Cykelolyckor vintertid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Cykelolyckor vintertid
Och när ”vi/jag/rätt lag” skriver det? Som nu. Du väljer att inte svara på raka frågor. Intressant!
Vilka "raka frågor" har jag inte svarat på?
"Och när "vi/jag/rätt lag" skriver det?" är inte direkt en rak fråga.
Följde du tråden? Aha, det kan förklara ett och annat (typ +100 inlägg).
Jo, jag skrev även i den tråden. :) Så, ja, jag följde tråden. Jag svarade alltså på din "raka fråga". :)
Den tråden hade jag förträngt. Men eftersom du uppenbarligen är mer intresserad av den tråden än av denna så passade du på så fort du fick chansen att lyfta den. Nästan så man kan tro att den har legat och skavt lite? Att du tillskriver mig dina känslor kallas inom psykologin för ”projicering”.
Du däremot, svarade inte på frågorna om du är medveten om desinformationen på nätet, eller om du vill vara på samma lag som speider desinformation. Ganska enkla frågor att svara på. Men inga svar.

Nä, det är du som uppenbarligen är mer intresserad av gamla trådar. :) Vilket jag inte alls misstolkade i början. Jag bad tom om ursäkt för att jag misstolkade det, men det hade jag inte behövt. :) Eftersom jag inte misstolkade det. Nästan så man skulle kunna tro att detta var planen från dig från början. Blir det varmare? :)

Cykelolyckor vintertid
Vilka "raka frågor" har jag inte svarat på?
"Och när "vi/jag/rätt lag" skriver det?" är inte direkt en rak fråga.
Rak fråga: Är det ok att uttrycka sig så (de exemplen jag länkade till) om man tillhör rätt lag? När jag frågade första gången svarade du faktiskt att ”det är så ANDRA uttrycker sig”. Och det är ett rätt konstigt svar på en rak fråga. Tycker inte du det?
Jo, jag skrev även i den tråden. :) Så, ja, jag följde tråden. Jag svarade alltså på din "raka fråga". :)

Du däremot, svarade inte på frågorna om du är medveten om desinformationen på nätet, eller om du vill vara på samma lag som speider desinformation. Ganska enkla frågor att svara på. Men inga svar.

Nä, det är du som uppenbarligen är mer intresserad av gamla trådar. :) Vilket jag inte alls misstolkade i början. Jag bad tom om ursäkt för att jag misstolkade det, men det hade jag inte behövt. :) Eftersom jag inte misstolkade det. Nästan så man skulle kunna tro att detta var planen från dig från början. Blir det varmare? :)
Du lyfter en gammal tråd för att försöka ge mig på nöten pga du misstolkat ett inlägg av mig. Vilket du bad om ursäkt för (det uppskattade jag!). Nu menar du att det var MIN plan hela tiden… För jag är mer intresserad av gamla trådar…

Jag är smickrad över din tilltro till min förmåga att intrigera och dupera min omgivning men känns det ändå inte lite som en plot ur typ ”lilla-Jönsonligan”?

Jag har en annan teori: Någon kände sig lite överkörd i en gammal tråd och är långsint. När någon nu (felaktigt) upplever sig attackerad av sin gamla antagonist så lyfter någon den gamla tråden som ett rätt dåligt försök att ge igen.

Edit: Bytte till ”antagonist” från ”protagonist”. Inte det ordet jag sökte.

Cykelolyckor vintertid
Oj, ja, det var märkligt. Upplever själv att jag har blivit en väldigt mycket mer riskmedveten bilist sedan jag började cykla fortare och mer seriöst. Det borde ju fungera tvärtom också, tänker jag.
Jag upplevde samma sak sedan jag tog mc-kort för ett par år sedan. Cyklat har jag gjort hela livet så det har inte påverkat mig och jag började cykla i stan (sthlm) när jag började sommarjobba -92.
Nu har jag aldrig varit direkt korkad och ställt mig bredvid bussar vid rödljus och sånt men det blev en ögonöppnare om hur lite folk i bil tittar när man kör mc.

Cykelolyckor vintertid
Rak fråga: Är det ok att uttrycka sig så (de exemplen jag länkade till) om man tillhör rätt lag? När jag frågade första gången svarade du faktiskt att ”det är så ANDRA uttrycker sig”. Och det är ett rätt konstigt svar på en rak fråga. Tycker inte du det?
"Uttrycka sig så" är ganska luddigt. Exemplen du gav är inte profaniteter av den sort Makten sysslar med (och hans verkar ju gå bra). Så, om det värre går bra, blrde de exempel du länkade till (som jag utvecklat) också gå bra.
Det är ingen rak fråga. Att påstå det är konstigt. Och att inte svara på frågor själv är konstigt. Speciellt om enkla saker som vi skulle kunna enas om. Lusten verkar inte finnas där, helt enkelt.
Du lyfter en gammal tråd för att försöka ge mig på nöten pga du misstolkat ett inlägg av mig. Vilket du bad om ursäkt för (det uppskattade jag!). Nu menar du att det var MIN plan hela tiden… För jag är mer intresserad av gamla trådar…
Du taggade mig i denna teåd. Jag taggade ingen i mitt första inlägg i denna tråd.
Ja, jag bad om ursäkt för det. Nu verkar det som att jag inte behövt göra det, eftersom du uppenbarligen är mer intresserad av den gamla tråden än denna.
Jag är smickrad över din tilltro till min förmåga att intrigera och dupera min omgivning men känns det ändå inte lite som en plot ur typ ”lilla-Jönsonligan”?
Jag är rätt rutinerad (av tjafs på internet) och har tom läst böcker i ämnet. Människors intrigerande och manipulerande är snarare underskattat. :)
Jag har en annan teori: Någon kände sig lite överkörd i en gammal tråd och är långsint. När någon nu (felaktigt) upplever sig attackerad av sin gamla antagonist så lyfter någon den gamla tråden som ett rätt dåligt försök att ge igen.
Återigen, är inte alls intresserad av den gamla tråden. :) Men du verkar väldigt intresserad av den. Den var lite intressant. Men inte nog intressant för att göra trådarkeologi, dock. Och återigen, du taggade mig här. :) Inte jag som engagerat dig i en försök att "ge igen". Doesn't add up.
Edit: Bytte till ”antagonist” från ”protagonist”. Inte det ordet jag sökte.
Att du väljer ordet antagonist öht är också intressant.

Cykelolyckor vintertid
Tillhör du den där gruppen som hämtar din fakta från rysstroll, alternativmedia, ufologer, nazikonspirationer?
Nej, läser mest Aftonbladet, Tobias Hubinette och Ivar Arpi. Som gammal norrlandsvänster ligger det ganska långt från mig att läsa sånt som du nämner.
Men jag välkomnar alternativa medier, låt alla ge sin version.

Cykelolyckor vintertid
"Uttrycka sig så" är ganska luddigt. Exemplen du gav är inte profaniteter av den sort Makten sysslar med (och hans verkar ju gå bra). Så, om det värre går bra, blrde de exempel du länkade till (som jag utvecklat) också gå bra.
Det är ingen rak fråga. Att påstå det är konstigt. Och att inte svara på frågor själv är konstigt. Speciellt om enkla saker som vi skulle kunna enas om. Lusten verkar inte finnas där, helt enkelt.

Du taggade mig i denna teåd. Jag taggade ingen i mitt första inlägg i denna tråd.
Ja, jag bad om ursäkt för det. Nu verkar det som att jag inte behövt göra det, eftersom du uppenbarligen är mer intresserad av den gamla tråden än denna.

Jag är rätt rutinerad (av tjafs på internet) och har tom läst böcker i ämnet. Människors intrigerande och manipulerande är snarare underskattat. :)

Återigen, är inte alls intresserad av den gamla tråden. :) Men du verkar väldigt intresserad av den. Den var lite intressant. Men inte nog intressant för att göra trådarkeologi, dock. Och återigen, du taggade mig här. :) Inte jag som engagerat dig i en försök att "ge igen". Doesn't add up.

Att du väljer ordet antagonist öht är också intressant.
Ja. Jag har en känsla av déjà-vu. Förra gången blev det typ fyra sidor, och vi vet ju båda hur det slutade… ;-) Hursomhelst är det redan gjort.

Jag gör så här. Jag slutar här. Bara rakt av. Du får sista ordet! Varsågod, och använd den möjligheten som du tycker passar. Jag kommer inte svara dig mer här i tråden oavsett.

Och jag avslutar med att tillönska dig en trevlig kväll! ❤️

Cykelolyckor vintertid
Ja. Jag har en känsla av déjà-vu. Förra gången blev det typ fyra sidor, och vi vet ju båda hur det slutade… ;-) Hursomhelst är det redan gjort.

Jag gör så här. Jag slutar här. Bara rakt av. Du får sista ordet! Varsågod, och använd den möjligheten som du tycker passar. Jag kommer inte svara dig mer här i tråden oavsett.

Och jag avslutar med att tillönska dig en trevlig kväll! ❤️
Viktigt för dig att vinna (viktigare än att försöka enas om nånting). Grattis (till ännu en vinst!) och detsamma (om kvällen). :)

Cykelolyckor vintertid
Jag har försökt läsa tråden men fattar inget.

Är det bättre köra på fotgängaren med cykel eller bil? Jag tror jag sprungit på och vält en annan fotgängare någon gång. Var ligger det på skalan?

Cykelolyckor vintertid

Är det bättre köra på fotgängaren med cykel eller bil? Jag tror jag sprungit på och vält en annan fotgängare någon gång. Var ligger det på skalan?

Det berör på om de har reflexer och ljus, och kankse på om det är emellan två farthinder, men det är inte helt tydligt för mig heller.

Cykelolyckor vintertid

Kan väl mätas i svårighetsgrad? Fotgängare är högst rankad, löpare kommer nog in som 2:a, bilist näst sist, buss/lastbil innehar jumboplatsen för vi räknar väl inte in tåg?

Cykelolyckor vintertid
Snälltolkning: De hatar inte fattiga människor, nej nej, de älskar helt enkelt bara rika människor så mycket att de vill att dem ska bli ännu rikare!

*

För övrigt, om vi tillfälligtvis ska släntra tillbaka till grundfrågan innan vuxenkarlsdiskussionerna om trams, mellanstadiet, färgglada gubbar osv. återupptas, kanske blicken borde lyftas från individnivå i det här fallet.

Individuellt ansvar och sunt förnuft hitan och ditan, men vilket ansvar och förnuft finns på högre nivåer? Det borde inte vara svårt att förebygga farliga situationer för fotgängare i en stads infrastruktur genom t.ex. bättre belysning vid övergångsställen och sänkt hastighet. Så, när olyckor sker vid t.ex. övergångsställen borde det vittna om brist på förnuft/kompetens/ansvar/nåt annat valfritt hos dem (eller den, om en är lagd så) där uppe *otydlig gestikulering med handen i uppåtriktning*. Onödigt då att (hö)gaffla varandra.

Sparka uppåt! Det är systemet det är fel på, inte användarna!

(Vägtrafiksystemet, så ingen riskerar att misstolka...)

Senast ändrad:
Cykelolyckor vintertid
Tillhör du den där gruppen som tycker att fakta ska gömmas undan om den gynnar "fel" grupp/intressen?
Tillhör du den där gruppen som tycker att fakta ska gömmas undan om den gynnar "fel" grupp/intressen och inte inser att den tanken du uttrycker är en konspiratoriskt anklagelse sprungen ur en retorik hämtad från högerextremism?

Cykelolyckor vintertid
Det är jag som är trådskaparen. Jag skapade tråden just för att uppmärksamma olyckor vintertid med det budskap jag gav i trådstarten. Tyckte det var viktigt efter alla olyckor som skett med cyklister och gångtrafikanter som blivit påkörda senaste tiden.

Jag har läst alla inlägg från början till slut. Många intressanta inlägg och vissa väldigt roliga. För en cyklist tänker jag att man ska synas väl med reflexer och lampor men också kanske sänka hastigheten vid övergångsställ etc. Sen tycker jag det är en intressant diskussion också om man ska ha samma ansvar som bilist-cyklist-fotgängare.

Tråden skapades på kvällen tisdag 3 december kl 22:39. Jag fick ingen respons då. Kollade dagen efter och det var en person som gett en gilla markering, men ingen som svarat med ett inlägg (första inlägget kom på lördag 7 december kl 15:48). Jag tänkte att tråden får väl dö ut då och ingen är intresserad. När jag går in en vecka senare ser jag att tråden har 170 inlägg.

Cykelolyckor vintertid
Tillhör du den där gruppen som tycker att fakta ska gömmas undan om den gynnar "fel" grupp/intressen och inte inser att den tanken du uttrycker är en konspiratoriskt anklagelse sprungen ur en retorik hämtad från högerextremism?
Nej, jag tycker bara att all fakta ska upp på bordet så man vet vad man har att ta ställning till.

Cykelolyckor vintertid
Det är väl snarare du som behöver göra det. Information om vad arbetsgivaravgifterna går till är fakta. Att gömma undan den faktan är politik.
Du vet, faktan finns. Den är inte undangömd. Bara att kolla upp. Att benämna arbetsgivaravgifter och löneavgifter som ”dolda skatter” är inte fakta, det är politik.

Kan jag hoppas på ett hånskratt?

• Gilla
Reactions: BFS
Cykelolyckor vintertid
Varsågoda allesammans!

Cykelolyckor vintertid
Ah, så det är avsändaren som avgör om det är fakta eller inte? Vad enkelt livet blev nu, man behöver inte sätta sig in i information och tänka själv längre.
Det är ju SF som anser att människor inte klarar av att ”sätta sig in i information (sic) och tänka själv(a) längre”. Vad en arbetsgivaravgift är och vad den innehåller finns en googling bort. Jag lärde mig det i skolan, så jag behöver inte.

Cykelolyckor vintertid
Du vet, faktan finns. Den är inte undangömd. Bara att kolla upp. Att benämna arbetsgivaravgifter och löneavgifter som ”dolda skatter” är inte fakta, det är politik.

Kan jag hoppas på ett hånskratt?
Så Pensionsmyndigheten ägnar sig åt politik? T.o.m. dem kallar det ju ”Skatt” i sin redovisning.

Cykelolyckor vintertid
Det är ju SF som anser att människor inte klarar av att ”sätta sig in i information (sic) och tänka själv(a) längre”. Vad en arbetsgivaravgift är och vad den innehåller finns en googling bort. Jag lärde mig det i skolan, så jag behöver inte.
Det vet nog de flesta ja, men många vet nog inte att det för vissa arbetstagare tas ut arbetsgivaravgifter som är betydligt högre än vad de sedan kan tillgodoräkna sig i ex.vis pension. Dvs dessa avgifter går inte till det de är avsedda för, utan betalas direkt in i statskassan. Dvs en skatt, precis som Pensionsmyndigheten kallar det.

Cykelolyckor vintertid
Så Pensionsmyndigheten ägnar sig åt politik? T.o.m. dem kallar det ju ”Skatt” i sin redovisning.
Men vad bra, då är det ju löst. Don’t fix it if it ain’t broken. För oss som gått i skolan är det inget konstigt att kalla det för arbetsgivaravgift, vi vet vad det är i alla fall.

Jag vet ju att du är verserad och intelligent, och att du förstår att SF och Timbro inte driver frågan av hänsyn till outbildade, stackars medborgare, utan för att skaffa sig ett skattepolitiskt slagträ.

För övrigt är välfärden underfinansierad, (vilket jag, som arbetar i den, märker varje dag) så för min del får man gärna kalla arbetsgivaravgifter för skatt. Jag tycker om att betala skatt, skatter är en försäkring och priset man betalar för ett civiliserat samhälle.

Färdig nu. Puss.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelolyckor vintertid
Men vad bra, då är det ju löst. Don’t fix it if it ain’t broken. För oss som gått i skolan är det inget konstigt att kalla det för arbetsgivaravgift, vi vet vad det är i alla fall.
Du undviker medvetet att beröra det som SF vill belysa, dvs att för vissa arbetstagare betalas det arbetsgivaravgifter som inte går till det de är avsedda för.
Jag vet ju att du är verserad och intelligent, och att du förstår att SF och Timbro inte driver frågan av hänsyn till outbildade, stackars medborgare, utan för att skaffa sig ett skattepolitiskt slagträ.
De vill belysa en orättvisa, den jag nämnde ovan. Lyckligtvis finns det även bland ”outbildade, stackars medborgare” människor som har förmågan att reagera på orättvisor även när den inte direkt drabbar dem själva. Gissningsvis är det därför vissa inte vill att denna orättvisa blir belyst.
För övrigt är välfärden underfinansierad, (vilket jag, som arbetar i den, märker varje dag) så för min del får man gärna kalla arbetsgivaravgifter för skatt. Jag tycker om att betala skatt, skatter är en försäkring och priset man betalar för ett civiliserat samhälle.
Är den? Hur ser det ut i andra länder? Det man sett på senare år är ju att det inte blivit bättre trots mer pengar, så frågan är kanske om det är nåt annat som är fel? Lösningen är inte alltid mer pengar, vilket en del tror.

Cykelolyckor vintertid
*Flyttad till politiktråden

Senast redigerad av en moderator:
Cykelolyckor vintertid
De vill belysa en orättvisa, den jag nämnde ovan. Lyckligtvis finns det även bland ”outbildade, stackars medborgare” människor som har förmågan att reagera på orättvisor även när den inte direkt drabbar dem själva. Gissningsvis är det därför vissa inte vill att denna orättvisa blir belyst.
Orättvisor är orättvisa. Orättvist att jag betalar mer skatt än jag får tillbaka. Orättvist att andra dör pga andra orättvisor. Orättvisor är verkligen inte rättvisa(nde).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp