 3000,-
Men det är värt det antar jag, haha.

Började att öva på lite plåtbitar i liknande dimensioner, har svetsat massor med MIG men väldigt lite tig. Observera att det är en dc-tig utan varken pedal eller puls! Man skrapar igång den, åker med och hoppas på det bästa!
IMG_2558.jpeg

IMG_2557.jpeg

IMG_2560.jpeg

Efter några träningsrundor började jag planera för att svetsa kedjestagen mot bb. Krävs lite extra ”händer”
IMG_2561.jpeg

Lyckades bränna ett stor hål såklart.
IMG_2562.jpeg

Men det löste sig, lite bredare fog men jag hävdar att det bidrar till styrkan!
IMG_2563.jpeg

Punktade dit sadelröret, bästa svetsen idag!
IMG_2564.jpeg

Slut för idag.
IMG_2565.jpeg

Det är nog några som blir besvikna nu när det kommer en uppdatering efter så lång tid, utan framgång!

Jag har varken dött eller gett upp men väntar på lite delar för att fortsätta bygget. Kände samtidigt att våren närmade sig så jag lackade en Yoeleo R11 ram och byggde upp med komponenterna så länge.
IMG_3191.webp

Återkommer med uppdateringar längre fram.
Ha det bra så länge!

Ja, det har ju gått ett tag sedan du visade dina bilder på hojbygget...

Personligen trodde jag du hade gett upp! Men då är det ju bara att komma upp till bevis inför den kommande vintern.

Är det någon som tycker jag är heeelt fel ute med reach/toptube längd? lite orolig att jag tänker fel.
på min "gamla" cykel som jag har idag har jag topetube som är 585mm med en 80mm stam vilket ger en total på 665mm.
På den jag ska bygga har jag toptube på 540mm med en stam på 120mm vilket ger en total på 660mm

Möjligen att jag skulle öka på reach 10-15mm eller liknande.

Har hur som helst justerat in jiggen, det tar sin tid! mycket mätande för att hitta alla mått.
Visa bilaga 722592

Behöver tillverka några nya delar för att kunna montera vevlager, headtube och dropouts.

Ram kan jag absolut INTE bygga, men har samma skor och orakade ben

Bilagor

• IMG_5573[1].webp
    IMG_5573[1].webp
    439.3 KB · Besök: 32
  • IMG_2096.webp
    IMG_2096.webp
    106.7 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp