Information vid köp av begagnad MTB

Jonnacyklar

Medlem
Hej! (Jag hoppas det är OK att vi som företag ställer en fråga här, admin får annars ge oss lite smisk på fingrarna)

Jag undrar vad ni ser som viktigt information om ni skulle köpa en begagnad cykel, för att kunna få en trygg och bra bild över dess skick?
Och för förslitningsdelar som inte är helt utslitna men inte i toppskick, skulle ni värdera en lite dyrare begagnad cykel med nya förslitningsdelar, eller en begagnad cykel med slitna delar men lägre pris så att man kan byta själv?

Vi på Jonna och säljer begagnade cyklar där många tidigare har rullat som förmånscyklar men av olika anledningar kommit i retur från arbetsgivaren.Vi servar, rekondar, kontrollerar och fotograferar. Därefter publicerar vi cyklarna på vår site och annonserar på diverse marknadsplatser men vill så klart kunna ge så bra och relevant information som möjligt!

Med vänlig hälsning,
Martin på Jonna

Senast ändrad:
Låt folk välja själv? Bytt det som är kass och ge option på resten? Kanske går att lösa för inköpspris, jag vet inte hur man räknar.

Hej! (Jag hoppas det är OK att vi som företag ställer en fråga här, admin får annars ge oss lite smisk på fingrarna)
Välkommen!
Jag tycker det är bra om vi har alla sidor av cykelintresset här, inte minst cykelhandlarsidan
Det är ännu bättre med cykelhandlarrepresentanter som är ärliga med att de är just det.

Jag tror att mycket beror omvänt på prisklassen på cykeln.
De som köper en dyr cykel kan oftast meka själva och då är de inte intresserad av högre pris på något de kan fixa själva. De som köper "billigare" cyklar vill ofta köpa en som fungerar bra.

Personligen så skulle jag uppskatta billigare bike med behov av fjädringsservice och ev uppgradera andra komponenter eftersom jag gör det själv, men när man är på cykelforum/facebook så verkar genomsnittet knappt klara av att pumpa däcken så bästa är nog om cykeln är i toppskick ( blir nog gnäll ändå) mina 5 cent, lycka till 🙂

Jag skulle också föredra att köpa billigare med "halvslitna" slitdelar (framförallt om det är en pendlarhoj). Det är ju också bättre ur ett hållbarhetsperspektiv (för jag antar att det inte finns ekonomi i att spara utbytta grejer med lite liv kvar och montera på andra cyklar). Kanske erbjuda ny drivlina och bromsklossar mm som tillval.
Annars är väl tid sen senaste dämparservice intressant att veta som köpare om det gäller mtb.
Och så nån vattentät garanti att det inte är stöldgods 😉

/J

De som köper en dyr cykel kan oftast meka själva och då är de inte intresserad av högre pris på något de kan fixa själva. De som köper "billigare" cyklar vill ofta köpa en som fungerar bra.
Jo, så är det nog. Samtidigt kanske den som bara vill ha en billig cykel inte värderar lika mycket att slitagedelarna inte är helt nya, då priset är en så viktig faktor för dom. Förutsatt att delarna så klart fungerar som dom ska och har många mil kvar i sig.
Jag skulle också föredra att köpa billigare med "halvslitna" slitdelar (framförallt om det är en pendlarhoj). Det är ju också bättre ur ett hållbarhetsperspektiv (för jag antar att det inte finns ekonomi i att spara utbytta grejer med lite liv kvar och montera på andra cyklar). Kanske erbjuda ny drivlina och bromsklossar mm som tillval.
Annars är väl tid sen senaste dämparservice intressant att veta som köpare om det gäller mtb.
Och så nån vattentät garanti att det inte är stöldgods 😉

/J
Jo, kan hålla med om det. Känns dumt att byta fullt fungerande och bra delar bara för att det ska sitta nytt. Då är man ju hellre transparent och vill försöka sätta en indikation på vilken kondition dom är på. Kanske någon gradering av hur mycket bromsbelägg som finns kvar, kedjesträckning etc.
Att det inte är stäldgods kan vi i allra högsta grad garantera, och då vi är handlare får man ju även 6 månaders garanti i sitt köp och en tydlig motpart, vilket är tryggare än om man köper av privatperson.

mitt i prick.

instegsköparen är iom det också mer intresserad om det kan erbjudas någon form av garanti eller serviceavtal. såvitt de bor på orten.

till det kan man lägga att ett snart byte av någon slitdel relativt sett belastar kalkylen mindre på en dyr cykel. även om slitdelen skulle råka vara dyr.

själv hade jag som säljare av begagnade cyklar sett till att lära mig rekonda kassetter. de dyra i första hand. blir bättre än nya till en bråkdel av kostnaden.

ett annat tips som leder till en återkommande relation med kunden är att låta en kedjeslitagemätare ingå i köpet. pedros chain checker t ex.

Tillbaka
Topp