Cykelolyckor vintertid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

4cyberspace

Aktiv medlem
Cykelolyckor vintertid
Jag vill bara uppmärksamma att det inträffat flera olyckor med både cykel och fotgängare ute i landet senaste tiden. De två första olyckorna nedan inträffade idag. Se till att ni syns i mörkret och ta det försiktigt i dessa vintertider. De som blivit påkörda av en bil vet vilka krafter det är.

Cyklist påkörd – ambulanshelikopter på plats​

En cyklist har blivit påkörd av en personbil på E20 vid Alingsås, rapporterar P4 Göteborg.

Två personer uppges vara skadade. En ambulanshelikopter är på plats.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/cyklist-pakord-ambulanshelikopter-pa-plats/

Person påkörd i Mölndal – allvarligt skadad​

En fotgängare blev under tisdagsmorgonen påkörd i Åby, Mölndal.

Nu rapporterar polisen att en man i 35-årsåldern avlidit av skadorna.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/person-pakord-i-molndal-allvarligt-skadad/

Cyklist påkörd av bil i korsning​

Enligt räddningstjänsten var det en personbil som kolliderade med cyklisten. Den drabbade uppgavs vara vaken och talbar.

https://www.kkuriren.se/nyheter/kat...gontrafiken-cykel-fastnade-under-bil/jd0yzdxl

Cykelolyckor vintertid
Instämmer. Både se och synas.

Lite utanför ämnet, något som retar mig är att det oftast skrivs "påkörd av bil", ungefär som att det var bilens fel.
PÅKÖRD AV BILIST borde det för sjutton stå!

Cykelolyckor vintertid
Instämmer. Både se och synas.

Lite utanför ämnet, något som retar mig är att det oftast skrivs "påkörd av bil", ungefär som att det var bilens fel.
Men det är väl bilar som kör på liksom att bilar kolliderar. Möjligen om bilisten medvetet siktar in sig och kör på en cyklist.

Cykelolyckor vintertid
Tidningsrubriker har alltid favoriserat kortformer. I dagens expressen har vi tex "Becks hjärtskärande ord från dödsbädden".
"cykel påkörd av bil" är lite tvetydigt, "cyklist påkörd av bil" är tydligt för de flesta, inte minst av historiska skäl. "två bilister kolliderade" är inte tydligare än "två bilar kolliderade". Med ankomsten av självkörande Teslor är kanske den senare formen en mer korrekt beskrivning?

Senast ändrad:
Cykelolyckor vintertid
Smitningsolyckorna (samt droganvändningen) verkar ffa ha ökat kraftigt. Skittrist!

Cykelolyckor vintertid
Bara för att man syns, har man inte alltid rätt. Tror man det, blir man lätt tillplattad..

Tror många cyklister hade fått en ögonöppnare om dom suttit ett par timmar i en bil i en regnig stad kvällstid och försökt se cyklister som kommer med sina, förvisso lagliga, men knappt synliga lampor och reflexer. Hundratals ljus kämpar om uppmärksamhet och den där lilla knoglampan misstas lätt för en regndroppe som bryter ljuset från en annan källa på vindrutan.

Cykelolyckor vintertid
Tror många cyklister hade fått en ögonöppnare om dom suttit ett par timmar i en bil i en regnig stad kvällstid och försökt se cyklister som kommer med sina, förvisso lagliga, men knappt synliga lampor och reflexer. Hundratals ljus kämpar om uppmärksamhet och den där lilla knoglampan misstas lätt för en regndroppe som bryter ljuset från en annan källa på vindrutan.
För att inte tala om alla mobilgluttande ungdomar som inte ens vrider på huvudet när de går ut på övergångsstället, med luvan uppdragen och svarta kläder. I det närmaste helt osynliga.

Cykelolyckor vintertid
Ett annat potentiellt problem som jag tycker blivit vanligare de senaste åren är mörkt klädda löpare på cykelbanor. Jag ha än så länge inte sett någon olycka men det händer att när man har mötande cyklist med bländande lampa överraskats av löpare.

Cykelolyckor vintertid
Tydligen finns det en skyldighet att anpassa hastigheten efter rådande förhållande.
Och det finns en fartreglerare inbyggd i motorfordon, man trycker på den med foten när sikten är bra och tar bort foten från den när man ser sämre, som om man har svårt att se skillnad på reflektioner och oskyddade trafikanter. Tror faktiskt lagen säger att ser man så dåligt ska man inte köra alls.

Cykelolyckor vintertid
Tydligen finns det en skyldighet att anpassa hastigheten efter rådande förhållande.
Och det finns en fartreglerare inbyggd i motorfordon, man trycker på den med foten när sikten är bra och tar bort foten från den när man ser sämre, som om man har svårt att se skillnad på reflektioner och oskyddade trafikanter. Tror faktiskt lagen säger att ser man så dåligt ska man inte köra alls.
Tänkte precis skriva nåt liknande, att insikten att man måste anpassa hur man kör efter om man ser nåt ofta lyser med sin frånvaro den med :)

Cykelolyckor vintertid
Precis, alla måste anpassa sig till självmordsbenägna jubelidioter som inte tar något som helst ansvar för sin egen säkerhet. Allt är bara den ena partens fel, även om den andra gör allt för att försämra situationen maximalt.

Cykelolyckor vintertid
Det där påminner om en kvinna som började bråka med mig efter att jag körde på henne med cykeln efter att hon rusade ut från en butik för att hinna med en buss. Sprang ut rakt framför mig och jag hade inte en chans att agera trots att jag höll låg hastighet då det var en massa folk som korsade från och till busshållplatsen.

Vet inte att hur det hade stått sig juridiskt då det skedde på ett övergångsställe men jag hade haft noll sympati om hon skadat sig, lite ansvar får man allt ta.

Cykelolyckor vintertid
Precis, du anpassade hastigheten efter rådande förhållande, bra gjort. Och om du cyklar är risken att skada en annan trafikant livshotande minimal. Däremot om du kör ett motorfordon ökar risken extremt att du dödar någon och därför måste också riskmedvetenheten öka lika mycket.

Cykelolyckor vintertid
Precis, du anpassade hastigheten efter rådande förhållande, bra gjort. Och om du cyklar är risken att skada en annan trafikant livshotande minimal. Däremot om du kör ett motorfordon ökar risken extremt att du dödar någon och därför måste också riskmedvetenheten öka lika mycket.

Så hela städer ska stå stilla för att folk inte kan förmå sig att synas i rådande förhållanden?

Cykelolyckor vintertid
Ett annat potentiellt problem som jag tycker blivit vanligare de senaste åren är mörkt klädda löpare på cykelbanor. Jag ha än så länge inte sett någon olycka men det händer att när man har mötande cyklist med bländande lampa överraskats av löpare.

Det här förstår jag inte alls. Det händer mig på en del av min pendlingssträcka där vägen är bred men utan bilar. Fotgängare och löpare verkar välja positionen på vägen helt slumpmässigt (det finns ingen linjer eller markeringar). Nästan ingen ljus där och mer än hälften av löparen är kläd i svart utan reflexer. Helt galen skulle jag säga. Jag kan just ser dom i tid med min lampa, men som du skriver blir det riktigt farligt med mötande cyklister som ofta bländar.

Cykelolyckor vintertid
Kan man förvänta sig fotgängare på motorvägen? Kan man förvänta sig fotgängare i tätbebyggda områden där hastigheten är nedsatt? Olika situationer kräver olika nivå av anpassning.
Varför ingen anpassning från fotgängare och cyklisters sida?

Cykelolyckor vintertid
Du menar att detta inte sker? Jag ser det hela tiden, att fotgängare och cyklister anpassar sig efter bilisters framfart.

Vidare, om man inte ser skillnaden i ansvarsnivå på att framföra ett licenspliktigt och potentiellt dödligt fordon och att promenera då bör man nog lämna tillbaka sitt körkort.

Cykelolyckor vintertid
Kan man förvänta sig fotgängare på motorvägen? Kan man förvänta sig fotgängare i tätbebyggda områden där hastigheten är nedsatt? Olika situationer kräver olika nivå av anpassning.
Men man ska tydligeen förvänta sig att fullt vuxna nyktra männinskor inte kan se skillnad på en trottoar och en cb?
Kan man eventuellt förvänta sig ett visst ansvar från fotgängare. Ofta ser man f.ö. folk som demonstrativt tittar åt andra hållet innan de korsar en gata.

Cykelolyckor vintertid
Samt visste hur många i trafiken som kör med nedsatt syn. Det är otroligt att ingen kräver synundersökning på bilister +50.

Cykelolyckor vintertid
Om man går fram till en motorväg och korsar den. . Om man då blir påkörd har bilisten inte anpassat hastigheten. Jävla bilister!
Är du två år?

Det finns ingen fakta som säger att de riskera att döda andra trafikanter.

Ofta ser man f.ö. folk som demonstrativt tittar åt andra hållet innan de korsar en gata.
Ja, för att det är mest säkra sättet att få någon att inte köra på en, gör alltid så på övergångsställe. Det betyder inte att jag inte är orolig för att bli påkörd men risken minskar när jag inte tittar på bilisten. Varje gång jag har sökt ögonkontakt med bilister på övergångsställe fortsätter de att köra och tror att jag tänker, -Nu får jag skynda mig att gå över!, fast bilisten har väjningsplikt. Jag stannar vid övergångsstället också och väntar på att bilisten stannar för att försäkra mig att personen inte kommer rulla med bilen i fart mot mig.

Cykelolyckor vintertid
Samt visste hur många i trafiken som kör med nedsatt syn. Det är otroligt att ingen kräver synundersökning på bilister +50.
faktiskt finns det forskning på detta, och man kan se överraskande dåligt innan olycksrisken ökar beträffande framförande av bil. kommer inte ihåg riktigt, men det är någonstans först nedåt synskärpa osannolikt dåliga 0,4 som riskerna ökar märkbart.

taskigt synfält tycks vara allvarligare, man har varit rätt stränga med detta. dock nyligen släppte man något på kraven.

när det gäller trådens ämne ska man komma ihåg att en majoritet av olyckor med cyklar är singelolyckor. länkat till synen kan man förmoda att kunna se och värdera risker i underlaget bör vara av värde. sannolikt färre en en på hundra har cykellampor som mer än rudimentärt uppnår basala krav när det t ex gäller att upptäcka en isfläck .

Cykelolyckor vintertid
Jag tycker på riktigt att blinkande rött ljus bak borde vara tillåtet (eller tom påbjudet) på cyklar. Syns betydligt bättre i konkurrensen om uppmärksamheten i mörker, i alla fall i stadsmiljö.

Cykelolyckor vintertid
Jag tycker på riktigt att blinkande rött ljus bak borde vara tillåtet (eller tom påbjudet) på cyklar. Syns betydligt bättre i konkurrensen om uppmärksamheten i mörker, i alla fall i stadsmiljö.
Det är tillåtet med blinkande rött ljus bak. Men de flesta lampor blinkar nog för långsamt för att uppfylla lagkravet om minst 200 blink/min.

Cykelolyckor vintertid
faktiskt finns det forskning på detta, och man kan se överraskande dåligt innan olycksrisken ökar beträffande framförande av bil. kommer inte ihåg riktigt, men det är någonstans först nedåt synskärpa osannolikt dåliga 0,4 som riskerna ökar märkbart.

taskigt synfält tycks vara allvarligare, man har varit rätt stränga med detta. dock nyligen släppte man något på kraven.

när det gäller trådens ämne ska man komma ihåg att en majoritet av olyckor med cyklar är singelolyckor. länkat till synen kan man förmoda att kunna se och värdera risker i underlaget bör vara av värde. sannolikt färre en en på hundra har cykellampor som mer än rudimentärt uppnår basala krav när det t ex gäller att upptäcka en isfläck .
Ang singelolycka så kan nämnas att dörrning räknas som singelolycka i statistiken. Och så har vi ju spännande lösningar som stolpar i cykelbana, grus som ligger kvar till midsommar, uppfrästa avsnitt med vassa, djupa kanter utan varning, växtlighet som lutar in och effektivt förhindrar sikt, obefintlig avrinning som orsakar hav/isbanor, tighta 90-graderskurvor etc. etc. Tacka fan för att det sker olyckor.

Cykelolyckor vintertid
Ang singelolycka så kan nämnas att dörrning räknas som singelolycka i statistiken. Och så har vi ju spännande lösningar som stolpar i cykelbana, grus som ligger kvar till midsommar, uppfrästa avsnitt med vassa, djupa kanter utan varning, växtlighet som lutar in och effektivt förhindrar sikt, obefintlig avrinning som orsakar hav/isbanor, tighta 90-graderskurvor etc. etc. Tacka fan för att det sker olyckor.
Precis, eftersom cyklister inte anpassar hastigheten efter förhållandena (ex.vis de du räknar upp).

Cykelolyckor vintertid
Precis, eftersom cyklister inte anpassar hastigheten efter förhållandena (ex.vis de du räknar upp).
De saker jag räknar upp är sådant som man inte ska behöva räkna med. Det accepteras inte på körbanorna att hinder placeras på farliga sätt, att sikten skyms av växtlighet, att vägarbeten inte märks ut, att väghållaren gör underlaget halare, varför ska det accepteras på cykelbanan?

Cykelolyckor vintertid
Så hela städer ska stå stilla för att folk inte kan förmå sig att synas i rådande förhållanden?

Ja det är rimligt att trafiken anpassas till människorna och inte tvärtom. En bra början är att införa basfart max 30 km/h inom tätort. Då är det max 30 på alla gator, och vill väghållaren ha mer på någon gata får de skicka in en motivering till Transportstyrelsen.

Idag är basfarten max 50 km/h inom tätort, vilket gör det extra besvärligt, särskilt för små kommuner, att sänka till 30.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp