I ett recept på vörtbröd ska man baka med julmust, någon som har erfarenhet?
Jag vill inte slösa på mitt dyra vörtextrakt, så jag bakar en liten sats med bara julmust nu för att testa..
Jag tycker julmust fungerar utmärkt. 1 liter julmust = 2 dl flytande vört. Så här brukar jag göra:
Receptet blir 3-4 formbröd och kommer ursprungligen från Heléne Johanssons (Brunkebergs bageri) farmors syster. Sen har jag modifierat det lite för att passa mitt sätt att baka.
Man kan fri-jäsa. Minska då julmusten lite och öka jästmängden.
Skållning:
500 g julmust (ej sockerfri)
250 g rågmjöl. Siktat eller fullkorn beroende på hur du vill ha de.
Låt svalna under lock.
När det svalnat, eller dagen efter:
Bröddeg
625 g vetemjöl. Special eller stenmalt siktat (helst...)
10 g mald nejlika
10 g mald pomerans
10 g mald ingefära
500 g julmust (ej sockerfri)
150 g brödsirap (helst) eller mörk sirap
25 g salt
100 g blötlagda russin
20 g jäst ger ca 5 h jästid i 20-23 C. Mer jäst kortar jästiden men minskar smaken.
Vispa ihop för hand till en slät smet med visp.
Tillsätt 625 g vetemjöl, samma typ som ovan.
Knåda eller maskina till en deg. Den är kladdig. På riktigt.
Vik 3-4 ggr under en timme tills du märker att degen är jämn och slät. Den är dock väldigt kladdig...
Jag brukar jäsa i brödformar härefter. När degen ökat ca 2-3 ggr i volym (närmare 3 är bättre, jag mäter jäshöjd med linjal) sprayar jag vatten med blomspruta på bröden och gräddar bröden med fukt i ugnen ca 50-60 min på 225 C. De ska få tydlig svärta på toppen. Om ytan spricker mycket, så jäs längre nästa gång. Om det blir degrand i botten, jäs mindre.
När den är klar, skälp upp galler och låt svalna. När brödet är typ handvarmt så lägger jag det i plastpåse så att skorpan blir mjuk. Man kan pensla med smör om man vill få ytan mer glansig. Går att äta ca 2 h efter urtaget.
Man kan göra det på surdeg också, men jag tycker det blir godare med jäst i limpa-bröd.
Lycka till!