[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

1000029083.jpg

Om man bakar med termometer är brödet klart vid 98° hade jag plockat ur denna ur ugnen när det var lagom mörkt hade insidan varit helt dödbakad.
Det smakar inte bränt, mer mörkrost..

IMG_20241208_091205.jpg
Nytt försök - denna gången med mer salt, fänkålskrydda, chiafrön och pumpakärnor. Först blev degen väldigt torr och kompakt och ville inte riktigt jäsa. Antar att det i och med alla andra grejer som suger vätska blev för mjöligt? Den fick stå till sig över natten men inte mycket jäsaction. På morgonen blötte jag på den och knådade och lät den jäsa nån timme till - då började det hända lite grejer. Antar jag skulle haft mer vatten från början så den är lite fuktig och inte mjöltorr?

Smaken återstår att se, nu ska det svalna först.

Visa bilaga 741823
Nytt försök - denna gången med mer salt, fänkålskrydda, chiafrön och pumpakärnor. Först blev degen väldigt torr och kompakt och ville inte riktigt jäsa. Antar att det i och med alla andra grejer som suger vätska blev för mjöligt? Den fick stå till sig över natten men inte mycket jäsaction. På morgonen blötte jag på den och knådade och lät den jäsa nån timme till - då började det hända lite grejer. Antar jag skulle haft mer vatten från början så den är lite fuktig och inte mjöltorr?

Smaken återstår att se, nu ska det svalna först.
Ja, chiafrön suger nog vatten rätt bra, så det lär ju vara det som är boven i dramat.

I ett recept på vörtbröd ska man baka med julmust, någon som har erfarenhet?
Jag vill inte slösa på mitt dyra vörtextrakt, så jag bakar en liten sats med bara julmust nu för att testa..

Jag vill inte slösa på mitt dyra vörtextrakt, så jag bakar en liten sats med bara julmust nu för att testa..
Har bakat med det någon gång men tyckte inte det bidrog med så mycket. Senast körde jag bara med vörtextrakt och vatten som vätska men var lite girigare på kryddorna. Vill minnas att det blev bra, men det var ju ett år sen...

Har bakat med det någon gång men tyckte inte det bidrog med så mycket. Senast körde jag bara med vörtextrakt och vatten som vätska men var lite girigare på kryddorna. Vill minnas att det blev bra, men det var ju ett år sen...
Eller vänta, senast körde jag nog svagdricka som jag använde som jag värmde och körde som skållning med rågmjöl

Helgens brödbak. Surdegsbröd, varmjäst först i ca 24h men så var det lite dåligt drag i surdegen så den fick stå i kylen över natten också. Bakat i gryta på 250gr ca 20min sedan ca 10min med temp sänkt till 200gr. Gillar när det är färg för det ger smak.
Hydrering gissar på runt 70%, sisådär 75/25% vete/rågmjöl, slängde i blandat vanligt vetemjöl och ölandsvete. Smaksatt med brödkryddor, mörk sirap, valnötter och en rejäl nypa salt.

Bilagor

• P_20241214_154317_1_1.jpg
    P_20241214_154317_1_1.jpg
    835.4 KB · Besök: 48
Helgens brödbak. Surdegsbröd, varmjäst först i ca 24h men så var det lite dåligt drag i surdegen så den fick stå i kylen över natten också. Bakat i gryta på 250gr ca 20min sedan ca 10min med temp sänkt till 200gr. Gillar när det är färg för det ger smak.
Hydrering gissar på runt 70%, sisådär 75/25% vete/rågmjöl, slängde i blandat vanligt vetemjöl och ölandsvete. Smaksatt med brödkryddor, mörk sirap, valnötter och en rejäl nypa salt.
Varmjäst i ett dygn, spännande! Hur går det till utan att den blir överjäst?

Varmjäst i ett dygn, spännande! Hur går det till utan att den blir överjäst?

Med varmjäst avser jag i rumstemp för att inte förväxla med kalljäst i kylskåp. Hoppas nomeklaturen är rätt 😀

Det handlar bara om mängden surdeg, hur potent den är och rumstemp. Jag använder ingen vanlig jäst öht. Normalt sätt står den bara i rumstemp sisådär 14-18h och sedan i kylen ett par timmar för att hålla formen bättre när jag lägger ned den i grytan.

Gör pizzadegen på ungefär samma sätt fast utan att kyla ned den innan bak.

Med varmjäst avser jag i rumstemp för att inte förväxla med kalljäst i kylskåp. Hoppas nomeklaturen är rätt 😀

Det handlar bara om mängden surdeg, hur potent den är och rumstemp. Jag använder ingen vanlig jäst öht. Normalt sätt står den bara i rumstemp sisådär 14-18h och sedan i kylen ett par timmar för att hålla formen bättre när jag lägger ned den i grytan.

Gör pizzadegen på ungefär samma sätt fast utan att kyla ned den innan bak.
Ja, det är jag med på!
Hur gör du med surdegen, matar den innan du bakar på den? För min del hade det blivit ruggigt överjäst även med en ganska trött surdeg, därför jag undrar!
Edit: iofs kanske skulle gå om man kör med väldigt lite surdeg i förhållande till mjöl/vatten...

Ja, det är jag med på!
Hur gör du med surdegen, matar den innan du bakar på den? För min del hade det blivit ruggigt överjäst även med en ganska trött surdeg, därför jag undrar!
Edit: iofs kanske skulle gå om man kör med väldigt lite surdeg i förhållande till mjöl/vatten...

Normala arbetsgången är att mata den på morgonen, sätta degen på kvällen, vika sträcka ett gäng gånger. Låt stå på bänken till morgonen, dela upp i 2 limpor. Låt jäsa till lagom storlek, därefter kylen ett par timmar och sedan gräddning.

Jag kör mycket på känn men jag tror jag brukar ha i en kanske 1dl surdeg till 7-800g mjöl. Öht så bakar jag på känn på gott och ont 🤣

1000029293.jpg

Försök 2 med julmust som degvätska.
Och ffa andra mjölsorter än tidigare.
Jag har enbart gått på protein tidigare där allt över 11% är bra, men undvikit kungsörnen.
Helst ekologiska sorter och kulturspannmål som spelt och ölandsvete. Smaken blir fantastisk men efter att ha läst på lite mer så visar det som g inte vara så enkelt. Absolut är högt protein bra, men vissa mjöler är inte "starka" och klarar inte att bygga upp ordentligt inkrom. Typ glutentrådarna blir tunnare och går av lättare, det och surdeg som också kan påverka styrkan i trådarna. Så nu är det mer manitoba och vetemjöl special som ska vara starkare och kan hantera hög hydrering bättre. Manitoba har ju tillsatsen gluten för att få det 'moar iz bettor'!

Bakning som prylsport?
Ja!
Nu hade jag redan en Ankarsrum sen tidigare, men har börjat använda den mer regelbundet nu.
Men sen tråden startats har jag köpt en baksten, jäskorgar, snittkniv. Och mjöl.. Ska man köpa #intekungsörnen är det riktigt dyrt med mjöl av sorter som inte är oekologiska kritvita och siktade. /rant

Visa bilaga 742878
Försök 2 med julmust som degvätska.
Och ffa andra mjölsorter än tidigare.
Jag har enbart gått på protein tidigare där allt över 11% är bra, men undvikit kungsörnen.
Helst ekologiska sorter och kulturspannmål som spelt och ölandsvete. Smaken blir fantastisk men efter att ha läst på lite mer så visar det som g inte vara så enkelt. Absolut är högt protein bra, men vissa mjöler är inte "starka" och klarar inte att bygga upp ordentligt inkrom. Typ glutentrådarna blir tunnare och går av lättare, det och surdeg som också kan påverka styrkan i trådarna. Så nu är det mer manitoba och vetemjöl special som ska vara starkare och kan hantera hög hydrering bättre. Manitoba har ju tillsatsen gluten för att få det 'moar iz bettor'!
Så är det, jag ser på Manitoba cream osv lite som elcykel. Visst, det är också en cykel men det är ändå inte samma sak 🫣.

Sen kan olika mjölsorter variera från gång till annan, har just nu saltås vetemjöl special som jag tycker brukar funka bra men som jag nu upplever som klent. Generellt kräver ju kulturspanmål lite mer av bagaren än andra behandlade mjölsorter...

Jag tycker julmust fungerar utmärkt. 1 liter julmust = 2 dl flytande vört. Så här brukar jag göra:

Receptet blir 3-4 formbröd och kommer ursprungligen från Heléne Johanssons (Brunkebergs bageri) farmors syster. Sen har jag modifierat det lite för att passa mitt sätt att baka.

Man kan fri-jäsa. Minska då julmusten lite och öka jästmängden.

Skållning:
500 g julmust (ej sockerfri)
250 g rågmjöl. Siktat eller fullkorn beroende på hur du vill ha de.
Låt svalna under lock.

När det svalnat, eller dagen efter:

Bröddeg
625 g vetemjöl. Special eller stenmalt siktat (helst...)
10 g mald nejlika
10 g mald pomerans
10 g mald ingefära
500 g julmust (ej sockerfri)
150 g brödsirap (helst) eller mörk sirap
25 g salt
100 g blötlagda russin
20 g jäst ger ca 5 h jästid i 20-23 C. Mer jäst kortar jästiden men minskar smaken.

Vispa ihop för hand till en slät smet med visp.
Tillsätt 625 g vetemjöl, samma typ som ovan.
Knåda eller maskina till en deg. Den är kladdig. På riktigt.
Vik 3-4 ggr under en timme tills du märker att degen är jämn och slät. Den är dock väldigt kladdig...

Jag brukar jäsa i brödformar härefter. När degen ökat ca 2-3 ggr i volym (närmare 3 är bättre, jag mäter jäshöjd med linjal) sprayar jag vatten med blomspruta på bröden och gräddar bröden med fukt i ugnen ca 50-60 min på 225 C. De ska få tydlig svärta på toppen. Om ytan spricker mycket, så jäs längre nästa gång. Om det blir degrand i botten, jäs mindre.

När den är klar, skälp upp galler och låt svalna. När brödet är typ handvarmt så lägger jag det i plastpåse så att skorpan blir mjuk. Man kan pensla med smör om man vill få ytan mer glansig. Går att äta ca 2 h efter urtaget.

Man kan göra det på surdeg också, men jag tycker det blir godare med jäst i limpa-bröd.

Lycka till!

Bakning som prylsport?
Ja!
Nu hade jag redan en Ankarsrum sen tidigare, men har börjat använda den mer regelbundet nu.
Men sen tråden startats har jag köpt en baksten, jäskorgar, snittkniv. Och mjöl.. Ska man köpa #intekungsörnen är det riktigt dyrt med mjöl av sorter som inte är oekologiska kritvita och siktade. /rant

När kommer tråden "Vilken snittkniv ska jag ha"?

😉

Jäskorgar? Googlar förfullt 😁

Köp ett bakstål på 8 mm istället för sten. Typ halva uppvärmningstiden för samma effekt. Mig tar det 30 min att få 275 C varm. Stenen (30 mm tjock)

Jag lät vattenskära ut en 8 mm plåt i rostfritt stål som är lika stort som en plåt. Hade en i 12 mm vanligt stål, men det rostar och är astungt. Det rostfria kostade 1500:- men är klart värt det. Används flera gånger i veckan. Får fin patina. Rostar aldrig och fungerar för pizza och på grillen om man nu skulle vilja också.

17342519739408155269433940094398.jpg

Köp ett bakstål på 8 mm istället för sten. Typ halva uppvärmningstiden för samma effekt. Mig tar det 30 min att få 275 C varm. Stenen (30 mm tjock)

Jag lät vattenskära ut en 8 mm plåt i rostfritt stål som är lika stort som en plåt. Hade en i 12 mm vanligt stål, men det rostar och är astungt. Det rostfria kostade 1500:- men är klart värt det. Används flera gånger i veckan. Får fin patina. Rostar aldrig och fungerar för pizza och på grillen om man nu skulle vilja också.

Visa bilaga 742884
+1. Har sten men den har fått flytta till landet pga tar lång tid i förhållande till stål. Däremot tycker jag vanligt stål funkar utmärkt, man får ju bränna in den med olja en gång i början men sen är den ju underhållsfri typ. Använder den några gånger i veckan och har aldrig några problem.

Visa bilaga 742976
Ska dubbla mängden kryddor i nästa batch. Men smaken, det är verkligen löjligt gott!

När vi är inne i djupaste vintern, och det gått så långt att Bigmollo dragit igång Zwift-randon igen så önskar jag mig att vi kör en virtuell 20-milare som avslutas med brakmiddag som @Mange. lagat 😀
Jag väntar mig massor med vört +ANNAT 😂
Ser sjuuuukt mumsigt ut!
Får köra ut familjen så kan jag ställa upp med lokal och gelato, gårdagens batch saltlakrits blev himmelsk 😂

När vi är inne i djupaste vintern, och det gått så långt att Bigmollo dragit igång Zwift-randon igen så önskar jag mig att vi kör en virtuell 20-milare som avslutas med brakmiddag som @Mange. lagat 😀
Jag väntar mig massor med vört +ANNAT 😂
Ser sjuuuukt mumsigt ut!
Får köra ut familjen så kan jag ställa upp med lokal och gelato, gårdagens batch saltlakrits blev himmelsk 😂
Innan jag postar fler brödbilder vill jag bara säkerställa att ni har en inbördes koppling sedan tidigare? Verkar ju vanskligt annars, ett bra bröd på bild och helt plötsligt ramlar det in fem svettiga medelålders herrar med glasartad blick och vill ha vört...

Innan jag postar fler brödbilder vill jag bara säkerställa att ni har en inbördes koppling sedan tidigare? Verkar ju vanskligt annars, ett bra bröd på bild och helt plötsligt ramlar det in fem svettiga medelålders herrar med glasartad blick och vill ha vört...

Alltså det är ju det som är det vanskliga med happy - man tror man har en oskyldig dialog om cyklar, stekpannor, solpaneler eller brödbak - sen sitter man där helt plötsligt omringad av sittkrämsdoftande herrar med genomskinliga assosbyxor och snackar epilator över ett glas lagrad julmust 😂💦

Min fru tycker redan nu att mitt fokus på cykel och bakning är väl stort, fem svettiga män skulle kunna vara det som får vågskålen att tippa över från "hälsosamt intresse" till "skenande missbruk". Men jag tar mina chanser.

Sirapslimpa från som från Petrus, skulle nog kunnat låta den jäsa liiiite till men var rädd att överjäsa.

Bilagor

• PXL_20241215_174757797.jpg
    PXL_20241215_174757797.jpg
    928.8 KB · Besök: 49

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp