Newbie frågor om stockholm lvg & tempo scenen

English: Hello! New to this forum! Will take this in two languages just in case :) sorry for all the questions I hope this format is acceptable!
For context I am looking to enjoy some healthy timetrial competition (less so roadracing/criterium, done that plenty in the past but due to health reasons its not really on the cards any more) nowadays and I am struggling to parse how it works here - hoping someone here may have some good advice.

Q1: I am looking for a club that strikes a good balance between cycling as a passion and competitive cycling - for example, one that arranges group trips to the velodrome and has a good cohort of diversity in races ( womens, juniors, agegroups/vets etc) but also doesn't feel like they need to be too serious about it - does anyone have recommendations here? I am struggling to find the middle ground (I am very much retired from the "non casual" side of things)

Q2: Does anyone know how best to get to the SMACK tempo series races without a car? Are there groups for carpooling or is it possible to take tt bike on the train ?

Q3: How does entry to county or country-level TT competition work here? Is it limited by points or are TTs open entry (agegroup/vets would probably be a preference here, and especially if points is an issue)
---
Svenska:
Svenska: Hej! Ny på detta forum! Kommer att ta detta på två språk för säkerhets skull :)

För sammanhanget är jag ute efter att njuta av en hälsosam tidstävling (mindre så roadracing/kriterium, gjort så mycket tidigare men på grund av hälsoskäl är det inte riktigt på korten längre) nuförtiden och jag kämpar för att analysera hur det fungerar här - hoppas någon här kan ha några bra råd.

F1: Jag letar efter en klubb som har en bra balans mellan cykling som passion och tävlingscykling - till exempel en som arrangerar gruppresor till velodromen och har en bra kohort av mångfald i lopp (damer, juniorer, åldersgrupper/veterinärer) etc) men känner inte heller att de behöver vara för seriösa med det - är det någon som har rekommendationer här? Jag kämpar för att hitta medelvägen (jag är mycket pensionerad från den "icke casual" sidan av saker och ting)

F2: Vet någon hur man bäst tar sig till SMACK-temposerietävlingarna utan bil? Finns det grupper för samåkning eller är det möjligt att ta tt cykel på tåget?

F3: Hur fungerar inträde till TT-tävling på läns- eller landsnivå här? Är det begränsat av poäng eller är TTs öppna inträde (åldersgrupp/veterinärer skulle förmodligen vara en preferens här, och speciellt om poäng är ett problem)

Tack/Thanks - morgy <3

Thank you so much @Fjärdebrunn - that TT on Ingarö looks like a lot of fun, hopefully it'll run in 2025 as it certainly seems easier to get to than the likes of Bällinge :D

I've seen some Salt Lake folks out on the road - does it matter so much where one lives in terms of membership? Do you know if the club does anything like carpooling to events?

I'm in Hägersten at the moment (moving next year but will likely stay south) and appreciate that some club runs may not be possible due to distance/time to get there but I am OK with that for the most part - long as I can make 1 or 2 weekend rides a month.

Sorry once again, 1000 questions, the change in culture with a new language can make things a bit hard to navigate!

We have members all around town, although most of us live in or around Nacka.

We have a master racing team who takes part in local races. They tries to do car sharing for races I know. More specific questions I believe the are better to answer. Send me a DM for contact.

Usually people bike, sometimes far, to the training sessions and local races.

Varför svarar du på engelska till någon som uppenbarligen till och med kan uttrycka sig i skrift på svenska? Känns det mer "international" och "koolare" med engelska?

Why do you answer in English to someone who can obviously even express himself in writing in Swedish? Does it feel more "international" and "cooler" with English?
I’m Irish and my first language is not Swedish, I’m not sure how “cooler” or “international” plays a part in this post considering it’s about being new to Stockholm - my use of two languages is to be able to communicate with a wider audience both in my first and second languages. More to the point though, why does it matter?

I’m Irish and my first language is not Swedish, I’m not sure how “cooler” or “international” plays a part in this post considering it’s about being new to Stockholm - my use of two languages is to be able to communicate with a wider audience both in my first and second languages. More to the point though, why does it matter?
Mitt svar var riktat till @Fjärdebrunn. Duh! Hur är det inte uppenbart?? Du är liksom den enda i tråden innan mitt inlägg som postat på svenska. Nyckelordet är svarar.

Man undrar vad @Stumpy, @revben, @Aron och @Mr Bottecchia tänkte när det klickade "gilla" på ditt inlägg. Självständigt tänkande verkar inte vara prioriterat i det här forumet.

Mitt svar var riktat till @Fjärdebrunn. Duh! Hur är det inte uppenbart?? Du är liksom den enda i tråden innan mitt inlägg som postat på svenska. Nyckelordet är svarar.

Man undrar vad @Stumpy, @revben, @Aron och @Mr Bottecchia tänkte när det klickade "gilla" på ditt inlägg. Självständigt tänkande verkar inte vara prioriterat i det här forumet.
Eftersom du frågar så kan jag förklara varför jag gjorde det. Jag förstod att ditt inlägg var riktat till Fjärdebrunn men klickade gilla för att jag gillade att Mountainmorgy ändå svarade på det.
Nästa sak är att jag tycker det är tråkigt att ifrågasätta varför någon svarar på engelska till någon som skriver både på engelska och svenska, man kan anta (kanske felaktigt) att personen ifråga kanske har lite lättare att ta till sig information på sitt modersmål och därför svara så. Jag hade själv gjort det. Sen vill jag även uppmuntra folk som inte är födda och uppvuxna här att ta gå med i klubbar och diverse annat då jag kan tänka mig att tröskeln är mycket högre. Där är väl några anledningar, ha en fin dag.

Eftersom du frågar så kan jag förklara varför jag gjorde det. Jag tycker att ditt inlägg var drygt på ett sätt som inte hör hemma i ett vardagsrum, eller i andra sociala sammanhang för den delen, och jag tyckte att Mountainmorgy bemötte det bra. Ha en fin dag.

Jag är väl medveten om att det är den du riktar din värdelösa fråga till, duh. Oavsett - mitt svar står sig fortfarande då den trevliga personen som svarade på engelska helt klart har den känslomässiga intelligensen att förstå att svenska inte är mitt modersmål. Och tack till de andra härliga människorna som har svarat här - så glad att det mestadels är trevliga människor här!

Jag skulle rekommendera dig att testa att cykla för att hjälpa till med det humöret, eller prova att trolling i flashback.org

Puss <3

Du verkar vara ganska ensam om att tycka det är upprörande att @Fjärdebrunn svarar den engelsktalande @mountainmorgy på engelska. Kanske säger mer om dig än om oss andra. Trevlig helg!

@mountainmorgy , Finns väl inget enkelt svar iom att enligt mig finns det (tyvärr) ingen förening i Sthlm som täcker alla dina punkter. Men fortsätter på det som @Fjärdebrunn redan börjat:

F1: Sthlm-klubbar som tävlar aktivt på elitnivå runtom i landet är då CK Valhalla, Ängby CC och fd. Ryska Posten & Stockholm CK. Bland seniorer/masters finns följande klubbar söder om stan: Salt Lake, SUMO, Fredrikshov och även Södertörn. Sen finns det självklart flertalet lite mindre klubbar. Men beroende på intresse och tävlingsmotivation skulle min rekommendation vara börja med de ovan.

F2: Du kan ta cykeln på tåget. Dock inte på stationerna Stockholm Södra & Stockholm City. Finns även Stockholm Lvg Cup som brukar ha 2-3st tempolopp.

F3: Baseras på vilken licens du tecknar. Elitlicens ger dig rätt att tävla i Elit eller Seniorklass, alternativ A eller B klass. Masterlicens ger dig rätt att tävla i din åldersklass, Seniorklass, alternativt B eller C klass. Vill du köra Svenska Mästerskap tempo i din åldersklass bör du ha en masterlicens.

Jag är väl medveten om att det är den du riktar din värdelösa fråga till, duh. Oavsett - mitt svar står sig fortfarande då den trevliga personen som svarade på engelska helt klart har den känslomässiga intelligensen att förstå att svenska inte är mitt modersmål. Och tack till de andra härliga människorna som har svarat här - så glad att det mestadels är trevliga människor här!

Jag skulle rekommendera dig att testa att cykla för att hjälpa till med det humöret, eller prova att trolling i flashback.org

Puss <3
Nej det är du inte. Det är en ren efterhandskonstruktion. Och Fjärdebrunns modersmål är inte engelska, och du befinner dig i Sverige och postar i ett svenskt forum och följaktligen är du hövlig och inkluderar en svensk version i ditt inlägg.

Det vara bara en person som svarade på ditt inlägg, däremot var det flera som svarade på mitt.

@mountainmorgy , Finns väl inget enkelt svar iom att enligt mig finns det (tyvärr) ingen förening i Sthlm som täcker alla dina punkter. Men fortsätter på det som @Fjärdebrunn redan börjat:

F1: Sthlm-klubbar som tävlar aktivt på elitnivå runtom i landet är då CK Valhalla, Ängby CC och fd. Ryska Posten & Stockholm CK. Bland seniorer/masters finns följande klubbar söder om stan: Salt Lake, SUMO, Fredrikshov och även Södertörn. Sen finns det självklart flertalet lite mindre klubbar. Men beroende på intresse och tävlingsmotivation skulle min rekommendation vara börja med de ovan.

F2: Du kan ta cykeln på tåget. Dock inte på stationerna Stockholm Södra & Stockholm City. Finns även Stockholm Lvg Cup som brukar ha 2-3st tempolopp.

F3: Baseras på vilken licens du tecknar. Elitlicens ger dig rätt att tävla i Elit eller Seniorklass, alternativ A eller B klass. Masterlicens ger dig rätt att tävla i din åldersklass, Seniorklass, alternativt B eller C klass. Vill du köra Svenska Mästerskap tempo i din åldersklass bör du ha en masterlicens.
Åh men det här är också väldigt användbart tack! Du har analyserat information som jag verkligen hade kämpat för att fånga på SCF om licensieringen också, det är lite annorlunda än till exempel. British Cyclings struktur.

Hade heller ingen aning om att det var temporunder i Stockholms cup - det är fantastiskt!

Fick några klubbar att mejla och ställa några frågor nu under helgen. Uppskattar det :)

👍

Tillbaka
Topp