Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är nog lättare men jag gillar utseendet med en slät skarv mer.Varför externa rör? Blir det inte bättre med att limma dom på insidan av stålet?
Hittade inga rör i lämplig dimension till rimlig peng, kolfiberör blev billigare!Blir nyfiken. Varför övergav du ide'n om att bygga hela ramen i stål?
Tack för ”tipset”Att bygga 1 hoj ifrån "schratch", är mycket berömvärt. Men att göra detta i stål, är mycket komplicerat.
Detta pga att stål är tungt. Även om tyngden på Fe/mo, i cykelram går att göra mkt lätt. Kan ingen "fixa" detta i en källare. Rören i en lätt stålram är, utvalsade, med olika tjocklek i gods genom ramens belastningscentrum och är tekniskt en vetenskap, som kallas "Tripple or Qattro tubes". Ingen amatör i världen klarar av detta på egen hand. Tyvärr är en ram i Kolfiber inte mycket enklare att skapa. Detta beroende på fibrernas olika egenskaper i form av brottsvinklar, belastning och behov av komp...
Tips börja med en färdig ram...
Tack, mycket intressant!Snackas en del om limspalt här. Framework är kanske best in the biz när det kommer till den här typen av konstruktion. Dock Alu-CFRP.
Vilken typ av rör hade du tänkt använda dig av?
Vad är det för vikt/m på rören? Hittade inga metriska tabeller och orkade inte översätta från imperialtabeller.2mm gods, in och yttermått nedan.
Toptube: 35x31mm
Downtube: 45x41mm
Seattube: 32x28mm
Kärnan ud lindad med yta av vävd 3k
Funderade lite kring godstjocklek och landade vid att jag tror 2mm blir bra. Som sagt, jagar inte vikt och jag är en ganska
Det blir skitbra! Kör på!Nä jag har nog egentligen ingen aning vad som passar bäst, haha!
Det skiljer bara 11mm på stack på den nya versionen från den gamla eftersom jag rätade upp gaffeln en grad. Det kändes som en liten uppoffring för att få en rappare känsla. dessutom så har du rätt med markkontakt, har varit i några gånger när jag planerat dåligt.
Kan också köra med en spacer, det är ju inte hela världen!
Det är tyvärr för sent att ändra, kan inte köra kedjestagen längre i detta läge.
Tack!Vilken härlig tråd detta är, vaknar på morgonen och hoppas på nya inlägg, kommer hem från jobbet och hoppas på nya inlägg!
Ska man fortsätta vara fördomsfull så är väl knappast majoriteten av ingenjörer speciellt "fingerfärdiga" och praktiskt lagda? =)Ser verkligen att du är mkt seriös! Är du månne ingeniör?!
Är det någon som tycker jag är heeelt fel ute med reach/toptube längd? lite orolig att jag tänker fel.
på min "gamla" cykel som jag har idag har jag topetube som är 585mm med en 80mm stam vilket ger en total på 665mm.
På den jag ska bygga har jag toptube på 540mm med en stam på 120mm vilket ger en total på 660mm
Möjligen att jag skulle öka på reach 10-15mm eller liknande.
Har hur som helst justerat in jiggen, det tar sin tid! mycket mätande för att hitta alla mått.
Visa bilaga 722592
Behöver tillverka några nya delar för att kunna montera vevlager, headtube och dropouts.